Borsky op marktplaats

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Ineke A
Posts in topic: 4
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Borsky op marktplaats

Bericht door Ineke A »

Border Collie x Husky…
Ik vraag me af waarom mensen zulke verschillende honden kruisen. Wat voor karakters krijg je hieruit?
Aantrekkelijk wel om te zien trouwens mooie koppen leuke kleurtjes…
blacky
Posts in topic: 1
Berichten: 563
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door blacky »

Ineke A schreef: 02 jan 2023, 21:32 Border Collie x Husky…
Ik vraag me af waarom mensen zulke verschillende honden kruisen. Wat voor karakters krijg je hieruit?
Aantrekkelijk wel om te zien trouwens mooie koppen leuke kleurtjes…
je geeft zelf al antwoord waarom de mensen dit kruisen.
EchoMira
Posts in topic: 6
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door EchoMira »

Of als kruising om weer verder mee te fokken.
De volgende generatie is 3/4 border of 1/4 collie binnen de husky.
Ik zie daar wel degelijk de voordelen van. Voor beide rassen.

Huskies kunnen nooit los. Dat hebben we opgelost.
Border collie zijn neuroten die drijvende takjes bij elkaar willen sorteren. Dat nuchtert een husk er wel uit.

Maar je hebt wel nog steeds een goed actieve hond.
Het lijkt mij juist een heerlijke kruising.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 4
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Persistence »

Doe ook even het linkje erbij?

Ik denk ook dat je een hele leuke hond qua karakter er van kan hebben. Maar misschien ook wel een eyende killer.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door EchoMira »

Qua jacht bedoel je?

Ik zou met zo'n hond helemaal niets aan het toeval overlaten dus dat komt ook wel goed.
Fietsen en spelen op het tennisveld van je oom kan ook.
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1532
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door kloesje »

Persistence schreef: 02 jan 2023, 22:16 Doe ook even het linkje erbij?

Ik denk ook dat je een hele leuke hond qua karakter er van kan hebben. Maar misschien ook wel een eyende killer.
Linkje was zo gevonden :mrgreen:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... llie-husky

Ik vind ze eigenlijk niet een heel specifiek husky kruising gehalte hebben.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Ineke A
Posts in topic: 4
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Ineke A »

Nee ik vind ze meer op Aussies lijken of zo. In het vervelendste geval krijg je iets van een neurotische onuitputtelijke jager denk ik.. als je mazzel hebt iets wat echo zegt…
EchoMira
Posts in topic: 6
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door EchoMira »

Je hebt er natuurlijk zelf ook controle over welk gedrag zich manifesteert. Dat is bij de ouderrassen toch ook zo?
Ineke A
Posts in topic: 4
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Ineke A »

Ik denk dat de meeste mensen een border collie of een husky kopen juist om de raseigenschappen. Mensen die deze kruising kopen om de prijs en het leuke koppie en geen idee hebben van het karakter
Bonnie F
Posts in topic: 5
Berichten: 935
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Bonnie F »

Hmmm, 2 autistische rassen bij elkaar. Met een beetje pech een extreme focus op wild of alles wat beweegt zonder de "zachtheid" van de bc.
Ik zou het niet aandurven.
Nanna

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Nanna »

Voor een dergelijke kruising hebben ze wel heel korte pootjes.
Ik ben zo vrij het niet te geloven.
Marc

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Marc »

Als je twee rassen kruist krijg je nooit het ergste van de ene ouder en het ergste van de andere ouder in de pups. Alles vlakt juist af. Om hyperfocus te hebben moet je van twee kanten bordercollie zijn. Om extreem zelfstandig te zijn moeten beide ouders husky zijn met dat karakter.
Neem husky Duitse herders dan krijg je in feite super fijne honden. Iets minder waaks, minder zenuwachtig, wel luisterend etc etc. Nooit een super waakse neuroot die volledig zelfstandig op pad gaat.

