Stille liefdes

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Re: Stille liefdes

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 27 jul 2023, 17:57
Nanna schreef: 27 jul 2023, 17:50 Niet alleen de jachthondensector jaagt😉
Ik zou de Husky’s of Duitse herders die achter schapen of wild aanvliegen de kost niet willen geven…
Daar heb je gelijk in. Terriers ook. Wat dat betreft is de keuze niet echt reuze.
Ik heb nog nooit een Puli bezeten met ook maar de geringste belangstelling voor jacht. Dat is dus een optie.
Zij is te koop trouwens😍


Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 27 jul 2023, 18:31 Ik heb nog nooit een Puli bezeten met ook maar de geringste belangstelling voor jacht. Dat is dus een optie.
Zij is te koop trouwens😍
Afbeelding
Ik zal een puli zeker onthouden. Misschien voor mijn smaak iets aan de kleine kant, maar het lijken me in ieder geval wel hondjes met pit en humor. Van Groenendaeler degraderen naar slome goedsul is waarschijnlijk geen goed idee. :F:
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 36
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Stille liefdes

Bericht door Persistence »

CatnDog schreef: 27 jul 2023, 17:57
Nanna schreef: 27 jul 2023, 17:50 Niet alleen de jachthondensector jaagt😉
Ik zou de Husky’s of Duitse herders die achter schapen of wild aanvliegen de kost niet willen geven…
Daar heb je gelijk in. Terriers ook. Wat dat betreft is de keuze niet echt reuze.
Erachter gaan maar terug te roepen zijn is nog wat anders dan met een rode waas erachteraan gaan totdat ze het te pakken hebben. Ik heb het idee dat herder meer in de eerste categorie vallen en huskies in de tweede.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 40
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stille liefdes

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 27 jul 2023, 17:23
Nanna schreef: 27 jul 2023, 17:17 Ze bestaan😂
Een flink aantal jaren geleden liep hier een Whippet die werkelijk NUL belangstelling had om te jagen. Konijnen, katten, veel te vermoeiend😂
Maar ja, tref er maar eens zo een. In het nest zie je het niet. Dat instinct wordt pas na een goed half jaar zichtbaar.
Ik zou voor een volgende hond denk niet zo snel voor een pup gaan. Dus als een kenner er eentje heeft 'die hoef ik niet want dat is geen echte in mijn beleving', is het nog wel een optie. Mits het sociale karakter aanwezig zou zijn.

Op Verhuisdieren zie ik weleens bij podenco's staan 'geen jachtinstinct', maar daar geloof ik dan niet zoveel van. Een 'afgekeurde politiehond' wil ook niet zeggen dat het een softie is die helemaal niet bijt. Dus ik denk dat ik in een toekomstige zoektocht naar een hond toch de jachthondensector in eerste instantie links zou laten liggen.

Afbeelding

Ze bestaan, deze mensen hebben 5 galgo's en een teckel en Coco kan er rustig tussen door scharrelen.
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 18
Berichten: 398
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Stille liefdes

Bericht door galga's »

Ik heb naast mijn 6 windhonden ook nog 4 katten. En ja, dat gaat prima, want ze zijn onderdeel van de roedel/het gezin. Alleen zal ik ze nooit samen alleen laten. Buiten is een heel ander verhaal. Dan moet elke kat dood.

Een kennis heeft windhonden, katten en kippen samen lopen. Ze eten allemaal van elkaar en het gaat prima in huis. Buiten is een ander verhaal.

