Zorgen om Lou upd p8 geen afwijkende cellen :)

Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 39
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Zorgen om Lou upd p8 geen afwijkende cellen :)

Bericht door Ybbihs »

Lou kwakkelt met haar gezondheid.

Vorige week maandag had ze nog op vakantie een fors ontstoken oog, met een cherry-eye met momenten. Naar huis gereden en 's avonds naar de dierenarts; geen zooi in het oog. 3-4 keer per dag zalven en dan zou 't met een paar dagen beter moeten zijn. Gister dacht ik dat het de goede kant op ging, vanmiddag had ze toch weer haar derde ooglid gezwollen. Afgelopen week begon ook haar andere oog te ontsteken, geen cherry-eye maar wel rood, waterig en geïrriteerd.

Ze heeft in Duitsland ook een aantal tekenbeten gehad waar ze heel heftig op gereageerde. Fors bloeden bij verwijderen en een knalrode plek van iets groter dan een 2euro munt.

Ik had de afgelopen weken ook het idee dat ze wat last had van haar bek, niks concreets maar minimale dingen. Vorige week viel het ineens op dat ze regelmatig aan het tandenknarsen is en een stuk langer over snacks doet. Vanmiddag heeft ze een stuk lamskophuid onaangeraakt. Het lijken haar voor boventanden te zijn, maar ik weet het niet zeker.

Vanwege haar bek gaat ze volgende week onder narcose om te kijken en waar nodig actie te ondernemen. Dat is bij Lou op geen andere manier mogelijk, want ze vreet de dierenartsen het liefst op.

Mocht haar oog volgende week nog steeds geen verdere verbetering hebben is er de mogelijkheid om ook direct te opereren op cherry-eye.

Ik maak me zorgen. Haar weerstand is blijkbaar ruk op 't moment, maar waar komt 't door? Ontsteking in haar bek waardoor haar weerstand verlaagd is en ze daarom ook die reactie op haar oog en de teken heeft? Als dat zo is, zou opereren voor cherry-eye waarschijnlijk onnodig zijn. Maar staat 't los van elkaar wil ik haar niet een week of wat later opnieuw onder narcose brengen. Wil ik zo'n oogoperatie überhaupt? Ze is echt geen hondje waar je teveel mee moet klooien. Het oogzalven begint al een steeds groter drama te worden, het moet sowieso met muilkorf (maar dat is al jaren met medische moet dingetjes bij haar). En een kap is helemaal vreselijk. Maar telkens een geïrriteerd oog is ook niks.

Ik hoop dat ze volgende week gewoon een rotte kies vinden en alles weer normaal is, maar ik hou toch ook in m'n achterhoofd dat er iets anders, ergers, in haar bek zit. (mocht dat het geval zijn, laat ik haar niet meer wakker worden dat is al wel besloten)

Iemand iets zinnigs te zeggen?
Wel geen cherry eye behandelen? Afwachten? Hoe is 't herstel van zoiets? En herstel van tanden/kiezen trekken?
Laatst gewijzigd door Ybbihs op 29 mar 2023, 10:51, 9 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 1
Berichten: 2585
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Dirkje »

Geen tips of opmerkingen. Sterkte voor Lou.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 5
Berichten: 5452
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Kells »

Geen ervaring mee,dus ook geen tips. Beterschap voor Loutje.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 39
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Ybbihs »

Sandra&co schreef: 10 okt 2022, 23:04 Ik zou denk ik die bek prioriteit geven. Heb de foto van d'r tandjes gezien en ík zou daar niet mee willen rondlopen. Ziet er pijnlijk uit, die gaatjes. Heeft ze ook (zelf) echt last van d'r ogen of is het meer dat het er gewoon niet normaal uit ziet?
Het is een hondje dat houdt van vreet, dus dat zou ik belangrijker vinden dan een oog.
Maar goed, ik ben geen dierenarts natuurlijk. Sterkte met je Loutje :flower:

Oh, edit: Bij Sofi zijn een paar (gezonde) voortandjes getrokken en een lapje tandvlees weggesneden en die had daar precies 0 last van naderhand. Gelijk weer willen vreten.
Haar bek gaat sowieso gebeuren, daar is geen twijfel over mogelijk. Idd, ze leeft om te vreten en dat kan ze nu niet goed.
Ze knippert veel met haar oog, het traant (al is dat nu wel iets minder) schuren en met haar poot erin doet ze zo'n 2-3.keer per dag. Gelukkig is ze weinig alleen op 't moment en is ze wel te sturen in het eraan zitten.

