Jacht/ apporteer training

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Fabienne schreef: 23 nov 2022, 13:39 Vanmiddag hebben Floris en ik de eerste 'les '. De trainer is zo aardig om de eerste x met Floris hier aan huis te komen dus dat is heel fijn.
We beginnen inderdaad met de gehoorzaamheid dingentjes, zonder gehoorzame hond geen fijne (jacht) hond en niets zo erg als een hond los klikken of op apport sturen en vervolgens komt hij nooit meer terug.
Met zo'n uk duurt de les natuurlijk niet lang, max 20 minuten en het hoofdje zit dan waarschijnlijk meer dan vol.
Uiteraard ben ik thuis zelf ook bezig op speelse wijze commando's aan te leren, op verschillende ondergronden lopen, kennis maken met de fluit en snuffelen aan verschillende dummy's. Van de week is hij Lola achterna gelopen het water in (was niet helemaal het plan maar op zo'n moment 'ingrijpen' leek me niet handig) en zwemmen ging prima en vond hij wel grappig ook geloof ik.
Floris is wel een hondje die niet graag deelt. Speeltjes houdt hij graag zelf en komt hij vast en zeker niet brengen bijvoorbeeld dus ik denk dat dat tzt wel een trainings puntje gaat worden. Komt wel, hij leert nu al zoveel dat ik dit even parkeer en later op pak (en even ga bedenken hoe ik dit evt ga trainen).
Wat herkenbaar. :smile:
Net als Claire :P

Er staan erg leuke filmpjes op facebook o.a. bij Jachthondenschool De Kust en er is ook een leuk filmpje bij mijn trainster te zien, die het op ongeveer dezelfde manier doet.
Op heel speelse manier laten zien hoe leuk het is om iets te brengen.
Komt wel, hoeft nog niet te gebeuren bij een pup van 8 weken, maar het kan heel leuk bij een pup die een paar weken ouder is :ok:
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

ranetje schreef: 23 nov 2022, 14:25
Fabienne schreef: 23 nov 2022, 13:39 Vanmiddag hebben Floris en ik de eerste 'les '. De trainer is zo aardig om de eerste x met Floris hier aan huis te komen dus dat is heel fijn.
We beginnen inderdaad met de gehoorzaamheid dingentjes, zonder gehoorzame hond geen fijne (jacht) hond en niets zo erg als een hond los klikken of op apport sturen en vervolgens komt hij nooit meer terug.
Met zo'n uk duurt de les natuurlijk niet lang, max 20 minuten en het hoofdje zit dan waarschijnlijk meer dan vol.
Uiteraard ben ik thuis zelf ook bezig op speelse wijze commando's aan te leren, op verschillende ondergronden lopen, kennis maken met de fluit en snuffelen aan verschillende dummy's. Van de week is hij Lola achterna gelopen het water in (was niet helemaal het plan maar op zo'n moment 'ingrijpen' leek me niet handig) en zwemmen ging prima en vond hij wel grappig ook geloof ik.
Floris is wel een hondje die niet graag deelt. Speeltjes houdt hij graag zelf en komt hij vast en zeker niet brengen bijvoorbeeld dus ik denk dat dat tzt wel een trainings puntje gaat worden. Komt wel, hij leert nu al zoveel dat ik dit even parkeer en later op pak (en even ga bedenken hoe ik dit evt ga trainen).
Wat herkenbaar. :smile:
Net als Claire :P

Er staan erg leuke filmpjes op facebook o.a. bij Jachthondenschool De Kust en er is ook een leuk filmpje bij mijn trainster te zien, die het op ongeveer dezelfde manier doet.
Op heel speelse manier laten zien hoe leuk het is om iets te brengen.
Komt wel, hoeft nog niet te gebeuren bij een pup van 8 weken, maar het kan heel leuk bij een pup die een paar weken ouder is :ok:

Klopt hoor, maak me er nu nog niet druk om. Ik was er ook nog niet echt mee bezig maar tijdens onze speel momentjes laat hij dit zien. Laat het even rusten en pak het over een aantal weekjes wel op met hem. Net onze eerste les gehad en hij doet het zo goed met veel aandacht en focus. Moet zelf wel weer wennen met zo'n kleine uk maar daar groeien we samen in op.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

wat ik met Oos heb gedaan is in de huiskamer een bakje met haar eten gezet, op de grond. haar naast mij laten zitten en haar vooruit gestuurd naar het etensbakje. de afstand steeds wat groter gemaakt. toen buiten op straat hetzelfde gedaan. zo heb ik Oos geleerd om een lijn te lopen.
het leren apporteren leer ik achterstevoren aan dmv de clicker. ik ga eerst de clicker aan leren, als ze dat snappen ga ik op een krukje zitten en laat de hond voor mij zitten of staan. ruikt ze aan de dummy, klik koekje, stoot ze de dummy aan, klik koekje en zo ga ik tot ze dummy vast houd. dan leg ik de dummy op de grond en begin weer van voor af aan zodat ze leert dat ze de dummy van de grond af moet halen en bij mij aan moet bieden.
de zitfluit heb ik ook dmv het eten aan geleerd, fluiten gaat de hond zitten, dan krijgt ze haar eten.
EchoMira
Posts in topic: 5
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door EchoMira »

