Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Hallo,

Berg je, hier komt een lang verhaal. En nee, het is geen grap :)

Sinds een maand heb ik een papegaai aan de roedel hier toegevoegd. Alleen nu heb ik sinds een week een probleem waarvan ik niet gedacht het ooit te hebben. En waarvan ik ook niet weet hoe het op te lossen. Tips zijn dus welkom :)

Komtie: de papegaai is een babbelaar. Haar vorige eigenaar is een man, dus ik heb nu de hele dag een (ietwat nasale) mannenstem in huis. “Kopje koffie, even lekker douchen, lekker he?” En af en toe een dikke boer. Tja, dat krijg je schijnbaar als je een papegaai van een man overneemt ;-)

Maar nu komt het. Overdag is er geen enkel probleem. De honden vinden het wel gezellig, zo’n babbelaar. De ellende begint ’s avonds. Als het schemert of donker is en ik het licht in de achterkamer uitdoe en/of een doek over de kooi van de papegaai doe. Met het idee dat ze dan gaat slapen. Dan zegt het beestje een aantal keer – heel sympathiek: weltrusten! Niet hard, maar wel op een wat rare nasale toon. En Jet is daar ineens verschrikkelijk bang voor. Ik ben vorige week een avond weg geweest, misschien is er toen in het donker iets gebeurd in combinatie met dat de papegaai ‘weltrusten’ zei? Ik heb geen idee. Maar bij het woord weltrusten begint Jetje te drentelen, bibberen en hijgen. Ze is niet meer benaderbaar, wil niets eten, is niet te sturen. Ze is volledig in zichzelf gekeerd.

Wat ik nu doe: op de bank gaan zitten, zodat ze bij me kan zitten. En wachten tot ze rustig is. Aandacht geven maakt het alleen maar erger, haar proberen op haar plek sturen ook, afleiden lukt niet. Als de papegaai stil is, duurt het best een tijd tot Jet weer volledig ontspannen is en lekker ligt te snurken (en als de papegaai ’s morgen begint met goeiemorgen, is er niets aan de hand).

Gister ging het trouwens goed, toen waren de honden en ik weggeweest ’s avonds en had ik de doek van tevoren over de kooi gedaan, kwamen we in het donker terug, heb ik de lichten niet aangedaan en zelf niets gezegd. Zodat de papegaai niet ging babbelen. Dat kan voor even, maar om nou de ganse winter in het donker te zitten zwijgen omdat de papegaai anders zo sympathiek is om ons weltrusten te wensen, haha!

Maar goed, ik wil er dus wat aan doen. Jet is enorm gevoelig, het verbaast me op zich niet dat juist zij zo’n plotselinge angst heeft. Heeft iemand een idee waardoor ik haar kan leren dat het weltrusten van de papegaai niet eng is? Met voertjes strooien of wat dan ook helpt niet, ze blokkeert volledig bij de eerste weltrusten van het beest. Ik kan de papegaai ‘s avonds niet in een andere ruimte te zetten helaas, anders deed ik dat. Op termijn kan dat misschien wel. En een papegaai afleren om weltrusten te zeggen is vrees ik ook een kansloze missie.

Trouwens, als het echt echt niet leuk meer is, kan de papegaai bij vrienden in de volière. Ik ben dol op Jet, dus wil niet dat zij eronder lijdt dat ik zo nodig een oude papegaai op wil vangen. Maar eerst wil ik het graag proberen op te lossen. Want overdag is er niets aan de hand:)

Heeft iemand tips? Thanks alvast!
Gebruikersavatar
Anne
Posts in topic: 2
Berichten: 627
Lid geworden op: 14 sep 2021, 18:43

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Anne »

Misschien het licht uitdoen nadat het welterusten is gezegd? Zodat Jet kan zien dat er niets en niemand anders is.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door blondie »

Misschien iemand die papagaaien heeft raadplegen.
Wellicht kun je vrij rap met wat oefening de papagaai een ander woord aanleren voor het slapen gaan waarbij hij jouw stem toon overneemt??

Slaap kindje slaap laten zingen of zo... ken er een die het clublied van Feyenoord heeft leren zingen.. maar goed of je daar nu zo blij van gaat worden :engel:
Sterre
Posts in topic: 7
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sterre »

Wat blondie zegt dacht ik ook. Dat het misschien mogelijk is een ander woord aan te leren. Papegaai van vroegere vrienden van ons zei altijd als de doek over zijn kooi ging. Ga je lekker slapen? En hij sliste bij het woord slapen. Soort schlapen. Was erg schattig.
Nanna

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Nanna »

Die vrienden met die voliere, hebben die nog meer papaegaaien? Dan zou dat mijn keus zijn. Een papegaai in zijn eentje, als echt groepsdier, vind ik altijd iets intens triests hebben..
Gebruikersavatar
Jetski
Posts in topic: 1
Berichten: 652
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:12
Welke: Portugese waterhond

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Jetski »

Niet een oplossing om de angst aan te pakken, maar 1 om het geluid te dempen bij Jet : Een Hoodie oorbeschermer.
Deze gebruik ik voor Ollie als ik m droogblaas met de waterblazer omdat ie dat geluid niet fijn vindt.
Te koop bij oa trim.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 1
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door hakunamatata »

Kun je die welterusten niet opnemen en dan overdag ermee oefenen? Wellicht gaat de lading er dan vanaf en is het probleem over.