Dat soort hevige rasspecifieke kenmerken bestaan juist alleen bij lijn of ingeteelde exemplaren. Bastaarden matigen juist heerlijk uit. Ik heb persoonlijk een vreselijke hekel aan raseigenschappen omdat die voor mij regelrecht staan voor een inteelthond. Ook het uiterlijk. Hier in het dorp lopen een heleboel klonen zwarte labrador. Allemaal precies dezelfde honden kwa gedrag en uiterlijk. Allemaal druk. Allemaal vreten ze van straat. Allemaal vriendelijk. Zulke nesten laat staan hele volksstammen identieke honden krijg je alleen als er nauwelijks nog genetische variatie is. Ik vind dat niks dus kies altijd voor minimaal twee of meer rassen in mijn honden.
Marc

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 03 jan 2023, 10:51 Voor een dergelijke kruising hebben ze wel heel korte pootjes.
Ik ben zo vrij het niet te geloven.
Ik geloof het ook niet door de aftekening en de vorm. Een husky stikt van de basisgenen en deze hondjes zijn heel specifiek. Als een van de ouders van deze hondjes echt een raszuivere husky is dan zou ik de andere ouder een Corgi of sheltie maken. Niet een bordercollie want dan zou ik het als jij heel gematigde honden verwachten. Ook kwa bouw. Deze zijn vierkant en klein.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door DomorVerbeuk »

Ik had in de vervolgcursus een dergelijke kruising zitten. De keuze was erop gevallen omdat hij mooi was. Maar hij was wel druk, en eigenwijs, en sterk. Hij was 6 maanden...

Ze trainden dus wel met hem (immers kwam ik hem meer cursus tegen), maar hij kon niet los want hij ging achter alles aan.
Marc

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Marc »

DomorVerbeuk schreef: 03 jan 2023, 12:13 Ik had in de vervolgcursus een dergelijke kruising zitten. De keuze was erop gevallen omdat hij mooi was. Maar hij was wel druk, en eigenwijs, en sterk. Hij was 6 maanden...

Ze trainden dus wel met hem (immers kwam ik hem meer cursus tegen), maar hij kon niet los want hij ging achter alles aan.
Kan natuurlijk ook een kwestie van opvoeden zijn. Ik ken mensen die hun labrador voor het eerst los durfde te laten met 8 maanden. Die hond kon nooit meer los want hij begon gewoon te rennen zodra hij los was. Er zijn genoeg huskies die los kunnen dus met een halve bordercollie en de juiste aanpak moet dat echt wel kunnen.
Bonnie F
Posts in topic: 5
Berichten: 935
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Bonnie F »

Marc schreef: 03 jan 2023, 11:31 Als je twee rassen kruist krijg je nooit het ergste van de ene ouder en het ergste van de andere ouder in de pups. Alles vlakt juist af. Om hyperfocus te hebben moet je van twee kanten bordercollie zijn. Om extreem zelfstandig te zijn moeten beide ouders husky zijn met dat karakter.
Neem husky Duitse herders dan krijg je in feite super fijne honden. Iets minder waaks, minder zenuwachtig, wel luisterend etc etc. Nooit een super waakse neuroot die volledig zelfstandig op pad gaat.
Hier zou ik graag meer over willen weten. Het slechtste krijgen van 2 verschillende rassen is mijn ultieme nachtmerrie en daardoor ben ik echt de weg kwijt. Ik wil over een half jaartje graag een nieuwe hond maar weet werkelijk niet wat. In en uit principe geen rashond. Iets herderhond-kruising-achtigs. Wat het liefst ook nog een beetje op een herder lijkt. Pfffff.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door DomorVerbeuk »

Ik zeg niet dat het nooit gebeurd, maar het is niet gebruikelijk. Over het algemeen krijg je bij kruisingen een gematigdere hond. Bij combinaties als husky x border collie combineer je echter serieus specifieke eigenschappen waarbij ik het dus niet zo hard zeg. Husky x beagle lijkt me ook een drama.

