Steppen met je hond

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Dit topic was er nog niet, zag ik. Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar een bedrijf dat steps verhuurt, ik wilde eens een poging gaan wagen. Hardlopen kan met mijn moelleke voeten niet en fietsen en wandelen zijn niet sportief genoeg om er écht lekker calorieën mee te verbranden. En aangezien steppen volgens het internet hét alternatief voor hardlopen is, zou dit wel eens een goede aanvulling kunnen zijn.

Ik wil met Tosca naast de step fietsen, 8 kilo hondje gebruiken om je vooruit te trekken, lijkt me niet echt de bedoeling, hoewel ze er zelf vast voor te porren is.

Wie stept er ook? Wat voor step heb je, waar step je graag en heb je verder nog tips? Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 4
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Steppen met je hond

Bericht door Persistence »

Ben ook wel benieuwd, het ziet er zo gaaf uit. Voor je laten trekken mag volgens mij ook niet zonder ontheffing, maar ernaast wel.
@Zinodo : jij stepte toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 2
Berichten: 398
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Steppen met je hond

Bericht door galga's »

Ik heb een step en heb een workshop gedaan. Maar ik moet het nog echt op gaan pakken. Het idee is in ieder geval om mijn Afghaan naast de step te hebben en haar te trainen. Of het mijzelf trainen wordt denk ik niet, ze loopt echt met een sukkeldrafje naast de step :LOL:

Ik ben wel benieuwd waar jullie steppen en hoe jullie de step vervoeren met de auto. Ik kan of de step in de auto, of de hond, maar niet samen. Hier in de buurt zijn de fietspaden tijdens schooltijden en in de weekenden best wel druk. En in het recreatiegebiedje lopen overal honden los, lijkt mij ook niet erg handig.

Ik weet dat het beter is om met een tuig te steppen, maar met een Afghaan in vacht is het geen goed idee
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 675
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Steppen met je hond

Bericht door Budkes »

Aan mij heb je niks, ik step met de honden los en op stukjes dat ze aangelijnd moeten zijn moeten ze keurig netjes volgen.
Steppen vervangt fietsen met de honden voor mij en dan doe ik het puur om mijn eigen conditie op te vijzelen en calorieën te verbranden. Ik kan je zeggen het is zwaar :mann:
en een uitstekende vervanging van hardlopen. Maar het is ook erg leuk.
Als Tosca netjes naast de fiets loopt heb je met steppen ook geen probleem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 1
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Steppen met je hond

Bericht door Lothian »

Afbeelding

Ik doe het veel te weinig, te veel hobbies, te weinig tijd...

Maar het is een fijne vorm van beweging. Ik vind het minder vermoeiend dan hardlopen maar vermoeiender dan vlot fietsen. Ik heb een Kickbike Cross Max 20D+. Wilde graag een step die het ook (vooral) heel goed doet op bospaden. Steppen doe ik dus in het bos.

Als je hond naast de fiets kan lopen kan hij ook naast de step. Mijn honden mogen niet trekken al heeft Dalí daar bij vertrek altijd zijn eigen mening over.

Houd je rug recht en wissel elke 10 stappen je been af.

In de auto meenemen vind ik best onhandig, dat doe ik vrijwel nooit maar het kan wel. Dan moet ik het voorwiel er af halen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Posts in topic: 1
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 sep 2021, 01:14

Re: Steppen met je hond

Bericht door dre »

Kenzi (8-9 kilo) loopt ook naast de step (en als het aan haar ligt, liefst ervoor :F: )

Ik moet het eigenlijk weer wat meer gaan doen, maar teveel leuke dingen en te weinig tijd helaas.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Budkes schreef: 15 nov 2022, 06:56 Aan mij heb je niks, ik step met de honden los en op stukjes dat ze aangelijnd moeten zijn moeten ze keurig netjes volgen.
Steppen vervangt fietsen met de honden voor mij en dan doe ik het puur om mijn eigen conditie op te vijzelen en calorieën te verbranden. Ik kan je zeggen het is zwaar :mann:
en een uitstekende vervanging van hardlopen. Maar het is ook erg leuk.
Als Tosca netjes naast de fiets loopt heb je met steppen ook geen probleem.
Het lijkt mij dus ook een handige work-out, naar buiten met de hond ga ik toch en met de step kan ik een aantal rondes in de buurt van het huis makkelijker uitbreiden. Ik kan dan veel sneller naar het kanaal waar Tosca ook een stuk los kan, lopend vind ik dat net te ver, maar met de auto is het de moeite niet. Maar een keer in de auto naar het bos of gewoon vlakbij de polder in, is ook lekker.

'Naast' is in het begin altijd nog wel even lastig voor Tosca, ze wil heel graag, dus uit enthousiasme zou ze me zo voorttrekken, maar eenmaal een paar honderd meter op pad gaat het goed.

@Zinodo Goed dat je het zegt van die voeten! Ik heb zo'n sluimerende peesplaatontsteking die ik aardig onder de knie had, maar na een paar keer hardlopen was ik weer helemaal de klos. Ik had bedacht dat ik met steppen vooral mijn voorvoet zou gebruiken, maar dat moet ik dus niet doen, onthouden dus. Het scheelt dat de klap op je voet natuurlijk veel minder hard is dan met hardlopen, dus ik denk dat het pijnloos moet kunnen.

