Vooroordelen mbt honden

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Heb je vooroordelen?

Enorm
34
50%
Iets
30
44%
Nee
0
Geen stemmen
Anders
4
6%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 3
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Zamunda »

Diana schreef: 14 sep 2022, 18:38
Tineke schreef: 14 sep 2022, 17:41 Ik vermijd alles wat druk en onbesuisd is , verder hangt het af van de eigenaar.
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat Arlo ook druk en onbesuisd is als hij andere honden ontmoet :oeps: Maar dan wel op gepaste afstand, hij gaat nooit zomaar in de persoonlijke zone van vreemde honden druk of opdringerig doen. Hij staat dan op een meter of 3-5 afstand (afhankelijk van de signalen van de andere hond) te springen, speelbuigingen te maken, gek te doen en uit te nodigen om samen te rennen. Als de andere hond geen sjoege geeft, stopt hij er wel vrij snel mee en laat de ander met rust, maar vaak zijn ze dan toch wel geïnteresseerd in die gekke druif :engel:
Heerlijke druif :I: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Rosanne »

Ik ontloop eigenlijk met name individuele honden waarvan ik weet dat die de behoefte hebben om even flink lelijk tegen Brego te doen. Staffords en rottweilers ook, maar eigenlijk kom ik die in het losloop niet tegen. Ongeleid projectielen blok ik ook af. Brego vindt ze bloed irritant, maar ik misschien nog wel meer. :F: Gelukkig doet Brego er ook niks meer mee en laat mij het oplossen en de keren dat hij er een mening over heeft doet hij dat keurig.

Er zijn denk ik meer mensen die een vooroordeel hebben over hem als ODH en omlopen denk ik. Tenminste iedereen die ik tegen kom/kwam geeft bijna wel aan dat hun hond(je) bang is voor herders. Al denk ik soms dat de baas er banger voor is dan de hond, gezien die heel relaxed aan het snuffelen zijn met Brego. 😅

Ik vind het soms wel jammer, want Brego is echt een goedzak. Beleefd naar kleine hondjes en oude honden. Benaderd ze met respect. Vraagt ook eerst toestemming aan mij of hij mag gaan. Laat zich zelf naar de strot bijten door klein keffers en doet dan nog niks, terwijl hij van mij daar echt wel wat van mag zeggen. Het kan dus gewoon wel, leuke niet jagende of patsende Duitse herders. Gelukkig dat hier in het dorp mensen hem kennen die regelmatig in het losloop lopen en weten hoe hij is en daardoor wat meningen heeft kunnen ombuigen. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Snuffel11
Posts in topic: 5
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:03

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Snuffel11 »

Nanna schreef: 14 sep 2022, 11:25 Vraag me altijd af hoe dat de andere kant op werkt.
Dat jij dus degene bent met de pitbulloïde oid aan de lijn. Ik zou de hele tijd met zo’n ‘sorry’hoofd rondlopen😂
Maar ik vrees dat het zo niet is. Dat er juist wat aan ontleend wordt ‘mij hond kan de jouwe opvrete jonguh’. Als er überhaupt al wat gedacht wordt want als ik het zo bekijk is de meerderheid behoorlijk cognitief beperkt.
Mijn vriend heeft een pitbull. Daar loop ik uiteraard ook mee. Beide lopen wij niet met een sorry hoofd. Hond luisterd goed, trekt niet aan de lijn en zit altijd vast. Behalve in het bos wat uitgekozen wordt op weinig tot geen bezoekers. Als je haar met stem corrigeert dan laat ze het wel uit dr hoofd om verder te loeren.

Ik had ook vooroordelen. Die zijn aardig bijgetrokken zins ik haar heb leren kennen. Alhoewel, als ik zelf weer hond zou hebben blijf ik omlopen als ik er 1 zie.

Valt mij op dat er maar weinig mensen zijn die een ommetje maken als ze haar zien. Ik vind ze vaak te dichtbij
( dan ga ik zelf elders lopen) en snap dan ook niet dat mensen zo nuchter zijn. Als ze de kans krijgt dan grijpt ze. Maar die kans krijgt ze niet.

