Dakar zijn drijfdagboekje update 28/9 start drijven

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Dakar zijn drijfdagboekje update 28/9 start drijven

Bericht door jenn90 »

Op het oude forum had ik een dagboekje over Dakar zijn trainingen / wedstrijden bij de schapen toen dacht ik dat ga ik hier ook doen alleen al om het verloop te zien waar we vandaan kwamen :D

We zijn nu ruim een jaar geleden begonnen en waar ik in het begin alleen maar heen ging zodat we leuk bezig waren begon Dakar fanatieker te worden en begon ik het ook steeds leuker te vinden zo leuk dat we zelfs zijn begonnen met wedstrijden te lopen :lol:
Dakar zijn sterkste punt bij de schapen is toch wel zijn rust hij vind het totaal niet prettig als de schapen in paniek raken waardoor hij dan zijn druk ervan af haalt zodat ze rustiger worden. Zijn outruns mogen nog wat beter zeker bij de schapen maar zijn instinct zit er duidelijk en al lerende komen we verder.
Ook hebben we een keer bij de koeien getraind dat was ook erg leuk Dakar vond het wat spannender maar naar mate de training vorderde kreeg hij meer zelfvertrouwen
De komende wedstrijden staan gepland in oktober bij jj ranch en noordwijktrial


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jenn90 op 29 sep 2022, 06:46, 7 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 6
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door Gudrun »

Cool, met koeien!
En fijn om verder te volgen hoe het gaat!
Ik ben zelf wat bang van koeien dus ik zie het me niet doen.
Kika wil vast ook wel, natuurgebied waar we wandelen staan ze wel eens voor het hekje, Kikker gaat dan in drijfhouding en op haar blik maken de koeien al zachtjes baan. Uiteraard houd ik haar kort aangelijnd en vermijd ik de koeien waar het kan.

edit: typo
Gebruikersavatar
Borderbende
Posts in topic: 8
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 sep 2021, 06:51
Honden: 4
Welke: Border Collie

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door Borderbende »

Super leuk om te volgen. Gaaf dat je ook wedstrijden loopt. Dan kom ik je wel tegen in Noordwijk. Leuk!

Zelf ooit begonnen met schapendrijven met mijn her-en-der-herder ( kruising mechelaar x border x onbekend). Ze had veel weg van een Beauceron en working Kelpie.

Afbeelding

Ook met haar heb ik wedstrijden gelopen, vooral in Heikant.

Nu inmiddels verslaafd aan het schapen drijven en daarmee ook aan de Border Collies :lol:
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door jenn90 »

Gudrun schreef: 16 sep 2021, 17:30 Cool, met koeien!
En fijn om verder te volgen hoe het gaat!
Ik ben zelf wat bang van koeien dus ik zie het me niet doen.
Kika wil vast ook wel, natuurgebied waar we wandelen staan ze wel eens voor het hekje, Kikker gaat dan in drijfhouding en op haar blik maken de koeien al zachtjes baan. Uiteraard houd ik haar kort aangelijnd en vermijd ik de koeien waar het kan.

edit: typo
Ik moet ook wel zeggen dat als Dakar niet zo beheerst was en of zo goed luisterde ik het ook had geprobeerd :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door jenn90 »

Borderbende schreef: 16 sep 2021, 17:38 Super leuk om te volgen. Gaaf dat je ook wedstrijden loopt. Dan kom ik je wel tegen in Noordwijk. Leuk!

Zelf ooit begonnen met schapendrijven met mijn her-en-der-herder ( kruising mechelaar x border x onbekend). Ze had veel weg van een Beauceron en working Kelpie.

Ook met haar heb ik wedstrijden gelopen, vooral in Heikant.

