Boxerfok discussie topic

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Boxerfok discussie topic

Bericht door Doyaquba »

Blijkbaar nu algemeen boxer discussie topic.

Edit: Geen updates meer vanuit mij voorlopig. Ik ben er klaar mee want hele discussie al 10 keer uitgeschreven op dit en vorig forum
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 12 dec 2022, 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3518
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Crutz »

Duimen draaien
Nanna

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Nanna »

Succes!
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 1
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Elian »

Duim duim! Lijkt me lastig dat wachten. Ik fok ratten en daarbij wacht je een stuk minder lang, gelukkig maar want ik heb maar weinig geduld. 😂
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Elian schreef: 06 dec 2022, 17:24 Duim duim! Lijkt me lastig dat wachten. Ik fok ratten en daarbij wacht je een stuk minder lang, gelukkig maar want ik heb maar weinig geduld. 😂
Ik ben ook niet zo'n geduldig persoon
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 12 dec 2022, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Zinodo schreef: 06 dec 2022, 17:44 Succes! Laat je aanstaande papa ook zien? :D
Krijg dan commentaar denk ik :')

Edit; dat dus
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 06 dec 2022, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1037
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door ellen en de birmanen »

wachten tot ze loops zijn, wachten tot ze dekrijp zijn, wachten als ze gedekt zijn op de echo, wachten na de echo nog 5 weken tot de bevalling. is de bevalling geweest en zijn de pups geboren vliegen de 8 weken voorbij.
Sterkte met wachten.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

ellen en de birmanen schreef: 06 dec 2022, 18:07 wachten tot ze loops zijn, wachten tot ze dekrijp zijn, wachten als ze gedekt zijn op de echo, wachten na de echo nog 5 weken tot de bevalling. is de bevalling geweest en zijn de pups geboren vliegen de 8 weken voorbij.
Sterkte met wachten.
Precies dat! Als ze eenmaal geboren zijn zijn ze zo weer groot :O:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Persistence »

Spannend! Dit nestje wordt dan bij jou geboren ook?
Succes met wachten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Persistence schreef: 06 dec 2022, 18:14 Spannend! Dit nestje wordt dan bij jou geboren ook?
Succes met wachten.
Nee dat lijkt me geen goed idee met fulltime werk en in een appartement. Pups zijn best lawaaierig :Q:
Ik neem zoveel mogelijk vrij om er vaak bij te zijn voor Cato, maar ze gaat wel naar m'n ouders daarvoor. Het is ook m'n moeders fokkerij op papier, al doen we veel samen. Ik ben zelf nu lid van de Duitse boxerclub en die stelt andere eisen. Dus als het bij mij zou kunnen moet alsnog eerst Cato op mijn naam, dan moet ik nog goedgekeurd worden, dan moet ze nog de Duitse ZTP lopen en moet minstens 1 van de ouderdieren IGP1 hebben.

Desalniettemin extra spannend omdat Cato in de praktijk natuurlijk wél mijn hond is ;)

Vorige week ervaren dat Donner prima alleen thuis kan zijn zonder haar dus dat is wel een hele opluchting. Dat vond ik nog wel spannend, we werken immers beide fulltime en zijn dan toch vaak 6-7 uur per dag van huis.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1866
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Mizzsylver »

ja dat eeuwige wachten.... en voor je het weet vliegen de pups alweer uit

Succes met wachten en hopelijk mooie puppies! Wat voor kleuren kunnen er komen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Mizzsylver schreef: 06 dec 2022, 18:33 ja dat eeuwige wachten.... en voor je het weet vliegen de pups alweer uit

Succes met wachten en hopelijk mooie puppies! Wat voor kleuren kunnen er komen?
Alles, ze zijn beide goudgestroomd met witaftekening en geeldragend. Dus geel, gestroomd (beide met en zonder witte aftekeningen) en wit kan voorkomen. Dus is heel spannend qua kleurtjes
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 5
Berichten: 2752
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door blondie »

Spannend weer hoor!
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Even een lullepraatje omdat ik het belangrijk vind en er tegenwoordig veel te doen is over kortsnuiten.

Ongunstige evolutionaire karakteristieken zoals dit zijn altijd recessief. Je kan alleen korte neuzen, korte ruggen, pootjes etc krijgen als je er bij beide ouders op selecteert.

Om te zorgen dat je geen extremen krijgt moet 1 ouderdier dus aan de andere kant van extreme zitten.
Onze moederlijn geeft keer op keer gezonde open neusgaten en mooie 1/3 neus schedel verhoudingen en moeder en pups zitten dan in het groene bereik, ook met reuen die in het oranje gebied zitten.

Het aantal volledig geteste dekreuen is in ons ras erg beperkt. Als je wil letten op voldoende variatie in de lijnen, gezondheidsuitslagen en dan ook nog eens de langste neuzen wil kiezen blijft er bijna niets over. Het is dus altijd een afweging. In dit geval gaf karakter de doorslag omdat Cato iets teveel aan de wantrouwige kant zit.

Ben heel benieuwd wat er uit komt, discussietopics over kortsnuiten zijn er genoeg dus die discussies graag daar of via pb om niet een leuk puppytopic teveel te bevuilen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Ik verwijder nooit iets hier maar als het moet mag het topic wel weg. Ik heb al te vaak discussie gehad hierover en dat vind ik echt niet erg af en toe maar het haalt de lol nogal van het topic af. Ja wij fokken rashonden en maken binnen dat ras een overwogen keuze.