Voor de rest een schat van een hond. Alleen met andere honden én katten niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 4
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Inge O »

Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59 Ik had ook vooroordelen. Die zijn aardig bijgetrokken zins ik haar heb leren kennen.
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59 Als ze de kans krijgt dan grijpt ze.
Ja, ik begrijp helemaal dat je je vooroordelen hebt laten varen.
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 6
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Dagmar »

Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59
Valt mij op dat er maar weinig mensen zijn die een ommetje maken als ze haar zien. Ik vind ze vaak te dichtbij
( dan ga ik zelf elders lopen) en snap dan ook niet dat mensen zo nuchter zijn. Als ze de kans krijgt dan grijpt ze. Maar die kans krijgt ze niet.
Die denken dat ze "vals gemaakt" worden, niet "vals geboren". Omdat dat nog steeds is wat dat Disney pitbullvolk aan onzin verspreidt.
Terwijl ze al sinds 2008 terug in het straatbeeld zijn en links en rechts slachtoffers vallen. 15 jaar en het nog niet begrijpen is niet nuchter, maar te dom om je deugdelijk af te vegen.
Afbeelding
Snuffel11
Posts in topic: 5
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:03

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Snuffel11 »

Inge O schreef: 19 sep 2022, 18:19
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59 Ik had ook vooroordelen. Die zijn aardig bijgetrokken zins ik haar heb leren kennen.
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59 Als ze de kans krijgt dan grijpt ze.
Ja, ik begrijp helemaal dat je je vooroordelen hebt laten varen.

In zoverre dat het aan de baas ligt en niet aan de hond! Als wij niet alert zijn dan gaat het fout met haar.
Afbeelding
Snuffel11
Posts in topic: 5
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:03

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Snuffel11 »

Dagmar schreef: 19 sep 2022, 18:52
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59
Valt mij op dat er maar weinig mensen zijn die een ommetje maken als ze haar zien. Ik vind ze vaak te dichtbij
( dan ga ik zelf elders lopen) en snap dan ook niet dat mensen zo nuchter zijn. Als ze de kans krijgt dan grijpt ze. Maar die kans krijgt ze niet.
Die denken dat ze "vals gemaakt" worden, niet "vals geboren". Omdat dat nog steeds is wat dat Disney pitbullvolk aan onzin verspreidt.
Terwijl ze al sinds 2008 terug in het straatbeeld zijn en links en rechts slachtoffers vallen. 15 jaar en het nog niet begrijpen is niet nuchter, maar te dom om je deugdelijk af te vegen.
Ik zie het niet als vals.,.als ze vals zou zijn dan reageerd ze anders. Nu fikseerd (staat er vast fout) alleen, maar zal niet ineens in de riem hangen oid.
Zolang wij allerd zijn en blijven is dr niets aan de hand. We waken er iig voor.
Afbeelding
Nanna

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Nanna »

Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59 Hond luisterd goed, trekt niet aan de lijn en zit altijd vast. Behalve in het bos wat uitgekozen wordt op weinig tot geen bezoekers.

Voor de rest een schat van een hond. Alleen met andere honden én katten niet.
Evengoed loopt ze los. En je weet nooit of dat goed gaat.
Ik zou vriend de wacht aanzeggen. Je neemt hierna niet weer zo’n hond. Dan gaan we voor een leuke.
Snuffel11
Posts in topic: 5
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:03

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Snuffel11 »

Nanna schreef: 19 sep 2022, 19:16
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 17:59 Hond luisterd goed, trekt niet aan de lijn en zit altijd vast. Behalve in het bos wat uitgekozen wordt op weinig tot geen bezoekers.

Voor de rest een schat van een hond. Alleen met andere honden én katten niet.
Evengoed loopt ze los. En je weet nooit of dat goed gaat.
Ik zou vriend de wacht aanzeggen. Je neemt hierna niet weer zo’n hond. Dan gaan we voor een leuke.
Ze loopt los daar waar het goed overzichtelijk is.. nemen geen enkel risico.