Nu inmiddels verslaafd aan het schapen drijven en daarmee ook aan de Border Collies :lol:
Oo wat leuk! Ik ben heel nieuwsgierig hoe ver we gaan komen nu alleen nog momenteel op 12 uur en vanuit daar kijken of we verder kunnen komen. Dan zie ik jou in oktober in Noordwijk leuk!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 7
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door Zamunda »

jenn90 schreef: 16 sep 2021, 17:00 Dakar zijn sterkste punt bij de schapen is toch wel zijn rust hij vind het totaal niet prettig als de schapen in paniek raken waardoor hij dan zijn druk ervan af haalt zodat ze rustiger worden.
Wat mooi hoe dat werkt.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door jenn90 »

Super leuk kwam vandaag bij de post Dakar zijn eerste schapendrijf titel binnen :-D
Afbeelding
Afbeelding
mosquito1980
Posts in topic: 1
Berichten: 288
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi
Honden: 1
Welke: DH

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door mosquito1980 »

Leuk, gefeliciteerd (bloemen smilie...)

ik hoop dat er binnenkort meerdere emojies zijn, nu zijn het alleen maar aliëns ;)
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door jenn90 »

Vandaag geen schapen gedreven maar eenden:


Dit was vooral voor mij heel erg wennen de eenden reageren heel snel en ik moest daarop ook weer reageren. Dakar reageerde weer super rustig en anticipeerde heel goed in run 2 (helaas niet op film) zelf al op de beweging van de eenden. Dit gaan we zeker vaker doen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 6
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Dakar zijn schapendrijfdagboekje

Bericht door Gudrun »

jenn90 schreef: 26 sep 2021, 18:25 Vandaag geen schapen gedreven maar eenden:


Dit was vooral voor mij heel erg wennen de eenden reageren heel snel en ik moest daarop ook weer reageren. Dakar reageerde weer super rustig en anticipeerde heel goed in run 2 (helaas niet op film) zelf al op de beweging van de eenden. Dit gaan we zeker vaker doen!
Ook leuk!
Flora, een van mijn shelties, zet zo goed als spontaan ontsnapte haan en kippen terug binnen.
Met Kika durf ik dat echt niet, denk dat ze alleen maar wil barfen dan.
Trissje
Posts in topic: 1
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:36
Honden: 1
Welke: Smoothie
Contacteer:

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door Trissje »

Leuk om ook het filmpje van jou te zien. Zag op facebook de filmpjes van Tara en Rohan al voorbij komen.
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door jenn90 »

Trissje schreef: 26 sep 2021, 19:02 Leuk om ook het filmpje van jou te zien. Zag op facebook de filmpjes van Tara en Rohan al voorbij komen.
Ja die deden het ook super leuk! We hadden samen afgesproken om daar te trainen en het leuke is dat Tara en Rohan en Dakar ook nog eens klikken dus die hadden lekker gespeeld vantevoren :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 7
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door Zamunda »

De wedstrijden die je gaat doen, zijn die gemengd? Dus dat je zowel schapen, koeien als eenden moet drijven op zo'n wedstrijd?
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door jenn90 »

Zamunda schreef: 26 sep 2021, 19:04 De wedstrijden die je gaat doen, zijn die gemengd? Dus dat je zowel schapen, koeien als eenden moet drijven op zo'n wedstrijd?
Bij de jj ranch organiseren ze asca en dwas wedstrijden waarbij je kan kiezen om de trial met schapen of eenden of koeien te gaan doen.
Ik zag voor komende asca wedstrijd over een paar weken dat je ook een mixt trial kan lopen en dat is dan in een trial dan alle drie de diersoorten (wat ik snel gelezen had). Ik ga denk ik zelf na een paar keer vaker getraind te hebben ook een keer een trial proberen met eenden. Koeien lijkt me ook gaaf alleen gok ik dat ik daar wel een paar trainingen meer nodig heb :) volgens mij zijn er in Nederland niet meer van dat soort wedstrijden (maar zo diep in de wedstrijden zit ik ook nog niet dus durf het niet met zekerheid te zeggen)

Ik ben nu nog wel een beetje aan het rondkijken of ik ook nog ergens anders met eenden of koeien kan oefenen (volgens mijn trainster zijn koeien ook alleen bij jj ranch of naar Duitsland) dus we googelen verder :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 7
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door Zamunda »