Prima als er voortaan alleen kruisingen geplaatst mogen worden in het fokhok maar dan moet iemand dat even bepalen! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

Zinodo schreef: 06 dec 2022, 19:40 Heh? Er is toch nog helemaal geen commentaar geleverd?
Nee was heel snel weer verwijderd :vaag: kinderachtig. Net toen ik uitgebreid ging uitleggen waarom dan deze reu
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 11
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door EchoMira »

Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:32 Het aantal volledig geteste dekreuen is in ons ras erg beperkt. Als je wil letten op voldoende variatie in de lijnen, gezondheidsuitslagen en dan ook nog eens de langste neuzen wil kiezen blijft er bijna niets over.
Dat is dan weer een gevolg van de keuze om het stamboek gesloten te houden.
Moeten kiezen tussen gezond, minder verwant of een gezonde kopvorm is natuurlijk een teken aan de wand.
Een robuuste populatie heeft meer dan voldoende gezonde exemplaren om niet tussen kwaden te hoeven kiezen. Maar goed, daar ga je met dit nest niets aan veranderen.
EchoMira
Posts in topic: 11
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door EchoMira »

Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:38 Ik verwijder nooit iets hier maar als het moet mag het topic wel weg.
Oh, daar voorzie ik een probleempje. Bestaand beleid dat veranderd wordt en dat iedereen daar dan inspraak in moet hebben...enzovoorts.

De kortere weg is dat je gewoon zelf je berichten aanpast. Dat kan altijd.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

EchoMira schreef: 06 dec 2022, 19:42
Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:32 Het aantal volledig geteste dekreuen is in ons ras erg beperkt. Als je wil letten op voldoende variatie in de lijnen, gezondheidsuitslagen en dan ook nog eens de langste neuzen wil kiezen blijft er bijna niets over.
Dat is dan weer een gevolg van de keuze om het stamboek gesloten te houden.
Moeten kiezen tussen gezond, minder verwant of een gezonde kopvorm is natuurlijk een teken aan de wand.
Een robuuste populatie heeft meer dan voldoende gezonde exemplaren om niet tussen kwaden te hoeven kiezen. Maar goed, daar ga je met dit nest niets aan veranderen.
Klopt maar dit nest heeft geen fokambitieuze toekomsten baasjes, die willen alleen een hond met goed karakter die niet met 8 jaar omvalt aan allerlei ziektes. Dan is dat dus even de prioriteit. En ja dat is een teken aan de wand en dat weten we. Probleem is ook dat wij daar niets aan gaan veranderen met 1 nestje per jaar. Ook dat zet geen zoden aan de dijk namelijk.

Het gebrek aan dekreuen vind ik wel echt een probleem worden. Dat maakt de keuze idd erg beperkt
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

EchoMira schreef: 06 dec 2022, 19:46
Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:38 Ik verwijder nooit iets hier maar als het moet mag het topic wel weg.
Oh, daar voorzie ik een probleempje. Bestaand beleid dat veranderd wordt en dat iedereen daar dan inspraak in moet hebben...enzovoorts.

De kortere weg is dat je gewoon zelf je berichten aanpast. Dat kan altijd.
Ik bedoelde meer als de meerderheid van mening is dat we voortaan rashonden boycotten en alleen over geteste kruisingen praten is dat ook prima. Maar dan wil ik even een heads up en een polletje :Q: weet ik ook hoe de vlag hangt.

Maar goed Zinodo heeft gelijk, ik was op mn teentjes getrapt... Ik ken het commentaar. Alleen volgens mij heb ik de vorige keer de hele discussie al gedaan. Ik heb echt geen plaat voor mn kop. Maar ik weet dat de pups een veel gematigdere kopvorm gaan hebben want dat is hoe verparen gaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1532
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door kloesje »

Ik ben heel benieuwd naar de combi en uiteraard de pups. Ik vind boxer pupjes altijd van die typische hoofdjes hebben (puntdakje :p )
Altijd weer leuk om uit te kijken naar een nestje. Nu eerst op naar de echo :lol1:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 23
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Doyaquba »

kloesje schreef: 06 dec 2022, 19:56 Ik ben heel benieuwd naar de combi en uiteraard de pups. Ik vind boxer pupjes altijd van die typische hoofdjes hebben (puntdakje :p )
Altijd weer leuk om uit te kijken naar een nestje. Nu eerst op naar de echo :lol1:
Ik moet nog even een leuke dekaankondiging maken maar ik heb oprecht geen goede foto's van Cato omdat ze niet stil kan staan :LOL:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 11
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door EchoMira »

Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:49
Ik bedoelde meer als de meerderheid van mening is dat we voortaan rashonden boycotten en alleen over geteste kruisingen praten is dat ook prima. Maar dan wil ik even een heads up en een polletje :Q: weet ik ook hoe de vlag hangt.
Jij wil het dus dan maak je dat polletje zelf ook maar.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door Gretha »

Spannend. Veel succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1532
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Fokken is eigenlijk maar saai

Bericht door kloesje »

Doyaquba schreef: 06 dec 2022, 19:59
kloesje schreef: 06 dec 2022, 19:56 Ik ben heel benieuwd naar de combi en uiteraard de pups. Ik vind boxer pupjes altijd van die typische hoofdjes hebben (puntdakje :p )
Altijd weer leuk om uit te kijken naar een nestje. Nu eerst op naar de echo :lol1:
Ik moet nog even een leuke dekaankondiging maken maar ik heb oprecht geen goede foto's van Cato omdat ze niet stil kan staan :LOL:
Hahaha dat is dan nog een uitdaging :mrgreen:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Plaats reactie