Jacht/ apporteer training

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

Net als met mijn vorige honden (ook mijn border collie, die apporteerde ook wild) ga ik Floris ook weer opleiden in de jachttraining. Van alle hondensporten vindt ik dit toch wel het leukste om samen te doen en uiteindelijk is het wel de bedoeling om hier en daar is een jacht proef te gaan lopen. Of dat een SJP gaat worden of een club diploma zie ik nog wel maar ik hoop in Floris weer een leuk maatje te hebben voor op de training en wedstrijden. Lola gaat zo nu en dan mee het veld in en dat gaat niet onverdienstelijk.

Zijn hier nog meer voorjagers? En misschien kunnen we hier wat tips uitdelen voor het aanleren van oefeningen?
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ik doe ook jachttraining met 2 tollers. met 1 zit ik in een groepje en met de jongste heb ik priveles. ik wil nl niet dat die het gegil en gepiep wat haar moeder doet, ook gaat doen.
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

ellen en de birmanen schreef: 18 nov 2022, 12:38 ik doe ook jachttraining met 2 tollers. met 1 zit ik in een groepje en met de jongste heb ik priveles. ik wil nl niet dat die het gegil en gepiep wat haar moeder doet, ook gaat doen.
Ja dat kunnen die tollers goed hé? Maar ben je dan niet bang indien je op wedstrijd staat ze dan juist wel gaat gillen?
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

Fabienne schreef: 18 nov 2022, 12:42
ellen en de birmanen schreef: 18 nov 2022, 12:38 ik doe ook jachttraining met 2 tollers. met 1 zit ik in een groepje en met de jongste heb ik priveles. ik wil nl niet dat die het gegil en gepiep wat haar moeder doet, ook gaat doen.
Ja dat kunnen die tollers goed hé? Maar ben je dan niet bang indien je op wedstrijd staat ze dan juist wel gaat gillen?
nee, want als ze steady is dan gaan we voorzichtig beginnen met 2 andere honden erbij. zo bouwen we het langzaam op. ze hoeft niet met 1 jaar al een C diploma te halen.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Met Quinta mijn tollertje ben ik ook weer begonnen met jachttraining. We hebben nu twee lessen gehad.
Met Luna & Balu hebben we ook jachttraining gedaan en ik vind het een fijne sport, doen waar je hond voor gemaakt is.
Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 2
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Goldie »

Hier een redelijk fanatieke voorjager. Heerlijk om te kunnen doen waar je hond voor gefokt is.
Laatst gewijzigd door Goldie op 30 jul 2023, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Persistence »

Geen ervaring mee maar vind het wel interessant erover mee te lezen!
Omega schreef: 18 nov 2022, 22:47 Met Luna & Balu hebben we ook jachttraining gedaan en ik vind het een fijne sport, doen waar je hond voor gemaakt is.
Dat vind ik ook, iets doen waar je hond van nature de aanleg voor heeft. :ok:

Misschien een stomme vraag, maar mag je de honden in Nederland ook daadwerkelijk inzetten bij jacht? Of is het alleen jachttraining?
Afbeelding
mim
Posts in topic: 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:47

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door mim »

Ik doe ook jachttraining met mijn tollertje Rosa en we vinden het heel leuk! Ze is pas 12 weken en gaan as Dinsdag voor les 2.
Ik heb het mijn vorige toller ook gedaan.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Persistence schreef: 19 nov 2022, 15:15 Geen ervaring mee maar vind het wel interessant erover mee te lezen!
Omega schreef: 18 nov 2022, 22:47 Met Luna & Balu hebben we ook jachttraining gedaan en ik vind het een fijne sport, doen waar je hond voor gemaakt is.
Dat vind ik ook, iets doen waar je hond van nature de aanleg voor heeft. :ok:

Misschien een stomme vraag, maar mag je de honden in Nederland ook daadwerkelijk inzetten bij jacht? Of is het alleen jachttraining?
Honden worden ook ingezet voor de jacht, daar is de training oorspronkelijk voor bedoeld. Maar er zijn ook mensen die jachttraining volgen voor de lol of aan jachtproeven mee doen.
Ik wil met Quinta af en toe aan een jachtproef meedoen, mee met een echte jacht hoeft voor mij niet. Verder gewoon lol hebben.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Ik doe ook jachttraining met Claire.
Wekelijks in een groepje en verder zelf wat oefenen.
Niet meer voor de SJP, omdat ik daar geen plezier meer in heb.