Het kan mij persoonlijk niet boeien, hoor, maar ik vind het echt een valkuil om zo doelgericht om te gaan met een pup.
Hij is er al voor gefokt en je gaat die richting al op. Om dan van begin af aan ook nog een exacte jachthondenopvoeding te gaan zitten handhaven...ik ben bang dat je het je hond dan wel heel erg voorschrijft. En dat terwijl dat soort honden van nature al zo goed zijn om zich om jou heen te vormen.

Dat wordt teveel van het goede en dan heb je straks een hond die na 10 maanden nooit meer een stap verkeerd zet en zich alleen nog maar orienteert op wat er door jou gewild wordt en dat is gewoon geen hond die prijzen wint. Dat is een manegepony die zo goed opgevoed is dat alle spontaniteit er uit is geregeld/niet heeft mogen ontstaan.

Het zijn al van die vakidioten. Ik dat niet genoeg? Moet hij ook opgroeien in het vakinternaat?
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Ga eerst eens kijken bij een paar goeie jachthondentrainingen.
Er wordt niks gedrild en "voorgeschreven" bij pups.
Het gaat meer om wat speelse oefeningetjes en bonding.
Bij een goede jachthondentraining dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 1
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door *Esther »

Een jachthondenpup moet ook een bepaalde mate van vrijheid krijgen in het veld. Om geuren op te kunnen nemen, het spelletje met de wind te kunnen snappen. Zeker bij Staande honden als eigenaar hiervan best spannend om je pup zoveel ruimte te geven. En hopen dat hij niet tegen een haas aanloopt die de wereld uit rent. Geven en nemen. Zorgen voor een goed contact en een echt goede beloning.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

EchoMira schreef: 23 nov 2022, 19:44 Het kan mij persoonlijk niet boeien, hoor, maar ik vind het echt een valkuil om zo doelgericht om te gaan met een pup.
Hij is er al voor gefokt en je gaat die richting al op. Om dan van begin af aan ook nog een exacte jachthondenopvoeding te gaan zitten handhaven...ik ben bang dat je het je hond dan wel heel erg voorschrijft. En dat terwijl dat soort honden van nature al zo goed zijn om zich om jou heen te vormen.

Dat wordt teveel van het goede en dan heb je straks een hond die na 10 maanden nooit meer een stap verkeerd zet en zich alleen nog maar orienteert op wat er door jou gewild wordt en dat is gewoon geen hond die prijzen wint. Dat is een manegepony die zo goed opgevoed is dat alle spontaniteit er uit is geregeld/niet heeft mogen ontstaan.

Het zijn al van die vakidioten. Ik dat niet genoeg? Moet hij ook opgroeien in het vakinternaat?
probeer jij maar eens een toller zover te krijgen dat die reageert als een manegepaard en geen eigen initiatief meer vertoond. mij is dat in al die jaren dat ik tollers heb (vanaf 2005) nog nooit gelukt. als een toller denkt dat hij het beter weet, dan doet hij dat en zal je van hele goede huize moeten komen om het tegendeel te bewijzen.

ben ik doelgericht bezig? ik vind van niet. ik doe een spelletje met mijn pup die mijn pup leuk vind.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

ellen en de birmanen schreef: 24 nov 2022, 10:15 probeer jij maar eens een toller zover te krijgen dat die reageert als een manegepaard en geen eigen initiatief meer vertoond. mij is dat in al die jaren dat ik tollers heb (vanaf 2005) nog nooit gelukt. als een toller denkt dat hij het beter weet, dan doet hij dat en zal je van hele goede huize moeten komen om het tegendeel te bewijzen.

ben ik doelgericht bezig? ik vind van niet. ik doe een spelletje met mijn pup die mijn pup leuk vind.
:proest:
De charme en uitdaging van een toller hebben. :I:

Een toller werkt graag samen met zijn baas, samen het spelletje van de jacht doen maakt een toller alleen maar blij.
Waarbij ze inderdaad ook hun eigen inbreng willen hebben. :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 2
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Barkley »

Bij Fred zijn we ook bezig geweest vanaf 8 weken maar dat stukje zelfstandigheid zit er toch echt heel duidelijk in. En dat moet je kaderen.