Fijn om sofietjes bek ervaring te horen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1532
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Zorgen om Lou

Bericht door kloesje »

Wat een zorgen met die oude hondjes.
Ik zou ook gewoon het onderzoek aan haar bekkie afwachten, wellicht zitten daar wel meer problemen die meer problemen veroorzaken.
Je zou ook kunnen overwegen om bloed te laten afnemen, om na te gaan of er meer aan de hand is, gezien ze van die vage klachten heeft. Misschien wordt er iets duidelijk door een bloedonderzoek.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
mosquito1980
Posts in topic: 2
Berichten: 288
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi
Honden: 1
Welke: DH

Re: Zorgen om Lou

Bericht door mosquito1980 »

Ach arme straathond :knuffel1:

Ik heb geen raad anders dan bloed etc te laten onderzoeken bij de DA, maar dat heb je zeker al gedaan.
(misschien toch op "onwaarschijnlijke niet in Nederland voorkomende" tekenziektes onderzoeken? je weet maar nooit)

Beterschap met Loutje :J:
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 5
Berichten: 2774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Diana »

kloesje schreef: 11 okt 2022, 08:42 Wat een zorgen met die oude hondjes.
Ik zou ook gewoon het onderzoek aan haar bekkie afwachten, wellicht zitten daar wel meer problemen die meer problemen veroorzaken.
Je zou ook kunnen overwegen om bloed te laten afnemen, om na te gaan of er meer aan de hand is, gezien ze van die vage klachten heeft. Misschien wordt er iets duidelijk door een bloedonderzoek.
Dit laatste zou ik ook doen als ze toch onder narcose is. En dan meteen ook even testen op tekenziektes.
Heel veel beterschap voor Loutje!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 39
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Ybbihs »

Bloed is 2,5 maand geleden nog gedaan, niks bijzonders zelfs iets beter (nierwaardes) dan een jaar geleden.
Tekenziektes en aanverwanten is wel een goede. En wellicht dat ik wel ga vragen voor haar schildklier, om die toch nog eens te meten. Ik lees dat hier toch vaker en ook al is het een aantal jaar geleden getest met normale waardes, ze ligt toch onder zeil dus het kan er wel bij. ;)

Ik heb vannacht liggen denken en inderdaad geen operatie gekloot aan haar ogen. Ik heb nog steeds het idee dat ze die cherry-eye krijgt doordat ze in haar oog wrijft omdat haar oog zelf geïrriteerd is en niet dat die cherry-eye de oorzaak is. Bovendien las ik dat die operaties ook geen garantie geven dus ja, waar doe je het dan voor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 2
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Barkley »

Ik vind het niet heel raar dat het oog rot doet door een ontstoken kies. Die holtes staan toch met elkaar in verbinding. Als mijn oor dicht zit gaat een van mijn kiezen ook zeer doen.
Laatst gewijzigd door Barkley op 11 okt 2022, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
katerke
Posts in topic: 2
Berichten: 1137
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:02

Re: Zorgen om Lou

Bericht door katerke »

Beterschap voor Lou. Hopelijk voelt ze zich snel weer beter
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 17
Berichten: 4983
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Zorgen om Lou

Bericht door ranetje »

Ogen kunnen zeker reageren op een ontsteking in de bek, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Als ze toch onder narcose is kan je die ooghoeken in ieder geval nog eens goed controleren op eventuele ongerechtigheden.

Ik zou zeker ook voor bloedonderzoek gaan :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hewi
Posts in topic: 2
Berichten: 1517
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:17

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Hewi »

Zou het niet zo kunnen zijn dat iets in die bek juist haar oog ook irriteert ?
En kan het niet in 1 ruk anders aangezien ze toch al onder narcose is ? Geen idee hoe lang zon oog werk is hoor dus misschien lul ik wel stom.
In elk geval sterkte !
Groetjes Heidi

Afbeeldingphoto upload
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 11
Berichten: 6781
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Zorgen om Lou

Bericht door HillieS »

Hè jakkes, hopelijk heb je snel duidelijkheid!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 10
Berichten: 2069
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Alfilillo »

Sterkte en beterschap voor Lou!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 39
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Ybbihs »

ranetje schreef: 11 okt 2022, 11:51 Ogen kunnen zeker reageren op een ontsteking in de bek, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Als ze toch onder narcose is kan je die ooghoeken in ieder geval nog eens goed controleren op eventuele ongerechtigheden.

