maltipoo's

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Plaats reactie
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

maltipoo's

Bericht door Anja »

Hoewel mijn tijd hier op aarde in de eerste instantie redelijk beperkt leek te zijn, zijn alle uitslagen tot nu positief en zal ik niet binnen een half jaar eruit stappen :19:
Hoewel dit geen garantie is zou ik nou eindelijk eens een nestje pups willen fokken. Gewoon voor de lol!
Mijn Hannaatje word in oktober 3 en is nu loops. Ik wil natuurlijk zelf een pup houden
( Jop is ook de 13 alweer gepasseerd en ik vind het niet prettig als ze alleen overblijft) en mijn dochter wil ook een pup. Als ze meer pups krijgt raak ik die met gemak kwijt.

Ik heb al naar leuke poedel reutjes gekeken op marktplaats en dan krijgen we ongetwijfeld superleuke maltipoo's. ( Hanna is een kruising 75% maltezer en 25% Shih Tzu maar lijkt het meest op een maltezer, de shih tzu zie ik er helemaal niet in)

Mijn struikelblok is dat Hanna een navelbreukje heeft die ik niet heb laten opereren. Ik wil haar niet laten dekken als dat een gevaar oplevert voor haar... dan laat ik dat navelbreukje eerst repareren en wacht ik nog een half jaar.

Wat denken jullie? Kan het een serieus gevaar voor haar opleveren of loopt dat wel los..

Ohh.. ik weet dat het erfelijk is maar ik heb geen advies nodig van de rasverbeterende erkende fokkers aangezien die hele rassen al naar zijn grootje geholpen hebben met het stug doorfokken met allerlei ellende. Als verbetering natuurlijk :Q:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

Re: maltipoo's

Bericht door Anja »

Tara schreef: 10 jul 2022, 18:08 Het kan je een gevaar opleveren voor je portemonnee als je pups dat navelbreukje ook hebben. Als fokker, ook al is het maar eenmalig, ben je daarvoor wel aansprakelijk.
Daarnaast natuurlijk de vraag of je het risico op zulke afwijkingen wilt nemen.
jaja
dank je wel
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

Re: maltipoo's

Bericht door Anja »

Tara schreef: 10 jul 2022, 18:12 Graag gedaan hoor, ik ben niet erkend, dus dan mag ik volgens je criteria reageren geloof ik.
Wat verwacht je nou eigenlijk?
Ik vraag of het gevaar voor haar op zou leveren als ze drachtig zou zijn met een navelbreukje..
Ik hoef geen preek over mijn financiële risico's als een van de pups ook een navelbreukje zou hebben. Of dat ik dat risico wel mag nemen ivm verantwoord fokken :ugh:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

Re: maltipoo's

Bericht door Anja »

Maart schreef: 10 jul 2022, 18:17 Het schiet natuurlijk niet op om op elite fokkers al af te geven, als je zelf ook met ellende wil fokken.
Is een navelbreukje dan zo'n ellende ?
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Mellow

Re: maltipoo's

Bericht door Mellow »

Zover ik weet niet.
Tenzij ze enorm dik wordt, denk dat er dan best wel veel druk op komt te staan.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: maltipoo's

Bericht door pioenroos »

Bij de schapendoes komen navelbreukjes regelmatig voor. Het is inderdaad erfelijk.
Zover ik begrepen heb vormt het eigenlijk zelden een probleem, er wordt ook gewoon gefokt met niet geopereerde navelbreukjes bij schapendoezen.
Maar wat Tara zegt: als het een te groot breukje is waardoor er wel problemen ontstaan ben je als fokker verantwoordelijk voor het repareren ervan.
Bij de schapendoes is uitsluiten van de fok van dieren met breukje geen doen meer, je zou dan veel te veel dieren moet uitsluiten van de fok. En het levert behalve cosmetisch dus meestal geen probleem op.

Dat gezegd, ik ben toch blij dat Flora geen breukje heeft en haar pups ook niet. Ik zou het wel hebben laten meewegen in mijn beslissing om met haar te fokken.

Ik heb dus zelf ook een nestje kruisingen gefokt maar ik ben geen anti (stamboom)rashond. Mij paste dit gewoon beter.

Ik zou zelf wel kiezen om zowel reu als teef te testen op gezondheidsproblemen die bij dit type hond/kruisingen voorkomen. Ogen, knieën en DNA op o.a Von Willebrand. Zo uit mijn hoofd hoor.
Stel dat beiden ouders drager of (nauwelijks zichtbaar) lijder zijn van een aandoening, je hebt dan grote kans pups te fokken die ziek worden. Je bent als fokker daar moreel maar ook financieel verantwoordelijk voor. Helemaal als het een aandoening is die je had kunnen voorkomen door testen.