Ze is leuk, je zou het niet zeggen maar het is echt zo. Daarom mijn vooroordelen deels laten varen. Ze is lief, grappig, luisterd goed, dom en een clown.
Mijn keuze is het niet, ik val op kleine hondjes, maar ben toch blij met haar. Alleen jammer dat ze niet met andere honden gaat. ( met de hond van zn ouders gaat perfect, geen problemen)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 6
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Dagmar »

Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 19:14
Ik zie het niet als vals.,.als ze vals zou zijn dan reageerd ze anders. Nu fikseerd (staat er vast fout) alleen, maar zal niet ineens in de riem hangen oid.
Zolang wij allerd zijn en blijven is dr niets aan de hand. We waken er iig voor.
Vandaar de aanhalingstekens. Vals is onbetrouwbaar, aangeboren hondgerichte agressie is voorspelbaar. Je kunt erop vertrouwen dat hij onder bepaalde omstandigheden altijd agressie ervaart.
Een fixerende stafford of pitbull geeft overlast en het is een gebrek aan controle. Daar zou ik als de wiedeweerga wat mee doen.
Afbeelding
Snuffel11
Posts in topic: 5
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:03

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Snuffel11 »

Dagmar schreef: 19 sep 2022, 19:36
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 19:14
Ik zie het niet als vals.,.als ze vals zou zijn dan reageerd ze anders. Nu fikseerd (staat er vast fout) alleen, maar zal niet ineens in de riem hangen oid.
Zolang wij allerd zijn en blijven is dr niets aan de hand. We waken er iig voor.
Vandaar de aanhalingstekens. Vals is onbetrouwbaar, aangeboren hondgerichte agressie is voorspelbaar. Je kunt erop vertrouwen dat hij onder bepaalde omstandigheden altijd agressie ervaart.
Een fixerende stafford of pitbull geeft overlast en het is een gebrek aan controle. Daar zou ik als de wiedeweerga wat mee doen.
Dat dus!

Zodra ze fikeerd wordt ze meteen gecorrigeerd en daarna is het klaar. Ze is gelukkig goed opgevoed door mn vriend anders had ik no way met haar buiten gelopen. Het is trouwens meer loeren tijdens het passeren. Geen haren overeind, grommen of wat dan ook.
Maar wat het is, is het. Het blijft opletten en weten wat je aan je riem hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 4
Berichten: 2698
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Gretha »

Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 19:41
Dagmar schreef: 19 sep 2022, 19:36
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 19:14
Ik zie het niet als vals.,.als ze vals zou zijn dan reageerd ze anders. Nu fikseerd (staat er vast fout) alleen, maar zal niet ineens in de riem hangen oid.
Zolang wij allerd zijn en blijven is dr niets aan de hand. We waken er iig voor.
Vandaar de aanhalingstekens. Vals is onbetrouwbaar, aangeboren hondgerichte agressie is voorspelbaar. Je kunt erop vertrouwen dat hij onder bepaalde omstandigheden altijd agressie ervaart.
Een fixerende stafford of pitbull geeft overlast en het is een gebrek aan controle. Daar zou ik als de wiedeweerga wat mee doen.
Dat dus!

Zodra ze fikeerd wordt ze meteen gecorrigeerd en daarna is het klaar. Ze is gelukkig goed opgevoed door mn vriend anders had ik no way met haar buiten gelopen. Het is trouwens meer loeren tijdens het passeren. Geen haren overeind, grommen of wat dan ook.
Maar wat het is, is het. Het blijft opletten en weten wat je aan je riem hebt.
Haren overeind en grommen doen klapkaken ook meestal niet voor een aanval.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 4
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Inge O »

Gretha schreef: 19 sep 2022, 19:54
Haren overeind en grommen doen klapkaken ook meestal niet voor een aanval.
Wat ze alleen maar griezeliger maakt (zeg ik niet tegen jou, jij kent ze wel ;-) ).
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 6
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Dagmar »

