Nu!

EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Nu!

Bericht door EchoMira »

Roep jij dat weleens tegen je hond?

Ik hoor de buurman net op pad gaan toen ik langsliep en die had een heersmomentje met zijn spaanse bordercollie castraat.

Ik doe het wel maar echt zeldzaam. Als ik even iets wil doordouwen. Maar dat is echt alleen op stressmomenten en eigenlijk moet ik dan gewoon wel even die drie minuten extra geduld hebben. Maar ik ben een sterveling dus ik roep ook weleens " Mira! Ik doe je wat aan. NU!"
Nanna

Re: Nu!

Bericht door Nanna »

Nee ik ben meer een vloeker.
“Panni kom GODverdomme hier”
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 1
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Nu!

Bericht door Desiree »

Ik doe het vaak zat. Vooral bij Droef wel. Dat is gewoon een slome, altijd al geweest. Ik vraag heus niet veel maar soms moet iets nu, en dan ook echt NU. En dan praat ik hem ook gewoon een schuld gevoel aan, omdat hij zo traag als dikke stront is kom ik overal te laat. :engel: Niet dat t helpt, maar het lucht wel ff op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 1
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Nu!

Bericht door Barkley »

Ik tel af en ik denk dat het dezelfde strekking heeft.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2698
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Nu!

Bericht door Gretha »

Gebeurt regelmatig
Afbeelding
BieneMaya

Re: Nu!

Bericht door BieneMaya »

Maya toe es! Dat is mijn zinnetje :mrgreen:
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nu!

Bericht door malinois »

Ja :mann:. Als ze nog even eerat moeten plassen en dam omdertussen mij donkerbruin aan zitten kijken of ik het wel zie dat ze dat doen :hmmm:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Nu!

Bericht door Fabienne »

Nee dat werkt hier compleet averechts met Lola, die blokkeert dan gewoon en durft dan niet meer in mijn buurt te komen. Ze kan er namelijk heus echt waar niks aan doen dat ze wel is trager is 😉. Voorheen had ik honden die daar wat meer bestand tegen waren en dan wel een tandje harder door liepen of wel luisterden.
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 1
Berichten: 2583
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Nu!

Bericht door Dirkje »

Dirkje komt altijd als ik haar roep maar bij Ben gebruikte ik het ‘NU!’ regelmatig omdat hij vond dat hierkomen optioneel was.
Het werkte goed maar ik vond het vooral lekker roepen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2617
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Nu!

Bericht door Loraine »

Ja, als Dívka besluit dat ze niet de bench in hoeft wanneer ik haar erin stuur zeg ik gerust 'Dívka, (in je) bench, nu!' of als Mahdu besluit dat hij niet hoeft te luisteren wanneer ik wat eet en hem wegstuurde 'Mahdu, wegwezen, nu!'.
De 'nu!' is een goede indicatie voor ze dat ik het meen en dat ik bij alsnog niet luisteren strenger ga ingrijpen.
Overigens werkt alleen een 'nu!' ipv herhalen vd opdracht ook prima om ze alsnog te laten luisteren, zeker in combinatie met een :hmmm:.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
thom
Posts in topic: 1
Berichten: 4495
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:03
Locatie: Bussum
Honden: 1
Welke: Portugees straatschoffie

Re: Nu!

Bericht door thom »

Ja hoor, met enige regelmaat en het werkt prima.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Nu!