Voor ons was jachttraining als pup ook echt heel speels met nadruk op basis gehoorzaamheid. Veel werk op andere ondergronden en materiaal.
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

Een flatcoated krijg je ook nooit in manege pony modus en dat maakt ze ook zo leuk. Had ik die ambitie wel dan had ik wel voor een field trial labrador gekozen.

Ik vindt het wel fijn om van kleins af aan samen het leren te ontdekken en al gebruik te maken van het geen wat er al inzit. Dit gaat allemaal spelenderwijs en Floris laat ik momenteel nog heel veel zelf ontdekken en doen, ga de wereld vooral met een open blik tegemoet en ontdek zelf wat er allemaal te krijgen is. De momentjes dat ik iets met hem doe zijn nog heel klein, kort en vooral zonder druk en moeten. Ik merk dat hij nu een beetje toe is aan wat leren en samenwerken. Niet te snel en vooral geen manege pony 😉
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

Fabienne schreef: 28 nov 2022, 12:08 Een flatcoated krijg je ook nooit in manege pony modus en dat maakt ze ook zo leuk. Had ik die ambitie wel dan had ik wel voor een field trial labrador gekozen.

Ik vindt het wel fijn om van kleins af aan samen het leren te ontdekken en al gebruik te maken van het geen wat er al inzit. Dit gaat allemaal spelenderwijs en Floris laat ik momenteel nog heel veel zelf ontdekken en doen, ga de wereld vooral met een open blik tegemoet en ontdek zelf wat er allemaal te krijgen is. De momentjes dat ik iets met hem doe zijn nog heel klein, kort en vooral zonder druk en moeten. Ik merk dat hij nu een beetje toe is aan wat leren en samenwerken. Niet te snel en vooral geen manege pony 😉
ik had vandaag les en daar was ook een field trial lab. maar wat een drive zat daar in. juist daardoor heel moeilijk in de hand te houden.

ik was wel heel trots op Oos, ze heeft voor het eerst een duif geapporteerd. sowieso de eerste keer dat ze veerwild in haar bek had.
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

Ja dat zie ik ook heel veel bij die field labradors, zo heel 'makkelijk' vindt ik ze helemaal niet. Denk dat die mate van drive soms echt te gek is.

Floris heeft hier al wel kennis gemaakt met mijn konijnen dummy maar dan echt voor de vacht en geur (dat ding weegt ook ruim een kilo, dat wordt wat zwaar voor een pup van 10 weken 😉).

Super knap dat Oos al een duif heeft geaporteerd, duif staat meestal niet hoog op het verlanglijstje bij de honden
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Ik heb een duivenvleugel mee als huiswerk. Heb Quinta zo hard laten schrikken toen ze er groot feest mee wilde gaan maken dat ze 'm nu amper aan durft te raken. Probeer haar nu spelenderwijs weer zo ver te krijgen dat ze 'm brengt, gaat langzaam beter. En wat gehoorzamer maken met de normale dummy, ook dat gaat steeds beter, ik vond dingen al snel goed, maar het moet beter zegt de juf. :mrgreen:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door EchoMira »

Nou ja, dat bedoel ik dus. Te concreet eisen willen stellen aan gedrag dat ze pas een maand kennen en 12 keer gedaan hebben.
Je raakt er je hond mee kwijt.
De mentale groei van je werkhond is de maat waarmee het gaat. Niet hoe graag jij verder naar je einddoel wil.

Jouw 10 honden ervaring kun je niet door 1 puppenhoofd drukken. Je moet het samen doen. En dat betekent dat je op je pup wacht.
Wat jij wil doet er niet toe als hij het niet echt goed begrijpt en dat lukt nooit beter met haast.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

EchoMira schreef: 28 nov 2022, 22:15 Nou ja, dat bedoel ik dus. Te concreet eisen willen stellen aan gedrag dat ze pas een maand kennen en 12 keer gedaan hebben.
Je raakt er je hond mee kwijt.
De mentale groei van je werkhond is de maat waarmee het gaat. Niet hoe graag jij verder naar je einddoel wil.

