Boxerfok discussie topic

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

kloesje schreef: 06 dec 2022, 20:11
Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:59
kloesje schreef: 06 dec 2022, 19:56 Ik ben heel benieuwd naar de combi en uiteraard de pups. Ik vind boxer pupjes altijd van die typische hoofdjes hebben (puntdakje :p )
Altijd weer leuk om uit te kijken naar een nestje. Nu eerst op naar de echo :lol1:
Ik moet nog even een leuke dekaankondiging maken maar ik heb oprecht geen goede foto's van Cato omdat ze niet stil kan staan :LOL:
Hahaha dat is dan nog een uitdaging :mrgreen:
Misschien met een dikke buik :lol1:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 11
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door EchoMira »

Ze kunnen hier wel stil zitten maar dan kijken ze meteen zo debiel.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

EchoMira schreef: 06 dec 2022, 21:31 Ze kunnen hier wel stil zitten maar dan kijken ze meteen zo debiel.
Dat is de tweede optie ja. Het is of hard rennen of slapen of dom kijken :scratch:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 11
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door EchoMira »

Mira kan wel stil staan maar dan gaat die kop meteen omlaag.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Ze kijkt gewoon niet in de camera 🤣 tenzij ze dus aan het rennen is
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 2
Berichten: 2140
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Rosanne »

Spannend hoor! Gaat vast helemaal goed komen. De drukke feestdagen laten de tijd misschien iets sneller gaan. :F:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Persistence »

Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 18:20
Ik ben zelf nu lid van de Duitse boxerclub en die stelt andere eisen. Dus als het bij mij zou kunnen moet alsnog eerst Cato op mijn naam, dan moet ik nog goedgekeurd worden, dan moet ze nog de Duitse ZTP lopen en moet minstens 1 van de ouderdieren IGP1 hebben.

Desalniettemin extra spannend omdat Cato in de praktijk natuurlijk wél mijn hond is ;)
Zijn dat de eisen voordat je met een boxer mag fokken in Duitsland?
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 1
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door blacky »

Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 18:08
ellen en de birmanen schreef: 06 dec 2022, 18:07 wachten tot ze loops zijn, wachten tot ze dekrijp zijn, wachten als ze gedekt zijn op de echo, wachten na de echo nog 5 weken tot de bevalling. is de bevalling geweest en zijn de pups geboren vliegen de 8 weken voorbij.
Sterkte met wachten.
Precies dat! Als ze eenmaal geboren zijn zijn ze zo weer groot :O:
ik vond het wachten rond de uitgerekende datum het ergst. 2 nachten voor de bevalling begint Lucky al. De eerste keer denk je oh ze gaat bevallen nou pas na 2 nachten. En de 2e keer denk je ik trap er niet meer in. eerste nest op dag 61 en 6 pups. De nacht van dag 61 beginnen en ja hoor ik trap weer in. nu geboren op dag 62. Maar fokken is idd, wachten, wachten, wachten.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Persistence schreef: 06 dec 2022, 23:11
Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 18:20
Ik ben zelf nu lid van de Duitse boxerclub en die stelt andere eisen. Dus als het bij mij zou kunnen moet alsnog eerst Cato op mijn naam, dan moet ik nog goedgekeurd worden, dan moet ze nog de Duitse ZTP lopen en moet minstens 1 van de ouderdieren IGP1 hebben.

Desalniettemin extra spannend omdat Cato in de praktijk natuurlijk wél mijn hond is ;)
Zijn dat de eisen voordat je met een boxer mag fokken in Duitsland?
Onder andere, plus verplicht AD (UV) examen dus 20 km naast de fiets.
Al is dit de eerste keer dat we een reu gebruikt hebben zonder IGP diploma's. Verschil tussen de Duitse en Nederlandse fokgeschiktheidskeuring is ook alleen het pakwerkgedeelte dat ontbreekt in de Nederlandse. Reu heeft wel de Duitse ZTP en z'n UV. Cato heeft ook UV gedaan maar een Nederlandse FGK. Ik zag de meerwaarde niet van een dubbele keuring als ze toch volgens het Nederlandse verenigingsreglement ingezet wordt. Is heel puur een monetaire overweging. Pakwerktraining is toch al snel 5 euro per keer plus dan nog reiskosten want al die clubs zitten hier zo'n 40-50 km verder en dan nog 30 euro voor examen, alleen voor een extra papier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

