Nieuwe Embark dekreu groep

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Er is meer en meer interesse in de Embark DNA testen, maar het vinden van geteste reuen is nog niet altijd heel gemakkelijk. Hopelijk kunnen we via deze groep daarbij helpen. Het maakt niet uit of je met stamboom fokt of een kruising wil doen, als je hond maar getest is :) Of wanneer je op zoek bent naar een pup uit geteste ouders, dan ben je ook van harte welkom!

https://www.facebook.com/groups/340732161080620


We (@Veertje @EchoMira @Maart @jenn90 en @malinois )hadden het al genoemd in een ander topic maar nu nog maar even een eigen topic. Hij is online en de aanmeldingen stromen gestaag binnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Jubel ende juich!

Het gaat er eindelijk op lijken! Superleuk dat er al zoveel reuen op staan!
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Dat blijft inderdaad zo. Niet omdat ik het zeg, ofzo maar dat is de hele opzet die de dames bedacht hebben.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken. Maar daar moet je dan ook direct korte metten mee maken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

malinois schreef: 04 feb 2022, 19:20 Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken.

Ik meteen kijken natuurlijk.

Recht van haar pagina:

Afbeelding

De dag dat ik me een riesponsibel etikel brieder ga noemen verhang ik me.
Dat stompzinnige amerikagekwaak.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

EchoMira schreef:
malinois schreef: 04 feb 2022, 19:20 Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken.

Ik meteen kijken natuurlijk.

Recht van haar pagina:

Afbeelding

De dag dat ik me een riesponsibel etikel brieder ga noemen verhang ik me.
Dat stompzinnige amerikagekwaak.
Kijk alleen al naar haar reacties op de RvB fb.
Ze gilt en slaat om zich heen en heel sporadisch reageert er iemand op. Maar ze kan aardig de sfeer verpesten (ervaring in diverse groepen)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Tamara
Posts in topic: 4
Berichten: 1384
Lid geworden op: 13 sep 2021, 11:03

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Tamara »

Goed bezig! Ik heb me aangemeld. Niet dat ik ooit iets met Facebook doe, maar ik vind het wel boeiend om op de pagina te kijken. Hopelijk gaan veel mensen hier wat aan hebben wanneer ze op zoek naar een dekreu zijn :E:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 818
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

malinois schreef: 04 feb 2022, 19:20 Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken. Maar daar moet je dan ook direct korte metten mee maken.
Onthoud de naam alvast :S:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

malinois schreef: 04 feb 2022, 19:36Kijk alleen al naar haar reacties op de RvB fb.
Nou. Daar zit ik niet op. Eigenlijk.
De RVB boeit me ongeveer net zoveel als diamond painten voor borderliners.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

jenn90 schreef:
malinois schreef: 04 feb 2022, 19:20 Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken. Maar daar moet je dan ook direct korte metten mee maken.
Onthoud de naam alvast :S:
Verstandig Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 4
Berichten: 2616
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Loraine »

Ik ben er ook lid, niet omdat ik zelf zou willen fokken maar omdat ik heel benieuwd ben wat voor kruisingnestjes eruit komen rollen en hopelijk in de verre toekomst, na de huidige monstertjes, via daar een hondje kan aanschaffen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

Superleuk!
Alleen wordt er niet een beetje teveel waarde gehecht aan dat Embarkprofiel?
Ik heb het wel voor Ren maar het is nou niet bepaald een zaligmakend iets. Hele veel aandoeningen geven alleen maar aan dat er een hele kleine extra kans is op... en van andere aandoeningen is het helemaal niet bekend of ze ook voor andere rassen betrouwbaar zijn.
Geen enkele aandoening op dat profiel is niet persé een gezonde hond. Embarkprofiel is een leuke extra wat mij betreft.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Sirene schreef:Superleuk!
Alleen wordt er niet een beetje teveel waarde gehecht aan dat Embarkprofiel?
Ik heb het wel voor Ren maar het is nou niet bepaald een zaligmakend iets. Hele veel aandoeningen geven alleen maar aan dat er een hele kleine extra kans is op... en van andere aandoeningen is het helemaal niet bekend of ze ook voor andere rassen betrouwbaar zijn.
Geen enkele aandoening op dat profiel is niet persé een gezonde hond. Embarkprofiel is een leuke extra wat mij betreft.
Alle DNA gezondheidstesten zijn toegestaan maar omdat Embark de grootste is hebben we deze in de naam verwerkt. Er zijn al heel veel groepen waar niks aan testen staat en daar is t kaf niet van t koren meer te scheiden. In de uitleg heeft @Veertje het beter uitgelegd. Ik ben daar waardeloos in :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1532
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door kloesje »