Claire en ik gaan wel mee met een jachtcombinatie in het seizoen, dus ze werkt ook incidenteel in de praktijk.
Ita werkte ook in de praktijk, dus Claire is haar opvolgster bij deze jachtcombinatie :smile:
Persistence schreef:............... mag je de honden in Nederland ook daadwerkelijk inzetten bij jacht? Of is het alleen jachttraining?
Jachthonden mogen en kunnen mee in de jacht, behalve de "lange honden", de windhonden.
Daar mag in Nederland niet mee gejaagd worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Persistence »

Waar wordt in Nederland dan op gejaagd? Ganzen, hazen, vossen?
Zie op FB weleens wat over wilde varkens maar dat is meer in België.
Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 2
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Goldie »

In Nederland wordt gejaagd op eend, haas, fazant, houtduif en konijn. Sommige gebieden is de jacht dit jaar gesloten op haas en/of konijn.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Goldie schreef: 20 nov 2022, 22:25 In Nederland wordt gejaagd op eend, haas, fazant, houtduif en konijn. Sommige gebieden is de jacht dit jaar gesloten op haas en/of konijn.
Dat klopt wat het kleinwild betreft plus haas (in de meeste provincies ook dit jaar mogelijk)
En dan alleen in het jachtseizoen (dus een bepaalde periode van het jaar) en op het moment dat er te veel schade is aan gewas.

Verder is er beheer (ook een vorm van jacht) van edelherten, reeën, damherten, moeflons, wilde zwijnen en vos.
En schadebestrijding op duif en kraai en kauw en ganzen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Berichten: 11295
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door EchoMira »

Fabienne schreef: 18 nov 2022, 12:34 En misschien kunnen we hier wat tips uitdelen voor het aanleren van oefeningen?
Van jagen heb ik geen verstand maar ik ben er wel best goed in om een hond op eigen poten te zetten.

Het belangrijkste orgaan van een werkende hond is het ene oortje naar achteren. Dat hij jouw input als helpende instructie ervaart. Niet als achtergrondgeluid en als helemaal niets als iets wat je moet negeren omdat het niet aansluit bij wat je als hond nu eenmaal wil.

Dat zou ik geheel buiten het thema jagen (of herderen of behendigheid of wat dan ook) plaatsen.
Het gaat er in eerste instantie om dat hij leert dat je hem helpt als hij naar jou luistert.

Dat zijn puppencursusdingetjes. Ja en nee. Blijf en vooruit. Kijk naar me. Klaar en kom op.
Echt de basis van de basis. Het is niet spannend maar alles wat er na komt gaat beter als je dat echt op orde hebt.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Bij een goede jachttraining hoort de basisgehoorzaamheid er gewoon bij.
Ik zou dat zelf niet nadrukkelijk buiten de jachttraining plaatsen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 2
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Barkley »

Wat leuk :)
Wij hebben puppyjacht, jachttraining en training met de rasvereniging gedaan. Ik vind het echt een van de leukste dingen die je met je hond kunt doen. We hebben nog een klein uitstapje gemaakt met de rv richting zweetwerk wat ook wel echt tof was.
Afbeelding
Ik heb nog een berg dummies liggen die ik eerdags wel in de verkoophoek zal zetten als er interesse is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Persistence »

ranetje schreef: 20 nov 2022, 22:55
Goldie schreef: 20 nov 2022, 22:25 In Nederland wordt gejaagd op eend, haas, fazant, houtduif en konijn. Sommige gebieden is de jacht dit jaar gesloten op haas en/of konijn.
Dat klopt wat het kleinwild betreft plus haas (in de meeste provincies ook dit jaar mogelijk)
En dan alleen in het jachtseizoen (dus een bepaalde periode van het jaar) en op het moment dat er te veel schade is aan gewas.