...
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 12 dec 2022, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Persistence »

Doyaquba schreef: 07 dec 2022, 11:51
Persistence schreef: 06 dec 2022, 23:11
Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 18:20
Ik ben zelf nu lid van de Duitse boxerclub en die stelt andere eisen. Dus als het bij mij zou kunnen moet alsnog eerst Cato op mijn naam, dan moet ik nog goedgekeurd worden, dan moet ze nog de Duitse ZTP lopen en moet minstens 1 van de ouderdieren IGP1 hebben.

Desalniettemin extra spannend omdat Cato in de praktijk natuurlijk wél mijn hond is ;)
Zijn dat de eisen voordat je met een boxer mag fokken in Duitsland?
Onder andere, plus verplicht AD (UV) examen dus 20 km naast de fiets.
Al is dit de eerste keer dat we een reu gebruikt hebben zonder IGP diploma's. Verschil tussen de Duitse en Nederlandse fokgeschiktheidskeuring is ook alleen het pakwerkgedeelte dat ontbreekt in de Nederlandse. Reu heeft wel de Duitse ZTP en z'n UV. Cato heeft ook UV gedaan maar een Nederlandse FGK. Ik zag de meerwaarde niet van een dubbele keuring als ze toch volgens het Nederlandse verenigingsreglement ingezet wordt. Is heel puur een monetaire overweging. Pakwerktraining is toch al snel 5 euro per keer plus dan nog reiskosten want al die clubs zitten hier zo'n 40-50 km verder en dan nog 30 euro voor examen, alleen voor een extra papier.
Joh wat een eisen. Is dat eigenlijk ook voor andere rassen zo dat je dit soort keuringen/diploma’s moet hebben voordat je mag fokken of heeft dit met de korte neus te maken dat ze zich moeten bewijzen op conditie?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Crutz »

Doyaquba schreef: 07 dec 2022, 15:06 Vandaag toch even beginmeting gedaan voor de wespentaille. Ze meet nu 52 cm buikomvang.
Gewicht was bij de eerste progesterontest vorige week maandag 28,5 kg (sorry @Crutz ze staat wat te vol)

Heel benieuwd wat ze bakt en of ze iets bakt.

Afbeelding

Qua gedrag is ze gewoon normaal. Waar ik wel heel blij mee ben is dat ze deze loopsheid niet 1 keer ruzie heeft gezocht met Donner! Dat was vorige keer nog wel anders, toen werd ze rond etenstijd best licht ontvlambaar die paar weken.

Echo wil ik 30-12 plannen, is aan de vroege kant (dag 27) maar niet te vroeg en dan kan ik daarna bepalen of ze 2 januari weer met mij meer naar huis gaat of dat ze in groningen blijft.

niks sorry Crutz, ze mag zo in de aanloop naar een nest prima wat voller staan
Gebruikersavatar
Noor
Posts in topic: 1
Berichten: 1937
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Locatie: Meppel

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Noor »

Succes met wachten! Spannend weer, hopen op een mooi, gezond nestje 👍👍👍
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 6
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Célie »

Spannend weer, ben benieuwd naar de kleurtjes.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Persistence schreef: 07 dec 2022, 22:24
Doyaquba schreef: 07 dec 2022, 11:51
Persistence schreef: 06 dec 2022, 23:11

Zijn dat de eisen voordat je met een boxer mag fokken in Duitsland?
Onder andere, plus verplicht AD (UV) examen dus 20 km naast de fiets.
Al is dit de eerste keer dat we een reu gebruikt hebben zonder IGP diploma's. Verschil tussen de Duitse en Nederlandse fokgeschiktheidskeuring is ook alleen het pakwerkgedeelte dat ontbreekt in de Nederlandse. Reu heeft wel de Duitse ZTP en z'n UV. Cato heeft ook UV gedaan maar een Nederlandse FGK. Ik zag de meerwaarde niet van een dubbele keuring als ze toch volgens het Nederlandse verenigingsreglement ingezet wordt. Is heel puur een monetaire overweging. Pakwerktraining is toch al snel 5 euro per keer plus dan nog reiskosten want al die clubs zitten hier zo'n 40-50 km verder en dan nog 30 euro voor examen, alleen voor een extra papier.
Joh wat een eisen. Is dat eigenlijk ook voor andere rassen zo dat je dit soort keuringen/diploma’s moet hebben voordat je mag fokken of heeft dit met de korte neus te maken dat ze zich moeten bewijzen op conditie?
Dat is hier standaard voor de werkhondenrassen, rottweiler, duitse herder, dobermann, boxer etc
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 5
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door blondie »

