Boze hond

BieneMaya

Re: Boze hond

Bericht door BieneMaya »

ZorroMax schreef: 03 aug 2022, 22:09 Juist voor de touch vind ik een clicker heel onhandig. Je bent al een hand “kwijt” omdat de hond die gaat aanraken en dan moet je ook nog klikken en een beloning geven. Dus ik zou hem naast de clicker ook een klikwoord leren. (Geen ok, dat lijkt zo op nee). Houdt het heel kort, dus twee, drie keer klikken en belonen. Als hij het snapt de duur van het aanraken langer maken. Pas daarna gaan bewegen. Succes!!
Waarom gebruik je niet het woord KLIK als clickerwoord dan. KLIK - koekje.
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Ik ga morgen een clicker kopen. Vandaag zijn er kenneldelen geplaatst aan de voorkant van het huis, zo blij mee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

BieneMaya schreef: 04 aug 2022, 14:37
ZorroMax schreef: 03 aug 2022, 22:09 Juist voor de touch vind ik een clicker heel onhandig. Je bent al een hand “kwijt” omdat de hond die gaat aanraken en dan moet je ook nog klikken en een beloning geven. Dus ik zou hem naast de clicker ook een klikwoord leren. (Geen ok, dat lijkt zo op nee). Houdt het heel kort, dus twee, drie keer klikken en belonen. Als hij het snapt de duur van het aanraken langer maken. Pas daarna gaan bewegen. Succes!!
Waarom gebruik je niet het woord KLIK als clickerwoord dan. KLIK - koekje.
Zo deed ik dat toen ik voor het eerst ging clickeren :F: Ik was twaalf en had in Hart voor Dieren ofzoiets gelezen dat je tegenwoordig niet alleen dolfijnen, maar ook honden kon trainen met een magische clicker. Ik had geen idee wat een clicker was of hoe je er aan kwam, dus ik zei gewoon klik. Volgens mij kwamen er niet eens snoepjes bij kijken :lol: Desalniettemin had mijn hond binnen 2 minuten een nieuw trucje geleerd met die methode (hand touch met opspringen), ik voelde me net Martin Gaus (die was toen nog het summum) 😜
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:23 Ik ga morgen een clicker kopen. Vandaag zijn er kenneldelen geplaatst aan de voorkant van het huis, zo blij mee.
Afbeelding
Wel mooi, maar heb je geen schrik dat het zijn teritoriumgevoel alleen maar gaat aanwakkeren als hij ook vooraan alles in de gaten kan houden? Of heeft het een andere bedoeling?
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

mijke schreef: 04 aug 2022, 18:29
BieneMaya schreef: 04 aug 2022, 14:37
ZorroMax schreef: 03 aug 2022, 22:09 Juist voor de touch vind ik een clicker heel onhandig. Je bent al een hand “kwijt” omdat de hond die gaat aanraken en dan moet je ook nog klikken en een beloning geven. Dus ik zou hem naast de clicker ook een klikwoord leren. (Geen ok, dat lijkt zo op nee). Houdt het heel kort, dus twee, drie keer klikken en belonen. Als hij het snapt de duur van het aanraken langer maken. Pas daarna gaan bewegen. Succes!!
Waarom gebruik je niet het woord KLIK als clickerwoord dan. KLIK - koekje.
Zo deed ik dat toen ik voor het eerst ging clickeren :F: Ik was twaalf en had in Hart voor Dieren ofzoiets gelezen dat je tegenwoordig niet alleen dolfijnen, maar ook honden kon trainen met een magische clicker. Ik had geen idee wat een clicker was of hoe je er aan kwam, dus ik zei gewoon klik. Volgens mij kwamen er niet eens snoepjes bij kijken :lol: Desalniettemin had mijn hond binnen 2 minuten een nieuw trucje geleerd met die methode (hand touch met opspringen), ik voelde me net Martin Gaus (die was toen nog het summum) 😜
Ik ga eerst met de tips en adviezen van o.a. zorromax aan de slag en als dat niet werkt rij ik m wel naar jou toe voor een weekje klik training😂
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:35 Ik ga eerst met de tips en adviezen van o.a. zorromax aan de slag en als dat niet werkt rij ik m wel naar jou toe voor een weekje klik training😂
Zou ik niet doen want ik ben helemaal niet goed in clickeren :lol: Wat Tiny zegt, dat honden zo snel leren op die manier, is niet mijn ervaring. Voor mijn vorige hond werkte de clicker voor geen meter, ze raakte er juist behoorlijk in de war en onzeker van. Ik probeer het nu met de pup opnieuw, maar ik blijf toch nog steeds wel vooral fan van sturen vanuit mij als persoon, ipv uit een kil raar kastje. Dat voelt toch meer als samenwerken voor mij.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 04 aug 2022, 18:40
Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:35 Ik ga eerst met de tips en adviezen van o.a. zorromax aan de slag en als dat niet werkt rij ik m wel naar jou toe voor een weekje klik training😂
Zou ik niet doen want ik ben helemaal niet goed in clickeren :lol: Wat Tiny zegt, dat honden zo snel leren op die manier, is niet mijn ervaring. Voor mijn vorige hond werkte de clicker voor geen meter, ze raakte er juist behoorlijk in de war en onzeker van. Ik probeer het nu met de pup opnieuw, maar ik blijf toch nog steeds wel vooral fan van sturen vanuit mij als persoon, ipv uit een kil raar kastje. Dat voelt toch meer als samenwerken voor mij.
Ik vind de clicker ook alleen maar interessant tijdens training (om 'kunstjes' aan te leren dus), niét tijdens de opvoeding, om dezelfde reden als jij.
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Volgen en zit zijn kunstjes die je tijdens de opvoeding uitstekend kunt gebruiken.