Bericht door Frootje »

Als Aloy niet opschiet komt dat meestal doordat ze vastloopt onderweg (afgeleid raakt door iets) of doordat ik niet het juiste commando gaf. ‘Kom’ is stom en saai, maar met ‘naast’ staat ze binnen anderhalve seconde rechts van je. :LOL: Ik heb voor haar niet echt een NU!. Alhoewel, soms als ze gewoon binnenshuis rondscharrelt wil ik haar nog wel eens wegroepen van iets vandaan als ze iets niet mag, en als ik haar dan roep staat ze me eerst twee minuten aan te kijken om te bedenken of ze wel zin heeft om te komen. Zodra ik dan streng ‘nou?!’ zeg, komt ze toch maar aangewandeld want een streng baasje is veel minder gezellig dan een blij baasje. :F:

Met Froo ben ik gewoon te laks. Buiten luistert die als een tierelier naar de paar commando’s die ik belangrijk vind, zij is echt heel betrouwbaar daarin, en binnen doet ze weinig verkeerd. Dus de commando’s die ze binnen krijgt zijn vaak meer verzoekjes. ‘Kom eens hier’ of ‘zit’ of zo. Het is allemaal redelijk vrijblijvend en Froo bepaalt dus zelf wel of het urgent genoeg is om het gevraagde ook uit te voeren. Als ze het niet doet laat ik het meestal gewoon zitten. :schrik: Het is een van Froo’s eigenaardigheden om zelf te bepalen wat ze de moeite waard vindt, en aangezien we samen kunnen lezen en schrijven voel ik niet zo de behoefte om op mijn strepen te gaan staan. Volgens mij voelt zij gewoon aan wanneer ik het meen en het echt moet, want op die momenten kan ik haar sturen zonder mijn mond open te hoeven doen, dus ik laat het maar zo. Zolang het werkt voor ons hoeft het van mij niet volgens het boekje.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Nu!

Bericht door Diana »

Ja. Bij Mila als ze wel doet wat ik vraag, maar tergend langzaam; dan is ze het niet eens met het commando of heeft er geen zin in, ze volgt het dan wel op, maar laat door traag te zijn wel weten dat ze het er eigenlijk niet mee eens is. En soms is dat niet handig, als ze bijvoorbeeld ergens staat te snuffelen en er komt een auto aan, dus dan laat ik met die 'nu' weten dat traagheid op dat moment niet geaccepteerd wordt.
En bij Amy wel eens om wat meer druk te zetten bij het hierkomen, als ze bijvoorbeeld staat te graven of achter hagedisjes aan zit, maar wel echt direct moet komen. Anders kan ze in zulke situaties wel treuzelen of eerst af willen maken waar ze mee bezig is.
Bij Arlo is het nooit nodig, die luistert altijd sneller dan het licht, en Fayah treuzelt eigenlijk ook nooit echt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Nu!

Bericht door Teckeltoos »

Peer wil ook nog wel eens in twijfel trekken of ik het echt meen als ik wat van hem mot.
Dat woord NU!!!!! is voor hem dan wel een bevestiging daarvan. Ik denk overigens dat ik net zo goed BOE!!!! roepen want het gaat meer om de toon dan het hele woord.
"Oeioeioeioeioei baasje boos ?!" :oeps: :ugh:
Afbeelding
Bonnie F
Posts in topic: 1
Berichten: 937
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Nu!

Bericht door Bonnie F »

Ik heb "de stem". Die is nogal intimiderend. Ik kon er op het werk grote mannen mee in het gareel krijgen. Zappa zou bij vrienden logeren en die bleken ook op een cavia te passen. Tijdens de koffie zag ik Zappa er heen sneaken. "Zappa ben je nu helemaal besodemieterd?" De koffie klotste over de bekers, kinderen gingen huilen maar Zappa is 2 weken niet meer in de buurt van de cavia geweest. Hij keek niet eens. Ik houd ervan.
Mellow

Re: Nu!

Bericht door Mellow »

Nanna schreef: 04 nov 2022, 22:20 Nee ik ben meer een vloeker.
“Panni kom GODverdomme hier”
Dit dus :proest:
Maar dan vaak met Sem :F:
Mellow

Re: Nu!

