Aankomen teefje

Gebruikersavatar
Dipsy20
Posts in topic: 7
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Aankomen teefje

Bericht door Dipsy20 »

Hoi hoi
Ik heb nu een teefje die in februari 2 worden x(Mechelse herder)
En begin maart loops moet worden
Altijd al een super moeilijker eter geweest heb van de fokker begrepen moeder en zus zijn ook zo
Ze word mager en echt eng mager sinds een maand
Wel een brok gevonden die ze eindelijk wel wil eten hebben echt van alles geprobeerd van vers tot visbrok goedkoop duur (krokant/geperste)
Met en of zonder blikvoer, katten blik, bouillon zonder zout
Nu per toeval op kenner brok optimale uitgekomen wat er dus met smaak in gaat maar ze lijkt niks aan te komen
Krijgt al 3 x per dag te eten aangeboden weigerd soms ook echt haar maaltijden
Dierenarts kan niks vinden bloed afgenomen ze is kern gezond gezond gebit extra ontwormd
Speelt doet gek altijd in voor een dolletje gaat mee met de fiets lange wandelingen
We trainen ook 2 x per week met haar nu sinds nov liggen we ff stil januari beginnen we weer
Wat zou ik kunnen doen om haar aan te laten komen



Sorry als dit er warrig staat maar zit echt met me handen in het haar
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Aankomen teefje

Bericht door Sirene »

Ze is fit en kerngezond.
Laat het los.
Nanna

Re: Aankomen teefje

Bericht door Nanna »

Eng mager is natuurlijk nooit de bedoeling.
Misschien is dit wat
https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... ewicht.pdf
Gebruikersavatar
Jay
Posts in topic: 1
Berichten: 759
Lid geworden op: 14 sep 2021, 21:28

Re: Aankomen teefje

Bericht door Jay »

Schapenvet bonbons bijgeven of zalmolie?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 3
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Aankomen teefje

Bericht door Ybbihs »

Minder voeren dan ze moet hebben. En dan is er vanzelf een moment dat ze extra willen eten.
En verder accepteren dat je geen vreetlustige hond hebt.
Wat Sirene ook al zegt. Laat het verder los.
Geen druk, geen gedoe, geen gepoeha.

Ik heb ook rond gelopen met een reu waar mensen me boos bij aankeken omdat je xylofoon kon spelen op z'n ribben. Het is zo. Fuck it.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dipsy20
Posts in topic: 7
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Aankomen teefje

Bericht door Dipsy20 »

Sirene
Normaal ben ik ook echt zo ze is dun en gespierd
We laten het los en weer door zelf op de club begonnen ze er over

Nanna dat is nog een idee ga ik proberen

Jay zalmolie krijgt ze al extra die schapen bonbons lust ze niet

Yibbihs ze krijgt al kleine beetjes verdeelt overdag soms wil ze echt niet eten
We laten het nu ff staan en pakken het weg geen gedoe niks
concurrentie van een andere hond helpt ook niet echt

Dierenarts vond haar ook echt wel mager daarom ook dat bloed prikken laast het ontwormen


Het quoten lukt me echt niet goed
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 3
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Aankomen teefje

Bericht door Ybbihs »

En als ze echt te mager is; satin balls. Dat ging er ook bij mijn mieperd heel makkelijk in. :ok:

Maar heb je een foto?
Ben namelijk wel benieuwd wat echt te mager is ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2617
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Aankomen teefje

Bericht door Loraine »

Dívka was toen ze nog niet (en later net) van mij was ook te mager.
Letterlijk elk botje kunnen voelen mager en mijn dikke worstvingers tussen haar ribben kunnen begraven. :schrik:
Maar ze was ontzettend druk, super gestresst en verbrandde daardoor meer dan ze op kon.
Tel daarbij op dat ze bij haar vorige eigenaar rustig 2 weken in hongerstaking ging en mij vervolgens arm vrat omdat ik lekkerder voer had.
Wat was ik blij dat ze een dik pak haar heeft want ik had geheid gezeik gehad met de Dierenbescherming etc als ze kortharig was geweest :ugh:
En toen schoot ze na haar vierde ineens de breedte in en werd ze baggervet, puur omdat ze rustiger werd in haar lijf en koppie.
Inmiddels zit ze weer op een net gewicht; soms moet ik een beetje bijvoeren en soms wat minder maar dat is ook seizoensgebonden en afhankelijk van hoe druk we het hebben etc merk ik.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Aankomen teefje

Bericht door Sirene »

Wat ybbihs zegt werkt met iedere hond. Maar ik durf het al niet meer te zeggen op het forum want je krijgt altijd een ja maar…