Succes :ok:
Afbeelding
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

Re: maltipoo's

Bericht door Anja »

Tara schreef: 10 jul 2022, 18:42
Anja schreef: 10 jul 2022, 18:20
Tara schreef: 10 jul 2022, 18:12 Graag gedaan hoor, ik ben niet erkend, dus dan mag ik volgens je criteria reageren geloof ik.
Wat verwacht je nou eigenlijk?
Ik vraag of het gevaar voor haar op zou leveren als ze drachtig zou zijn met een navelbreukje..
Ik hoef geen preek over mijn financiële risico's als een van de pups ook een navelbreukje zou hebben. Of dat ik dat risico wel mag nemen ivm verantwoord fokken :ugh:
Jij leest het als een preek en zo was mijn insteek helemaal niet.
Je zit van alles in te vullen wat er niet staat en diskwalificeert zelf op voorhand een groep.
Maar doe vooral wat je goeddunkt, er zijn vast genoeg mensen die het geen enkel punt zullen vinden. Ga die maar bedienen dan. :x
Okee.. wat denk jij? Is een navelbreukje een gevaar voor mijn teefje als ze drachtig word? Want daar geef je nou net geen antwoord op :19:
En mijn hondje mag geen enkel gevaar lopen.. ik hou namelijk zielsveel van haar en het is geen optie om haar in gevaar te brengen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
~Suzanne~
Posts in topic: 1
Berichten: 642
Lid geworden op: 18 sep 2021, 12:00
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: maltipoo's

Bericht door ~Suzanne~ »

Ik sla al alarm op "niet doodgaan binnen 1/2 jaar"... nou heeft niemand daar garantie op natuurlijk maar wat nou als je ziek wordt terwijl je teefje drachtig is of er pups komen?

Ja, ik zal wel een must zijn maar ik zou het dus gewoon niet doen. Wil je toch een vriendje/vriendinnetje erbij voor je hond... dan is er vast wel een hondje wat bij je past in een asiel of een pup ergens?

Suzanne
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 1
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: maltipoo's

Bericht door hakunamatata »

Ja het kan gevaar opleveren. Of dat ook zal gebeuren weet je van tevoren niet. Bij kleine hondjes is die kans wel groter dan bij middenmaat/grotere honden met een klein onschuldig breukje, omdat in verhouding dat breukje bij die kleintjes vaak groter is en de buik ook vaker meer uitdijt bij dracht. Maar het klinkt alsof je zelf ook wel weet dat er een kans is op, anders had je het niet gevraagd denk ik.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

Re: maltipoo's

Bericht door Anja »

pioenroos schreef: 10 jul 2022, 18:35 Bij de schapendoes komen navelbreukjes regelmatig voor. Het is inderdaad erfelijk.
Zover ik begrepen heb vormt het eigenlijk zelden een probleem, er wordt ook gewoon gefokt met niet geopereerde navelbreukjes bij schapendoezen.
Maar wat Tara zegt: als het een te groot breukje is waardoor er wel problemen ontstaan ben je als fokker verantwoordelijk voor het repareren ervan.
Bij de schapendoes is uitsluiten van de fok van dieren met breukje geen doen meer, je zou dan veel te veel dieren moet uitsluiten van de fok. En het levert behalve cosmetisch dus meestal geen probleem op.

Dat gezegd, ik ben toch blij dat Flora geen breukje heeft en haar pups ook niet. Ik zou het wel hebben laten meewegen in mijn beslissing om met haar te fokken.

Ik heb dus zelf ook een nestje kruisingen gefokt maar ik ben geen anti (stamboom)rashond. Mij paste dit gewoon beter.

Ik zou zelf wel kiezen om zowel reu als teef te testen op gezondheidsproblemen die bij dit type hond/kruisingen voorkomen. Ogen, knieën en DNA op o.a Von Willebrand. Zo uit mijn hoofd hoor.
Stel dat beiden ouders drager of (nauwelijks zichtbaar) lijder zijn van een aandoening, je hebt dan grote kans pups te fokken die ziek worden. Je bent als fokker daar moreel maar ook financieel verantwoordelijk voor. Helemaal als het een aandoening is die je had kunnen voorkomen door testen.