Zet de foto van papa gewoon weer on topic joh.
Dan kan iedereen die het wil volgen een beeld hebben van ma en pa.

Jullie hebben al meerdere nesten gefokt, en bewust tot een reu keuze gekomen en mooie gezonde nakomelingen heeft het opgebracht. Daar kun je toch gewoon trots op zijn.

En ja geneuzel (woordgrapje) heb je toch altijd als mensen er anders tegenaan kijken. Je hebt al onderbouwt waarom jullie voor deze reu zijn gegaan.

Oh en qua kleur voor boxer, voor mij toch altijd type Donner :I:
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

...
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 12 dec 2022, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mellow

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Mellow »

Wat is paps prachtig :I:
I looove boxers :hartjes:
blondie
Posts in topic: 5
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door blondie »

:E:
Marc

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Marc »

Ik had geschreven of ze ook de neusgaten van de moeder zouden erven omdat die op een foto die ik nergens meer zie helemaal dicht leken te zijn. Was dat nu zo erg? Ik heb dat weggehaald omdat ik vind dat er al genoeg gezeik is. Maar helaas werd het toch gezeik dus kan ik het net zo goed laten staan. Ik heb gewoon iets met dit rare gefok. De neus moet langer maar eigenlijk willen we het niet dus kiezen we een ouder met een beetje neus en dan vooral daarop een met een korte neus. Wat is er mis met een boxer met een langere neus zoals ze die in de meeste andere landen fokken? Ik snap het gewoon niet. Alleen in West Europa hebben de boxers een lang hoofd en een neus tussen de ogen. In de rest van de wereld zijn het gewoon honden met een korte maar wel ontwikkelde neusrug.

Ik snap dat die commentaren vervelend zijn maar voel je niet zo aangevallen. Mij valt gewoon op dat niemand echt iets wil verbeteren want het moet echt mm voor mm en toen je schreef ik krijg commentaar als ik de reu post vond ik dat een beetje provocerend.


Afbeelding


Maar laat mijn bericht echt de pret niet drukken. Ik vind boxers leuke honden, we hebben er vroeger zelf een gehad. Ik hoop alleen dat de lengte van de neus gewoon wat duidelijker en wat meer fanatiek opgepakt gaat worden.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Dat zijn alleen de Amerikaanse die zo'n neus hebben als jij post en daar krijg je hier geen stamboom op omdat er vaak pitbull doorheen zit. Bovendien pas ik voor pitbull karakter. En wat ik al schreef, dekreuen vinden die wel neus hebben zonder in te boeten op al dat andere is door het gebrek aan mensen die een reu beschikbaar stellen nogal lastig. Maar ik hou je niet tegen om een Amerikaan te importeren hoor, ik hoef m alleen niet. En ja de pups erven de neusgaten van moeder. Alleen dubbel kort wordt kort en krap. Volgende keer wil ik wat van haar houden, een reu met neus, dus dan komt er wat langers op dan nu. Heb nog 3 jaar tijd om te zoeken dan
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 11
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 08 dec 2022, 20:43 Was dat nu zo erg?
Nee. En anders is het maar wel erg. We hebben het over een afwijkende kop bij een ras dat vatbaar is voor problematische hoofden.
Is het het enige probleem? Nee. Maar dat vergroot de ellende alleen maar. Dat is geen reden om er minder streng op te zijn.
Je kunt er toch gewoon een mechelaar doorheen fokken en dan heb je in de derde generatie de mooiste boxers die je ooit gezien hebt. Zonder die inteeltbek.

