Warmte mat ,trui,kruik

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Met de huidige gasprijzen wordt er minder gestookt in huis. Ik heb zelf een deken en soms een kruik als ik op de bank zit en Bertus komt tegen me aan liggen. Ik probeer hem wel eens onder de deken te krijgen omdat ik hem best koel vind aanvoelen maar dat wil hij niet 😉

Hij ligt wel helemaal opgekruld en dan zet ik de elektrische kachel maar weer even aan tot hij op zijn rug ligt met zijn poten in de lucht :LOL:

Ik dacht dat het misschien wel warm was voor hem om een warmte matje te kopen ,wie heeft er een en bevallen ze ?
Of toch een truitje of toch een eigen kruik misschien of een schapenvacht?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2615
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Loraine »

Ik heb een dekbed op de bank liggen en als Mahdu het koud heeft trek ik hem tegen me aan en gooi het dekbed over hem heen.
Hij vertikt het nl om zelf onder een dekentje te kruipen maar gaat wel zo hard liggen bibberen dat de bank mee vibreert. :roll:
Same voor het bed trouwens.
Wanneer ik zie dat hij het koud krijgt trek ik hem zijn trui aan en met zeer koude nachten zijn pyjama met een tuigje eroverheen want hoe strak die dingen ook zitten hij wurmt zich er deels uit en met tuigje lukt dat niet, buiten de pijpjes vd achterpoten om dan.
Doe ik hem geen pyjama aan dan gaat hij zeer ellendig kijkend bovenop me liggen bibberen tot ik wakker word en hem onder het dekbed trek, om eenmaal opgewarmd weer onder het dekbed uit te kruipen, af te koelen en weer ellendig kijkend bovenop me te liggen bibberen.
Ik kan overigens niet slapen in een warme ruimte, of tenminste; uiteindelijk slaap ik wel maar heel onrustig, word steeds wakker, heb heel realistische heftige dromen, heb het steeds bloedheet etcetc.
Dat gaat zodanig ten koste van mijn nachtrust dat ik ipv een korter lontje helemaal geen lontje meer heb :Q: dus om de boel een beetje gezellig te houden blijft de slaapkamer iig 's nachts koud en krijgt Mahdu dan een pyjama of trui aan.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Irma
Posts in topic: 3
Berichten: 281
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Irma »

Ik hou het wel in de gaten, Beau ( mager 3,5 kg, weinig vacht en op naar de 18 jaar). De cv staat op 17,5 hier, en goed te doen, merk niet dat hij het koud heeft. s Nachts naar 16,5 graad, durf dat niet lager te zetten, hij wil geen trui aan of onder een dekentje. Hij slaapt gewoon (verplicht) beneden, boven is het koud, en daarbij: hij houdt me de hele nacht wakker, tegen het bed op springen. Maar hij wil niet op bed, hij wil aandacht.
Irma
Posts in topic: 3
Berichten: 281
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Irma »

Voor de smous die gefokt zijn om in stallen te leven en te jagen zou ik zeker geen toestanden er van maken. die is jong en heeft een prima vacht.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2765
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Diana »

Een warmtemat lijkt me echt overkill. Met dekentjes en truien verschilt het echt per hond wat ze fijn vinden. Amy houdt van dekentjes, een trui trekt ze meestal uit, die houdt ze alleen maar aan als het écht, écht heel koud is. Arlo vindt dekentjes weer helemaal niets en heeft liever een trui aan en Taartje was verzot op haar truien, maar vond een dekentje meestal niet prettig.
Nadeel van een trui is natuurlijk dat ze die niet zelf aan en uit kunnen trekken naar behoefte, zich helemaal ingraven in een dekentje kunnen ze wel zelf bepalen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Irma schreef: 01 dec 2022, 15:44 Voor de smous die gefokt zijn om in stallen te leven en te jagen zou ik zeker geen toestanden er van maken. die is jong en heeft een prima vacht.
Nou stro is anders heerlijk warm maar dat geeft zo’n rommel in huis :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Hylos schreef: 01 dec 2022, 15:40 Zelfs Xavi heeft het nog niet koud! :P
Zolang het maar geen 15 graden in de ruimte is, dan wordt de blote buik wel koud en begint hij te protesteren.
Ze slapen hier op de bank met diverse kleedjes.. en hij wordt voor het slapengaan altijd ingestopt.
Vos wil dat allemaal niet, die heeft een dikke dubbele vacht en kan ook prima bij 15 graden gewoon zo op de bank.

Ik zou niet met matten enzo beginnen hoor, tenzij je een windhond of een Xavi of zo hebt.
Bertus moet dat prima kunnen met die vacht, je maakt er anders alleen maar diva's van.
Wat dan overigens ook wel weer leuk is (als je er van houdt). :engel:
Maar een schapenvacht is geen slecht idee, dat isoleert goed en ze liggen er vaak graag op!
Als ik werk en ‘s nachts is het 15 graden maar dan ligt hij heerlijk op zijn vetbed in de bench met nog een fleecedeken erover. Lekker warm holletje dan voelt hij ook warm aan. Maar op de bank ( die nu ook koeler aanvoelt ) voelt hij koeler aan hij ligt dan op een fleecedeken oh ik kan dat dekentje wel eens even op de verwarming leggen om op te warmen :lol1:
Afbeelding
Irma
Posts in topic: 3
Berichten: 281
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Irma »

Smoushond schreef: 01 dec 2022, 17:24

Nou stro is anders heerlijk warm maar dat geeft zo’n rommel in huis :LOL:
Nou als je denkt dat hij het nodig heeft, wat ik niet denk, vul je een sloop met stro, zoals vroeger. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Ik ga dit weekend maar eens even letterlijk snuffelen aan een schapenvacht . Hij heeft nu een kluif ,lekker bezig .
Jip had dit heerlijk gevonden trouwens die lag altijd te hijgen bij 20 graden
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 1
Berichten: 6772
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door HillieS »