Ik weet ook dat er eens iemand een jonge, tamme papegaai meegenomen had naar het losloopgebied hier. Ze kon zonder papegaai weer naar huis. Opgegeten door een loslopende hond. Deed hij anders nooit...
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Persistence schreef: 28 jul 2023, 15:01
CatnDog schreef: 27 jul 2023, 17:57
Nanna schreef: 27 jul 2023, 17:50 Niet alleen de jachthondensector jaagt😉
Ik zou de Husky’s of Duitse herders die achter schapen of wild aanvliegen de kost niet willen geven…
Daar heb je gelijk in. Terriers ook. Wat dat betreft is de keuze niet echt reuze.
Erachter gaan maar terug te roepen zijn is nog wat anders dan met een rode waas erachteraan gaan totdat ze het te pakken hebben. Ik heb het idee dat herder meer in de eerste categorie vallen en huskies in de tweede.
Ja, daar zit natuurlijk ook een duidelijk verschil in. Die rode waas wil ik niet hebben. Verder vind ik achter iets aan willen rennen als het wegrent een heel normale reactie voor een roofdier. Het gaat inderdaad om de intensiteit ervan en de gedrevenheid. Ik wil dat het liefst met opvoeding kunnen overrulen.
Op dit moment zie ik een Schotse collie (categorie herder) als beste optie voor een toekomstige hond.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

galga's schreef: 28 jul 2023, 18:58 Ik heb naast mijn 6 windhonden ook nog 4 katten. En ja, dat gaat prima, want ze zijn onderdeel van de roedel/het gezin. Alleen zal ik ze nooit samen alleen laten. Buiten is een heel ander verhaal. Dan moet elke kat dood.

Een kennis heeft windhonden, katten en kippen samen lopen. Ze eten allemaal van elkaar en het gaat prima in huis. Buiten is een ander verhaal.

Ik weet ook dat er eens iemand een jonge, tamme papegaai meegenomen had naar het losloopgebied hier. Ze kon zonder papegaai weer naar huis. Opgegeten door een loslopende hond. Deed hij anders nooit...
Ik vind het persoonlijk wel heel erg belangrijk - en dat kan met Zeno - dat ik mijn hond met volledig vertrouwen alleen kan laten bij mijn katten. Ik hoef me daar echt geen zorgen om te maken. Buiten hetzelfde als binnen. Ook daar zou hij nooit achter mijn katten aangaan.

Ik zou zelf nooit een kat aan een lijn (of een papegaai als je die hebt) meenemen de straat op en al helemaal niet naar losloopgebied. Dat is echt vragen om problemen.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Célie schreef: 28 jul 2023, 15:33 Afbeelding

Ze bestaan, deze mensen hebben 5 galgo's en een teckel en Coco kan er rustig tussen door scharrelen.
Dat zijn dan de 'eigen' dieren binnen? Hoe gaat dat buiten? :F:
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Zinodo schreef: 28 jul 2023, 19:17 Gelukkig hoeven we daar niet meer mee te dealen want ik kom echt woorden tekort om die debiliteit te omschrijven. :')
Ik vermoed dat mensen die dat doen heel naieve sprookjesachtige ideeen hebben over dieren en wellicht over de wereld in het algemeen?
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Zinodo schreef: 28 jul 2023, 19:33
CatnDog schreef: 28 jul 2023, 19:23
Zinodo schreef: 28 jul 2023, 19:17 Gelukkig hoeven we daar niet meer mee te dealen want ik kom echt woorden tekort om die debiliteit te omschrijven. :')
Ik vermoed dat mensen die dat doen heel naieve sprookjesachtige ideeen hebben over dieren en wellicht over de wereld in het algemeen?
Jaa vast. Maar ben toch blij dat het niet mijn honden waren die ze uit die waan hielpen. :F:
Nee inderdaad :schrik:
Nanna

Re: Stille liefdes

Bericht door Nanna »

Mijn eerste windhond had ik samen met een batterij Siamezen.
Nooit problemen gehad en ik kon ze rústig samen alleen laten, los in huis.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 13
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Stille liefdes

Bericht door Frootje »