Papegaaien zijn echt leuk (bij een ander) maar net als nanna vind ik ze vaak ook erg triestig in hun eentje enorm beperkt. Het zijn echt prachtige vogels.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door CatnDog »

Dit doet me denken aan het verhaal van Diana. (Ze mag hier natuurlijk ook zelf op reageren :F: ).
Het betreft het deel waar je een doek over de kooi legt.
Haar hond Fayah vond het dus heel vreemd dat haar andere hond Amy ineens met een kleed over zich heen rond liep. Alsof er iets vreemds (lees: spannends/engs) was, alsof ze Amy niet direct herkende.

Jet heeft er misschien moeite mee dat ze de papegaai, met de doek over de kooi en/of in het donker, niet kan zien en ze dus niet herkent dat het geluid van de papegaai komt. In de plaats lijkt het geluid uit het niets te komen en dat vindt ze misschien eng?
Misschien helpt het als Jet de papegaai deels kan zien en met haar neus onderzoeken. Dan zal het een kwestie van herkenning en gewenning moeten zijn, zodat ze realiseert dat het niet iets is om bang van te worden.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 28 dec 2022, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Nanna schreef:Die vrienden met die voliere, hebben die nog meer papaegaaien? Dan zou dat mijn keus zijn. Een papegaai in zijn eentje, als echt groepsdier, vind ik altijd iets intens triests hebben..
Ja, snap ik hoor. Dat heb ik ook! Mijn eigen doel was ook een buitenvoliere, waar ze wat gezelschap heeft. Maar dat was het plan voor van t voorjaar, dus tot die tijd moet ik iets.
Nu is dit beestje niet triestig hoor. Ze vindt het reuzegezellig bij ons. De honden vinden haar (overdag) leuk. Ze vindt mij geweldig en ik lig steeds in een deuk om haarAfbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

blondie schreef:Misschien iemand die papagaaien heeft raadplegen.
Wellicht kun je vrij rap met wat oefening de papagaai een ander woord aanleren voor het slapen gaan waarbij hij jouw stem toon overneemt??

Slaap kindje slaap laten zingen of zo... ken er een die het clublied van Feyenoord heeft leren zingen.. maar goed of je daar nu zo blij van gaat worden :engel:
Hahaha, neeeeeeAfbeelding
Het is vooral de toon van het weltrusten, ik moet toegeven… het is wat luguberAfbeelding Maar goeie, ik ga een papegaaienexpert raadplegen.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

hakunamatata schreef:Kun je die welterusten niet opnemen en dan overdag ermee oefenen? Wellicht gaat de lading er dan vanaf en is het probleem over.

Papegaaien zijn echt leuk (bij een ander) maar net als nanna vind ik ze vaak ook erg triestig in hun eentje enorm beperkt. Het zijn echt prachtige vogels.
Slim, ga ik doen. Dank!
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Anne schreef:Misschien het licht uitdoen nadat het welterusten is gezegd? Zodat Jet kan zien dat er niets en niemand anders is.
Ja, dat doe ik. Alleen kan de papegaai ook zo ineens een half uur later nog een keer weltrusten roepenAfbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Jetski schreef:Niet een oplossing om de angst aan te pakken, maar 1 om het geluid te dempen bij Jet : Een Hoodie oorbeschermer.
Deze gebruik ik voor Ollie als ik m droogblaas met de waterblazer omdat ie dat geluid niet fijn vindt.
Te koop bij oa trim.nl
Ga ik checken, thanks!
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

CatnDog schreef:Dit doet me denken aan het verhaal van Diana. (Ze mag hier natuurlijk ook zelf op reageren :F: ).
Het betreft het deel waar je een doek over de kooi legt.
Haar hond Fayah vond het dus heel vreemd dat haar andere hond Amy ineens met een kleed over zich heen rond liep. Alsof er iets vreemds (lees: spannends/engs) was, alsof ze Amy niet direct herkende.