Ik zit nu nog een beetje te zoeken naar de juiste step. Huren is mogelijk, hoorde ik vandaag, maar dat is wel al snel richting de 100,- voor een maand (inclusief brandstofkosten voor het ophalen en weer terugbrengen). Voor ietsje meer staan er ook steps op marktplaats en voor dat geld is 'ie dan natuurlijk van mij. Het is wel zo'n ding dat bij mensen achterin de garage belandt, dus sommige zijn echt nog zo goed als nieuw. Iemand nog een aanrader?
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 2
Berichten: 398
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Steppen met je hond

Bericht door galga's »

Bij de workshop konden we verschillende steppen uitproberen. Wat de een prettig vond, vond de andere juist totaal niet fijn steppen. Misschien is er een workshop bij jou in de buurt zodat je kunt kijken welk type fijn is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
katerke
Posts in topic: 2
Berichten: 1097
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:02

Re: Steppen met je hond

Bericht door katerke »

Vanaf welke leeftijd is het goed om te beginnen met je hond? Kan elke hond dat? Ben op zoek om iets samen te doen met Jakke. Dit lijkt mij leuk om te doen maar weet niet of hij daar geschikt voor is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 1
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Steppen met je hond

Bericht door Inge O »

Marlett schreef: 15 nov 2022, 20:19 Het scheelt dat de klap op je voet natuurlijk veel minder hard is dan met hardlopen, dus ik denk dat het pijnloos moet kunnen.
Ik denk dat je je daar niet moet op verkijken, het gaat niet alleen om de klap maar vooral ook om de kracht die je voet/spieren/pezen moeten leveren om jou inclusief step vooruit te duwen. Niet alleen vraagt dat behoorlijk kracht, maar het is ook nog eens een beweging die je voet niet gewend is en dan liggen peesontstekingen al snel op de loer als je er gevoelig voor bent.
Ik voel al peesontstekingen opkomen door nog maar alleen aan steppen te dénken :mrgreen: .
Sirene
Posts in topic: 2
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Steppen met je hond

Bericht door Sirene »

Als je gevoelig bent voor peesontstekingen of ander voetgedoe, gewoon steppen met goede wandel/bergschoenen. Doe ik ook altijd. Dan moet je ook wel goed afzetten met je hele voet.
Tip! Stop je veters heel goed in je schoen. Vooral als je wandelschoenen hebt met die haken voor je veters. Is heel praktisch als je veters van je ene schoenen haken aan de veters van je andere schoen tijdens steppen... :schrik: :engel: weet ik uit ervaring :F:
Sirene
Posts in topic: 2
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Steppen met je hond

Bericht door Sirene »

Ik heb het veel gedaan. Zowel naast, los met de hele roedel of voor de step met ontheffing.
https://flic.kr/p/2hTv3gj

Op het moment doe ik het eigenlijk nauwelijks. Heb het wel heeeeel veel gedaan. Nu alleen als warming up/parcours verkennen voor een canicross wedstrijd. Steppen voelt helaas niet fijn aan mijn knie.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 4
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Steppen met je hond

Bericht door Persistence »

Sirene schreef:Als je gevoelig bent voor peesontstekingen of ander voetgedoe, gewoon steppen met goede wandel/bergschoenen. Doe ik ook altijd. Dan moet je ook wel goed afzetten met je hele voet.
Tip! Stop je veters heel goed in je schoen. Vooral als je wandelschoenen hebt met die haken voor je veters. Is heel praktisch als je veters van je ene schoenen haken aan de veters van je andere schoen tijdens steppen... :schrik: :engel: weet ik uit ervaring :F:
Omg ja. Of dat het haakje van de ene schoen in een haakje van de andere blijft zitten…
Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 675
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Steppen met je hond

Bericht door Budkes »

katerke schreef: 16 nov 2022, 08:44 Vanaf welke leeftijd is het goed om te beginnen met je hond? Kan elke hond dat? Ben op zoek om iets samen te doen met Jakke. Dit lijkt mij leuk om te doen maar weet niet of hij daar geschikt voor is.
Hoe oud is Jakke? Rustig opbouwen kun je altijd mee beginnen en dan echt rustig vooral om te wennen.
Mijn Mastiff liep tot ruim 9 jaar oud 10km naast de fiets. Die had ook prima mee gekunt naast de step.
Afbeelding
Gebruikersavatar
katerke
Posts in topic: 2
Berichten: 1097
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:02

Re: Steppen met je hond

Bericht door katerke »