Of je legt wat fleecedekens op de bank?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

HillieS schreef: 01 dec 2022, 19:45 Of je legt wat fleecedekens op de bank?
Die liggen er ,maar niet op een hoopje ( want dan gaat hij erop rijden :mrgreen: ) die liggen strak en vastgeklemd tussen de kussens
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 2
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Fabienne »

Ik zou met het type hondje wat bertus is me helemaal niet druk maken nog. Dit type hondjes met haar kunnen echt wel wat hebben hoor. Hij is jong,gezond en er is niks mis mee om je eigen warm te houden door op een krulletje te gaan liggen. Neem aan dat het binnen in huis niet tocht en dat hij gewoon droog ligt?
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Het tocht niet hoor en hij ligt hoog en droog op de bank 😉
Soms wil hij even naar de hal om naar buiten te kijken en daar is het koud bij het raam
Hij komt dan weer terug naar de huiskamer maar rilt dan dus wel

Ik wil hem ook niet verwennen maar hij zoekt altijd lekker de zon op om in te liggen en die is er nu niet meer
In de bank ligt een fleecedeken maar dat is zo’n velours deken . Ik ga eens op zoek naar een warme wollen deken of schapenvacht
Zijn mand heeft een katoenen kussen,ook niet echt warm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 1
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Budkes »

Logisch dat hij koel aanvoelt, hij heeft immers een vacht. Hoe voelt zijn huid aan onder de vacht? Ik denk zelf prima op temperatuur. Hij geeft, zoals ik het lees, op geen enkele manier aan dat hij het koud heeft, waarom zou je hem gaan smoren in warmte? Hij is jong en gezond en heeft dat volgens mij niet nodig.

Ik heb Perry, van bijna 14, gisteren een truitje gekocht voor 's nachts. Hij ligt namelijk altijd naast mijn hoofdkussen niet onder de dekens en het is echt koud in mijn slaapkamer. Dus gisteravond truitje aan en naar bed. Vanmorgen werd ik wakker, had hij het truitje uitgewurmd en kroop onder de deken. :F: Plan was goed, uitvoering minder. Eigenwijze oude kerel. :hartjes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Nee een trui is inderdaad niet nodig 😉 maar ik wil wel een warme ondergrond. Ik heb een geruwde fleece deken gevonden eens kijken wat hij daarmee doet behalve verscheuren 😜
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Bertus vind trouwens dat hij best een warmere deken verdiend 😝
Afbeelding
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 2
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Fabienne »

Een lekker kleedje is altijd fijn 😉.
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Berichten: 2055
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door sabine »

Waarom mag een windhond het wel koud hebben maar bertus niet? Als ie rilt en hij heeft t koud, deed ik er ook wat aan. Ik zou me wel ook afvragen waarom ie het koud heeft want dat zou niet nodig moeten zijn met zon vacht.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Frootje »

Dat hangt er misschien wel een beetje van af hoe koud het wordt. In mijn huis is het op dit moment regelmatig 12 graden en mijn honden hebben het dan koud. :engel: Zelfs Mowin vindt dat wel koud en wil dan lekker een extra dekentje en hij is echt geen koukleum. Ik kan me voorstellen dat het voor een hond best fris kan zijn als ze alleen maar liggen (wat ze toch het meeste doen in huis), tenzij het poolhonden of Shelties zijn of zo. :scratch:


Aloy snapt niet dat ze zich in een dekentje kan graven dus zij krijgt een trui aan als ze gaat koukleumen. Froo krijgt extra dekens. Als Bertus het verder niet koud lijkt te hebben is dat natuurlijk niet nodig, maar zo aan die foto te zien heeft hij sowieso een lekker zacht dekentje verdiend hoor. :I:
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2615
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Loraine »

Hier is de slaapkamer ook ijskoud 's nachts, Dívka ligt zelfs strak tegen me aan met weer zoals vandaag. :')
Mahdu heeft op zich wel een dikke vacht maar tegelijkertijd geen warme vacht blijkbaar, die ligt dus te bibberen en sneu te kijken. :brrr:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Nanna

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Nanna »

Hier slaapt alles op de ijskoude slaapkamer. CV staat er nooit aan en het raam altijd open.
En toch willen ze haast nooit op de klaargelegde dekens liggen maar gewoon op het parket.
Alleen Rozi met haar oude botjes doet dat weleens.
Ik hoef dus denk ik niet eens aan te komen met truitjes en kruiken😂
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

sabine schreef: 02 dec 2022, 09:22 Waarom mag een windhond het wel koud hebben maar bertus niet? Als ie rilt en hij heeft t koud, deed ik er ook wat aan. Ik zou me wel ook afvragen waarom ie het koud heeft want dat zou niet nodig moeten zijn met zon vacht.
Dat rillen vond ik ook niet normaal. Maar toen lag hij voor het enkel glas en was de verwarming niet aan dus dat hou ik nu in de gaten .
Tijdens het wandelen heeft hij het nooit koud hoor dan is hij lekker bezig
‘s nachts ligt hij naast de verwarming die gaat nooit lager dan 15 graden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Ik ben een langharige hond met dikke ondervacht gewend natuurlijk en Heavy heeft het ook nooit koud
Bertus zoekt echt de warmte wel op 😉
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Berichten: 2055
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door sabine »

Is zijn vacht niet aan t vervilten ofzo op zijn huid?
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

sabine schreef: 02 dec 2022, 14:22 Is zijn vacht niet aan t vervilten ofzo op zijn huid?

Nee joh hij heeft een heerlijke klitvrije vacht wel beetje bloot buikje
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie