Epileptisch insult

Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Weet niet of er nog iemand online is op dit tijdstip...

Mijn hond heeft zojuist een insult gehad. Zag er doodeng uit, ik dacht echt dat hij doodging, maar ik was ook bang gebeten te worden. De dierenarts heeft me er telefonisch doorheen gepraat tot Boaz weer reageerde.
Nu blijft hij super onrustig. En achteraf gezien was hij vanavond ook anders dan anders.
Iemand die dit meegemaakt heeft die tips heeft?
Want rust was nu belangrijk, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?

Bah, wat een ellende voor Boaz.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Ik ben op de bank gaan zitten met een kopje thee. Hij is nu naast me komen liggen en wordt wat rustiger, maar het lijkt net of hij steeds wat denkt te horen. Hij kijkt dan om zich heen en legt uiteindelijk zijn hoofd weer neer.
Hij was de hele avond al onrustig, maar ik had geen idee waarom. Hij heeft niet eerder epilepsie gehad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 7
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Epileptisch insult

Bericht door Loraine »

Die onrust kan de aanloop naar de aanval zijn geweest.
Mahdu wordt altijd heel drammerig, onrustig en wil alleen maar bij je liggen voordat hij een aanval krijgt.
Zijn aanvallen zijn vnl spastische schokken met zijn achterpoten.

Als tip kan ik meegeven om een dagboek bij te houden met daarin zijn gedrag en wanneer hij weer een aanval heeft hoe heftig die was en hoe lang het duurde.
Overleg ook met je dierenarts of medicatie nodig is, Mahdu doet het goed op 2x daags pexion, daarnaast hebben we voor nood een shot stesolid (valium geloof ik) in huis; als een aanval te heftig is of langer dan een kwartier duurt moet ik dat in zijn anus toedienen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Ik heb hem mee naar bed genomen, uur geslapen, en net een tweede aanval.... hij is compleet de weg kwijt. Wat een ellende!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 7
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Epileptisch insult

Bericht door Loraine »

:ugh:

Bel morgenochtend naar de dierenarts voor een afspraak, laat zijn bloed nakijken en als alles goed is heb je een basislijn.
Soms kan een hond (mens, ander dier) epileptoforme aanvallen krijgen als er orgaanschade oid is waardoor de waarden daarvan afwijken, maar ook na bijvoorbeeld een vergiftiging kan er neurologische schade zijn die epileptoforme aanvallen geven.

Ik vrees wel dat je een anti epileptica mee gaat krijgen voor hem omdat de aanvallen wel erg kort op elkaar zitten en van wat ik zo opmaak uit je berichten ook best heftig zijn.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Ik ben bang dat er echt wat mis is.
Weet vrijwel zeker dat hij niet iets giftigs gegeten kan hebben, vandaag alleen aan de lijn gewandeld en aan de lijn gefietst.
Hij is ruim 10 jaar en is een jaar of vier geleden plotsklaps in shock geraakt, dag aan infuus gelegen, met absurde leverwaardes. Was de dag erna kiplekker en nooit iets kunnen vinden, echo normaal, bloedwaardes normaal.
Ik ben echt bang dat er nu iets in zijn hoofd zit.

Hij loopt nog steeds aan een stuk door het huis, lijkt niet goed te zien, botst tegen dingen op die er altijd staan. Hij is niet bereikbaar, zo ontzettend zielig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Ik heb niet eerder een hond met epilepsie gehad, maar ik vind de aanvallen zeker heftig.
Hij verstijft eerst helemaal, laat zijn urine lopen en gaat dan echt bellen blazen met slijm, dan valt hij terwijl zijn hele lijf trekt. Toen lag hij op zijn zij te maaien met al zijn poten. En tenslotte spant zijn hele lijf terwijl hij helemaal strekt.
Hij kan daarna niet lopen, zwalkt en valt. En nu loopt hij al 30 minuten aan een stuk rondjes door de kamer. Ik kan hem daar niet uithalen. Kan wel janken als ik hem zo zie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 7
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Epileptisch insult

Bericht door Loraine »

Ik ga iig voor je duimen dat het iets is wat simpel op te lossen is. :ok: :ok: :ok:

Die kleine smurf hier heeft toen hj 15 maanden was een vlooienmiddelvergiftiging opgelopen en daar epileptoforme aanvallen aan overgehouden.
2-3x per jaar had hij een aanval, telkens redelijk licht en in maximaal 20 minuten was het ook weer over.
Afgelopen oktober had hij een aanval van >50 uur en sindsdien krijgt hij dus pexion.
Bloedwaarden waren overigens perfect, het bloed is getrokken om orgaanschade etc uit te sluiten ivm medicatie.

Veel anti epileptica zijn behoorlijk belastend voor de lever enzo, als dat het geval is geven ze bij voorkeur pexion omdat dat het minst belastend is.
Zijn de bloedwaarden perfect en werkt de pexion onvoldoende dan is er voldoende speelruimte om zwaardere medicatie te proberen.