Succes :ok:
Dank je wel voor je reactie. Hanna was de enige van 6 die een navelbreukje had. de fokker heeft het gemeld voor ik haar opgehaald hebt.
Zou ik natuurlijk ook melden..
De fokker vertelde me dat het navelbreukje bij de shih tzu vandaan komt. Als je het verder verminderd in het ras is dat toch alleen maar goed :19:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: maltipoo's

Bericht door ellen en de birmanen »

Anja schreef: 10 jul 2022, 18:00

Ohh.. ik weet dat het erfelijk is maar ik heb geen advies nodig van de rasverbeterende erkende fokkers aangezien die hele rassen al naar zijn grootje geholpen hebben met het stug doorfokken met allerlei ellende. Als verbetering natuurlijk :Q:
hier dus een fokker die met jou woorden een ras naar zijn grootje aan het helpen is. van die groep wil je dus antwoorden hebben. ik fok dus wel met teefjes met een navelbreukje. let wel breukje. het is nl niet helemaal duidelijk hoe het vererft. een teefje van mij met navelbreuk heeft 3 nestjes gehad, 6, 8 en 4 pups allen zonder navelbreuk. een kleindochter van dit teefje werd dus geboren met een navelbreukje. Ooit 1 pupje gehad die met 8 weken is geopereerd aan een grote navelbreuk. deze gaat dus niet de fok in.
mocht je pups krijgen met een navelbreuk, wees eerlijk tegenover je pupkopers en is het navelbreukje een grote breuk, betaal de hersteloperatie.
maar als dit je enige zorg is...
blacky
Posts in topic: 3
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: maltipoo's

Bericht door blacky »

Anja schreef: 10 jul 2022, 18:00

Ohh.. ik weet dat het erfelijk is maar ik heb geen advies nodig van de rasverbeterende erkende fokkers aangezien die hele rassen al naar zijn grootje geholpen hebben met het stug doorfokken met allerlei ellende. Als verbetering natuurlijk :Q:

Zo dan ik reageer even op boven staande. Ik fok met stamboom mijn teefjes zijn getest op alles en helaas kan ik doordat ik test met mijn mooiste en in mijn ogen beste teefje dus niet fokken omdat ze pl 2 heeft.
Ik lees nergens of jij jou honden hebt laten testen. Voordat je een grote mond hebt over fokkers die honden fokken met stamboom zul je het zelf beter moeten gaan doen.
En nee ik fok niet met een teefje met een navelbreukje. Naar mijn beleving is het vaak een sluitingsdefect en daar wil ik niet mee fokken.
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: maltipoo's

Bericht door kloesje »

Wanneer het breukje inmiddels gesloten is loopt je hondje niet veel meer (extra) risico. Is het breukje nog steeds zichtbaar/voelbaar, dan zou ik in overleg met de dierenarts een beslissing maken.
Fokken is altijd risico, er kan genoeg mis gaan.
Ik zou gezien het type hondje haar wel laten controleren op patella :ok:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
blacky
Posts in topic: 3
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: maltipoo's

Bericht door blacky »

kloesje schreef: 10 jul 2022, 21:05 Wanneer het breukje inmiddels gesloten is loopt je hondje niet veel meer (extra) risico. Is het breukje nog steeds zichtbaar/voelbaar, dan zou ik in overleg met de dierenarts een beslissing maken.
Fokken is altijd risico, er kan genoeg mis gaan.
Ik zou gezien het type hondje haar wel laten controleren op patella :ok:
en de ogen met een ECVO keuring. Er komt veel pra en distigiasis voor bij de maltezer.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: maltipoo's

Bericht door pioenroos »

blacky schreef: 10 jul 2022, 20:50 En nee ik fok niet met een teefje met een navelbreukje. Naar mijn beleving is het vaak een sluitingsdefect en daar wil ik niet mee fokken.
Met sluitingsdefect bedoel je een open buik denk ik? Daar heeft een navelbreukje zover ik geleerd heb niet mee van doen. Dat is een ander (ernstig) geboortedefect.

Een navelbreuk is het te traag sluiten van de verbinding die nodig is om voedings-en afvalstoffen via navel en placenta uit te wisselen tussen moeder en foetus. Die opening in buikwand (navelring) die er dus hoort te zijn moet eigenlijk kort na geboorte sluiten als de aderen van de navelstreng hun functie verliezen.
Doordat het te lang duurt kan er wat vetweefsel door buikwand komen waardoor het helemaal sluiten niet meer gaat. Soms kan daar dan ook darmweefsel meekomen en dan heb je een probleem en moet het operatief gesloten worden.
Het trage sluiten is erfelijk. Je kan het gaatje kleiner proberen maken door als ze pup zijn telkens het vetweefsel terug te masseren.
Zo heb ik het tenminst geleerd. Wellicht zijn er meer vormen, dat weet ik niet. Zoals gezegd komt een navelbreuk bij schapendoezen vaak voor en is het geen fokuitsluitend defect én gaat het niet gepaard met ernstigere problemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: maltipoo's