Maar dat bepaalt de fokker niet zelf. Het is niet omdat je het binnen de beperkte mogelijkheden probeert goed te doen dat je dan ook meteen propageert dat boxers geen neusgaten hoeven.
En...het moet gezegd, een boxer met een dichte neus doet gewoon zijn bek open dan is het ook opgelost. Mouth breathers. Doorgaans zien we dat als vrolijk en gezellig.
Het is bij een boxer of een ambull echt iets anders dan bij een mops die meerdere gebreken heeft.

Ik vind het alleen maar zinnig om daar juist wel over te praten maar ik snap ook wel dat je dan soms denkt...gaan we weer.

Niet alleen bij boxers. Ook die bananenhoofdjes van arabieren en bezopen vacht van de perzische poes worden besproken.
Marc

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Marc »

Ja dat dacht ik dus ook. Ik vind het lastig dat als het een bekend aardig iemand is we niet meer kritisch mogen zijn en als het om "anderen" gaat mag alles wel gezegd worden. Ik vind de boxer een geweldige hond en snap ook prima dat iemand er een nest mee wil. Ik snap alleen niet dat er maar een paar reuen zouden zijn van dit ras en dat die allemaal korte neuzen hebben.

En zit er echt pitbull door de Amerikaanse boxer? Dat is dan wel een fysieke verbetering en dat karakter is er toch zo uit na een paar generaties? Moet zeggen dat onze boxer vroeger trouwens een enorme vechtersbaas was met een platte neus. Zo erg dat hij echt eng was om mee te wandelen als er een grote reu kwam. Die hond was Duits. Dus of dat knokken niet al een beetje in het ras zat vraag ik me af. Wij hebben hem dat echt niet geleerd. En de honden daarna deden dat ook niet. Het was echt een beul. Wel heel lief voor mensen.
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 6
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Célie »

Doyaquba schreef: 08 dec 2022, 17:36 Papsie.

Nouja dat, en twee honden van hetzelfde ras moeten natuurlijk altijd elkaar beter maken, perfectie bestaat gewoon niet, ook niet bij de dekreuen haha.
Dus laten we hopen dat de pups zoveel mogelijk pluspunten meepakken van beide ouders!

Afbeelding

Ik ben ook zeker trots op de andere puppen, maar goed dit keer ook wel iets gek gelopen omdat ik eerst zolang een andere reu in m'n hoofd had. Maar goed, misschien over 2 jaar als hij wat ouder is en wel alles binnen is aan uitslagen. Normaal weten we gewoon zo ver van tevoren welke combi en nu was het maar heen en weer twijfelen...daar baal ik wel wat van.

O en als je gek bent op Donner z'n kleurtje, dit is Eamon (Evert) inmiddels uit het vorige nest van 25 april. Beetje schrik, hij is al 33 kg...komt in januari 3 weekjes logeren.

Afbeelding
Ik vind het een mooierd :D Paps

En Eamon ook :D
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 6
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Célie »

Marc schreef: 08 dec 2022, 22:05 Ja dat dacht ik dus ook. Ik vind het lastig dat als het een bekend aardig iemand is we niet meer kritisch mogen zijn en als het om "anderen" gaat mag alles wel gezegd worden. Ik vind de boxer een geweldige hond en snap ook prima dat iemand er een nest mee wil. Ik snap alleen niet dat er maar een paar reuen zouden zijn van dit ras en dat die allemaal korte neuzen hebben.

En zit er echt pitbull door de Amerikaanse boxer? Dat is dan wel een fysieke verbetering en dat karakter is er toch zo uit na een paar generaties? Moet zeggen dat onze boxer vroeger trouwens een enorme vechtersbaas was met een platte neus. Zo erg dat hij echt eng was om mee te wandelen als er een grote reu kwam. Die hond was Duits. Dus of dat knokken niet al een beetje in het ras zat vraag ik me af. Wij hebben hem dat echt niet geleerd. En de honden daarna deden dat ook niet. Het was echt een beul. Wel heel lief voor mensen.
Nou volgens mij is dat karakter er echt niet zomaar uit hoor, ik zie het bij de franse bullen waar ze stafford doorheen hebben gekruist (voor het blauwe kleurtje) dat blijven ook hele andere karakters dan de "gewone fransjes" ook na 5 generaties nog.
Plaats reactie