CatnDog schreef: 28 jul 2023, 18:58Ja, daar zit natuurlijk ook een duidelijk verschil in. Die rode waas wil ik niet hebben. Verder vind ik achter iets aan willen rennen als het wegrent een heel normale reactie voor een roofdier. Het gaat inderdaad om de intensiteit ervan en de gedrevenheid. Ik wil dat het liefst met opvoeding kunnen overrulen.
Een Aloy. Een paar dagen geleden liep ze los op het fietspad en ineens zaten er 20 ganzen op het fietspad. Aloy wilde wel even want ganzen opjagen is super tof, maar mocht niet want ze was op het fietspad dus ze moest bij mij blijven. Ze bleef keurig naast lopen terwijl we dichterbij kwamen (want die stomme ganzen gingen niet opzij tenzij we dichterbij kwamen) en ineens vlogen ze allemaal tegelijk met veel kabaal weg. Ik zag haar al haar spieren spannen want "dat is toch super tof!!!" Maar op mijn waarschuwende 'zit' ging ze wel keurig zitten. :cheer:

Om vervolgens mijn commando 'wacht' alsnog te verbreken en met een rotvaart op de plek af te rennen waar de ganzen net zaten en haar volledige neus en baard in de verse ganzenschijt te steken. :nocheer:


Maar leuk is het verder wel hoor. Ik vind dat het een ras zou moeten zijn, want ik zou er zo weer een kopen. :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Frootje schreef: 28 jul 2023, 19:56 Een Aloy. Een paar dagen geleden liep ze los op het fietspad en ineens zaten er 20 ganzen op het fietspad. Aloy wilde wel even want ganzen opjagen is super tof, maar mocht niet want ze was op het fietspad dus ze moest bij mij blijven. Ze bleef keurig naast lopen terwijl we dichterbij kwamen (want die stomme ganzen gingen niet opzij tenzij we dichterbij kwamen) en ineens vlogen ze allemaal tegelijk met veel kabaal weg. Ik zag haar al haar spieren spannen want "dat is toch super tof!!!" Maar op mijn waarschuwende 'zit' ging ze wel keurig zitten. :cheer:

Om vervolgens mijn commando 'wacht' alsnog te verbreken en met een rotvaart op de plek af te rennen waar de ganzen net zaten en haar volledige neus en baard in de verse ganzenschijt te steken. :nocheer:

Maar leuk is het verder wel hoor. Ik vind dat het een ras zou moeten zijn, want ik zou er zo weer een kopen. :engel:
Afbeelding
Ja, een Aloy. :lol1:

Wat goed dat ze ging zitten. Ik zie het tweede deel al helemaal voor me: 'Wat ben je braaa-' ganzenpoep - 'oh'
Gebruikersavatar
Jasophoria.
Posts in topic: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 jul 2023, 16:38
Locatie: Weert
Honden: 1
Welke: Aussi doodle

Re: Stille liefdes

Bericht door Jasophoria. »

Deze kwam ik jaren geleden tegen.
Wat een dropje, moest de foto opslaan.

Afbeelding
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 13
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Stille liefdes

Bericht door Diana »

Hier ook met een galgokruising (met weinig jachtpassie) en een podencokruising (met veel jachtpassie) nul problemen met eigen katten, zowel binnen als buiten. In de tuin hebben we dat wel even moeten oefenen omdat ze eerst alleen binnenkatten gewend waren en vanwege het najaaginstict bij snelle bewegingen, dat is in een grote tuin buiten toch wat anders dan binnen. Met vreemde katten bij mensen in huis is het ook geen enkel probleem, maar vreemde katten tijdens de wandeling zijn een ander verhaal :mrgreen:
Ook Taartje (podenca) en veel andere opvangpodenco's gaven nooit problemen met de katten. Mijn katten en honden zijn gewoon samen als ik niet thuis ben.
Mila is eigenlijk het lastigst met de katten, omdat zij heel weinig van ze verdraagt en er helemaal niks mee heeft. Bij mijn andere honden mogen ze er gezellig bij gaan liggen, constant kopjes in het gezicht geven, over de hond heen lopen, etc. Maar dat wil Mila allemaal niet. Dat is niet zo'n punt, de katten weten dat en zolang ze haar met rust laten, gaat het prima. Maar op katten of op eender welk ander dier jagen zou nooit in haar opkomen ;-) Fayah heeft ook totaal geen jachtinstinct.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 9
Berichten: 2598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Stille liefdes