Budkes schreef: 17 nov 2022, 09:21
katerke schreef: 16 nov 2022, 08:44 Vanaf welke leeftijd is het goed om te beginnen met je hond? Kan elke hond dat? Ben op zoek om iets samen te doen met Jakke. Dit lijkt mij leuk om te doen maar weet niet of hij daar geschikt voor is.
Hoe oud is Jakke? Rustig opbouwen kun je altijd mee beginnen en dan echt rustig vooral om te wennen.
Mijn Mastiff liep tot ruim 9 jaar oud 10km naast de fiets. Die had ook prima mee gekunt naast de step.
Jakke is nu 1 jaar voorbij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Zinodo schreef: 16 nov 2022, 09:16
Inge O schreef: 16 nov 2022, 08:58
Marlett schreef: 15 nov 2022, 20:19 Het scheelt dat de klap op je voet natuurlijk veel minder hard is dan met hardlopen, dus ik denk dat het pijnloos moet kunnen.
Ik denk dat je je daar niet moet op verkijken, het gaat niet alleen om de klap maar vooral ook om de kracht die je voet/spieren/pezen moeten leveren om jou inclusief step vooruit te duwen. Niet alleen vraagt dat behoorlijk kracht, maar het is ook nog eens een beweging die je voet niet gewend is en dan liggen peesontstekingen al snel op de loer als je er gevoelig voor bent.
Ik voel al peesontstekingen opkomen door nog maar alleen aan steppen te dénken :mrgreen: .
Je hebt geen ongelijk.🙈 Ik vind steppen niet per se aardiger voor je voeten dan hardlopen. Maar goede schoenen, vaak van voeten wisselen en hele voet gebruiken en je komt echt wel ver. :lol1:
Het gaat bij mij altijd een stuk beter als ik een week of drie op campings heb gekampeerd met vreselijk hoogteverschil, juist dat strekken doet mijn voeten erg goed. In de Hollandse praktijk kan dat ook op de trap, maar dat doe ik toch minder vaak omdat ik het vergeet. Dat mijn voeten moeten werken, is dus niet het grootste probleem, maar dat er een klap van mijn volle gewicht + nogwat op komt, wel.

Ik ga binnenkort eens naar een winkel waar ik diverse steps kan testen. In Amersfoort zit er een.
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Nou, ik heb voor drie tientjes een step op de kop getikt in de buurt. Voor dat geld kan ik me wel een miskoop permitteren. Zondag ophalen.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 4
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Steppen met je hond

Bericht door Persistence »

Veel plezier! Wat voor eentje?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Persistence schreef: 18 nov 2022, 20:52 Veel plezier! Wat voor eentje?
Een merkloze, volgens mij, maar qua afmetingen ziet hij er niet heel gek uit en het stuur is verstelbaar, dus ik ga het er gewoon mee proberen. Ik kom zondag in de buurt, dus het is een kleine moeite en als hij mij niet bevalt heb ik nog een hele kinderroedel in mijn omgeving die er vast wel plezier aan beleeft.

Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 2
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Steppen met je hond

Bericht door Goldie »

Wat leuk nog meer steppers! Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het weer op moet gaan pakken. Laatste tijd te warm of te vochtig in de lucht om goed te kunnen steppen. Maar het goede weer komt er weer aan hier voor.

@Marlett Mooie step voor dat geld! Ga je zeker plezier van hebben.
Laatst gewijzigd door Goldie op 30 jul 2023, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Dank je! Voorlopig ga ik aan de slag met de heupriem, want die heb ik liggen, maar wat zijn de voor- en nadelen van een walkydog oid aan de step?
Goldie
Posts in topic: 2
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Steppen met je hond

Bericht door Goldie »

Ik ben geen fan van een walkydog aan step of fiets. Zit meestal niet op de juiste hoogte voor de hond als deze vast zit aan het tuig. Je ziet vaak dat honden daardoor scheef gaan lopen. En ik vind het zelf fijner om contact te hebben met de hond via de lijn. Bij het voor de step lopen zit hij wel vast uiteraard maar dan met een lange elastische lijn zodat hij zelf zijn ideale positie kan kiezen.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 4
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Steppen met je hond

Bericht door Persistence »

Ik dacht wat een grote gele lamp zit erop, maar het is een tasje : :mann:

Veel plezier morgen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 8
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Steppen met je hond

Bericht door Marlett »

Afgelopen week heb ik jammer genoeg maar één rondje kunnen doen, het ging wel goed eigenlijk. Ik had gedacht dat het voor mij veel zwaarder zou zijn, maar dat viel me mee.
Tosca moet echt even wennen dat ze er niet voor mag, maar na een warmlooprondje had ze dat wel door. Er zit nog een bobbel in de band die ik er even uit moet halen, dan kan ik komende week als het wat droger is, weer verder met opbouwen.
Gebruikersavatar
Sanne
Posts in topic: 1
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:13
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Re: Steppen met je hond

Bericht door Sanne »

Al een heeeele lange tijd twijfel ik erover om te gaan steppen met Zahra. Ik wil het toch gaan proberen.
Volgens mij zijn hier heel veel met ervaring. Dus wilde ik hier een aantal vragen stellen.

- Wat voor step is fijn voor steppen in het bos?
- Wat is fijn voor tussen je hond en de step? Wat voor Doggy Walker oid? En wat voor lijn?
- Wat voor tuig?
- Heb je verder (zelf) nog speciale kleding of accessoires nodig?
- Hebben jullie allemaal ontheffing aangevraagd?
Plaats reactie