Mocht je morgen naar de dierenarts gaan, vraag dan of ze 1-2 shots stesolid mee willen geven.
Met de frequentie en heftigheid die Boaz heeft zul je het nodig hebben. 😉
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

En daar was de derde aanval... kort en zonder te vallen. Nu rent hij door het huis.
Kan de dierenarts dit onderbreken met medicatie?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 7
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Epileptisch insult

Bericht door Loraine »

Ja, stesolid/valium is de kortste klap.
Ik zou nu gelijk bellen, uitleggen dat hij inmiddels 3 aanvallen heeft gehad en dat je zo niet verder de nacht door kan.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Doe ik, dank voor het meedenken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Gebeld, als ik naar de praktijk kom gaat hij aan een infuus en moet blijven. Maar er is dan helemaal niemand bij hem, dan ligt hij daar alleen, zonder dat iemand aanwezig blijft. Heb al gevraagd of ik er dan mag blijven zitten, maar dat mag niet.
Boaz is een straathond die mijn huis veilig vindt, maar elk ander huis eng vindt.
Ik ga hem daar niet alleen achterlaten, dan maar tot 8 uur zo proberen te redden.
Gadverdamme
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 7
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Epileptisch insult

Bericht door Loraine »

:ugh:

En ze willen niet voor nood stesolid oid meegeven?
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Ik kreeg de optie om naar de praktijk te komen en infuus. Weet er zelf te weinig van om door te vragen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Hij heeft nu echt dwangmatig gedrag, steeds hetzelfde rondje lopen, steeds aan dezelfde stoel ruiken. Heeft inmiddels enorm binnen geplast en gepoept. Maar dat laatste ben ik eigenlijk zelfs blij mee want ik durf zo niet naar buiten met hem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Mijn vorige hond kreeg in de loop van een dag een zwelling in haar kaak, bleek een woekerende tumor die op dat moment door het bot heen groeide. Ben zo bang dat Boaz ook heel snel er niet meer zal zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 2
Berichten: 398
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Epileptisch insult

Bericht door galga's »

Vreselijk. Hoe is het nu? Ik heb geen ervaring met epilepsie, maar wel met een hond die na de narcose heel dwangmatig aan het rondlopen en hijgen was. Bij haar hielp het iets om de ruimte donker te maken, dus zo prikkelarm mogelijk. Misschien dat dat bij Boaz ook kan helpen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Epileptisch insult

Bericht door Crutz »

Wat vreselijk. Vind overigens wel dat hij bij de dierenarts thuis hoort ipv dat je thuis steeds de aanvallen “uitzit”
Sterkte
Gebruikersavatar
Pendrag
Posts in topic: 4
Berichten: 1029
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:41

Re: Epileptisch insult

Bericht door Pendrag »

Crutz schreef: 11 feb 2022, 05:59 Wat vreselijk. Vind overigens wel dat hij bij de dierenarts thuis hoort ipv dat je thuis steeds de aanvallen “uitzit”
Sterkte
Aan een infuus? In z'n eentje? Ik heb erg weinig verstand van medische zaken maar met mijn hond met zulke aanvallen kreeg ze valium en mocht mee naar huis. Met extra valium die ik zelf kon geven indien nodig. Dat is toch de gebruikelijke gang van zaken bij een aanval en naweeën daarvan?
Tis but a scratch
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Epileptisch insult

Bericht door Crutz »

Pendrag schreef:
Crutz schreef: 11 feb 2022, 05:59 Wat vreselijk. Vind overigens wel dat hij bij de dierenarts thuis hoort ipv dat je thuis steeds de aanvallen “uitzit”
Sterkte
Aan een infuus? In z'n eentje? Ik heb erg weinig verstand van medische zaken maar met mijn hond met zulke aanvallen kreeg ze valium en mocht mee naar huis. Met extra valium die ik zelf kon geven indien nodig. Dat is toch de gebruikelijke gang van zaken bij een aanval en naweeën daarvan?
Gelukkig zelf nooit een opvolging van aanvallen gehad bij de honden, maar wel inderdaad honden opgenomen zien worden omdat ze aanval op aanval kregen en dan redt je het niet met valium. Dan moet de hond aan een infuus.

Een van onze xhh heeft thuis dat we weten 1x een epileptisch insult gehad. Toen hebben we voor als het weer voor zou komen valium meegekregen ja. Wel met de aanvulling dat als het dan binnen korte tijd terug kwam opname en infuus noodzakelijk was.
Dus ja ik denk standaard valium bij 1 aanval. Bij nu al 3 aanvallen zo kort op elkaar is er echt wel een ander protocol.
Gebruikersavatar
Pendrag
Posts in topic: 4
Berichten: 1029
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:41

Re: Epileptisch insult

Bericht door Pendrag »

Infuus met wat? Ik vraag me dat serieus af. Een hond die opeenvolgende aanvallen kreeg, laat ik ook niet alleen liggen bij de DA.
Tis but a scratch
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Inmiddels ligt Boaz toch aan het infuus bij de dierenarts.
Al heel snel volgde het volgende insult, een flinke.
Dus echt geen keuze. Hij heeft anti epileptici en ook een slaapmiddel om hem rustig te krijgen. Zijn temperatuur was net boven de 40. Bloed wordt onderzocht op ontstekingen en in de loop van de ochtend laten ze hem wakker worden.
Schiet hij dan weer in een insult dan is de prognose slecht en is de meest waarschijnlijke diagnose een tumor.
Dus eind vd ochtend heb ik of een hond die we op medicatie proberen in te stellen of geen hond meer.
Bizar.... gistermiddag was er nog niets.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 16
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Epileptisch insult

Bericht door Boaz »

Ik vond het heel moeilijk om hem achter te laten, maar hij was voor het eerst sinds uren rustig in slaap door de medicatie. De dierenarts verzekerde me dat hij met dit infuus rustig in slaap blijft tot iedereen er weer is, en dat is over 42 minuten. Het moet maar zo, kan het niet helpen
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 1
Berichten: 551
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:18

Re: Epileptisch insult

Bericht door Kelperuaantjes »

Wat verschrikkelijk al die aanvallen! Goed dat hij nu bij de dierenarts ligt en in slaap is gebracht. Hopen dat hij er bovenop komt maar het klinkt niet goed... Sterkte!
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 3
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Epileptisch insult

Bericht door Dirkje »

O jee, wat een zorgen om je hond. Wat een narigheid. Sterkte met wachten.
Afbeelding
Plaats reactie