Bericht door Loraine »

Mijn moeders Podengo(mix?) kan prima met de kat van mijn stiefvader maar mijn cavia's zag hij als snackje.
Buiten moet hij ook geregeld even bij de les geroepen worden maar hij loopt momenteel enkel op omheinde velden los en is daar vrij goed te sturen. :smile:

Mijn Keesje gaat buiten blind achter de konijnen aan, echt *klik* lijn los en *zoefffff* onbereikbaar wegspurten. :schrik:
Nu heeft ze bij haar vorige eigenaar ook altijd haar goddelijke gang mogen gaan met loslopen, dus ze neemt zoveel ruimte als mogelijk, letterlijk zwart stipje aan de horizon afstand. :O:
Bij haar vorige eigenaar was er een konijn dat zoveel mogelijk los liep in huis en dat was totaal geen probleem, die twee speelden ook echt samen enzo. :mrgreen:
Mijn cavia's waren de eerste ±2 dagen wel een probleem maar door er strak bovenop te zitten, de cavia's te claimen en bij het minste teken van opwinding of een verkeerde blik erop consequent wegsturen kreeg ze vlot door dat ze Een Heel Groot Probleem zou hebben als er maar een haartje verkeerd zou zitten op een cavia.
Inmiddels zou ze er theoretisch tussen gezet kunnen worden en zonder toezicht, enige wat ze doet is caviapoepjes snoepen. :P

De Shih Tzu heeft absoluut geen jachtinstinct, hij rent soms ff achter een konijn aan omdat die zo lollig wegrent of achter een eend omdat die zo grappig opvliegt.
Na hooguit een minuut of 2 komt hij zich met een enorme pretbek weer melden, 'kijk vrouwtje wat lollig was dat hè!' :cheer:
Als ik hem omkoop met snoep en regelmatig laat inchecken voordat hij een konijn of eend spot komt hij bijna gelijk terug als ik hem roep, maar dat is dan puur om het lekkers en niet omdat hij mij blij wil maken ofzo. :')

Overigens zocht ik mijn honden uit op het met katten kunnen samenleven, al dan niet na langzaam introduceren.
Ze hoefden elkaar niet leuk te vinden maar moesten elkaar wel heel houden en desgewenst met rust laten.
Nu er geen katten meer zijn hier is dat geen ding meer waar ik op ga letten bij een volgende hond.
Wb met knaagdieren kunnen is het afhankelijk van of ik die tegen die tijd nog heb. 😊
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 40
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stille liefdes

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 28 jul 2023, 19:04
Célie schreef: 28 jul 2023, 15:33 Afbeelding

Ze bestaan, deze mensen hebben 5 galgo's en een teckel en Coco kan er rustig tussen door scharrelen.
Dat zijn dan de 'eigen' dieren binnen? Hoe gaat dat buiten? :F:
Die papegaai gaat ook mee wandelen en dan doen ze ook niks, weet wel dat Soof 1 van de galgo's buiten niks doet bij andere dieren ze heeft 3 maanden buiten gezworven na ontsnapt te zijn en we hebben dr toen heel vaak op de wildcamera gezien en was ze gezamenlijk met egels en vogels aan het eten bij de voederplekken.
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 40
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stille liefdes

Bericht door Célie »

Al mijn honden konden samen met katten, konijnen en vogels heb ook nooit de katten weggesloten hoor als ik wegging. Mijn eerste hond was banger voor het konijn dan andersom, als Bonnie vervelend was sloeg Sam met z'n achterpoten op de grond en dan wist Bonnie genoeg haha.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 68
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Stille liefdes

