Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

BieneMaya

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door BieneMaya »

Heeft 'ze' ook een naam? Mss kun je dat koppelen aan het welterusten.. dat je samen met Jet het ritueel aanpast naar.. 'polly zegt trusten'.
Sterre
Posts in topic: 7
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sterre »

Mellow schreef: 30 dec 2022, 14:18
Sterre schreef: 30 dec 2022, 14:04 Dank je Mellow. Ik heb dat gedaan maar er veranderde niks. Ik ben daar zo onhandig in, ik heb nu gewoon de foto weggehaald. Anders staat het topic vol met dezelfde foto. Is goed zo.
Oke, je quote daar is nog niet goed :proest: (sorry)
Ik wil het wel even voor je aanpassen.
Nee hoor dat hoeft niet. Maar bedankt in ieder geval.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door CatnDog »

Wat een prachtige papegaai!

Ik krijg ook de indruk dat Jet, in de woorden van Alfilillo, een 'gevoelige blokkeerder' is. Ze is van dat ene moment, zo'n stem als 'uit het niets', enorm onder de indruk geraakt.

Ik vind de oplossing van EchoMira, het creëren van een nieuw ritueel, wel een goed idee. Al weet ik niet hoe dit er in praktijk uit zou moeten zien.
Het deel waar het donker wordt voor de papegaai zou ik hierbij in stand houden, dus niet veranderen, maar misschien iets er iets aan vooraf laten gaan.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Sirene schreef:
Hakkene schreef: 29 dec 2022, 22:09
Sirene schreef:Kan Jet niet gewoon met je mee?
Jazeker, maar we moeten een keer weer naar huis:)

Met jou mee naar de slaapkamer bedoel ik.

Maar hoe reageert Jet als je nu overdag die Welterusten zacht afspeelt? Ik gok helemaal niet.
Eergister niet, toen was ik bij mijn ouders en was ik het filmpje aan het uploaden en afspelen. Dus ik dacht dat het echt aan het donker en de stem lag.

Vandaag reageert ze wel. Terwijl ik niet eens thuis ben met haar. Dus ze drentelde nu bij m’n ouders door de kamer. Ze herstelt wel snel gelukkig. Binnen 5 minuten na het weltrusten lust ze een weer een stukje oliebol.

Maar dat is ook Jet, die gaat dingen koppelen en haar angst uitbreiden, als ze de kans krijgt. Zo wilde ze gister niet eens mee naar binnen, na de laatste ronde.

Het voorkomen van de angst lukt me dus nog niet, maar we hebben nu wel een manier gevonden om iets sneller te herstellen. Stijf tegen me aan op de bank, onder een dekentje met de kop op m’n been. En dan kijk ik een serie, dus ben niet met haar bedrog (los van een aai over de bol af en toe)

Avond 1 duurde het 2,5 uur…. Avond 3 duurde het minder dan een uur. Maar goed, het ligt er dus ook een beetje aan of Pop (de papegaai) haar waffel houdt. Wat ik bij avond 3 anders deed dan daarvoor: ik hield geen rekening met Jet, babbelde wel tegen de honden, maar negeerde haar angst bij het “afdekken” van de papegaai en het uitdoen van het licht daar. Meer de focus op het herstel daarna dus.

Voor vanavond heb ik zalm en ham. We zullen zien of dat helptAfbeelding Maar goed, we zijn er nog niet. Maar ik denk nog steeds dat het goedkomt, omdat ze eerder dit soort angsten gehad heeft. En omdat ze overdag de papegaai wel kan hebben. Dan ligt ze te snurken in de kamer en kan Pop roepen wat ze wil.
Ook als ik weg ben (gelukkig). Ik moet gewoon de juiste knop vinden.

Afbeelding
Uiteindelijk komt het iedere avond weer goedAfbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Alfilillo schreef:Wat een aparte situatie.
Alfil is hier ook een gevoelige blokkeerder. Als ze eenmaal die knop omgezet hebben in het hoofd, krijg je ze er niet een twee drie weer uit. De kunst in dit geval is denk ik dat je haar niet in die staat laat komen door haar focus ergens anders op te houden, dus al vóórdat de papegaai welterusten zegt. Je zal dan met grof geschut moeten komen, zeker in het begin. Rauwe biefstuk of zo. Voortdurend kleine stukje geven, zodat haar brein volledig gericht is op meer biefstuk krijgen. Als de papegaai tijdens dat proces een paar keer ´welterusten´ zegt, dank je dat ze dan toch zal blokkeren?
Ah, dit ga ik vanavond proberen met m’n zalm en ham!
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Nanna schreef:Jet is geloof ik de slimste nietAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Maar goed, je hebt het welterusten nu op band staan dus ik zou dat de godganse dag afspelen en dan meteen slagroom in de hond.
Dat is correct. Maar wel verschrikkelijk lief en aandoenlijk. En Miep is nog dommer. Het zit me niet meeAfbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

blondie schreef:Heb er vast overheen gelezen maar is de doek al over de kooi als ze welterusten zegt?