Sirene schreef: 04 feb 2022, 19:47 Superleuk!
Alleen wordt er niet een beetje teveel waarde gehecht aan dat Embarkprofiel?
Ik heb het wel voor Ren maar het is nou niet bepaald een zaligmakend iets. Hele veel aandoeningen geven alleen maar aan dat er een hele kleine extra kans is op... en van andere aandoeningen is het helemaal niet bekend of ze ook voor andere rassen betrouwbaar zijn.
Geen enkele aandoening op dat profiel is niet persé een gezonde hond. Embarkprofiel is een leuke extra wat mij betreft.
Het is niet alleen Embark profiel, maar ook zijn reuen toegestaan welke middels een andere DNA test getest zijn :ok:
Die toelichting heeft Vera gedaan :lol1:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 1
Berichten: 2582
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Dirkje »

Geweldig initiatief! Ik ben ook nu lid, uit interesse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Hierbij de uitleg van Vera:

We merken dat er voor sommigen nog wat vragen zijn over het doel van de groep en welke honden hier aangeboden kunnen worden. Om bij het begin te beginnen. Het idee van deze groep is ontstaan omdat wij als beheerders merkten dat er nog niet echt een goede plek was om reuen aan te bieden of te zoeken die een DNA test gedaan hebben. Zeker in het geval van bewust gefokte kruisingen kan het nog een uitdaging zijn om geschikte reuen te vinden. Maar ook bij stamboomfok zijn DNA testen in opkomst. Om een plek te bieden aan fokkers die hiermee willen werken, hebben we deze groep opgezet. Hiermee hopen we ook de bekendheid en interesse in Embarktesten te vergroten.
In deze groep kan je dus dekreuen aanbieden (of zoeken) die een DNA test hebben. Omdat Embark de meest uitgebreide DNA test is en o.a. het belangrijke COI (inteeltcoëfficiënt) berekend, hebben we de groep zo genoemd. Echter zijn er bepaalde rassen, zoals de Border collie, die nog niet goed met Embark uit de voeten kunnen i.v.m. bepaalde testen die ze daar niet kunnen doen. Daarom staan we ook andere DNA testen toe.
Alle geplaatste berichten moeten door ons goedgekeurd worden. Daarbij maakt het dus niet uit welke hond het is. Kruisingen, stamboomhonden, alles is welkom als er maar wel een DNA test gedaan is. We denken dat het prima naast elkaar kan bestaan en dat alle partijen hier geholpen kunnen worden en van elkaar kunnen leren. Elke geplaatste dekreu zullen wij in een fotoalbum zetten, samen met info over de hond en de eigenaar. Om het overzicht tussen stamboomfok en kruisingen te behouden hebben we 2 fotoalbums gemaakt waar we de reuen in zetten. Zo kunnen teefeigenaren iets gemakkelijker zoeken.
Natuurlijk is er bij bewust fokken meer nodig dan alleen een DNA test. Daar zullen wij echter niet naar kijken, dat is aan iedereen die een match zoekt. Blijf zelf kritisch! Vragen staat vrij, maar hou het wel netjes.
Omdat we ook eventuele pupkopers willen laten weten wat er aan geteste nesten op de planning staat, is het toegestaan om een dekaankondiging te plaatsen. Hierbij moeten wel beide ouders een DNAtest gehad hebben!
Het kan natuurlijk gebeuren dat we iets missen, wijs ons daar dan vooral op. We doen ons best alles in goede banen te leiden, ook voor ons is het nog even zien hoe alles gaat lopen. Het zal vast nog niet allemaal vlekkeloos gaan ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

Sirene schreef: 04 feb 2022, 19:47 Superleuk!
Alleen wordt er niet een beetje teveel waarde gehecht aan dat Embarkprofiel?
Ik heb het wel voor Ren maar het is nou niet bepaald een zaligmakend iets. Hele veel aandoeningen geven alleen maar aan dat er een hele kleine extra kans is op... en van andere aandoeningen is het helemaal niet bekend of ze ook voor andere rassen betrouwbaar zijn.
Geen enkele aandoening op dat profiel is niet persé een gezonde hond. Embarkprofiel is een leuke extra wat mij betreft.
Ik denk dat het toch wel waarde heeft in een fokprogramma, of het nu met of zonder stamboom is. Een COI bepalen van de pups of zien of een hond drager is van een bepaalde aandoening is toch goed om te weten voor je er mee gaat fokken. Als je drager X drager doet krijg je een lijder en dan is er zeker veel meer dan een kleine kans dat de hond een aandoening ontwikkeld. Als men bijvoorbeeld lookalikes zou gaan willen aankeuren is het ook goed om te testen zodat er niet per ongeluk met familieleden gefokt wordt. En wil je binnen een ras de COI gaan verlagen, dan kan je op deze manier berekenen of je dat met je geplande combi ook daadwerkelijk voor elkaar kan krijgen.
En je weet de kleurtjes. Dat vind ikzelf ook best leuk om vooraf te weten :mann: Voor honden die verborgen merle kunnen zijn is dit ook handig, dat je geen merles gaat kruisen.