Verder is er beheer (ook een vorm van jacht) van edelherten, reeën, damherten, moeflons, wilde zwijnen en vos.
En schadebestrijding op duif en kraai en kauw en ganzen.
:ok: :ok: Heel interessant, bedankt!
Barkley schreef: 21 nov 2022, 12:29 Ik heb nog een berg dummies liggen die ik eerdags wel in de verkoophoek zal zetten als er interesse is.
Weet je dat ik die dummy van jou nog steeds gebruik bij training met Bella? Ze is er gek van. :lol1:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Berichten: 11295
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 21 nov 2022, 11:51 Bij een goede jachttraining hoort de basisgehoorzaamheid er gewoon bij.
Ik zou dat zelf niet nadrukkelijk buiten de jachttraining plaatsen.
Basisgehoorzaamheid is voor elke hond belangrijk. Het is de basis voor de basis; een prettige, gelukkige hond om te hebben.
Maar jij vindt altijd alles wat wat ik over opvoeden zeg bij voorbaat poep dus dat wordt een kort gesprek.
Mijn honden bewijzen het voor me. Mijn jachthonden lopen alvast gewoon los zonder TT.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 21 nov 2022, 21:07
ranetje schreef: 21 nov 2022, 11:51 Bij een goede jachttraining hoort de basisgehoorzaamheid er gewoon bij.
Ik zou dat zelf niet nadrukkelijk buiten de jachttraining plaatsen.
Basisgehoorzaamheid is voor elke hond belangrijk. Het is de basis voor de basis; een prettige, gelukkige hond om te hebben.
Maar jij vindt altijd alles wat wat ik over opvoeden zeg bij voorbaat poep dus dat wordt een kort gesprek.
Mijn honden bewijzen het voor me. Mijn jachthonden lopen alvast gewoon los zonder TT.
Volgens mij gaat het in dit topic over de uitleg van TS die bepaalde plannen heeft met de nieuwe pup. :19:
Er is geen reden om basis gehoorzaamheid los te koppelen van de jachttraining als je doel is om de hond voor de jacht te op te leiden.

Ik zou dat dus zelf in dit geval niet loskoppelen.
Ik geef gewoon mijn mening.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

EchoMira schreef: 21 nov 2022, 21:07
ranetje schreef: 21 nov 2022, 11:51 Bij een goede jachttraining hoort de basisgehoorzaamheid er gewoon bij.
Ik zou dat zelf niet nadrukkelijk buiten de jachttraining plaatsen.
Basisgehoorzaamheid is voor elke hond belangrijk. Het is de basis voor de basis; een prettige, gelukkige hond om te hebben.
Maar jij vindt altijd alles wat wat ik over opvoeden zeg bij voorbaat poep dus dat wordt een kort gesprek.
Mijn honden bewijzen het voor me. Mijn jachthonden lopen alvast gewoon los zonder TT.
goh, mijn jachthonden lopen ook los zonder TT, dus je bent niet uniek.
ook voor jachthonden geldt dat gehoorzaamheid de basis is, zoals dat ook geldt voor politiehonden, speurhonden, hulphonden en noem maar op.
ik heb jachthonden op training gehad zonder de basis gehoorzaamheid en je wil niet weten hoe ik me heb lopen ergeren aan de mensen die hun hond hier moesten roepen en de hond gewoon niet kwam.
dus mijn mening is: eerst de basis gehoorzaamheid en dan komt bij jachthonden het apporteren vanzelf.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 22 nov 2022, 09:08
EchoMira schreef: 21 nov 2022, 21:07
ranetje schreef: 21 nov 2022, 11:51 Bij een goede jachttraining hoort de basisgehoorzaamheid er gewoon bij.
Ik zou dat zelf niet nadrukkelijk buiten de jachttraining plaatsen.
Basisgehoorzaamheid is voor elke hond belangrijk. Het is de basis voor de basis; een prettige, gelukkige hond om te hebben.
Maar jij vindt altijd alles wat wat ik over opvoeden zeg bij voorbaat poep dus dat wordt een kort gesprek.
Mijn honden bewijzen het voor me. Mijn jachthonden lopen alvast gewoon los zonder TT.
goh, mijn jachthonden lopen ook los zonder TT, dus je bent niet uniek.
ook voor jachthonden geldt dat gehoorzaamheid de basis is, zoals dat ook geldt voor politiehonden, speurhonden, hulphonden en noem maar op.
ik heb jachthonden op training gehad zonder de basis gehoorzaamheid en je wil niet weten hoe ik me heb lopen ergeren aan de mensen die hun hond hier moesten roepen en de hond gewoon niet kwam.
dus mijn mening is: eerst de basis gehoorzaamheid en dan komt bij jachthonden het apporteren vanzelf.
Waren dat honden die pas later op jachttraining kwamen of die vanaf pup jachttraining kregen?

