Even voorstellen

Hier kun je jezelf even voorstellen, als je dat wilt
Plaats reactie
Pyrnoah
Posts in topic: 3
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 aug 2022, 13:43

Even voorstellen

Bericht door Pyrnoah »

Hallo allemaal,

Ik was op het hondenforum voornamelijk een stille meelezer. En hier lees ik ook zo af en toe mee, maar nu zit ik ergens mee en werd het tijd om me aan te melden.

Wij hebben bijna een maand geleden onze Pyrenese Berghond Noah vrij plotseling in moeten laten slapen. Hij was pas 5 jaar oud :cry:
Naast de ziekte van Addison, werd er kort voor zijn dood DCM geconstateerd en had hij een torenhoog ontstekingsbeeld in zijn bloed.
Antibiotica leek even aan te slaan, maar hij ging in 2 dagen tijd zo hard achteruit dat inslapen de enige optie was die overbleef.

En dan is het plotseling heel leeg en stil in huis....

Uiteindelijk willen we wel weer een andere hond, maar waar kies je dan voor? Een berghond durven we niet meer aan. Noah is 5 geworden. Onze vorige hond, een Portugese Berghond, werd 6, zij had ook DCM. Dat moeten we dus niet meer willen. Maar ja wat moeten we dan?
Als we kijken naar alle erfelijke problemen en torenhoge COI's durven we geen rashond meer te nemen. Maar pik je dan de eerste de beste kruising van markplaats of uit het buitenland? En blijkbaar hebben we niet zo'n gelukkig hand in het uitzoeken van een hond, dus hoe snel moeten we daar dan weer afscheid van nemen?

Een kruising uit geteste honden lijkt ons op dit moment de beste optie, maar waar vind je die? En als je dol bent op berghonden, wat is dan een leuk alternatief?

Om een lang verhaal kort te maken, wij zijn een beetje de weg kwijt.

En omdat het zo'n fantastische hond was, ook even een foto van Noah


Afbeelding

Groeten,
Astrid
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 1
Berichten: 6684
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Even voorstellen

Bericht door Mo-yi »

Welkom, en wat een verlies, moeilijk zeg :roos:
Ik kan je zo geen adviezen geven maar er is genoeg aan kennis en ervaringen hier dat je hopelijk weer wat opweg komt
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 2
Berichten: 2059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Even voorstellen

Bericht door Alfilillo »

Wat verdrietig dat jullie Noah zo jong hebben moeten laten inslapen. Hij was prachtig.

Wat betreft een volgende hond: wat dacht je van de hovawart? Geen kruising, maar volgens mij gezond als ze bij een goede fokker vandaan komen.
Afbeelding
Nanna

Re: Even voorstellen

Bericht door Nanna »

Qua berghonden schijnt de Tornjak er nog wel redelijk goed voor te staan, gezondheidsgewijs,
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2167
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Even voorstellen

Bericht door Rosanne »

Welkom 😊 Sterkte met het verlies van jullie maatje. Wat naar dat hij nog zo jong was.

Misschien een kruising berghond. Mijn ouders hebben er 1 en ze doet het geweldig. Precies de karakteromschrijving, maar ook minder extreem groot. Inmiddels 7 jaar en gaat als een trein.


Afbeelding
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Even voorstellen

Bericht door Inge O »

Sandra&co schreef: 11 aug 2022, 00:17 Wat vind je precies zo leuk aan berghonden? Of welke karaktertrekken/uiterlijke kenmerken trekken je aan in een hond? Als we dat weten kunnen we wat makkelijker meedenken.
Ja, dat wou ik ook vragen.
Alfilillo schreef: 10 aug 2022, 23:09 Wat betreft een volgende hond: wat dacht je van de hovawart?
Dat zou misschien kunnen passen, afhankelijk van wat jullie in het berghondenkarakter zo aanspreekt.
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 1
Berichten: 2580
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Even voorstellen

Bericht door Dirkje »

Sterkte met het verlies van Noah.
Ik hoop dat je op dit forum ideeën opdoet voor een volgende hond.
Afbeelding
Pyrnoah
Posts in topic: 3
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 aug 2022, 13:43

Re: Even voorstellen

Bericht door Pyrnoah »

Alfilillo schreef: 10 aug 2022, 23:09 Wat betreft een volgende hond: wat dacht je van de hovawart? Geen kruising, maar volgens mij gezond als ze bij een goede fokker vandaan komen.
Ik vraag me af of dat wel zo is. Kennissen van ons zijn vrij recent aan hun 5e hovawart begonnen. Slechts 1 daarvan is probleemloos oud geworden, de anderen hadden/hebben DM, diabetes type I en te traag werkende schildklier. Dat geeft me nu niet bepaald een gerust gevoel.
Pyrnoah
Posts in topic: 3
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 aug 2022, 13:43