Jet heeft er misschien moeite mee dat ze de papegaai, met de doek over de kooi en/of in het donker, niet kan zien en ze dus niet herkent dat het geluid van de papegaai komt. In de plaats lijkt het geluid uit het niets te komen en dat vindt ze misschien eng?
Misschien helpt het als Jet de papegaai deels kan zien en met haar neus onderzoeken. Dan zal het een kwestie van herkenning en gewenning moeten zijn, zodat ze realiseert dat het niet iets is om bang van te worden.
Dit ga ik uitproberen. Overdag is er niets aan de hand. “Loopt” de papegaai ook los in de kamer, tussen de honden. Geen probleem. Het is echt iets met de toon van het Weltrusten. Ik zal de doek eens deels weglaten. Kijken of dat helpt. Ik doe de doek er nu over omdat de vorige eigenaar dat altijd deed, het beestje is dat dus gewend.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Sterre schreef:Wat blondie zegt dacht ik ook. Dat het misschien mogelijk is een ander woord aan te leren. Papegaai van vroegere vrienden van ons zei altijd als de doek over zijn kooi ging. Ga je lekker slapen? En hij sliste bij het woord slapen. Soort schlapen. Was erg schattig.
Het weltrusten klinkt ook best aandoenlijk, maar dat vindt Jet dus nietAfbeelding Maar ik ga met jullie tips aan de slag, dank!
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Sandra&co schreef:Als Jet het zo eng blijft vinden zou ik mooi die papegaai even bij de anderen in de volière zetten en dan van het voorjaar vlug een eigen volière bouwen met een maatje erbij. Win-win. Minder leuk voor jou, maar de beesten die er al zijn, zouden voorrang hebben.
Dat is ook een optie inderdaad. Al is het nu wat koud buiten voor het beest. Maar wil toch eerst een poging doen. Want overdag vinden ze elkaar wel gewoon leuk.
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sirene »

Zou inderdaad het woord opnemen en overdag gaan oefenen. Eerst zacht afspelen “ welterusten” koekje en dat een keer of 10. Als ze snapt dat “welterusten “ een koekje betekend ga je het harder afspelen.
Als
Het goed gaat kun je natuurlijk ook gewoon de papegaai overdag welterusten laten zeggen
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 1
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door annnie »

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar die lugubere weltrusten, doe eens een filmpje:)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

annnie schreef:Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar die lugubere weltrusten, doe eens een filmpje:)
Ik ga het proberen op te nemen. Ook om te oefenen. Wordt vervolgdAfbeelding
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11140
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door EchoMira »

Als ik niet wist wat een papegaai was en die ook nog buiten zicht zat zou ik ook doodsbang worden als ik ineens " stemmen hoorde".

Je moet er iets omheen zetten. Dus een ritueel dat begint voor je de papegaai naar bed doet en afloopt als hij echt slaapt.
Laaghangend fruit is een extra maaltijd op dat moment of een wandelingetje.

Dat klinkt te simpel om effectief te zijn maar dat is nou net het niveau waarop honden en papegaaien het goed doen.

Wat heb je voor paap?
Ik ben er dol op.
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11140
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door EchoMira »

Hakkene schreef: 29 dec 2022, 20:05
annnie schreef:Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar die lugubere weltrusten, doe eens een filmpje:)
Ik ga het proberen op te nemen. Ook om te oefenen. Wordt vervolgdAfbeelding
Ik zou het heel erg niet op andere momenten gaan afspelen. Dat is niet helpend.
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11140
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door EchoMira »

Overigens zou ik het als casus goed filmen. Dit is natuurlijk een heel bijzondere situatie waar gedragswetenschappers van houden.
Sowieso viral-materiaal.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

EchoMira schreef:Als ik niet wist wat een papegaai was en die ook nog buiten zicht zat zou ik ook doodsbang worden als ik ineens " stemmen hoorde".

Je moet er iets omheen zetten. Dus een ritueel dat begint voor je de papegaai naar bed doet en afloopt als hij echt slaapt.
Laaghangend fruit is een extra maaltijd op dat moment of een wandelingetje.

Dat klinkt te simpel om effectief te zijn maar dat is nou net het niveau waarop honden en papegaaien het goed doen.

Wat heb je voor paap?
Ik ben er dol op.
Deze, ze is 38 en echt heel leuk:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

EchoMira schreef:
Hakkene schreef: 29 dec 2022, 20:05
annnie schreef:Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar die lugubere weltrusten, doe eens een filmpje:)
Ik ga het proberen op te nemen. Ook om te oefenen. Wordt vervolgdAfbeelding
Ik zou het heel erg niet op andere momenten gaan afspelen. Dat is niet helpend.
Ik vrees dat het de combi donker en weltrusten is. Dus dat overdag afspelen niet helpt. En ik wil eigenlijk ook niet dat ze overdag ook negatieve associaties heeft met de papegaai, bedenk ik nu. Dus goeie.

Maar ik denk dat ik het eens anders doe. Volle bak licht tot ik echt m’n bed in duik. Dus niet meer schemeren en proberen de ideale omstandigheden te scheppen voor alle partijen. En dan hopen dat Pop haar dikke snavel houdt en Jet doorsnurkt.
Laatst gewijzigd door Hakkene op 29 dec 2022, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

EchoMira schreef:Overigens zou ik het als casus goed filmen. Dit is natuurlijk een heel bijzondere situatie waar gedragswetenschappers van houden.
Sowieso viral-materiaal.
Och arm, dat laatste weet ik niet, maar het eerste is een goed idee. Dank u!
Plaats reactie