Mijn ervaring is dat vanaf pup de weg bewandelen met het doel voor ogen een jachtgebruikshond te hebben juist wel effectiever kan zijn dan je alleen richten op de basisgehoorzaamheid.
Bij de ene hond komt het apporteren gemakkelijker dan bij de andere.
Dat weet je niet van tevoren.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 nov 2022, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jeanine
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2021, 13:40
Honden: 2
Welke: Cesky Fousek

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Jeanine »

Met de jongste Cesky Fousek doe ik nog jachttraining om te leren en op te leiden. Hij heeft al duitse diploma´s en 2 mooie C dipoloma´s. Zweetwerk wil ik met beide nog oppakken.
Daarnaast gaan ze allebei veel mee op jacht.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ranetje schreef: 22 nov 2022, 12:35
ellen en de birmanen schreef: 22 nov 2022, 09:08
EchoMira schreef: 21 nov 2022, 21:07

Basisgehoorzaamheid is voor elke hond belangrijk. Het is de basis voor de basis; een prettige, gelukkige hond om te hebben.
Maar jij vindt altijd alles wat wat ik over opvoeden zeg bij voorbaat poep dus dat wordt een kort gesprek.
Mijn honden bewijzen het voor me. Mijn jachthonden lopen alvast gewoon los zonder TT.
goh, mijn jachthonden lopen ook los zonder TT, dus je bent niet uniek.
ook voor jachthonden geldt dat gehoorzaamheid de basis is, zoals dat ook geldt voor politiehonden, speurhonden, hulphonden en noem maar op.
ik heb jachthonden op training gehad zonder de basis gehoorzaamheid en je wil niet weten hoe ik me heb lopen ergeren aan de mensen die hun hond hier moesten roepen en de hond gewoon niet kwam.
dus mijn mening is: eerst de basis gehoorzaamheid en dan komt bij jachthonden het apporteren vanzelf.
Waren dat honden die pas later op jachttraining kwamen of die vanaf pup jachttraining kregen?

Mijn ervaring is dat vanaf pup de weg bewandelen met het doel voor ogen een jachtgebruikshond te hebben juist wel effectiever kan zijn dan je alleen richten op de basisgehoorzaamheid.
Bij de ene hond komt het apporteren gemakkelijker dan bij de andere.
Dat weet je niet van tevoren.

edit:typo
waren honden die rond de 7 maanden waren en hiervoor een "basis cursus en puppy cursus" hadden gehad. maar weinig basis. zelfs het simpele zit was een moeilijke oefening. geloof me, als je dan jachttraining geeft aan beginners en die aan hebben gegeven dat de hond de basis heeft van gehoorzaamheid en je komt pas met de 6e les (van de 12 lessen) toe aan iets wat met jachttraining te maken heeft, is dat erg frustrerend. om maar een voorbeeld te noemen, het voorkomen. toch wel een oefening die je bij de puppy's al krijgt. je hond aflijnen en floep, das pech hond weg. pas 10 minuten later terug komen. dan het commentaar "dat doet hij/zij nu altijd".
dan nog denken ze dat ze na deze cursus een SJP kunnen lopen. veel mensen hebben vaak een verkeerd beeld van jachttraining "mijn hond jaagt achter vogels aan, ik denk dat hij wel geschikt is voor de jachttraining"

ik heb met mijn jongste hond (nu 9 maanden) puppycursus en basiscursus gehoorzaamheid gedaan. tussendoor wel jacht gerelateerde dingen aangeleerd en nu priveles jachttraining.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 22 nov 2022, 18:48
ranetje schreef: 22 nov 2022, 12:35
ellen en de birmanen schreef: 22 nov 2022, 09:08
goh, mijn jachthonden lopen ook los zonder TT, dus je bent niet uniek.
ook voor jachthonden geldt dat gehoorzaamheid de basis is, zoals dat ook geldt voor politiehonden, speurhonden, hulphonden en noem maar op.
ik heb jachthonden op training gehad zonder de basis gehoorzaamheid en je wil niet weten hoe ik me heb lopen ergeren aan de mensen die hun hond hier moesten roepen en de hond gewoon niet kwam.
dus mijn mening is: eerst de basis gehoorzaamheid en dan komt bij jachthonden het apporteren vanzelf.
Waren dat honden die pas later op jachttraining kwamen of die vanaf pup jachttraining kregen?