Jouw 10 honden ervaring kun je niet door 1 puppenhoofd drukken. Je moet het samen doen. En dat betekent dat je op je pup wacht.
Wat jij wil doet er niet toe als hij het niet echt goed begrijpt en dat lukt nooit beter met haast.
Een keer hard 'nee' roepen is voor Quinta al een grote schrik, fout van mij. Ze moet niet morgen de vleugel perfect apporteren maar ik heb wel graag dat ze het weer vertrouwd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door EchoMira »

Ja mijn honden trekken dat ook niet.
Spelen helpt. Hoeft niet eens met die vleugel...gewoon spelen.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Omega schreef: 28 nov 2022, 22:34 Een keer hard 'nee' roepen is voor Quinta al een grote schrik, fout van mij. Ze moet niet morgen de vleugel perfect apporteren maar ik heb wel graag dat ze het weer vertrouwd.
Het gewoon weer vertrouwen komt wel weer.
Rustig aan.
Zorg in ieder geval dat je alleen samen met die vleugel bezig bent en niet ergens laten liggen waar Quinta er bij kan, zodat ze ergens in haar eentje die vleugel mishandelt :P
Dat is alles.
Als een pup er een keer wat veertjes uitplukt is dat ook geen reden voor paniek ;)
Beetje uitdagen om vast te pakken kan ook best.

Het zijn maar korte momenten per dag.
Voor de rest ben je gewoon met je pup aan het spelen.
De kwartjes vallen wel t.z.t. dat hoeft niet allemaal gisteren klaar.
Dat laatste geldt dan vooral voor kleine pups, al hoef je met iets oudere pups ook niet te gaan haasten.

Quinta (maand of 8 oud?) zou je ook dat vleugeltje in een pantysok kunnen aanbieden of een puppydummy nemen (als ze die wel vast wil pakken) en het vleugeltje er stevig op binden.
Dat geheel kan ook weer in een pantysok :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

vanmiddag weer even met Oos bezig geweest om de duif goed vast te pakken en niet aan de vleugel mee te nemen. na 5 minuten had ze het door. ik had de vleugels met elastiek om de duif gedaan zodat ze niet anders dan de duif in met midden vast moest houden.
veel kleine stapjes zijn ook 1 grote stap.
het is zo gaaf om te zien dat de hond er plezier in heeft met wat je doet met hem/haar.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

ranetje schreef: 29 nov 2022, 11:53
Omega schreef: 28 nov 2022, 22:34 Een keer hard 'nee' roepen is voor Quinta al een grote schrik, fout van mij. Ze moet niet morgen de vleugel perfect apporteren maar ik heb wel graag dat ze het weer vertrouwd.
Het gewoon weer vertrouwen komt wel weer.
Rustig aan.
Zorg in ieder geval dat je alleen samen met die vleugel bezig bent en niet ergens laten liggen waar Quinta er bij kan, zodat ze ergens in haar eentje die vleugel mishandelt :P
Dat is alles.
Als een pup er een keer wat veertjes uitplukt is dat ook geen reden voor paniek ;)
Beetje uitdagen om vast te pakken kan ook best.

Het zijn maar korte momenten per dag.
Voor de rest ben je gewoon met je pup aan het spelen.
De kwartjes vallen wel t.z.t. dat hoeft niet allemaal gisteren klaar.
Dat laatste geldt dan vooral voor kleine pups, al hoef je met iets oudere pups ook niet te gaan haasten.

Quinta (maand of 8 oud?) zou je ook dat vleugeltje in een pantysok kunnen aanbieden of een puppydummy nemen (als ze die wel vast wil pakken) en het vleugeltje er stevig op binden.
Dat geheel kan ook weer in een pantysok :P
Ze is eind van de week 10 maanden.
We zijn ook alleen samen spelenderwijs bezig met de vleugel, hij ligt denk ik op een veilige plaats opgeborgen. Pantysokken heb ik niet en in een gewone sok past 'ie niet. Gaat ook wel goed komen.

Gisterenavond even met de gewone dummy geoefend op een veldje in het dorp. Ook met de afleiding van auto's, andere mensen ed apporteerde ze goed. Was weer even extra blij met d'r.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Omega schreef: 29 nov 2022, 16:01 Ze is eind van de week 10 maanden.
We zijn ook alleen samen spelenderwijs bezig met de vleugel, hij ligt denk ik op een veilige plaats opgeborgen. Pantysokken heb ik niet en in een gewone sok past 'ie niet. Gaat ook wel goed komen.
Een doosje pantysokjes bij Zeeman of Wibra kost geen drol :P
Omega schreef: 29 nov 2022, 16:01Gisterenavond even met de gewone dummy geoefend op een veldje in het dorp. Ook met de afleiding van auto's, andere mensen ed apporteerde ze goed. Was weer even extra blij met d'r.
Dat is dus geen probleem. :ok:
Over een dag of wat gewoon eens dat vleugeltje op de dummy binden.
En eerst eens binnenshuis kijken wat ze er mee kan/wil.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