Inge O schreef: 19 sep 2022, 20:02
Gretha schreef: 19 sep 2022, 19:54
Haren overeind en grommen doen klapkaken ook meestal niet voor een aanval.
Wat ze alleen maar griezeliger maakt (zeg ik niet tegen jou, jij kent ze wel ;-) ).
"Hij kwispelde zo lief, en toen opeens hing Snoepie in z'n bek"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 6
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Dagmar »

Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 19:41 Zodra ze fikeerd wordt ze meteen gecorrigeerd en daarna is het klaar. Ze is gelukkig goed opgevoed door mn vriend anders had ik no way met haar buiten gelopen. Het is trouwens meer loeren tijdens het passeren. Geen haren overeind, grommen of wat dan ook.
Maar wat het is, is het. Het blijft opletten en weten wat je aan je riem hebt.
Dan ben je al te laat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 4
Berichten: 2698
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Gretha »

Inge O schreef: 19 sep 2022, 20:02
Gretha schreef: 19 sep 2022, 19:54
Haren overeind en grommen doen klapkaken ook meestal niet voor een aanval.
Wat ze alleen maar griezeliger maakt (zeg ik niet tegen jou, jij kent ze wel ;-) ).
Ik voel me ook niet aangesproken :mrgreen: En je hebt helemaal gelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 3
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Zamunda »

Zinodo schreef: 19 sep 2022, 21:25 En daarom komt niemand hier graag klapkaken tegen. :')

Yup. Hij kijkt alleen maar...
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11307
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door EchoMira »

Dagmar schreef: 19 sep 2022, 19:36
Snuffel11 schreef: 19 sep 2022, 19:14
Ik zie het niet als vals.,.als ze vals zou zijn dan reageerd ze anders. Nu fikseerd (staat er vast fout) alleen, maar zal niet ineens in de riem hangen oid.
Zolang wij allerd zijn en blijven is dr niets aan de hand. We waken er iig voor.
Vandaar de aanhalingstekens. Vals is onbetrouwbaar, aangeboren hondgerichte agressie is voorspelbaar. Je kunt erop vertrouwen dat hij onder bepaalde omstandigheden altijd agressie ervaart.
Een fixerende stafford of pitbull geeft overlast en het is een gebrek aan controle. Daar zou ik als de wiedeweerga wat mee doen.
De agressie is niet het probleem. De gemiddelde jack russellreu is ook hondagressief. Dat soort hondagressie maakt geen gaten.
Het gaat er bij de klapkaken om dat de agressie niet gedoseerd is. Ze zijn niet hatelijk aangelegd. Ze zijn ongeremd. In alles.
Die rem moet dus extern zijn en dan heb ik het niet over foei maar over een stomp voor je kop de allereerste keer dat je denkt meningen te gaan lopen hebben.
En natuurlijk een tot Heilige Weg gecultiveerde ditdoenwewel. Dat komt altijd het eerst.

Fixeren is inderdaad allang een sanctie waard maar veel liever zie ik ze volgen voor een knuffel. Maar dan ook die trap voor je hol als het een keertje niet goed gaat. Het moet niet gebeuren en dan heb je geen overtrokken correctie nodig maar de keer dat het toch nodig is dien je hem gedachteloos uit te delen.
Voor schappelijkheid is geen ruimte met zulke honden.

Maar ik wil ze helemaal niet in de uitlaatstrook zien. Doe maar dubbel gezekerd en gemuilkorfd aan de mountainbike aan de stilste kant van het bos. Oprotten. Als je in beleefd gezelschap wil recreëren had je een andere hond moeten kiezen.
Nanna

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Nanna »

Gewone leuke mensen kopen geen pitbull.
Het is eigenlijk altijd gemankeerd, dom en gefrustreerd volk. Tis zonde dat ik het zeg.

Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11307
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door EchoMira »

Wel. Mensen kopen wel staffords zonder het te weten.
Vooral de groep 20-30.