Minder eten dan ze moet hebben dus. En dus juist geen kleine beetjes wat je nu doet en hopen dat ze iedere keer wat pakt.
Je geeft 2x 80 gr en dat was het ( fictieve hoeveelheid, duidelijk minder dan ze moet hebben en normaal eet).
Pas als ze meerdere keren achter elkaar haar bak leeg eet ga je meer voeren.
Een klein beetje meer dus.
Stop met die kleine beetjes verdeeld over de dag. Het is nu een gewoonte eten te laten staan en dat kan makkelijk want er komt straks weer wat.
Marc

Re: Aankomen teefje

Bericht door Marc »

Sirene schreef: 30 dec 2022, 23:01 Ze is fit en kerngezond.
Laat het los.
Dit dus. Ik heb het zelf ook zo vaak met honden gehad. Mijn laekense herder leek wel een straathond toen ze jong was. Maar wat werd ze mooi toen ze ouder werd. Niks doen is het aller beste als je haar gezond wil houden. Ze is kerngezond zegt de dierenarts. Daar gaat het om.
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 686
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Aankomen teefje

Bericht door Budkes »

Sirene schreef: 31 dec 2022, 07:24 Wat ybbihs zegt werkt met iedere hond. Maar ik durf het al niet meer te zeggen op het forum want je krijgt altijd een ja maar…

Minder eten dan ze moet hebben dus. En dus juist geen kleine beetjes wat je nu doet en hopen dat ze iedere keer wat pakt.
Je geeft 2x 80 gr en dat was het ( fictieve hoeveelheid, duidelijk minder dan ze moet hebben en normaal eet).
Pas als ze meerdere keren achter elkaar haar bak leeg eet ga je meer voeren.
Een klein beetje meer dus.
Stop met die kleine beetjes verdeeld over de dag. Het is nu een gewoonte eten te laten staan en dat kan makkelijk want er komt straks weer wat.
:E:
In een drukke periode is Louitje, de mechel links op mijn onderschrift, ook net een gratenpakhuis. Dan krijgt ie een schepje meer KVV, gewoon één keer per dag, ze eten hier maar één keer per dag. Ik ga niet lopen veranderen in meerdere maaltijden, andere smaken etc. En als ie dan niet wil eten dan niet, dan wordt het verdeeld onder de rest. Morgen weer een dag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dipsy20
Posts in topic: 7
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Aankomen teefje

Bericht door Dipsy20 »

Dankjewel iedereen voor jullie antwoorden
Wij voeren normaal echt 2x per dag
Met Phoenix nu soms 3 x en dan echt kleine beetjes kauwspul krijgen ze hier 2x in de week (runderkophuid)
Trainen doen we met voer dan pakt ze ook lang niet alles aan
Ze is wel het type druk druk stresssss krijgt ook verplicht haar rust
Doen soms dagen ook niks behalve een rondje in en om de buurt met haar
Ik ga straks een foto proberen te maken van der
Afbeelding
Mellow

Re: Aankomen teefje

Bericht door Mellow »

Ik heb een podenco die altijd aan de (te) schrale kant staat maar meer eten wil ze niet.
Ze is kerngezond, actief, alert, speels en aanhankelijk dus tja, dan maar niet dikker.
Mijn shihtzu is een moeilijke eter maar die ga ik niet vaker per dag voeren met allerlei verschillende dingen want dan ruikt meneer even, trekt de kop weg want hij blieft het niet.
En waarom zou hij ook, als er later weer een ander hapje aangeboden wordt.
Ze krijgen dan ook geen snacks etc.
Door zijn vacht zie je het alleen bij hem niet.
Geen drama van maken.
Marc

Re: Aankomen teefje

Bericht door Marc »

Dipsy20 schreef: 31 dec 2022, 09:39 Dankjewel iedereen voor jullie antwoorden
Wij voeren normaal echt 2x per dag
Met Phoenix nu soms 3 x en dan echt kleine beetjes kauwspul krijgen ze hier 2x in de week (runderkophuid)
Trainen doen we met voer dan pakt ze ook lang niet alles aan
Ze is wel het type druk druk stresssss krijgt ook verplicht haar rust
Doen soms dagen ook niks behalve een rondje in en om de buurt met haar
Ik ga straks een foto proberen te maken van der
Je moet niet vergeten dat te mager ontzettend relatief is en een interpretatie. Elke hond is net als elk mens anders. Er zijn genoeg mensen die ontzettend mager zijn van nature. Die moet je niet volproppen om te voldoen aan een beeld. Ze horen zo. Je moet blij zijn dat je hond mager is. Dat is veel gezonder dan te dik. En waarschijnlijk is dit gewoon haar ideale gewicht.