Kan dan ook zijn dat ze het niet aan de papegaai linkt maar denkt dat er een manspersoon in huis is die ze niet ziet en/of ruikt?
Het maakt nu niet meer uit. Ik weet niet hoe het begonnen is. Maar nu is ze van ieder geluid van de papegaai in het donker van slag. Gelukkig is het meestal maar een korte tijd dat die papegaai babbelt, als de doek erover hangt, gaat ze meestal pitten. Als ik dan niets meer hardop zeg, houdt ze haar waffel wel tot de ochtend. En voor het goedemorgen (dat net zo raar klinkt) is jet niet bang.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

CatnDog schreef:Wat een prachtige papegaai!

Ik krijg ook de indruk dat Jet, in de woorden van Alfilillo, een 'gevoelige blokkeerder' is. Ze is van dat ene moment, zo'n stem als 'uit het niets', enorm onder de indruk geraakt.

Ik vind de oplossing van EchoMira, het creëren van een nieuw ritueel, wel een goed idee. Al weet ik niet hoe dit er in praktijk uit zou moeten zien.
Het deel waar het donker wordt voor de papegaai zou ik hierbij in stand houden, dus niet veranderen, maar misschien iets er iets aan vooraf laten gaan.
Op dat ritueel ben ik inderdaad aan het puzzelen.
Ik weet het ook niet precies nogAfbeelding
Gebruikersavatar
Flo
Posts in topic: 1
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 feb 2022, 21:34
Honden: 2

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Flo »

[/quote]
Afbeelding
Uiteindelijk komt het iedere avond weer goedAfbeelding
[/quote]

Wat een lieve foto, die achterpoten helemaal naar de neus gevouwen :hartjes:

Mooie papegaai! Misschien kun je de vogelkooi op wielen zetten en dan voor het welterusten moment en voordat je het kleed over de kooi doet, de muziek of tv wat harder zetten bij de hond en dan de vogel mooi naar een andere ruimte rollen (koppel daar maar een ander woord aan). Deuren dicht, slaap lekker, kleed erover.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Ik heb nu een manier gevonden waarmee Jet binnen 10 minuten weer rustig is. Alleen dan moet de papegaai haar snavel wel houden. Anders begint het feest van 10 minuten weer. En voor nu zit ze dus de hele avond tegen me aan geplakt, ik ben haar steun en toeverlaat. Maar goed, daar werk ik later wel weer aan. Eerst maar eens de angst onder controle krijgen. Ik heb een sessie van 10 minuten gefilmd, zal ‘m even bewerken (iets inkorten) en hier plaatsen.

Het gaat op zich dus nog niet beter met de angst, maar ze is er wel sneller uit omdat we een routine hebben.

Het filmpje volgt vandaag of morgen, als jullie aan de hand daarvan tips hebben, graag :)
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sirene »

Zag je naam in een ander topic voorbij komen. Hoe gaat het nu?
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

Sympathiek dat je ernaar vraagt:) Redelijk. En het scheelt ook nogal per dag. Het gaat beter, maar we zijn er niet.

Wat beter gaat:
- ze kalmeert sneller (van 2,5 uur naar minder dan 10 minuten).
- Ze is bijna nooit meer zo in paniek als in het begin (toevallig net vanavond even wel, omdat ik iets in de structuur veranderde waardoor de papegaai druk deed)
- Ik kan haar - goed gepland - s avonds weer alleen laten (als ik er niet ben, praat de papegaai niet). Ik moet er wel rekening mee houden dat ik als ik terugkom even op de bank plof, totdat iedereen weer slaapt.
- Ze kan weer zonder problemen in de woonkamer slapen
- Ze is weer redelijk af te leiden met lekkers, een paar weken geleden wilde ze zelfs geen leverworst aannemen
- Ze kan in de keuken als ik weg moet en ik vertrouw het qua relaxtheid niet, heb er een deur tussen gezet

Wat nog niet beter gaat:
- Ook al kalmeert ze sneller, ieder geluid uit de kooi na schemering is ondertussen eng. En dan beginnen de tien bibberminuten weer
- Ze drentelt nu ook bij “goedemorgen”. Het beest heeft iets tegen beleefdheden in het donker geloof ik
- Ze wil s avonds niet graag naar binnen, na de laatste pies, komt wel en is dan ook direct weer rustig, maar ik moet haar even over een drempel helpen
- Ze plakt meer aan me, al gaat dat ook iets beter.
- Ik heb het idee dat ze zichzelf een beetje gek maakt, dus nu is de tactiek: niets aan de hand jet, kom. Meestal hobbelt ze achter me aan en ploft ze dan naast me op de bank.

Maar goed, het was een paniekerige 1, denk dat het nu een onrustig 6je is. Dus we zijn er nog niet. Ik geef het nog een paar weken, kijken of we iig op een 8 kunnen komen… en anders zoek ik een andere oplossing. Want m’n Jetje moet nog wel een paar goeie jaren hebben natuurlijk.

Ik vind het wel fijn dat ze in ieder geval weer lekker ontspannen naast me ligt te snurken het grootste deel van de avond. Ze is nu zelfs voor het eerst in haar eentje in de keuken neergeploft. Met de deur open. Ik hoor haar snurken. Dus dat is mooi.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door CatnDog »

Ik had wel verwacht dat het nog een hele nasleep zou hebben (op basis van jouw beschrijving van het gedrag van Jet).
Maar... ik vind een zesje toch al veel beter dan een 1. Op naar de 8!
EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11140
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door EchoMira »

En hoe is het met de papegaai?
Want de druk is er natuurlijk wel als je ze allebei in huis hebt.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 37
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Hakkene »

EchoMira schreef:En hoe is het met de papegaai?
Want de druk is er natuurlijk wel als je ze allebei in huis hebt.
Met de papegaai gaat het volgens mij goed. Die is gelukkig zolang ze genoeg aandacht krijgt.

Ze zit op dit moment heerlijk te koeren in haar kooi. Er is me al 5x koffie aangeboden en bij ieder hapje yoghurt dat ik neem, hoor ik: lekker he?

Kijk nou toch, wat een leukerd.

Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 7
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sterre »

Wat een mooie papegaai. Ziet er geweldig uit. Zou jammer zijn als het niet lukt om het met je hond samen goed te krijgen.
Jordy
Posts in topic: 1
Berichten: 178
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:22

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Jordy »

Wat leuk:) lijkt me zo gezellig
Gebruikersavatar
Mirri
Posts in topic: 7
Berichten: 589
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:08

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Mirri »

Leuk zeg, ziet er goed uit. Hoop dat je een oplossing gaat vinden. Is er ook een gedragstherapeut voor papagaaien zo ja kan je die misschien inschakelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Sterre
Posts in topic: 7
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sterre »

Mirri schreef: 29 jan 2023, 14:31 Leuk zeg, ziet er goed uit. Hoop dat je een oplossing gaat vinden. Is er ook een gedragstherapeut voor papagaaien zo ja kan je die misschien inschakelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Met de papegaai is toch niks mis?
Gebruikersavatar
Mirri
Posts in topic: 7
Berichten: 589
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:08

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Mirri »

Nee maar misschien weet die ook iets met combinatie hond

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

EchoMira
Posts in topic: 7
Berichten: 11140
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door EchoMira »

Hakkene schreef: 29 jan 2023, 10:18
EchoMira schreef:En hoe is het met de papegaai?
Want de druk is er natuurlijk wel als je ze allebei in huis hebt.
Met de papegaai gaat het volgens mij goed. Die is gelukkig zolang ze genoeg aandacht krijgt.

Ze zit op dit moment heerlijk te koeren in haar kooi. Er is me al 5x koffie aangeboden en bij ieder hapje yoghurt dat ik neem, hoor ik: lekker he?

Kijk nou toch, wat een leukerd.

Afbeelding
Nee, ziet er heel gestrest uit. Echt ongelukkig.
Geef maar aan mij.
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Sirene »

Fijn dat de paniek weg is. Ik zou wel bang zijn dat ze het nog verder gaat generaliseren omdat ze nu ook op de 'goedemorgen' reageert.
Hopelijk komt er nog verbetering in.
Nanna

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Nanna »

Die pen in haar poten😂😂😂😂
Gebruikersavatar
glashelder
Posts in topic: 1
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:43
Locatie: België

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door glashelder »

Ik ben er een beetje laat bij, maar ik denk even mee. Hier een Senegal papegaai van 3 jaar oud.

Mijn papegaai slaapt in een slaapkooitje op mijn slaapkamer. Daar is het donker en stil. Papegaaien hebben ook wel die rust nodig, dan slapen ze goed door. Een beetje vergelijkbaar met mensen, je slaapt toch minder goed op de bank met een deken over je kop als de televisie nog staat te blèren.

Is dat een optie? Dan kan de papegaai daar welterusten zeggen (of goeiemorgen), heeft ze haar nachtrust en hoeft Jet het niet eens te horen. Overigens kan een slaapkooi even goed een kattenvervoersbak met een zitstok zijn, zo ingewikkeld hoeft dat niet te zijn.
Lynnepien

Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 1
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Hond bang voor 1 specifiek woord papegaai

Bericht door Célie »

Hakkene schreef: 28 jan 2023, 21:32 Sympathiek dat je ernaar vraagt:) Redelijk. En het scheelt ook nogal per dag. Het gaat beter, maar we zijn er niet.

Wat beter gaat:
- ze kalmeert sneller (van 2,5 uur naar minder dan 10 minuten).
- Ze is bijna nooit meer zo in paniek als in het begin (toevallig net vanavond even wel, omdat ik iets in de structuur veranderde waardoor de papegaai druk deed)
- Ik kan haar - goed gepland - s avonds weer alleen laten (als ik er niet ben, praat de papegaai niet). Ik moet er wel rekening mee houden dat ik als ik terugkom even op de bank plof, totdat iedereen weer slaapt.
- Ze kan weer zonder problemen in de woonkamer slapen
- Ze is weer redelijk af te leiden met lekkers, een paar weken geleden wilde ze zelfs geen leverworst aannemen
- Ze kan in de keuken als ik weg moet en ik vertrouw het qua relaxtheid niet, heb er een deur tussen gezet

Wat nog niet beter gaat:
- Ook al kalmeert ze sneller, ieder geluid uit de kooi na schemering is ondertussen eng. En dan beginnen de tien bibberminuten weer
- Ze drentelt nu ook bij “goedemorgen”. Het beest heeft iets tegen beleefdheden in het donker geloof ikAfbeelding

- Ze wil s avonds niet graag naar binnen, na de laatste pies, komt wel en is dan ook direct weer rustig, maar ik moet haar even over een drempel helpen
- Ze plakt meer aan me, al gaat dat ook iets beter.
- Ik heb het idee dat ze zichzelf een beetje gek maakt, dus nu is de tactiek: niets aan de hand jet, kom. Meestal hobbelt ze achter me aan en ploft ze dan naast me op de bank.

Maar goed, het was een paniekerige 1, denk dat het nu een onrustig 6je is. Dus we zijn er nog niet. Ik geef het nog een paar weken, kijken of we iig op een 8 kunnen komen… en anders zoek ik een andere oplossing. Want m’n Jetje moet nog wel een paar goeie jaren hebben natuurlijk.

Ik vind het wel fijn dat ze in ieder geval weer lekker ontspannen naast me ligt te snurken het grootste deel van de avond. Ze is nu zelfs voor het eerst in haar eentje in de keuken neergeploft. Met de deur open. Ik hoor haar snurken. Dus dat is mooi.
Hier heb ik dat ook gehad met Ushi, ik had zo'n ijsblokjesmachine en Oes is 1x geschrokken toen de ijsblokjeslading klaar was en ze in de plastic bak werden gegooid (dat geeft ook een idiote bak herrie bij de eerste lading). Maar het bang zijn werd al uitgebreider eerst was het bij dat ijsblokjes in de bak gooien, toen als het geluidje kwam dat de ijsblokjes loskwamen, toen als er water in het apparaat kwam, enz. Later was het zelfs als de magnetron aangezet werd want die stond naast de ijsmachine :?

Ze werd ook al banger je kon ook helemaal niet meer tot haar doordringen, ze is wel eens buiten gaan liggen toen de machine weer aanstond en het begon te onweren toen moest ze van mij naar binnen maar dat lukte echt niet ik dacht ik til haar gewoon op en toen beet ze zelfs in m'n arm (niet doorbijten ofzo hoor).

We hebben op een gegeven moment die machine maar weggedaan en andere magnetron gekocht want ze vond het later zelfs al eng als ik de bijkeuken inging (daar stond dat apparaat). Toen dat apparaat weg was was het ook over met die angst. Ik denk dus ook dat je moet voorkomen dat die angst al uitgebreider gaat worden.

Heb zelfs nog het filmpje gevonden dat ik Ushi gefilmd had toen ze nog niet heel erg bang was.

Plaats reactie