Boze hond

blondie
Posts in topic: 19
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Die kenneldelen zijn wel fijn, maar ook ik vraag me net als Fenneke en Inge O af hoe je er gebruik van maakt?
Bij veel honden met name ook de waakse exemplaren zal een afbakening wat meer alertheid opleveren.

Maar als je er zelf bij bent of toezicht hebt, kun je dat natuurlijk ook weer prima begeleiden (Evt. ook met Clicker).
Zou voor de zekerheid ook wel zo'n rood/wit bordje aan het hek bevestigen met de waarschuwing dat er een hond zit.

Dat bordje is dan voor de sier vaak :engel: mijn ervaring is dat veel mensen daar lak aan hebben en toch naar hekken toekomen ook al zit er een (grote) hond achter.
In mijn vorige huisje aan de voortuin had ik een laag hek, iets hoger dan 50 cm en de honden waren zichtbaar én er hing een bordje met "Hier waak ik" maar evengoed staken kinderen handjes door het hek of kwamen volwassenen even buurten en wilden ze aaien van bovenaf.

Het kon gelukkig geen kwaad, beide honden zouden niet zomaar bijten en had er wel wat tijd en energie in gestoken om ze daar te laten wennen en (zo veel mogelijk) leren negeren van passanten. Maar ik hield altijd wel oogje in het zeil, liet ze niet zomaar geheel zonder toezicht alleen voor liggen.
blondie
Posts in topic: 19
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Inge O schreef: 05 aug 2022, 09:59
blondie schreef: 05 aug 2022, 09:53 Moet zeggen dat ik in begin met aanleren wel gebruik maak van geluid om aandacht te krijgen en dat belonen. Dus misschien doe ik het verkapt wel al op een clickermanier :19:
Nee, dat is niet het doel/gebruik van de clicker, maar het wordt door mensen wel soms fout gebruikt op die manier.

Het enige doel van de clicker is het neutraal en exact markeren van het stukje gedrag dat je wil zien, die click betekent (na aanleren) voor de hond : dit wil ik zien en daar krijg je dus een beloning voor.
Thanks, daarom ben ik dus wel blij dat ik straks onder begeleiding instructie en uitleg ga krijgen. Ik ben iemand die altijd eerst iets goed moet snappen, en onzeker word als ik niet goed weet wat ik aan het doen ben, op werkgebied heb ik dat al, dus als ik een nieuwe manier bij honden zou moeten toepassen wil ik uiteraard die onzekerheid niet overbrengen :roll:
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 05 aug 2022, 09:17 Als je 'proberen' zo bedoelt kan ik je zeker volgen, maar ik lees dat 'proberen' vaak anders (even los van dit topic).

Ik zou bv. ook kunnen zeggen over één of ander 'ik heb alles geprobeerd', maar daar zou ik dan niet mee bedoelen 'even kijken, zou dit misschien werken, wat denk je ervan, hond?', maar wel 'oké, de vorige aanpak werkte niet zoals ik het wilde, dan gaan we het nu dus zo doen, en dat is geen meerkeuzeoptie, hond'.

Want eens zal je je aanpak toch moeten bijstellen als wat je eerder deed geen resultaat had. Dat kan je dan benoemen als 'proberen' maar eigenlijk is het gewoon (als je het goed doet) het over een andere boeg gooien, na overleg met jezelf.
Precies. En ook als je iets voor het eerst doet ben je iets aan het proberen, dat is gewoonnou eenmaal de definitie van het woord. Volgens mij ziet EM bij het woord proberen standaard een onzeker meisje voor zich "Ehhh ik heb geen idee hoe het moet en wat het beste is, misschien moet ik dit proberen maar dat werkt vast niet, nee hè hond ik doe het vast helemaal verkeerd oh hellupie!" 😅
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

EchoMira schreef: 04 aug 2022, 21:13 Ik heb zelf niet in dit topic gelezen dat Mattie mensen handen afbijt, eigenlijk.
Jezus christus. :LOL:
Nee hij bijt geen handen af. Anders kan ik nog altijd roeoen 'datdoettie anders nooit'.
Die kenneldelen staan in mijn voortuin. Dan moet je nog 6 meter die dijk op of afkruipen en er hangt een zeer duidelijk waak cq waarschuwingsbord.
Ik vind t best zo. Mensen in de Hoeksche waard zijn best ok is mijn ervaring tot nu toe en wil je je vlerken er wel zo lang in hangen dat t mis gaat dan zoek je t maar uit.
De brievenbus heb ik aan de voorkant van de gevel gehangen dus er hoeft niemand mijn erfje op te lopen.


Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

mijke schreef: 05 aug 2022, 11:43Volgens mij ziet EM bij het woord proberen standaard een onzeker meisje voor zich "Ehhh ik heb geen idee hoe het moet en wat het beste is, misschien moet ik dit proberen maar dat werkt vast niet, nee hè hond ik doe het vast helemaal verkeerd oh hellupie!" 😅
EM ziet vooral vaak amper geïnteresseerde lege dozen die alleen maar aan willen voeren dat het aan hun inzet niet gelegen heeft en dus aan de hond ligt.
Als je het niet op kunt brengen om voor je eigen resultaten te staan heb ik liever niet dat je een hond neemt.
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 05 aug 2022, 09:17
Want eens zal je je aanpak toch moeten bijstellen als wat je eerder deed geen resultaat had. Dat kan je dan benoemen als 'proberen' maar eigenlijk is het gewoon (als je het goed doet) het over een andere boeg gooien, na overleg met jezelf.
Met jezelf, ja. Dus niet naar aanleiding van het (uitblijvende) gedrag van je hond.

Ik vind dat mensen hun honden veel te veel te kiezen geven. En dan heb ik het niet over dwingen tot hij doet wat je wil. Als het niet gaat doet hij het maar niet. Maar het staat hem ook niet vrij om doodleuk iets anders te gaan doen. Fladderen doe je maar in je eigen tijd.

Een hond die niet uit mag vallen mag niet uitvallen. En als je dat niet op de stoep met een stuk worst geregeld krijgt ga je maar aan de overkant van de hei lopen want hij gaat niet uitvallen en als je zijn aandacht niet hebt doet hij het wel als anderen te dichtbij zijn.

Let op...nou komt de "ja maar..." en daar gaat het dus mis.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 05 aug 2022, 18:43
Inge O schreef: 05 aug 2022, 09:17
Want eens zal je je aanpak toch moeten bijstellen als wat je eerder deed geen resultaat had. Dat kan je dan benoemen als 'proberen' maar eigenlijk is het gewoon (als je het goed doet) het over een andere boeg gooien, na overleg met jezelf.
Met jezelf, ja. Dus niet naar aanleiding van het (uitblijvende) gedrag van je hond.
Exact.
Ik vind dat mensen hun honden veel te veel te kiezen geven. En dan heb ik het niet over dwingen tot hij doet wat je wil. Als het niet gaat doet hij het maar niet. Maar het staat hem ook niet vrij om doodleuk iets anders te gaan doen. Fladderen doe je maar in je eigen tijd.

Een hond die niet uit mag vallen mag niet uitvallen. En als je dat niet op de stoep met een stuk worst geregeld krijgt ga je maar aan de overkant van de hei lopen want hij gaat niet uitvallen en als je zijn aandacht niet hebt doet hij het wel als anderen te dichtbij zijn.
200%, wat zeg ik, 500% mee eens :ok: .
Let op...nou komt de "ja maar..." en daar gaat het dus mis.
Bij sommige mensen is die te verwachten, ja :F: .
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 10
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Boze hond

Bericht door Lothian »

Ik heb vannacht gedroomd dat ik met Mattie ging wandelen en dat hij superlief was.
Meest nutteloze bijdrage tot nu toe in dit topic, sorry :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

Lothian schreef: 05 aug 2022, 19:44 Ik heb vannacht gedroomd dat ik met Mattie ging wandelen en dat hij superlief was.
Meest nutteloze bijdrage tot nu toe in dit topic, sorry :mrgreen:
:proest:
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 05 aug 2022, 19:09
EchoMira schreef: 05 aug 2022, 18:43
Ik vind dat mensen hun honden veel te veel te kiezen geven. En dan heb ik het niet over dwingen tot hij doet wat je wil. Als het niet gaat doet hij het maar niet. Maar het staat hem ook niet vrij om doodleuk iets anders te gaan doen. Fladderen doe je maar in je eigen tijd.