Het ontgaat me volledig waarom je zou moeten kiezen tussen "in het moment sturen" en vooraf de onderdelen doornemen zodat je tijdens het samenwerken geen gebrek aan duidelijkheid hebt.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 04 aug 2022, 18:59 Volgen en zit zijn kunstjes die je tijdens de opvoeding uitstekend kunt gebruiken.

Het ontgaat me volledig waarom je zou moeten kiezen tussen "in het moment sturen" en vooraf de onderdelen doornemen zodat je tijdens het samenwerken geen gebrek aan duidelijkheid hebt.
Ik heb het vooral over het aanleermoment, uiteraard niet meer over het moment waarop je aangeleerde 'kunstjes' ook in de praktijk gaat toepassen, dan valt het voor mij niet meer onder secce training.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 04 aug 2022, 18:43
mijke schreef: 04 aug 2022, 18:40
Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:35 Ik ga eerst met de tips en adviezen van o.a. zorromax aan de slag en als dat niet werkt rij ik m wel naar jou toe voor een weekje klik training😂
Zou ik niet doen want ik ben helemaal niet goed in clickeren :lol: Wat Tiny zegt, dat honden zo snel leren op die manier, is niet mijn ervaring. Voor mijn vorige hond werkte de clicker voor geen meter, ze raakte er juist behoorlijk in de war en onzeker van. Ik probeer het nu met de pup opnieuw, maar ik blijf toch nog steeds wel vooral fan van sturen vanuit mij als persoon, ipv uit een kil raar kastje. Dat voelt toch meer als samenwerken voor mij.
Ik vind de clicker ook alleen maar interessant tijdens training (om 'kunstjes' aan te leren dus), niét tijdens de opvoeding, om dezelfde reden als jij.
Hm ik maak zelf dat onderscheid dan wat minder denk ik. Ik probeer momenteel met de clicker bij Ranja kalm en ongeïnteresseerd gedrag te markeren als de kat voor het hekje zit te blazen. Dat valt voor mij wel meer onder opvoeding dan onder truucje. Maar het vind ik het voordeel van de clicker juist dat het niet enthousiast is, waardoor ik het kalme gedrag niet per se verstoor, zelfs al zit ik op de bank en moet ik de voertjes af en toe echt naar haar gooien. Dus ik zie ook wel voordelen hoor, maar zo lyrisch als de meeste mensen zijn, ben ik (nog?) niet.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 6
Berichten: 2062
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Boze hond

Bericht door Alfilillo »

Ik ben nog een beginner met de clicker (en ik zou het meer moeten doen, want de honden vinden het leuk :cheer: ), maar voor trucjes vind ik het handig, omdat je de aanzet van het gedrag kan belonen waardoor ze er verder ingaan. Bijvoorbeeld, ik wil dat ze op een kussen gaan staan. Als ze dan één pootje voorzichtig optillen om er misschien op te stappen, klik ik en dan gaan ze er dus mee door om er helemaal op te staan. Nu weet ik eigenlijk niet of dat het juiste gebruik van de klikker is :oeps: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Boze hond