Maar een showlijn herder x Labrador of x golden zie ik geen risicos mee.
Marc

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Marc »

Bonnie F schreef: 03 jan 2023, 13:31
Marc schreef: 03 jan 2023, 11:31 Als je twee rassen kruist krijg je nooit het ergste van de ene ouder en het ergste van de andere ouder in de pups. Alles vlakt juist af. Om hyperfocus te hebben moet je van twee kanten bordercollie zijn. Om extreem zelfstandig te zijn moeten beide ouders husky zijn met dat karakter.
Neem husky Duitse herders dan krijg je in feite super fijne honden. Iets minder waaks, minder zenuwachtig, wel luisterend etc etc. Nooit een super waakse neuroot die volledig zelfstandig op pad gaat.
Hier zou ik graag meer over willen weten. Het slechtste krijgen van 2 verschillende rassen is mijn ultieme nachtmerrie en daardoor ben ik echt de weg kwijt. Ik wil over een half jaartje graag een nieuwe hond maar weet werkelijk niet wat. In en uit principe geen rashond. Iets herderhond-kruising-achtigs. Wat het liefst ook nog een beetje op een herder lijkt. Pfffff.
Mijn zus heeft een cockapoo. De moeder is een working spaniel. Dus echt een werkende jachthond. Super super druk en rennen en speuren waar je helemaal dol van wordt. Pa is een toypoedel. Een piepklein gezelschapshondje. De hond van mijn zus heeft absoluut aanleg om te speuren. Snuffelt absoluut iets meer dan mijn honden. Maar verder merk je niets van de hysterie van de working cocker.

Wat er dus gebeuren gaat als je een rastypisch gedrag gaat kruisen is dat in vrijwel alle gevallen dat afzwakt. Het is niet meer 2 x aanwezig in de hond maar slechts een enkele keer. En soms is een enkele keer niet eens meer genoeg om het te laten zien.

Er zijn echter eigenschappen die in meer rassen of zelfs alle honden zitten. Neem jagen. Elke hond heeft daar iets van. Dus een halve jachthond kan best flink jagerig zijn. Het zoals een halve Greyhound. Mijn laekense herder was ook super jagerig. Onze labrador vroeger ook. Dat is hetzelfde met vechten. Elke hond kan vechten en is in meer of mindere mate geneigd te vechten indien nodig. Een Stafford x labrador kan dus best vechtlustig zijn.

Maar door de bank genomen zijn eigenschappen als hoeden in collies of waken in waakse rassen een stuk milder als je er een niet waakse of niet hoedende hond op zet. Een labrador x Duitse herder is bijvoorbeeld vaak een hele fijne stabiele hulphond. Een labrador zelf is vaak te druk en wild en een herder te nerveus en serieus. Samengevoegd maakt dat een mooie allround hond met goede eigenschappen.

Ik zou zelf heel graag een poolhond willen maar wel heel gematigd. Of een herder maar dan niet te waaks of fel. Omdat een poolhond niet waakt en een herder niet zelfstandig is is de combinatie tussen die twee heel interessant voor mij. Wel een mooie oerhond om te zien maar geen sterke felle eigenschappen waar ik niet op zit te wachten. Neemt natuurlijk niet weg dat allebei de rassen heel sterk, jagerig en ook vol energie zijn. Dat is de kruising dus ook. Die is niet ineens heel kalm en rustig. Maar altijd weglopen en bananen in de oren hebben die miksen ook niet snel. En heel hard waken of argwanend zijn naar vreemden zal ook niet zijn omdat huskies helemaal niet waaks zijn en juist heel lollig door de bank genomen.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door DomorVerbeuk »

Ik zie juist wel veel doodles die eigenlijk niet passen in de gezinnen waar ze zitten omdat ze veel te energiek voor ze zijn. Terwijl een Labrador en al helemaal een golden retriever daar prima gepast had en een grote poedel ook vaak.
Laatst gewijzigd door DomorVerbeuk op 03 jan 2023, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 1
Berichten: 2582
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Dirkje »

Bonnie F schreef: 03 jan 2023, 10:41 Hmmm, 2 autistische rassen bij elkaar. Met een beetje pech een extreme focus op wild of alles wat beweegt zonder de "zachtheid" van de bc.
Ik zou het niet aandurven.
In het ergste geval krijg je een hond met border collie eigenschappen die nooit los kan lopen omdat ie wegloopt. :(
Duidelijk niet over nagedacht of de raseigenschappen niet serieus genomen.
Onbegrijpelijke kruising vind ik dit.
Afbeelding
Ineke A
Posts in topic: 4
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Ineke A »

Ik geloof dat de karakters van doodles ook meer een optelsom dan een gemiddelde zijn van de betreffende rassen. Een vriendin van me heeft een trimsalon en ik zie daar toch meerdere nerveuzige drukke honden
Marc