Ben het met je eens dat het niet helemaal alles zegt. Vrij van 200 erfelijke aandoeningen klinkt leuk, maar in de praktijk is dat inderdaad logisch omdat sommige geteste genen gewoon niet voorkomen binnen andere rassen. Dus die zijn gegarandeerd vrij.

Al denk ik dat je met bijvoorbeeld de kruisingen die jij gedaan hebt ook heel veilig zit zonder zo'n test. Daarvoor liggen de rassen zover uit elkaar dat je er van uit kan gaan dat je op een lage inteeltcoefficient uitkomt. Hoe lager, hoe minder kans op gelijke genen en dus een genetisch sterkere hond.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 818
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

Ja alleen wel jammer dat als je hond verborgen merle is je niet kan zien hoe lang dat staartje dan is voor de merle dat zal je dan weer ergens anders moeten laten testen. Maar goed je zou dan sowieso gewoon voor de zekerheid niet kunnen doen :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

jenn90 schreef: 04 feb 2022, 20:26 Ja alleen wel jammer dat als je hond verborgen merle is je niet kan zien hoe lang dat staartje dan is voor de merle dat zal je dan weer ergens anders moeten laten testen. Maar goed je zou dan sowieso gewoon voor de zekerheid niet kunnen doen :-)

Oh dat wist ik niet. Weer wat geleerd :D
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 2
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Kipo »

Oh wat een goed idee! Kans is groot dat hier als eerstvolgende hond toch eens een pup komt, nu heb ik tenminste een idee waar ik die kan vinden.
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 818
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

Veertje schreef: 04 feb 2022, 20:32
jenn90 schreef: 04 feb 2022, 20:26 Ja alleen wel jammer dat als je hond verborgen merle is je niet kan zien hoe lang dat staartje dan is voor de merle dat zal je dan weer ergens anders moeten laten testen. Maar goed je zou dan sowieso gewoon voor de zekerheid niet kunnen doen :-)

Oh dat wist ik niet. Weer wat geleerd :D
Heb ik ook recent pas geleerd toen ik erachter kwam dat Dakar ook merle ‘draagt’ maar dat staartje is zo klein gezien zijn voorouders dat het geen dubbel merle oplevert.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door pioenroos »

Ik vind met het aanbod wat er nu is aan dna testen embark toch wel een goede start hoor. Ze zijn de enige die het COI testen en waarbij je zo makkelijk een proefmatch kan aanvragen.
Daarna moet je natuurlijk per ras/kruising verder kijken wat nodig is aan testen en onderzoek.
Flora heeft ook een specifieke dna test gehad voor een pra variant die alléén bij de schapendoes voorkomt. Die test wordt door 1 lab gedaan waarmee de schapendoesvereniging een contract heeft. Lijkt me logisch ook voor zo'n klein ras :19:

Ik hoop wel dat er meer kleine/middelmaatjes en gematigder dekreuen komen. De vraag in dat soort honden is groot. Aanbod van bewust en gezond gefokte laag volgens mij.

Hebben jullie al idee om ook buiten facebook te werven?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

pioenroos schreef: 04 feb 2022, 21:02 (..)

Ik hoop wel dat er meer kleine/middelmaatjes en gematigder dekreuen komen. De vraag in dat soort honden is groot. Aanbod van bewust en gezond gefokte laag volgens mij.

Hebben jullie al idee om ook buiten facebook te werven?
Hoop ik ook! Dat is toch een leuke categorie met veel potentie denk ik. @Lothian heeft alvast een leuke, die moet er nog op :engel:

Buiten fb om nog geen plannen. Wijs mensen er vooral op als je geïnteresseerden spreekt!
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 3
Berichten: 3918
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Lothian »

Helaas, Dalí is gecastreerd 🤪
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

Lothian schreef: 04 feb 2022, 21:15 Helaas, Dalí is gecastreerd 🤪
:proest:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Plaats reactie