Aha, dan moet je dus eigenlijk een beetje in de buurt van die ranch zitten wil je op meer dan schapen drijven.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door jenn90 »

Zamunda schreef: 26 sep 2021, 19:47 Aha, dan moet je dus eigenlijk een beetje in de buurt van die ranch zitten wil je op meer dan schapen drijven.
Ja klopt voor mij is t 5 kwartier dus niet geheel in de buurt helaas :-(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Borderbende
Posts in topic: 8
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 sep 2021, 06:51
Honden: 4
Welke: Border Collie

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door Borderbende »

Superleuk ook he met eendjes! Vraagt weer totaal andere druk. Netjes hoor.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door jenn90 »

Borderbende schreef: 26 sep 2021, 19:59 Superleuk ook he met eendjes! Vraagt weer totaal andere druk. Netjes hoor.
Ja heel erg leuk! Dakar die is dan zo netjes met zijn druk in het begin er te dicht op en toen begonnen ze te fladderen en hij had gelijk zoiets van o dat hoort niet :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 7
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door Zamunda »

jenn90 schreef: 26 sep 2021, 19:54
Zamunda schreef: 26 sep 2021, 19:47 Aha, dan moet je dus eigenlijk een beetje in de buurt van die ranch zitten wil je op meer dan schapen drijven.
Ja klopt voor mij is t 5 kwartier dus niet geheel in de buurt helaas :-(
Ja dat is wel een stukkie rijden.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
Borderbende
Posts in topic: 8
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 sep 2021, 06:51
Honden: 4
Welke: Border Collie

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door Borderbende »

jenn90 schreef: 26 sep 2021, 20:04
Borderbende schreef: 26 sep 2021, 19:59 Superleuk ook he met eendjes! Vraagt weer totaal andere druk. Netjes hoor.
Ja heel erg leuk! Dakar die is dan zo netjes met zijn druk in het begin er te dicht op en toen begonnen ze te fladderen en hij had gelijk zoiets van o dat hoort niet :lol:
top dat hij dat zo goed van nature aanvoelt. :)
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door jenn90 »

Afgelopen woensdag had ik een farmtrial bij de jj ranch met Dakar, allereerst moest ik schapen sorteren iets wat we een keer eerder geoefend hebben maar we zelf nog niet zo handig in zijn :-P het ging wat rommelig en het moeilijkste punt was om Dakar en mijzelf in de andere ren te krijgen alleen de overgebleven schapen wilden uiteraard ook in die ren.
Op het grotere veld outrun ed ging een stuk vloeiender (gezien we dit ook vaker hebben gedaan) outrun zeker nog te krap maar dat is een trainingspunt.
Overall zeer tevreden en mooi rapportje met een kwalificatie punt.
Aankomende zondag naar Noordwijk wel weer even spannend nieuw terrein nieuwe schapen, de outrun is nog wel een ding maar daar hou ik al rekening mee dat we daar weinig punten voor te krijgen, we zien deze wedstrijd vooral even als training gezien het voor Dakar zijn zelfvertrouwen heel goed is her en der te lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 26-09 eenden drijven

Bericht door jenn90 »



Dit stukje vond ik erg mooi een schaap besloot om weer terug te gaan naar de voerplek en Dakar ging uitzichzelf gelijk naar dat schaap toe om hem terug naar de groep te brengen (dat ging iets wat grof) maar alsnog vind ik dat wel gaaf om te zien :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 13-10 jj ranch

Bericht door jenn90 »

Afbeelding

En zijn ‘rapportje’
Afbeelding
Gebruikersavatar
Borderbende
Posts in topic: 8
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 sep 2021, 06:51
Honden: 4
Welke: Border Collie

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 13-10 jj ranch

Bericht door Borderbende »

Op naar zondag! Tot dan!
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 24
Berichten: 819
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Dakar zijn drijfdagboekje update 13-10 jj ranch

Bericht door jenn90 »

Borderbende schreef: 15 okt 2021, 18:42 Op naar zondag! Tot dan!
Leuk tot zondag!
Afbeelding
Plaats reactie