Komen gewoon niet uit een hondentraditie en kopen hun eerste hond waarbij ze denken dat je ze vooral goed moet opvoeden en dat die goede opvoeding dan uit de handen van een volslagen leek kan komen als je die het maar goed bedoeld.
Die mensen moeten gewoon zo'n marktplaatstinker van een hond nemen waar je twee jaar op kan oefenen voor hij van de leishmania uit elkaar valt.
Geen raspup. En de fokker moet ze ook niet aan Diondro en Jessie verkopen.
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 2
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Jackira »

Gisteren ging ik een cavia ophalen via marktplaats als gezelschap voor onze onverwachte cavia waar ik al over had vertelt. Die moest gratis weg want ze werd heel gestrest van de hond daar. (hier zitten ze niet bij honden in de buurt).

Kleinzoon van 2 jaar ging mee dus ik vroeg of dat kon i.v.m.hun hond. Ja hoor hij was alleen ontzettend druk(de hond).

Toen had ik al een vermoeden. Maar goed, we kwamen daar aan, kleinzoon voor de zekerheid maar hoog opgetilt, en er kwam een soort kamikaze projectiel op ons af. Bleef springen en heel hoog ook. Zo'n grote keiharde hondenkop waar je steeds een beuk van kreeg. Een staffordje dus. Hij moest apart gezet worden want het was geen doen.

Hij had de andere cavia's van dat gezin om zeep geholpen, had hun hele hok gesloopt en daarom moest de laatste ook maar weg. De kooi stond gewoon in de huiskamer waar de stafford ook was. De stress van de cavia werd mij ineens duidelijk.

En nu hebben wij twee blije cavia's :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 2
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door _Tiny_ »

EchoMira schreef: 20 sep 2022, 23:21 Wel. Mensen kopen wel staffords zonder het te weten.
Vooral de groep 20-30.

Komen gewoon niet uit een hondentraditie en kopen hun eerste hond waarbij ze denken dat je ze vooral goed moet opvoeden en dat die goede opvoeding dan uit de handen van een volslagen leek kan komen als je die het maar goed bedoeld.
Ik ken ze ook wel. Modale doorsnee mensen die gezellig bezig zijn met hun eerste baby in hun eerste koophuisje en daar gooien ze dan een stafford pup bij. Geen verstand van honden maar dat korte velletje ziet er zo aaibaar uit en die brede bek lijkt altijd te glimlachen en daarbij hebben ze van die zachte oortjes. Ik snap het ook nog wel. Bij mijn eerste hond wist ik ook niet wat ik nu allemaal weet. Met een boekje van Martin Gaus in mijn hand zou ik het varkentje wel even wassen :LOL:

Vorig jaar op de hondenschool zat er ook een jong stel met een stafford in het pup klasje. Toen de trainer vertelde dat deze pup eenmaal volwassen waarschijnlijk niet meer met andere honden zou kunnen spelen keken ze helemaal beteuterd. Werkelijk geen flauw idee wat ze net gekocht hadden.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door blondie »

In de les was een nieuweling, een stafford kruising uit buitenland. Behoorlijk angstige hond, met name voor mannen maar ook voor andere honden.
Moet zeggen dat ik daar toch ook wel nu een vooroordeel over had.
Lieve meid ook die er mee liep en de trainer speelde goed in op de angst, en gaf haar ook wat andere tips en manieren dan hoe de anderen bepaalde oefeningen later buiten konden uitvoeren merkte ik.

Iets later nam de hond wel speelbuigingen aan richting Glory, en andersom. Regel is geen contact met de honden onderling, niet voor de les, zeker niet tijdens en ook niet daarna. Maar al zou dat wel "mogen" dan nog had ik mijn reserves gehad bij deze hond, al helemaal vanwege zijn dubbele gedrag waar met name nu angst de boventoon voerde.
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11307
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door EchoMira »

_Tiny_ schreef: 21 sep 2022, 08:54
EchoMira schreef: 20 sep 2022, 23:21 Wel. Mensen kopen wel staffords zonder het te weten.
Vooral de groep 20-30.

