Boze hond

Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Graag geef ik jullie weer een update over de voortgang na 2 cursussen mtc, we zijn nu bijna een jaar verder en wat mij het meeste opvalt is dat ik (als mens) in mijn hoofd meer blijf hangen in 'oud' gedrag en dat Mateo mij keer op keer laat zien dat we echt stappen hebben gemaakt!

We lopen in rustige gebieden aan de flex, ik heb nog altijd een korte lijn met halti om mijn nek hangen, maar de halti is al maanden niet meer nodig.
Vandaag bijvoorbeeld was het voldoende om van het fietspad af te lopen, de korte lijn aan te klippen en kon er een fietser passeren zonder dat hij enige spanning of uitval gedrag laat zien.

Kortgeleden in het bos een wandelaar op enige afstand waarbij hij ook geen reactie geeft of als we mountainbikers zien aankomen weet hij zelf al dat we dan ff de bosjes inlopen voor een frolic snuffelfeest.
Ik merk bij mezelf dus nog wel een owjee reactie bij bepaalde dingen maar heb zelf geleerd die reactie niet (of minder) op hem over te dragen en eerst naar hem te kijken voordat ik in de stress schiet.
Even diep inademen, geen lijn verstrakken en vertrouwen op onze band en rustige duidelijke communicatie.

Ik oefen veel met de 180 draai, achter en naast. Ook is 'ff vlug' een super oefening voor ons. Daarmee kon ik hem zonder moeite bij een frontaal aankomende jogger met los lopende hond vandaan halen zonder spanning.

Het is nu nog zomervakantie maar wij gaan door met cursus nummer 3, daar kan ik nog een hoop van leren en mattie heeft er inmiddels dikke lol in om naar school te gaan 🙂

Ik moet wel echt ècht veel meer oefenen op een goede blijf dus ga nu gelijk aan de slag😉
ranetje
Posts in topic: 13
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Boze hond

Bericht door ranetje »

Wat een mooie update :ok:
Vooral doorgaan :D :flower:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 5
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Boze hond

Bericht door Diana »

Wat goed zeg! :ok: En heel fijn dat Mattie ook echt plezier heeft in het trainen.
Ik denk dat honden vaak beter zijn in het aanleren en consequent toepassen van nieuwe routines dan wij mensen :F:
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Boze hond

Bericht door Tineke »

Wat een fijne update :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 5
Berichten: 1383
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Boze hond

Bericht door Cendy »

Wat fijn om te lezen :ok:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 19
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Wat een mooie update zeg!
Plaats reactie