Mijn honden zijn gewoon. Niet dik en niet dun. Maar er zijn mensen die ze echt te dun vinden. Omdat ze zelf zwaardere honden gewend zijn. Mijn zus heeft een cockapoo en dat is het een setje botjes in een krullenbol vacht. Alles steekt uit en je voelt alle ribben. Ze krijgt super gezond eten en eet ook slecht. Blijkbaar hoort ze zo. En ze is ontzettend druk, speels, kan uren lopen en speuren naar luchtjes. Inmiddels staat dat hondje al drie jaar zo droog en er is nog nooit iets mee geweest. Ze mag trouwens zoveel eten als ze wil.

Mijn laekense herder was echt heel dun en kreeg op een gegeven moment 1.2 kilo carnibest per dag. Absurd voor een hond van 20 kilo. Later was ze ouder en kon ze met minder dan de helft toe en was ze nog zwaarder ook.

Ik zou echt nooit gaan klooien met dikmakers etc. Dan verpest je de hond omdat ze volgens jou dikker moet.

Dit vinden wij al snel te mager. Maar het is een jonge sportieve hond in ontwikkeling dus het kan prima zolang ze goed voer krijgen en niks te weinig.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 3
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Aankomen teefje

Bericht door Ybbihs »

Afbeelding

Dit was die ouwe lul van mij. 10 was hij hier. Veel 'dikker' dan dit heb ik 'm al die jaren niet gekregen.
Wel vaak nog een stuk dunner.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Aankomen teefje

Bericht door Sirene »

Dipsy20 schreef: 31 dec 2022, 09:39 Dankjewel iedereen voor jullie antwoorden
Wij voeren normaal echt 2x per dag
Met Phoenix nu soms 3 x en dan echt kleine beetjes kauwspul krijgen ze hier 2x in de week (runderkophuid)
Trainen doen we met voer dan pakt ze ook lang niet alles aan
Ze is wel het type druk druk stresssss krijgt ook verplicht haar rust
Doen soms dagen ook niks behalve een rondje in en om de buurt met haar
Ik ga straks een foto proberen te maken van der
Zou dan nu ook mooi max 2x per dag gaan geven en dan voorlopig echt veel te weinig! Kijk nu eens even wat er dan gebeurd.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Aankomen teefje

Bericht door Diana »

Marc schreef: 31 dec 2022, 13:17
Dipsy20 schreef: 31 dec 2022, 09:39 Dankjewel iedereen voor jullie antwoorden
Wij voeren normaal echt 2x per dag
Met Phoenix nu soms 3 x en dan echt kleine beetjes kauwspul krijgen ze hier 2x in de week (runderkophuid)
Trainen doen we met voer dan pakt ze ook lang niet alles aan
Ze is wel het type druk druk stresssss krijgt ook verplicht haar rust
Doen soms dagen ook niks behalve een rondje in en om de buurt met haar
Ik ga straks een foto proberen te maken van der
Je moet niet vergeten dat te mager ontzettend relatief is en een interpretatie. Elke hond is net als elk mens anders. Er zijn genoeg mensen die ontzettend mager zijn van nature. Die moet je niet volproppen om te voldoen aan een beeld. Ze horen zo. Je moet blij zijn dat je hond mager is. Dat is veel gezonder dan te dik. En waarschijnlijk is dit gewoon haar ideale gewicht.

Mijn honden zijn gewoon. Niet dik en niet dun. Maar er zijn mensen die ze echt te dun vinden. Omdat ze zelf zwaardere honden gewend zijn. Mijn zus heeft een cockapoo en dat is het een setje botjes in een krullenbol vacht. Alles steekt uit en je voelt alle ribben. Ze krijgt super gezond eten en eet ook slecht. Blijkbaar hoort ze zo. En ze is ontzettend druk, speels, kan uren lopen en speuren naar luchtjes. Inmiddels staat dat hondje al drie jaar zo droog en er is nog nooit iets mee geweest. Ze mag trouwens zoveel eten als ze wil.

Mijn laekense herder was echt heel dun en kreeg op een gegeven moment 1.2 kilo carnibest per dag. Absurd voor een hond van 20 kilo. Later was ze ouder en kon ze met minder dan de helft toe en was ze nog zwaarder ook.

Ik zou echt nooit gaan klooien met dikmakers etc. Dan verpest je de hond omdat ze volgens jou dikker moet.