Bericht door _Tiny_ »

mijke schreef: 04 aug 2022, 18:40
Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:35 Ik ga eerst met de tips en adviezen van o.a. zorromax aan de slag en als dat niet werkt rij ik m wel naar jou toe voor een weekje klik training😂
Zou ik niet doen want ik ben helemaal niet goed in clickeren :lol: Wat Tiny zegt, dat honden zo snel leren op die manier, is niet mijn ervaring. Voor mijn vorige hond werkte de clicker voor geen meter, ze raakte er juist behoorlijk in de war en onzeker van. Ik probeer het nu met de pup opnieuw, maar ik blijf toch nog steeds wel vooral fan van sturen vanuit mij als persoon, ipv uit een kil raar kastje. Dat voelt toch meer als samenwerken voor mij.
Als het met 2 honden niet lukt gaat er iets mis. Hoe is je timing?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 04 aug 2022, 19:49 Nu weet ik eigenlijk niet of dat het juiste gebruik van de klikker is :oeps: .
Tuurlijk wel, juíst!
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Ja, dat is een schoolvoorbeeld van hoe het wel moet.
Maar wat ik al eerder zei...dat de hond doorheeft dat je hem iets leuks wil leren is het allerbelangrijkste.
Dáár begint de samenwerking.
En daar is helemaal niets kil of ingewikkeld aan. Kinderen leer je toch ook klok kijken en daarna op tijd thuis komen?
Kun je wel gaan zitten oreren over wat een onderkoeld apparaat een klok is maar dat betekent alleen maar dat je dan de samenhang niet snapt.
De klikker is een middel. Geen emotie.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

_Tiny_ schreef: 04 aug 2022, 19:53
mijke schreef: 04 aug 2022, 18:40
Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:35 Ik ga eerst met de tips en adviezen van o.a. zorromax aan de slag en als dat niet werkt rij ik m wel naar jou toe voor een weekje klik training😂
Zou ik niet doen want ik ben helemaal niet goed in clickeren :lol: Wat Tiny zegt, dat honden zo snel leren op die manier, is niet mijn ervaring. Voor mijn vorige hond werkte de clicker voor geen meter, ze raakte er juist behoorlijk in de war en onzeker van. Ik probeer het nu met de pup opnieuw, maar ik blijf toch nog steeds wel vooral fan van sturen vanuit mij als persoon, ipv uit een kil raar kastje. Dat voelt toch meer als samenwerken voor mij.
Als het met 2 honden niet lukt gaat er iets mis. Hoe is je timing?
Nee dat lees je verkeerd. Ik zei dat Oor er verward en onzeker door raakte. Als ik goed tel is dat opzich maar één hond 😜 En ik vind niet dat ze er sneller door leren dan met een andere methode. Dat is iets anders dan dat het mis gaat lijkt me 😉

Edit: waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik het nou supergoed doe 😅 maar als ik dingen met stem kan timen lukt het me met de klikker ook wel geloof ik 😜
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

De timing is niet moeilijk te leren. Maar je moet wel gestructureerd bezig zijn.

Mijke verraadt zich al. Ze "heeft het geprobeerd".
Ik doe het zelf ook hoor. Iedereen! Maar het leidt nooit ergens toe.
Alleen de dingen waarvan je zelf beslist wat we gaan doen en hoe voor je uberhaupt de hond uit de mand roept lukken. Dingen die je probeert lukken nooit ineens heel goed.

Als je een hond op een koers wil hebben moet je hem herinnering geven die zijn gedrag aansturen.

Vroeger zeiden ze "je moet ze laten voelen wie er de baas is". En dat is in feite nog steeds zo maar dan met aansturing in plaats van straf en nadenken over wat de hond wel en niet snapt.
Het is veel begripvoller en zachter geworden maar niet wezenlijk anders van werkwijze. Je moet je hond als water door een gootje laten gaan. Met je proberen. Waarom zit je te kijken wat je hond er van vindt? Jij bent toch de baas?