Bericht door CatnDog »

Célie schreef: 29 jul 2023, 14:18 Die papegaai gaat ook mee wandelen en dan doen ze ook niks, weet wel dat Soof 1 van de galgo's buiten niks doet bij andere dieren ze heeft 3 maanden buiten gezworven na ontsnapt te zijn en we hebben dr toen heel vaak op de wildcamera gezien en was ze gezamenlijk met egels en vogels aan het eten bij de voederplekken.
Je hebt videobewijs :lol1:
Wat heerlijk dat het altijd prima samen kon allemaal.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 36
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Stille liefdes

Bericht door Persistence »

Ik ben zo jaloers op jullie honden die wel met katten kunnen.
Schoonouders hebben kittens, toen ze nog dichte oogjes hadden en stil lagen dacht ik dat Bella wel kon kennismaken, want katje lag gewoon rustig in mijn hand en maakte geen geluid/vluchtte niet. Nou helaas, ook die wilde ze gewoon grijpen :cry: En ze is nog wel met een kat opgegroeid, maar dat gaat nevernooit niet meer een succes worden.
CatnDog schreef: 28 jul 2023, 18:58 Erachter gaan maar terug te roepen zijn is nog wat anders dan met een rode waas erachteraan gaan totdat ze het te pakken hebben. Ik heb het idee dat herder meer in de eerste categorie vallen en huskies in de tweede.
Ja, daar zit natuurlijk ook een duidelijk verschil in. Die rode waas wil ik niet hebben. Verder vind ik achter iets aan willen rennen als het wegrent een heel normale reactie voor een roofdier. Het gaat inderdaad om de intensiteit ervan en de gedrevenheid. Ik wil dat het liefst met opvoeding kunnen overrulen.
Op dit moment zie ik een Schotse collie (categorie herder) als beste optie voor een toekomstige hond.
[/quote]

De baasgerichtheid zal ook een rol spelen. Dat je als baas toch uiteindelijk leuker/interessanter bent dan die kat. En dat zal bij het gros van de schotse collies zeker zo zijn.
Afbeelding
Nanna

Re: Stille liefdes

Bericht door Nanna »

Als ik toch jonger was en anders woonde…..

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 38
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Stille liefdes

Bericht door hakunamatata »

Komt deze ineens voorbij 😍
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
alinelaila
Posts in topic: 23
Berichten: 710
Lid geworden op: 13 sep 2021, 12:21
Locatie: Meppel
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Re: Stille liefdes

Bericht door alinelaila »

hakunamatata schreef: 21 aug 2023, 14:12 Komt deze ineens voorbij 😍
Ze is ook echt heel lief! (zij hebben haar van ons overgenomen, vandaar)
Ik hoop dat ze snel een fijn plekje vindt.
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 17
Berichten: 2431
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Stille liefdes

Bericht door Teckeltoos »

Ach.... wat zou ik dit soort ouwetjes nog een paar mooie en liefdevolle maanden willen geven.
Man Peter wil het niet. Hij wil het verdriet niet als het dier heengaat.
Ik vind dat dat verdriet wel wegvalt tegen de wetenschap dat je een gelukkig dier op de eerste tree van de regenboog hebt gezet.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 38
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Stille liefdes

Bericht door hakunamatata »

alinelaila schreef: 21 aug 2023, 19:38
hakunamatata schreef: 21 aug 2023, 14:12 Komt deze ineens voorbij 😍
Ze is ook echt heel lief! (zij hebben haar van ons overgenomen, vandaar)
Ik hoop dat ze snel een fijn plekje vindt.
Dat meen je. De beschrijving klinkt ook best als Lizzy, heel zacht. Als opvanger Alice al geplaatst was (waarom nog niet snap ik eigenlijk niet, ze is klein en 'schattig', piepjong en intussen erg makkelijk) dan had ik tegengehouden moeten worden. Maar ze heeft vast heel snel een plekje.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Plaats reactie