Dit vinden wij al snel te mager. Maar het is een jonge sportieve hond in ontwikkeling dus het kan prima zolang ze goed voer krijgen en niks te weinig.



Afbeelding
En al helemaal op die leeftijd. Mila is ook van nature een slanke hond en daar was tot ze een jaar of drie was ook geen grammetje vet op te krijgen. Rond de 3,5-4 jaar is ze wel iets uit gaan zwaren, maar ze is altijd een slanke hond gebleven (17,5 kilo).
Ik gaf haar overigens wel wat koolhydraten bij haar kvv, daarmee bleef ze wel enigszins op gewicht (viel in ieder geval niet meer af) en ook qua energie en ontlasting deed ze het beter op een mix van kvv met wat rijst of havermout dan op alleen kvv. Maar zij at wel altijd gewoon goed, dus het is niet helemaal hetzelfde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dipsy20
Posts in topic: 7
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Aankomen teefje

Bericht door Dipsy20 »

Afbeelding

Afbeelding
Je ziet het slecht foto’s zijn net gemaakt maar ze is echt alles zie je haar heupbeenderen steken uit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 2
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Aankomen teefje

Bericht door Crutz »

Dipsy20 schreef:Afbeelding

Afbeelding
Je ziet het slecht foto’s zijn net gemaakt maar ze is echt alles zie je haar heupbeenderen steken uit
Toch weinig storend en heupbotten/ruggengraat is ook deels spieren
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 686
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Aankomen teefje

Bericht door Budkes »

Vindt het ook reuze meevallen voor een actief mechel teefje van die leeftijd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Aankomen teefje

Bericht door EchoMira »

Dipsy20 schreef: 31 dec 2022, 19:34 Afbeelding

Afbeelding
Je ziet het slecht foto’s zijn net gemaakt maar ze is echt alles zie je haar heupbeenderen steken uit

Dit is echt een gebrek aan bespiering wat voor een hond van die leeftijd heel normaal is. Hier hoef je je geen zorgen over te maken.
Bijna al mijn honden hebben er een keer zo uitgezien en dat had niets met zwakte of gebrek aan functie te maken. Ze is gebouwd als een sportieve maar nog erg jonge hond. Een balletmeisje.

En dat is niet omdat je gek bent. Ze is heel mager. Maar honden zijn soms erg mager en toch gezond. Net als mensen.
Jomnge honden zetten vaak gewoon geen vet aan en echt uitgezwaarde spieren hebben ze gewoon nog niet. Dus is het dan zo'n scharminkel maar als ze verder gewoon blij en fit is dan maakt het niets uit.

Sterker nog, ik zie het graag zo op een jonge teef. Dan zijn ze over 4 jaar mooi op gewicht in plaats van moddervet. Dat ben ik zelf al..dat hoeft mijn hond niet te doen.
EchoMira
Posts in topic: 4
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Aankomen teefje

Bericht door EchoMira »

Ybbihs schreef: 31 dec 2022, 13:32 Afbeelding

Dit was die ouwe lul van mij. 10 was hij hier. Veel 'dikker' dan dit heb ik 'm al die jaren niet gekregen.
Wel vaak nog een stuk dunner.
Van mijn honden wordt het niet verwacht.
Die zien er op hun molligst ook zo uit.

Vooral mira met dat whippetperkamentvel. Daar zie je ook gewoon alles onder zitten.
Maar goed, ze vreet haar kilo vlees per dag graag op en dan is ze wel mooi.
Knotsen van dijen maar geen druppel vet.
Nanna

Re: Aankomen teefje

Bericht door Nanna »

Koop maar nooit een Azawakh😂
Daar ga je helemaal de zenuwen van krijgen😉

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dipsy20
Posts in topic: 7
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Aankomen teefje

Bericht door Dipsy20 »

Iedereen nogmaals bedankt
Dan gaan we gewoon 2x per dag voeren
Hopen dat ze gauw mag uit zwaren en de mensen niet gaan klagen hahahaha
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 2
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Aankomen teefje

Bericht door Crutz »

Dipsy20 schreef:Iedereen nogmaals bedankt
Dan gaan we gewoon 2x per dag voeren
Hopen dat ze gauw mag uit zwaren en de mensen niet gaan klagen hahahaha
En soms komt het voor het oog vd buitenstaanders nooit goed.
Winny is nu 6 en zelfs na haar nest staat ze nog schraal en zonder spieren toen ze terug kwam van de vriendin die het nest groot gebracht had. Inmiddels weet met spieren dus het valt veel minder op gelukkig. Slecht eten zal ze altijd blijven doen. Maar verder kern gezond, dus het zal wel
Plaats reactie