Die twijfel die een hond krijgt over of je het wel meent. Dat is echt betonrot in je fundering.
Het is zoals ik zeg dat het is. Als ik zie dat je het niet leuk vind zorg ik zelf wel voor iets anders maar we hebben hier geen ideeënbus.

Als ik mira morgen uit moet lokken om over een touwtje te springen dan begin ik met het ontbijt overslaan. Er gaat geen bak pens in voor ik met mijn trainertjes moet aankakken.
Dan gaan we eerst even wandelen, vlaggetjes uitzetten dan even boodschappen doen zodat ze actieve pauze hebben en dan op de parkeerplaats van de brandweer hier marcheren, zit, voor, vooruit, af, blijf.. zelf er naartoe lopen en naast gaan staan. Daneen kriebel op het oor en samen terug naar de auto.
Dat vind ik een minimum aan arbeidsdraf voor een hond die je uit moet laten.
En dat mogen ze niet zelf weten.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Jij altijd met je 'je moet niet proberen' 😅 Ik sta zelf toch anders in het leven geloof ik.
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Ja, heeeeel anders. Maar mijn honden luisteren wel.
Gebruikersavatar
Fenneke
Posts in topic: 4
Berichten: 2260
Lid geworden op: 16 sep 2021, 10:45
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Re: Boze hond

Bericht door Fenneke »

Isabel schreef: 04 aug 2022, 18:23 Ik ga morgen een clicker kopen. Vandaag zijn er kenneldelen geplaatst aan de voorkant van het huis, zo blij mee.
Afbeelding
Maar is dit aan voetpad? Of waar veel langs komt?
Ben je niet bang dat iemand dan toch even de hond wil aaien door het hek heen en dan zijn hand kwijt is ?
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
EchoMira
Posts in topic: 59
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Boze hond

Bericht door EchoMira »

Ik heb zelf niet in dit topic gelezen dat Mattie mensen handen afbijt, eigenlijk.
Jezus christus. :LOL:
Gebruikersavatar
Pendrag
Posts in topic: 1
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:41

Re: Boze hond

Bericht door Pendrag »

mijke schreef: 04 aug 2022, 20:49
_Tiny_ schreef: 04 aug 2022, 19:53
mijke schreef: 04 aug 2022, 18:40 Zou ik niet doen want ik ben helemaal niet goed in clickeren :lol: Wat Tiny zegt, dat honden zo snel leren op die manier, is niet mijn ervaring. Voor mijn vorige hond werkte de clicker voor geen meter, ze raakte er juist behoorlijk in de war en onzeker van. Ik probeer het nu met de pup opnieuw, maar ik blijf toch nog steeds wel vooral fan van sturen vanuit mij als persoon, ipv uit een kil raar kastje. Dat voelt toch meer als samenwerken voor mij.
Als het met 2 honden niet lukt gaat er iets mis. Hoe is je timing?
Nee dat lees je verkeerd. Ik zei dat Oor er verward en onzeker door raakte. Als ik goed tel is dat opzich maar één hond 😜 En ik vind niet dat ze er sneller door leren dan met een andere methode. Dat is iets anders dan dat het mis gaat lijkt me 😉

Edit: waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik het nou supergoed doe 😅 maar als ik dingen met stem kan timen lukt het me met de klikker ook wel geloof ik 😜
Je kan het natuurlijk prima vinden dat ze er niet sneller door leren maar het wetenschappelijk bewijs geeft je ongelijk. Je voorbeeld om stemming te bevestigen met de clicker is ook niet waar een clicker optimaal voor ingezet kan worden.
Tis but a scratch
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 13
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Boze hond

Bericht door mijke »

Pendrag schreef: 04 aug 2022, 21:34 Je kan het natuurlijk prima vinden dat ze er niet sneller door leren maar het wetenschappelijk bewijs geeft je ongelijk. Je voorbeeld om stemming te bevestigen met de clicker is ook niet waar een clicker optimaal voor ingezet kan worden.
Wat heb ik aan 'de wetenschap', als ik het gewoon met mezelf moet doen? Het een ligt mij gewoon beter dan het ander kennelijk, dat mag toch? En Oor was zo'n beetje de best opgevoede hond die ik ooit ontmoet heb. Zonder clicker. Dus volgens mij is dat niet echt een probleem.
Mijn voorbeeld vind ik juist extreem geschikt voor de clicker. Kan mij het schelen of het daar wel of niet voor bedoeld is 😅
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 04 aug 2022, 21:07 De timing is niet moeilijk te leren. Maar je moet wel gestructureerd bezig zijn.