Een hond die niet uit mag vallen mag niet uitvallen. En als je dat niet op de stoep met een stuk worst geregeld krijgt ga je maar aan de overkant van de hei lopen want hij gaat niet uitvallen en als je zijn aandacht niet hebt doet hij het wel als anderen te dichtbij zijn.
200%, wat zeg ik, 500% mee eens :ok: .
Fijn dat je snapt wat ik bedoel.

Dat geprobeer triggert me mateloos.
Elke hond, hoe verwend ook heeft grenzen want ze mogen niet aan je kont ruiken als je je nieuwe vriendin als de jouwe neemt.

Elke hond krijgt grenzen opgelegd.
Leg ze dan maar op met respect voor je hond en dat betekent in eerste instantie dat je hem niet de ruimte geeft om gedrag te ontwikkelen waar jij een hekel aan hebt. Dat is niet eerlijk.

We hebben het alleen maar over gradaties van tiranniek gedrag. Ook de meest begripvolle dromenvangerbazen sluiten hun hond snachts op omdat hij anders smorgens om 4 uur ergens onder een auto ligt.
Je kunt heel lang praten over hoe zelfstandig je hond allemaal is maar kennelijk duurt het nog geen etmaal voor je weer in moet grijpen.
Dus je grijpt in. Waarvan akte.
Doe het dan maar gewoon even volgens het boekje.
Een eigenzinnige baas is leuk. Maar je moet het niet op je hond projecteren.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

En dat allemaal omdat ik ergens zei dat ik clickeren had geprobeerd 🤣🤣
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 05 aug 2022, 21:38 en dat betekent in eerste instantie dat je hem niet de ruimte geeft om gedrag te ontwikkelen waar jij een hekel aan hebt. Dat is niet eerlijk.
Wat jij onder 'proberen' rangschikt verwoord ik vaak als 'als je een miljoen euro zou krijgen om gedrag x of y onder controle te krijgen, zou het je lukken denk je? Die kans is wel erg groot hè? Wel, dan moet het ook lukken zonder dat miljoen, maar je moet het dus echt willen'.

Waarmee (voor ik hier iedereen over me heen krijg) niet bedoel dat iedere hond alles even makkelijk aan- of af te leren is, maar sommige basissamenlevingsregels gewoon wel.
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 06 aug 2022, 08:18
EchoMira schreef: 05 aug 2022, 21:38 en dat betekent in eerste instantie dat je hem niet de ruimte geeft om gedrag te ontwikkelen waar jij een hekel aan hebt. Dat is niet eerlijk.
Wat jij onder 'proberen' rangschikt verwoord ik vaak als 'als je een miljoen euro zou krijgen om gedrag x of y onder controle te krijgen, zou het je lukken denk je? Die kans is wel erg groot hè? Wel, dan moet het ook lukken zonder dat miljoen, maar je moet het dus echt willen'.
Weet je wat de best luisterende honden zijn? Hond nummer 4 van iemand die helemaal niet nadenkt over wat de hond allemaal wel en niet wil maar gewoon zijn dag als baas van het roedel afdraait. Je hebt je dan als hond maar gewoon te voegen en er is weinig waar een hond het beter op doet dan op een baas die weet waar hij heen wil. Het hoeft allemaal niet zo democratisch.