Komen gewoon niet uit een hondentraditie en kopen hun eerste hond waarbij ze denken dat je ze vooral goed moet opvoeden en dat die goede opvoeding dan uit de handen van een volslagen leek kan komen als je die het maar goed bedoeld.
Ik ken ze ook wel. Modale doorsnee mensen die gezellig bezig zijn met hun eerste baby in hun eerste koophuisje en daar gooien ze dan een stafford pup bij. Geen verstand van honden maar dat korte velletje ziet er zo aaibaar uit en die brede bek lijkt altijd te glimlachen en daarbij hebben ze van die zachte oortjes. Ik snap het ook nog wel. Bij mijn eerste hond wist ik ook niet wat ik nu allemaal weet. Met een boekje van Martin Gaus in mijn hand zou ik het varkentje wel even wassen :LOL:

Vorig jaar op de hondenschool zat er ook een jong stel met een stafford in het pup klasje. Toen de trainer vertelde dat deze pup eenmaal volwassen waarschijnlijk niet meer met andere honden zou kunnen spelen keken ze helemaal beteuterd. Werkelijk geen flauw idee wat ze net gekocht hadden.
Ik denk dat ik het wel duizend keer gezegd heb. Neem als eerste hond een ouwe herplaatser. Dat daagt de nieuwe baas op een veel betere manier uit dan een raspup.
3 jaar later gaat die spanjaard dood en weet je of je het leuk vindt om een hond te hebben. Perfect.

De logica van Drandelio en Jennifer dat de opvoeding goed loopt omdat ze er allebei met hun lekenpoten mee aan de slag willen deel ik zelf niet. In de praktijk gaat dat eigenlijk altijd fout.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Vooroordelen mbt honden

Bericht door Frootje »

Ik kwam gisteren een van de buren tegen met zijn staffordje. Ik had de scootmobiel en Aloy ernaast en die man gaat ineens voor zijn hond op zijn hurken, pakt de halsband en doet zijn uiterste best om te zorgen dat de hond Aloy niet ziet. Ik heb Aloy maar even op de plank gedirigeerd zodat we snel langs konden rijden om ieders leven wat makkelijker te maken. Buurman leek wel erg dankbaar. :F: Ik heb dus wel vooroordelen over dit soort rassen, want ik ben er eigenlijk nog nooit een tegengekomen die echt leuk was en niet naar mijn hond(en) liep te loeren.

Er woonden er nooit zoveel in onze buurt. Deze (en dat is een ouwetje) en eentje die Froo een keer bijna heeft opgegeten (ik had haar al onder mijn jas gestoken omdat Froo al voordat hij überhaupt in zicht was doorhad dat er iets helemaal mis was, godzijdank heb ik daarnaar geluisterd ook al zag ik zelf helemaal niks vreemds), die was losgebroken terwijl de eigenaren er altijd spastisch alles aan deden om hem niet in aanraking te laten komen met de buitenwereld (dat zijn de woorden van de eigenaresse zelf, niet de mijne :Q: ). Ze wandelden alleen ‘s ochtends heel vroeg en ‘s avonds heel laat met de hond en hij droeg voor de zekerheid altijd een muilkorf, verder kwam hij alleen in de tuin. Ik heb gehoord dat ze hem inmiddels hebben laten inslapen vanwege zijn agressie. Terecht wat mij betreft. :oeps:

Laatst zag ik helaas wel twee nieuwe lopen die ik nog niet kende. Een grote, pezige zwarte die op zich wel braaf leek en nog een die werd uitgelaten door een kind. Misschien zijn het de liefste honden van de wereld maar ik loop wel even om. Ik weet ook wel dat er hele lieve zijn, maar ik zie ze toch echt niet graag, want ik weet natuurlijk niet hoe het karakter van die hond is en of degene die ermee loopt weet wat hij aan de lijn heeft. Daar neem ik ook geen risico’s mee want dan zijn mijn honden zwaar de lul als het wel foutgaat, die kunnen niks inbrengen tegen een hond van dat kaliber.
Plaats reactie