Mean Kinship

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Plaats reactie
Pyrnoah
Posts in topic: 1
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 aug 2022, 13:43

Mean Kinship

Bericht door Pyrnoah »

Op de website van de IJslandse honden vereniging hebben ze het m.b.t. fokken steeds over Mean Kinship. Wat zegt dat nou eigenlijk precies?

Ik zie daar bijvoorbeeld bij een willekeurig dekbericht het volgende staan: Mean Kinship 20.99, inteelt over alle generaties 20,97 %.
Wat zegt dat nu eigenlijk over die combinatie? Ik vind 20,97 % inteelt over alle generaties eigenlijk niet zo weinig en maakt die Mean Kinship toevoeging het dan beter of slechter? :19:
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Mean Kinship

Bericht door EchoMira »

MK zegt volgens mij vooral iets over gemiddelden in het ras. Bij een specifieke combinatie kijk je liever naar de coi van de nakomelingen.
Niet dat dat dan ineens heel laag zal zijn, hoor.

Of de COI te hoog of te laag is vind ik weer van andere factoren afhangen. Je hebt gewoon niet altijd iets te kiezen en bij relatief gezonde voorouders kan de coi best hoog zijn terwijl je toch weinig daadwerkelijke lijders ziet.
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Mean Kinship

Bericht door Mizzsylver »

MK is de verwantschap van de betreffende hond ten opzichte van de populatie. Het is een getal wat kan variëren in de tijd.

De coi staat vast, die heeft een hond en die veranderd niet meer. Natuurlijk kan het op papier wel veranderen aangezien niet elke stamboom compleet is, en als je de genetische coi berekend is dat ook maar over een deel van alle genen en niet het gehele genoom van een hond. Dus als er nieuwere chips komen met meer snp’s kan de waarde wel veranderen. Maar voor de hond veranderd er niks.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 1
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Mean Kinship

Bericht door Sirene »

Plaats reactie