Mijke verraadt zich al. Ze "heeft het geprobeerd".
Ik doe het zelf ook hoor. Iedereen! Maar het leidt nooit ergens toe.
Alleen de dingen waarvan je zelf beslist wat we gaan doen en hoe voor je uberhaupt de hond uit de mand roept lukken. Dingen die je probeert lukken nooit ineens heel goed.

Als je een hond op een koers wil hebben moet je hem herinnering geven die zijn gedrag aansturen.

Vroeger zeiden ze "je moet ze laten voelen wie er de baas is". En dat is in feite nog steeds zo maar dan met aansturing in plaats van straf en nadenken over wat de hond wel en niet snapt.
Het is veel begripvoller en zachter geworden maar niet wezenlijk anders van werkwijze. Je moet je hond als water door een gootje laten gaan. Met je proberen. Waarom zit je te kijken wat je hond er van vindt? Jij bent toch de baas?

Die twijfel die een hond krijgt over of je het wel meent. Dat is echt betonrot in je fundering.
Het is zoals ik zeg dat het is. Als ik zie dat je het niet leuk vind zorg ik zelf wel voor iets anders maar we hebben hier geen ideeënbus.

Als ik mira morgen uit moet lokken om over een touwtje te springen dan begin ik met het ontbijt overslaan. Er gaat geen bak pens in voor ik met mijn trainertjes moet aankakken.
Dan gaan we eerst even wandelen, vlaggetjes uitzetten dan even boodschappen doen zodat ze actieve pauze hebben en dan op de parkeerplaats van de brandweer hier marcheren, zit, voor, vooruit, af, blijf.. zelf er naartoe lopen en naast gaan staan. Daneen kriebel op het oor en samen terug naar de auto.
Dat vind ik een minimum aan arbeidsdraf voor een hond die je uit moet laten.
En dat mogen ze niet zelf weten.
Als je 'proberen' zo bedoelt kan ik je zeker volgen, maar ik lees dat 'proberen' vaak anders (even los van dit topic).

Ik zou bv. ook kunnen zeggen over één of ander 'ik heb alles geprobeerd', maar daar zou ik dan niet mee bedoelen 'even kijken, zou dit misschien werken, wat denk je ervan, hond?', maar wel 'oké, de vorige aanpak werkte niet zoals ik het wilde, dan gaan we het nu dus zo doen, en dat is geen meerkeuzeoptie, hond'.

Want eens zal je je aanpak toch moeten bijstellen als wat je eerder deed geen resultaat had. Dat kan je dan benoemen als 'proberen' maar eigenlijk is het gewoon (als je het goed doet) het over een andere boeg gooien, na overleg met jezelf.
blondie
Posts in topic: 19
Berichten: 2729
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Clicker heb ik nog nooit gehad/gebruikt, het leek me erg ingewikkeld :oeps:
Maar als het goed is ga ik er mee kennismaken op training met Glory, krijg ik als het goed is in ieder geval de basis mee en bepalen of het iets voor me is of niet.
Moet zeggen dat ik in begin met aanleren wel gebruik maak van geluid om aandacht te krijgen en dat belonen. Dus misschien doe ik het verkapt wel al op een clickermanier :19:

Denk trouwens dat ik het altijd zag als een extra handeling, iets gedaan krijgen, klikken en dan pas belonen. Maar ben erg benieuwd dus als we er op die training mee aan de gang gaan.

In die zin wil ik het wel proberen. Meer om te zien of het mij wel ligt die manier van aanleren/trainen.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 49
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Boze hond

Bericht door Inge O »

blondie schreef: 05 aug 2022, 09:53 Moet zeggen dat ik in begin met aanleren wel gebruik maak van geluid om aandacht te krijgen en dat belonen. Dus misschien doe ik het verkapt wel al op een clickermanier :19:
Nee, dat is niet het doel/gebruik van de clicker, maar het wordt door mensen wel soms fout gebruikt op die manier.

Het enige doel van de clicker is het neutraal en exact markeren van het stukje gedrag dat je wil zien, die click betekent (na aanleren) voor de hond : dit wil ik zien en daar krijg je dus een beloning voor.
Plaats reactie