We zijn al weer wat weken verder en Floris wordt zowaar een echte hond, met andere woorden; mijn puppy is foetsie en er is een slungel voor in de plaats gekomen. Het trainen gaat echt super goed, al noem ik het niet echt trainen aangezien ik hem niet oppak voor een half uurtje nieuwe stof erin te stampen maar meer het samen ondernemen en leren want dat gaat namelijk de hele dag in verschillende situaties door. En leren wilt en kan hij! Hij is al zover dat hij een gevonden voorwerp netjes bij mij komt brengen in plaats van het op een hollen zetten met de gevonden buit, een hele vooruitgang! In huis sjouwt hij met van alles en als je het weg gooit (voor zover dat kan in een woonkamer) haalt hij het ook op en komt het netjes brengen. Maar buiten is dat gooien-heen lopen- oppakken echt een ander ding....hij gaat echt niet dat weg gegooide ophalen, hij kijkt er naar en gelooft het dan wel. Hou ik het zelf vast dan wilt hij het echt wel heel graag hebben en er ook een stukje mee lopen maar het daadwerkelijk heen lopen en oppakken vraagt nog oefening en ik loop daar een beetje in vast....tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Bij Quinta heb ik dat eerst in de tuin geoefend met de puppydummy. Eerst even in de hand houden en uitdagen tot ze het wil hebben en dan een metertje weggooien, roepen en weer hetzelfde riedeltje. Die afstand langzaam groter maken en dan buiten ook zo aanpakken.
Van de vorige jachttraining weet ik dat je de dummy niet als 'speelgoed' mocht gebruiken maar op deze manier heb ik het apporteren opgebouwd en gaat ze er nu serieus mee aan het werk. Voor echt spelen gebruiken we nu speeltjes en de dummy's zijn nu voor het trainen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Hij laat in ieder geval duidelijk zien dat een verandering in de situatie (buiten zijn) niet betekent dat hij dan het zelfde doet als waar hij het heeft geleerd (in huis). Komt veel voor.

Ik doe het ongeveer net zo als Omega
Gek maken op de dummy en dan een stukje weggooien.
Al prijzen als hij het dan (in zijn enthousiasme) pakt en daarna stimuleren om te komen.
Bij de ene hond is handen klappen en juichen een mogelijkheid om die dummy bij je te krijgen.
Bij de ander is een doosje met wat lekkers een extra stimulans.
Dat kan eventueel ook aan de riem.
Eventueel laat je hem eerst buiten tijdens het meelopen de dummy even vasthouden en dan achteruit lopend stimuleren om naar je toe te komen en de dummy aan jou te geven.

Een ander spelletje, wat soms ook wil helpen is de hand touch leren.
Als hij leert zijn neus in je handpalm te drukken kan je daarna, als hij de dummy vastpakt die hand net zo uitsteken als je doet met de touch.
Grote kans dat hij dan zijn neus (met de dummy vast in zijn bek) in je hand drukt.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

De hand touch kent hij inderdaad al en ondanks dat hij met iets in zijn bek niet perse mijn hand aanraakt is hij wel degelijk op zoek naar mijn handen. Ik leer hem ook aan dat naar mij toekomen niet perse betekent dat je meteen los hoeft te laten en dat we best eerst even kunnen kriebelen en kroelen met de buit in je bek, hij staat dan helemaal te kronkelen van plezier! Het is echt dat stukje weggooien en ophalen wat hij niet/nauwelijks doet. Hij kijkt wel heel aandachtig als ik iets gooi en ik doe ook nog niks aan zit en wacht op dat moment (dat komt ooit wel) maar het boeit hem minder dan niks. Ik ga jullie tips ter harte nemen en misschien valt het kwartje over een paar dagen ineens 😉
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

We zijn weer een aantal weekjes verder en ondanks dat Floris druk aan het wisselen is heeft hij toch stapjes gemaakt qua apporteren, hij liet zelf zien dat hij dat nog best wilt namelijk. Niet meer met de dummy want dat is echt nu te 'zwaar' in zijn bekkie maar een zacht speeltje wilt hij echt nog wel brengen en zelfs ophalen! In ene leek dat kwartje te vallen en nu gaat hij vol enthousiasme het gene wat ik weg gooi ook ophalen. Fijn! Qua dummy laat ik het nu even, eerst dat gebit maar rustig wisselen en dan pakken we het straks wel weer op.
Plaats reactie