Daarom lopen sommige mensen met 7 setters die allemaal luisteren. Dat is niet het resultaat van oeverloos gesoebat over of je aanpak wel bij setter nummer 3 zijn persoonlijkheid past.
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

mijke schreef: 05 aug 2022, 23:10 En dat allemaal omdat ik ergens zei dat ik clickeren had geprobeerd 🤣🤣
Nou nee, hoor. Het is meer je neiging om alles wat je niet snapt als zijnde onzinnig van tafel te vegen.
Met steevast de sterke suggestie dat niets zin heeft want je krijgt wat je krijgt. Laat maar waaien...beetje gepruttel over dingen voelen enzo.
Dat klopt niet en het is in dit topic alles behalve helpend. Niet dat dat laatste jou een seconde interesseert, natuurlijk.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Oh Cleva toch 🤣 met je bizarre interpretaties
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Ja. Hinnik nog maar een keer.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Zal ik doen, jij verandert toch niet, met je managersinzichten 😅
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5318
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Boze hond

Bericht door Kells »

Gelukkig niet en ik vind dat EchoMira wel een punt heeft. Die giebelende opmerkingen tussendoor zijn weinig zinvol voor de topicstarter.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Boze hond

Bericht door _Tiny_ »

Ik vind het vooral jammer dat het al weer 2 bladzijden lang over Mijke gaat. In iemand anders zijn topic. Hoe krijgt ze het toch steeds weer voor elkaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Dit topic is al 100x totaal offtopic gegaan, maar nu heb ik het ineens gedaan. Maar natuurlijk.
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 6
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Boze hond

Bericht door Zamunda »

_Tiny_ schreef: 07 aug 2022, 00:24 Ik vind het vooral jammer dat het al weer 2 bladzijden lang over Mijke gaat. In iemand anders zijn topic. Hoe krijgt ze het toch steeds weer voor elkaar.
Ik heb even teruggekeken maar ik zie het over (de basis van) clickeren gaan, over proberen en over hoeveel ruimte je je hond geeft en heb daar mooie en interessante berichten voorbij zien komen. Het gehakketak is een paar berichten geweest, dat vind ik dan weer niet interessant maar je kunt niet alles hebben.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
BieneMaya

Re: Boze hond

Bericht door BieneMaya »

EchoMira schreef: 06 aug 2022, 16:08 Weet je wat de best luisterende honden zijn? Hond nummer 4 van iemand die helemaal niet nadenkt over wat de hond allemaal wel en niet wil maar gewoon zijn dag als baas van het roedel afdraait. Je hebt je dan als hond maar gewoon te voegen en er is weinig waar een hond het beter op doet dan op een baas die weet waar hij heen wil. Het hoeft allemaal niet zo democratisch.
Dit dus. Maya draait mee in mijn ritme. Ik niet in die van haar.
Marc

Re: Boze hond

Bericht door Marc »

Hoe doen jullie dat dan met oude honden en de persoonlijke behoefte per hond? Hier draaien ze absoluut mee maar ze krijgen allebei ook absoluut hun eigen aanbod aan zaken. Bas op hete dagen een kluifje ipv een wandeling. Guus dan lekker zwemmen en sociaal doen met andere honden. Ook til ik Bas op als we gaan eten en leg ik haar in haar mandje. Ik stuur haar niet weg. Guus wel. Dus ik ben wel duidelijk maar zeker ook iemand die heel erg kijkt naar wat de betreffende hond graag wil. En toch luisteren ze prima.
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 10
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Boze hond

Bericht door Lothian »

Zo doe ik het ook Marc. Lucca wil gezelligheid en samen op pad maar het hoeft allemaal niet vol actie. Dalí wil beweging en kroelen en niet teveel moeilijke prikkels. Taro wil actie, avontuur, nieuwe dingen zien en op schoot liggen. De hele lol van honden hebben is voor mij om aan die behoeftes te voldoen en mijn dag zo te plannen dat we 's avonds allemaal tevreden op en rond de bank hangen.

Dat is iets anders dan ingaan op elke neusfluit; het is meer anticiperen op de behoeftes en daar aan voldoen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

Marc schreef: 09 aug 2022, 11:07 Hoe doen jullie dat dan met oude honden en de persoonlijke behoefte per hond?
Dat is voor mij juist de lol aan het hebben van meerdere honden : het zijn 5 individuutjes, en die worden allemaal anders behandeld en krijgen andere privileges.

Alleen aan de eindstreep is my way the highway, maar de weg daarheen loopt over vele aangepaste kronkelpaadjes.
Plaats reactie