Bericht door pioenroos »

blacky schreef: 10 jul 2022, 21:13
kloesje schreef: 10 jul 2022, 21:05 Wanneer het breukje inmiddels gesloten is loopt je hondje niet veel meer (extra) risico. Is het breukje nog steeds zichtbaar/voelbaar, dan zou ik in overleg met de dierenarts een beslissing maken.
Fokken is altijd risico, er kan genoeg mis gaan.
Ik zou gezien het type hondje haar wel laten controleren op patella :ok:
en de ogen met een ECVO keuring. Er komt veel pra en distigiasis voor bij de maltezer.
De poedel heeft ook veel oogproblemen en ik zou beducht zijn op von willebrand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: maltipoo's

Bericht door kloesje »

pioenroos schreef: 10 jul 2022, 21:16
blacky schreef: 10 jul 2022, 21:13
kloesje schreef: 10 jul 2022, 21:05 Wanneer het breukje inmiddels gesloten is loopt je hondje niet veel meer (extra) risico. Is het breukje nog steeds zichtbaar/voelbaar, dan zou ik in overleg met de dierenarts een beslissing maken.
Fokken is altijd risico, er kan genoeg mis gaan.
Ik zou gezien het type hondje haar wel laten controleren op patella :ok:
en de ogen met een ECVO keuring. Er komt veel pra en distigiasis voor bij de maltezer.
De poedel heeft ook veel oogproblemen en ik zou beducht zijn op von willebrand.
ECVO gaat dan al niet meer lukken als ze deze loopsheid wil dekken, gezien de wachttijd bijna 2 maanden is :ok:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
blacky
Posts in topic: 3
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: maltipoo's

Bericht door blacky »

kloesje schreef: 10 jul 2022, 21:27
pioenroos schreef: 10 jul 2022, 21:16
blacky schreef: 10 jul 2022, 21:13

en de ogen met een ECVO keuring. Er komt veel pra en distigiasis voor bij de maltezer.
De poedel heeft ook veel oogproblemen en ik zou beducht zijn op von willebrand.
ECVO gaat dan al niet meer lukken als ze deze loopsheid wil dekken, gezien de wachttijd bijna 2 maanden is :ok:
dan sla je een loopsheid over. Hondje is nog jong dus dat kan best. Je wilt zo gezond mogelijke hondjes op de wereld zetten en niet willens en wetens zomaar iets op de wereld zetten omdat je het zo leuk lijkt een nestje te fokken.
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11148
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: maltipoo's

Bericht door EchoMira »

Anja schreef: 10 jul 2022, 18:21
Maart schreef: 10 jul 2022, 18:17 Het schiet natuurlijk niet op om op elite fokkers al af te geven, als je zelf ook met ellende wil fokken.
Is een navelbreukje dan zo'n ellende ?
Dat hangt er een beetje vanaf.
Vaak niet maar een sluitingsdefect kan ook betekenen dat er een deel van de pups gewoon met de darmen buiten de buik geboren wordt, een hazenlip heeft of zelfs een open rug.
Waarschijnlijk niet, hoor. Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen maar "een navelbreukje" is wel een beetje een eufemisme.
Het is een symptoom dat meerdere oorzaken kan hebben. Geen van die oorzaken is fijn.

Ik snap heel goed dat je iets met je nieuwe perspectief wil. Gefeliciteerd trouwens. Maar waarom neem je niet gewoon een pup waar je later mee kunt fokken?
Ik heb om minder een teef overgeslagen. En dan niet eens omdat ik het allemaal zo gevaarlijk vind maar ik heb gewoon geen interesse in fokken met minder dan optimale exemplaren. Maar jij kennelijk wel dus dan gaat dat gewoon niet op.

Eva was echt een heel erg mooie hond en hoewel ze nou niet meteen een huisdierkarakter had was ze wel degelijk erg leuk om te hebben.
En toch heb ik er niet mee gefokt. Ook al had ik dat best gewild. Ik wil gewoon voelen dat ik het echt zo goed mogelijk doe anders kan ik er niet trots op zijn en dan vind ik fokken gewoon niet zo leuk. Dus hondjes met een foutje sla ik over.