Bericht door Mellow »

Bonnie F schreef: 05 nov 2022, 07:14 Ik heb "de stem". Die is nogal intimiderend. Ik kon er op het werk grote mannen mee in het gareel krijgen. Zappa zou bij vrienden logeren en die bleken ook op een cavia te passen. Tijdens de koffie zag ik Zappa er heen sneaken. "Zappa ben je nu helemaal besodemieterd?" De koffie klotste over de bekers, kinderen gingen huilen maar Zappa is 2 weken niet meer in de buurt van de cavia geweest. Hij keek niet eens. Ik houd ervan.
Ow..en dit dus ook :engel:
Als ik echt iets zie wat niet door de beugel kan dan kan ik ook een 'bulder' stem opzetten.
Ik schreeuw niet maar blijkbaar komt ie toch intimiderend over. :mann:
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 1
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Nu!

Bericht door Inge O »

Niet met die bewoordingen, vooral stem inderdaad, en ook lichammstaal. Met 5 honden heb ik er geen zin in dat iedereen voor zichzelf eens gaat beslissen of en wanneer ze eens aan komen kakken. Nu zijn daar wel nuances in : superouwetje (en dove) Crunch is daar min of meer van vrijgesteld, ouwetje Relax nog niet maar ik tolereer er wel meer van. Plus en Mafje reageren meestal meteen en bij Karma zit ik er bovenop want geef je haar op dat punt een vinger dan neemt ze niet je hele hand of arm maar je hele lijf.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 2
Berichten: 6686
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Nu!

Bericht door Mo-yi »

Bonnie F schreef: 05 nov 2022, 07:14 Ik heb "de stem". Die is nogal intimiderend. Ik kon er op het werk grote mannen mee in het gareel krijgen. Zappa zou bij vrienden logeren en die bleken ook op een cavia te passen. Tijdens de koffie zag ik Zappa er heen sneaken. "Zappa ben je nu helemaal besodemieterd?" De koffie klotste over de bekers, kinderen gingen huilen maar Zappa is 2 weken niet meer in de buurt van de cavia geweest. Hij keek niet eens. Ik houd ervan.
:LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 2
Berichten: 6686
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Nu!

Bericht door Mo-yi »

Hier is het een fluitje eerst voor de aandacht, gevolgd anders nog door een "kus"geluid ( nou, als ik dat zo opschrijf klinkt dat gek..ik gebruik dat bij de paarden ook, klein soort kus geluid en alle aandacht ) , gevolgd door dr naam= komen, anders brul ik nog eens "Hierrrr" of "kom!"
Als ze moet stoppen met iets dan is een "uh!"voldoende of een "nee!"
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Nu!

Bericht door ellen en de birmanen »

ik roep regelmatig NU. als ze daar niet naar luisteren, dat gebeurt enkele keer, dan is het GVD nu hier komen. dan komen ze met gezwinde spoed.
Kipo
Posts in topic: 1
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Nu!

Bericht door Kipo »

Bij de herders riep ik 3....2... maar pas nadat "het was geen vraag hè" niet werkte, dus maar heel af en toe.
Mijn moeder had het maar half onthouden en die riep "1!" en had voor ze met haar ogen kon knipperen een geschrokken hond naast zich staan.

Met Piko en Aura zeg ik hooguit "ahum" . "Nu" gebruik ik wel voor de kinderen.
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Nu!

Bericht door ranetje »

Barkley schreef: 04 nov 2022, 22:56 Ik tel af en ik denk dat het dezelfde strekking heeft.
Ik ook :ok:

Gebeurt zelden en het is kennelijk heel duidelijk. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Nu!

Bericht door Cendy »

Nanna schreef: 04 nov 2022, 22:20 Nee ik ben meer een vloeker.
“Panni kom GODverdomme hier”
Godverdomme is Toos haar achternaam :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 1
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Nu!

Bericht door HillieS »

Barkley schreef: 04 nov 2022, 22:56 Ik tel af en ik denk dat het dezelfde strekking heeft.
Haha ik ook, en ook 'vandaag nog!'
Afbeelding
Plaats reactie