Mijn ervaring is dat vanaf pup de weg bewandelen met het doel voor ogen een jachtgebruikshond te hebben juist wel effectiever kan zijn dan je alleen richten op de basisgehoorzaamheid.
Bij de ene hond komt het apporteren gemakkelijker dan bij de andere.
Dat weet je niet van tevoren.
waren honden die rond de 7 maanden waren en hiervoor een "basis cursus en puppy cursus" hadden gehad. maar weinig basis. zelfs het simpele zit was een moeilijke oefening. geloof me, als je dan jachttraining geeft aan beginners en die aan hebben gegeven dat de hond de basis heeft van gehoorzaamheid en je komt pas met de 6e les (van de 12 lessen) toe aan iets wat met jachttraining te maken heeft, is dat erg frustrerend. om maar een voorbeeld te noemen, het voorkomen. toch wel een oefening die je bij de puppy's al krijgt. je hond aflijnen en floep, das pech hond weg. pas 10 minuten later terug komen. dan het commentaar "dat doet hij/zij nu altijd".
dan nog denken ze dat ze na deze cursus een SJP kunnen lopen. veel mensen hebben vaak een verkeerd beeld van jachttraining "mijn hond jaagt achter vogels aan, ik denk dat hij wel geschikt is voor de jachttraining"

ik heb met mijn jongste hond (nu 9 maanden) puppycursus en basiscursus gehoorzaamheid gedaan. tussendoor wel jacht gerelateerde dingen aangeleerd en nu priveles jachttraining.
Dank je wel.
Dat tussendoor jacht gerelateerde dingen aanleren, hoort er ook bij :ok:
Als je zelf niet weet hoe heb je daar hulp bij nodig.

Jouw verhaal zou voor mij een extra reden zijn om jachttraining vanaf het prille begin te doen, dus al met de pup.
Geen "dril cursus", maar daar kan je voldoende duidelijk maken waar de belangen liggen en hoe je je doel kunt bereiken.
Dus met een basis gehoorzaamheid ingebakken in de lessen (en het huiswerk).
Ik heb met een aantal van mijn honden ook G&G gelopen, maar snappen hoe belangrijk het is om die basis goed te hebben is maar weinig "gewone" hondenscholen (en daardoor ook hun cursisten) gegeven.
Denken dat je hond gehoorzaam is omdat hij goed meedoet op het meestal afgesloten trainingsveld is een illusie.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

Vanmiddag hebben Floris en ik de eerste 'les '. De trainer is zo aardig om de eerste x met Floris hier aan huis te komen dus dat is heel fijn.
We beginnen inderdaad met de gehoorzaamheid dingentjes, zonder gehoorzame hond geen fijne (jacht) hond en niets zo erg als een hond los klikken of op apport sturen en vervolgens komt hij nooit meer terug.
Met zo'n uk duurt de les natuurlijk niet lang, max 20 minuten en het hoofdje zit dan waarschijnlijk meer dan vol.
Uiteraard ben ik thuis zelf ook bezig op speelse wijze commando's aan te leren, op verschillende ondergronden lopen, kennis maken met de fluit en snuffelen aan verschillende dummy's. Van de week is hij Lola achterna gelopen het water in (was niet helemaal het plan maar op zo'n moment 'ingrijpen' leek me niet handig) en zwemmen ging prima en vond hij wel grappig ook geloof ik.
Floris is wel een hondje die niet graag deelt. Speeltjes houdt hij graag zelf en komt hij vast en zeker niet brengen bijvoorbeeld dus ik denk dat dat tzt wel een trainings puntje gaat worden. Komt wel, hij leert nu al zoveel dat ik dit even parkeer en later op pak (en even ga bedenken hoe ik dit evt ga trainen).
Plaats reactie