Mag ik vragen wat er aan jouw diagnose is veranderd? Want dat vind ik eigenlijk belangrijker dan wat voor nestje je gaat fokken.
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11148
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: maltipoo's

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 10 jul 2022, 21:40 Je wilt zo gezond mogelijke hondjes op de wereld zetten en niet willens en wetens zomaar iets op de wereld zetten omdat je het zo leuk lijkt een nestje te fokken.
Ja. Volmondig ja.
Maar het is toch nog steeds de bedoeling dat het leuk is en dan wordt het een kwestie van beleving. En die staat soms niet toe dat je iets een jaar uitstelt. Net zoals de beleving het vaak ook niet toestaat om er aan te beginnen.
En daarnaast, volgend jaar is er weer wat.
Voor ik aan een nest of een ander groot project begin geef ik mezelf een schop..."en nou doe je het gewoon".
Dan ga ik daarna ook niet meer terug.

Voor mij zou de vraag zijn of de pups naar mensen gaan die er ook weer mee willen fokken. Want als het allemaal huishondjes worden maakt het eigenlijk weinig uit.
Ja, je kunt pups krijgen die "niet goed" zijn maar dat vind niet iedereen een ramp. "Twee teefjes zijn een sterretje geworden".

Ik zou er een mooie fox op zetten. Andere groep, ander type. Of anders een schnauzertje. Even dat wezenloze eraf.
Anja
Posts in topic: 7
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:37

Re: maltipoo's

Bericht door Anja »

De meningen zijn verdeeld dus. En natuurlijk wil ik geen kneusjes op de wereld zetten maar leuke, lieve hondjes zoals mijn Hanna.
Woensdag moet ik terug naar de dierenarts om Jop zijn bekkie te laten controleren dan zal ik het eens aan haar vragen. Ze weet dat ze een navelbreukje heeft.
Dat zou ze gelijk dichtmaken bij haar castratie :19: maar ik laat mijn honden nooit zonder reden castreren. dus...
EchoMira schreef: 10 jul 2022, 21:45
Anja schreef: 10 jul 2022, 18:21
Maart schreef: 10 jul 2022, 18:17 Het schiet natuurlijk niet op om op elite fokkers al af te geven, als je zelf ook met ellende wil fokken.
Is een navelbreukje dan zo'n ellende ?


Mag ik vragen wat er aan jouw diagnose is veranderd? Want dat vind ik eigenlijk belangrijker dan wat voor nestje je gaat fokken.
Ja hoor dat mag je vragen.
De longkanker is weg, de bovenste kwab van mijn linkerlong is verwijderd en de lymfeklier die niet helemaal weggehaald kon worden is na 33 bestralingen :schrik: niet meer te zien. ik zal nooit geen marathon meer lopen of een berg beklimmen maar dat was ik toch al niet van plan :lol1:
De uitzaaiing in mijn hoofd heeft tot nu toe goed gereageerd op de eenmalige stereotactische bestraling :cheer:
Het vermoeden is nu dat het een oligo metastase is.. en die hebben een aardige levensverwachting. Tot wel 14 jaar
En dat ik heel heel weinig neurologische uitval heb vinden ze ook nogal bemoedigend.
Het enige waar ik last van heb is dat mijn pinken van beide handen niet zo best meer werken. Daar kan ik mee leven.
Dus de levensverwachting van 8 tot 12 maanden is bijgesteld. Mooi toch!!
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Nanna

Re: maltipoo's

Bericht door Nanna »

Super.
Gebruikersavatar
sonj@
Posts in topic: 1
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:02

Re: maltipoo's

Bericht door sonj@ »

Wat een goed nieuws Anja.
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 1
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: maltipoo's

Bericht door Célie »

Anja schreef: 10 jul 2022, 23:45
Ja hoor dat mag je vragen.
De longkanker is weg, de bovenste kwab van mijn linkerlong is verwijderd en de lymfeklier die niet helemaal weggehaald kon worden is na 33 bestralingen :schrik: niet meer te zien. ik zal nooit geen marathon meer lopen of een berg beklimmen maar dat was ik toch al niet van plan :lol1:
De uitzaaiing in mijn hoofd heeft tot nu toe goed gereageerd op de eenmalige stereotactische bestraling :cheer:
Het vermoeden is nu dat het een oligo metastase is.. en die hebben een aardige levensverwachting. Tot wel 14 jaar
En dat ik heel heel weinig neurologische uitval heb vinden ze ook nogal bemoedigend.
Het enige waar ik last van heb is dat mijn pinken van beide handen niet zo best meer werken. Daar kan ik mee leven.
Dus de levensverwachting van 8 tot 12 maanden is bijgesteld. Mooi toch!!
Wat fijn.
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11148
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: maltipoo's

Bericht door EchoMira »

Nou daar kun je mee voort! Fijn hoor!
Plaats reactie