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Marc »

Doodles zijn totaal geen goed voorbeeld. Want veel mensen met een doodle willen geen hond maar een doodle. Kopen een bench en gaan naar cursus. Dan lopen ze naast de kinderwagen en moeten ze zich gedragen. Dat werkt zelden of nooit. Ik geloof dat een labrador of golden soms handiger is want die hebben het zenuwachtig gedrag van de poedel niet. Ik ken geen doodles met gedragsproblemen die dagelijks loslopen, naar het bos gaan, niet van kleine kinderen met fulltime werkende ouders zijn etc. Doodles zijn doomed als ze geboren worden. Goede ervaren hondenmensen nemen zelden een doodle. Plus het gros is broodfok.
Marc

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Marc »

DomorVerbeuk schreef: 03 jan 2023, 15:16 Ik zie juist wel veel doodles die eigenlijk niet passen in de gezinnen waar ze zitten omdat ze veel te energiek voor ze zijn. Terwijl een Labrador en al helemaal een golden retriever daar prima gepast had en een grote poedel ook vaak.
Ik geloof weinig van labradors die wel slagen en doodles die te energiek zijn. Jonge ladradors zijn vrijwel onhandelbaar als je niet weet wat je doet. Die sleuren hun baasjes rond. Vreten alles op van straat en rossen op andere honden af. Als een doodle te energiek is kan misschien een golden teefje nog werken. Maar wat een leven voor zo'n hond. Energiek niet gewenst voor een werkhond. Castreren, vervoeren en leren dat onzichtbaar en niet in de weg liggen en lopen de beste keuze is is hondonwaardig. Kleine slecht begeleidde kinderen bij zo'n hond al helemaal.
EchoMira
Posts in topic: 6
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 03 jan 2023, 18:13 Doodles zijn totaal geen goed voorbeeld. Want veel mensen met een doodle willen geen hond maar een doodle. Kopen een bench en gaan naar cursus. Dan lopen ze naast de kinderwagen en moeten ze zich gedragen. Dat werkt zelden of nooit. Ik geloof dat een labrador of golden soms handiger is want die hebben het zenuwachtig gedrag van de poedel niet. Ik ken geen doodles met gedragsproblemen die dagelijks loslopen, naar het bos gaan, niet van kleine kinderen met fulltime werkende ouders zijn etc. Doodles zijn doomed als ze geboren worden. Goede ervaren hondenmensen nemen zelden een doodle. Plus het gros is broodfok.
Precies.
Zelfs de oprichter van het ras heeft er geen goed woord voor over. https://www.nytimes.com/2019/09/25/us/l ... egret.html
Daarnaast zijn poedels zelf al eigenzinnig, hoor. Poedelmensen vinden het leuk maar voor de doorsnee hondenbezitter is een grote poedel echt een moeilijke hond. Labradors zijn trouwens ook niet bepaald ongevoelig te noemen.

Ik vind de puppies uit de marktplaatsadvertentie trouwens helemaal niet lijken op huskykruisingen. Ik zal niet zeggen dat het niet waar is maar ik hoef er geen.
Gebruikersavatar
Noor
Posts in topic: 4
Berichten: 1941
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Locatie: Meppel

Re: Borsky op marktplaats

Bericht door Noor »

Mensen die voor doodles gaan, gaan voor het uiterlijk en het eventueel hypoallergeen verhaaltje, 90 % van de gefokte doodles voldoet hier niet aan. Oke uiterlijk misschien wel, maar daar ben je snel klaar mee wanneer blijkt dat je een echte hond hebt gekocht.

De " stelling" twee extreme kruisen geeft gematigd? Helaas ook geen garantie, het kan, maar net zo goed dat het kan dat je uit twee milde rassen een extreme krijgt.

Ik denk dat een kruising border x husky heel leuk kan uitpakken, maar alles staat met wat voor een border en husky het is en wat je verwachting is. Of anders gezegd, wat je bereid bent om er mee te doen.

Je moet echt meer weten van vader en moeder dier om iets te kunnen voorspellen.

Deze pups op mp? Niet mijn type, maar wel leuke honden. Zuivere border x husky kruisingen? Nee dat denk ik niet.
Afbeelding
Plaats reactie