Ik zou zeker ook voor bloedonderzoek gaan :ok:
Ook als dat 3 maanden geleden nog uitgebreid is gedaan?

Laten kijken naar haar ogen is wel een goede, dankje!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 39
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Ybbihs »

Sandra&co schreef: 11 okt 2022, 15:52
Hewi schreef: 11 okt 2022, 12:22 Zou het niet zo kunnen zijn dat iets in die bek juist haar oog ook irriteert ?
En kan het niet in 1 ruk anders aangezien ze toch al onder narcose is ? Geen idee hoe lang zon oog werk is hoor dus misschien lul ik wel stom.
In elk geval sterkte !
Spuitelf :mrgreen:
Maar ik geloof dat ze niets tegelijkertijd met tanden trekken doen, aangezien er dan zoveel bacteriën vrijkomen. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ze willen het wel doen, maar heb gezegd dat ik 't niet wil. Ik wil haar niet nog meer gedoe en gezeik aandoen als 't niet eens vanzelfsprekend is dat 't nodig is.
Tekenziektes en schildklier gaat in 1 moeite door. En ze mogen ook gelijk haar nagels knippen dat kunnen zij ook beter dan ik. Zolang ze k-o ligt dan. :p
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 17
Berichten: 4983
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Zorgen om Lou

Bericht door ranetje »

Ybbihs schreef: 11 okt 2022, 15:58
ranetje schreef: 11 okt 2022, 11:51 Ogen kunnen zeker reageren op een ontsteking in de bek, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Als ze toch onder narcose is kan je die ooghoeken in ieder geval nog eens goed controleren op eventuele ongerechtigheden.

Ik zou zeker ook voor bloedonderzoek gaan :ok:
Ook als dat 3 maanden geleden nog uitgebreid is gedaan?

Laten kijken naar haar ogen is wel een goede, dankje!
Teken en schildklier, waar je zelf al op was gekomen bedoelde ik :ok:
En kijken wat er aan onstekingswaarden zichtbaar is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 39
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Ybbihs »

@ranetje ah duidelijk! Ik neem 't mee :)

@Sandra&co dat is vorige maandag als eerste gedaan voor we zalf kregen. Oog zelf is schoon gelukkig :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kruimel
Posts in topic: 1
Berichten: 3953
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:40
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Kruimel »

Beterschap voor Loutje!
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
moon-C
Posts in topic: 2
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2021, 20:25

Re: Zorgen om Lou

Bericht door moon-C »

Daantje heeft ook een zeer slecht gebit, drie jaar geleden voor de eerste keer onder narcose en 11 tanden en kiezen getrokken.
Afgelopen augustus voor de tweede keer onder narcose en weer 9 tanden en kiezen eruit... ondanks elke dag poetsen.
Wat betreft verloop na de operatie, dezelfde avond zacht voer en eigenlijk nergens last van!
Wat ons wel opviel was dat ze voor de tweede operatie al een tijdje traanogen had.

Veel sterkte met Lou
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Inge O »

Is er aan de kant van dat cherry eye al een foto van haar kaak/oog gemaakt?
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 5
Berichten: 2704
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Gretha »

Veel sterkte met Lou, ik hoop dat het allemaal meevalt
Afbeelding
Gebruikersavatar
nomo
Posts in topic: 1
Berichten: 185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:41

Re: Zorgen om Lou

Bericht door nomo »

Beterschap voor Lou! Ik hoop dat het allemaal meevalt. Twijfel zelf ook ontzettend om Morris zijn gebit te laten doen, maar op zijn leeftijd vind ik dat ook nogal wat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2415
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Zorgen om Lou

Bericht door Frootje »

Oh wat vervelend klinkt dat allemaal. :( Beterschap voor Lou, ook ik hoop dat het toch meevalt!
S.V.
Posts in topic: 1
Berichten: 1008
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:53

Re: Zorgen om Lou

Bericht door S.V. »

Beterschap voor Lou, best zorgelijk allemaal
Afbeelding
Plaats reactie