Re: Even voorstellen

Bericht door Pyrnoah »

Inge O schreef: 11 aug 2022, 15:23
Sandra&co schreef: 11 aug 2022, 00:17 Wat vind je precies zo leuk aan berghonden? Of welke karaktertrekken/uiterlijke kenmerken trekken je aan in een hond? Als we dat weten kunnen we wat makkelijker meedenken.
Ja, dat wou ik ook vragen.
Wat ik zo leuk vind aan berghonden is het zelfstandige karakter, al is dit af en toe ook één van de grote nadelen :boos: , dat ze gewoon lekker hun eigen ding doen en niet de hele dag verwachtingsvol naar je kijken om ze bezig te houden. Dat ze zo zacht zijn in hun omgang met alles wat kwetsbaar is, dat ze feilloos weten wie te vertrouwen is en wie niet, dat je zo'n enorme band met ze hebt :liefde: En ik vind ze echt prachtig om te zien
Dit zijn vast eigenschappen die je in veel andere honden ook terug zal vinden, maar als je dan eenmaal zo'n hond hebt gehad dan kan je je even niet voorstellen hoe je dan verder moet als je niet meer voor een berghond kiest.

Bedankt allemaal voor het welkom! Ik zal binnenkort eens een topic openen in de kynologische kletshoek.

Groeten,
Astrid
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 2
Berichten: 2059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Even voorstellen

Bericht door Alfilillo »

Pyrnoah schreef: 11 aug 2022, 18:20
Alfilillo schreef: 10 aug 2022, 23:09 Wat betreft een volgende hond: wat dacht je van de hovawart? Geen kruising, maar volgens mij gezond als ze bij een goede fokker vandaan komen.
Ik vraag me af of dat wel zo is. Kennissen van ons zijn vrij recent aan hun 5e hovawart begonnen. Slechts 1 daarvan is probleemloos oud geworden, de anderen hadden/hebben DM, diabetes type I en te traag werkende schildklier. Dat geeft me nu niet bepaald een gerust gevoel.
Misschien ligt het aan de ouders? De enige die ik 'ken' met hovawarts is @Inge O . Haar honden worden moeiteloos oud voor zover ik weet. Zij fokt ze ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Even voorstellen

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 11 aug 2022, 19:08
Pyrnoah schreef: 11 aug 2022, 18:20
Alfilillo schreef: 10 aug 2022, 23:09 Wat betreft een volgende hond: wat dacht je van de hovawart? Geen kruising, maar volgens mij gezond als ze bij een goede fokker vandaan komen.
Ik vraag me af of dat wel zo is. Kennissen van ons zijn vrij recent aan hun 5e hovawart begonnen. Slechts 1 daarvan is probleemloos oud geworden, de anderen hadden/hebben DM, diabetes type I en te traag werkende schildklier. Dat geeft me nu niet bepaald een gerust gevoel.
Misschien ligt het aan de ouders? De enige die ik 'ken' met hovawarts is @Inge O . Haar honden worden moeiteloos oud voor zover ik weet. Zij fokt ze ook.
Oei, dat is wel erge pech bij 5 honden na elkaar, nee, zo intense gezondheidsproblemen zijn me absoluut niet bekend. Ja, DM komt voor, maar sporadisch (tenzij je natuurlijk een zwakke achterhand door hoge ouderdom daar ook onder rekent), diabetes heb ik nog nooit meegemaakt bij ze en te trage schildklier komt inderdaad - als één van de weinige rasgebonden aandoeningen - inderdaad wel voor maar heb ik nog nooit zelf bij één van mijn honden gehad. Hoewel, één van mijn oudjes van 12.5 zit nu dus net sinds 2 weken aan de forthyron wegens randnormaal lage T4, maar goed, op die leeftijd kan alles stilaan problematisch worden.
Gebruikersavatar
katerke
Posts in topic: 1
Berichten: 1128
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:02

Re: Even voorstellen

Bericht door katerke »

Welkom


Heel veel sterkte met het verlies van je hond
:roos: :roos:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kayleigh*
Posts in topic: 1
Berichten: 1873
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:40
Locatie: Maasland
Honden: 2
Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala

Re: Even voorstellen

Bericht door kayleigh* »

Welkom en veel sterkte.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
Yvonne
Posts in topic: 1
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2021, 14:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Yvonne »

Welkom sterkte met het verlies van je maatje. Was wel een prachtige hond
Plaats reactie