Opvoeding van onze eerste pup ooit

Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

Zo heeft 1 van mijn vorige honden een heel pak koekjes (voor mezelf) uit de voorraadkast opgegeten, de koelbox met hun lekkernijen en eten voor mijn kleine hondje erin weten te openen en haar buik te vullen en 1 van de andere dames vond ooit een puntzak drop in een handtas van m'n moeder en nam de kauwgom ook maar meteen mee. Er valt hier in ons huis niks van eten te vinden waar ze zo bij kunnen want honden kunnen zo ontzettend vindingrijk zijn
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

:mrgreen: alsof ze nooit iets te eten krijgen.

Hij heeft gisteren flink gedronken en geplast. Ook binnen gepiest maar goed dat ruimen we wel weer op. Sinds gisteren avond is alles weer oké.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4950
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 30 mar 2023, 09:54 :mrgreen: alsof ze nooit iets te eten krijgen.

Hij heeft gisteren flink gedronken en geplast. Ook binnen gepiest maar goed dat ruimen we wel weer op. Sinds gisteren avond is alles weer oké.
Goed zo :ok:
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

Cooper schreef: 30 mar 2023, 09:54 :mrgreen: alsof ze nooit iets te eten krijgen.

Hij heeft gisteren flink gedronken en geplast. Ook binnen gepiest maar goed dat ruimen we wel weer op. Sinds gisteren avond is alles weer oké.
Fijn!
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Vanwege z'n jaaggedrag, hij heeft oa van de week een ekster gemold, moet ik Cooper meer beperken in z'n bewegingsvrijheid. Hij kan daardoor z'n energie minder kwijt. Dat merk ik weer goed in z'n gedrag in de avond. Opdringerig zijn, drammen, ondeugende dingen doen.....
Ik doe wat meer denkspelletjes en probeer wat langer te wandelen. Hoewel dat laatste in die hitte me momenteel zwaar valt. Zeker later op de dag als hij juist wat extra actie nodig heeft is mijn pijp leeg :euh:.
Heeft iemand hier tips voor?
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 3
Berichten: 2698
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Gretha »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 09:12 Vanwege z'n jaaggedrag, hij heeft oa van de week een ekster gemold, moet ik Cooper meer beperken in z'n bewegingsvrijheid. Hij kan daardoor z'n energie minder kwijt. Dat merk ik weer goed in z'n gedrag in de avond. Opdringerig zijn, drammen, ondeugende dingen doen.....
Ik doe wat meer denkspelletjes en probeer wat langer te wandelen. Hoewel dat laatste in die hitte me momenteel zwaar valt. Zeker later op de dag als hij juist wat extra actie nodig heeft is mijn pijp leeg :euh:.
Heeft iemand hier tips voor?
Zwemt hij graag? Dan zou je hem kunnen laten apporteren uit het water, voor jezelf niet zo vermoeiend met dit weer.
Niet te lang doen, maar dan raken ze nog oververhit. Zeker als ze fanatiek zijn. Bij Tux moet ik daar echt mee oppassen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Diana »

Speuren (praktijkspeuren en veel speurspelletjes) werkt bij mijn jagende, energieke hond het beste. Bij praktijkspeuren liepen we meestal 1 à 1,5 uur, en dan was ze echt lekker moe en voldaan. Het is een mooie combinatie van enigszins fysiek bezig zijn, het koppie echt moeten gebruiken en heel geconcentreerd bezig moeten zijn. Hersenwerk vindt ze ook leuk, maar dan mist ze die fysieke uitlaatklep, die ze ook echt nodig heeft.
Ook tijdens de wandelingen doe ik veel speurspelletjes met haar (dummy verstoppen en laten zoeken, dummy onderweg laten vallen en een tijdje later laten ophalen, sorteren met stokjes die ik een tijdje in mijn hand heb gehad, etc.). Wel altijd vanuit rust, haar impulscontrole is ook iets wat altijd oefening nodig heeft, dus dat verwerk ik in elk spelletje en elke opdracht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Zwemmen durft hij nog niet. Dat wil ik wel gaan doen, en dan samen het water in zodat ik hem hopelijk kan helpen.
Speuren heb ik zelf geen verstand van maar klinkt leuk. Zal dat op de hondenschool eens vragen of dat hier in de buurt aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 41
Berichten: 3936
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Smoushond »

Zwembadje in de tuin? Een plek in de schaduw zoeken en brokjes strooien en die laten zoeken werkt bij Bertus altijd goed om hem moe te krijgen
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

In de ochtend juist de lange wandeling. Werken voor voer zoals in de kong of een wobler. En ja ook hier is mijn energie wel is op in de avond maar als mijn lijf het even toelaat dan ga ik (hoe moe ook) echt wel even wandelen...het schuldgevoel overwint het meestal. Energie niet kwijt kunnen resulteert ook in ongewenst gedrag namelijk
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Posts in topic: 1
Berichten: 269
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:48
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Tamara/Bayko »

Wat Diana zegt: praktijkspeuren of mantrailing lijkt me voor Cooper een perfecte uitlaatklep gezien het soort kruising wat hij is en het jaaggedrag dat hij laat zien. Werkt bij mijn dwergspanieltje met soms (vaak :P ) ietwat veel energie echt super. Na een goede training mantrailen heb ik geen kind meer aan hem ;) .
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 18
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 11:51 Zwemmen durft hij nog niet. Dat wil ik wel gaan doen, en dan samen het water in zodat ik hem hopelijk kan helpen.
Speuren heb ik zelf geen verstand van maar klinkt leuk. Zal dat op de hondenschool eens vragen of dat hier in de buurt aangeboden wordt.
Vindt hij het wel leuk om het water in te gaan zolang hij grond onder zijn pootjes heeft?
Ik dacht Zeno ook plezier te doen door een keer samen te gaan zwemmen. Met een vriendin aan een meertje. Met ons mee het water in. Toen bereikte hij het punt waarop hij water moest gaan trappelen. Hij wist niet hoe snel hij weer terug naar het droge moest rennen. En vanaf daar met een blije bek naar ons kijken, maar hij ging er mooi niet meer in :LOL:
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

:ok: Ja, pootje baden doet hij wel.
Fabienne schreef: 16 jun 2023, 16:01 In de ochtend juist de lange wandeling. Werken voor voer zoals in de kong of een wobler. En ja ook hier is mijn energie wel is op in de avond maar als mijn lijf het even toelaat dan ga ik (hoe moe ook) echt wel even wandelen...het schuldgevoel overwint het meestal. Energie niet kwijt kunnen resulteert ook in ongewenst gedrag namelijk
Ik wandel sowieso 3x per dag. Alleen de late 4de ronde is even snel snel.
:lol1: ik krijg ook altijd een schuldgevoel als ik voor mijn gevoel te weinig heb gedaan.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 41
Berichten: 3936
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 19:21 :ok: Ja, pootje baden doet hij wel.
Fabienne schreef: 16 jun 2023, 16:01 In de ochtend juist de lange wandeling. Werken voor voer zoals in de kong of een wobler. En ja ook hier is mijn energie wel is op in de avond maar als mijn lijf het even toelaat dan ga ik (hoe moe ook) echt wel even wandelen...het schuldgevoel overwint het meestal. Energie niet kwijt kunnen resulteert ook in ongewenst gedrag namelijk
Ik wandel sowieso 3x per dag. Alleen de late 4de ronde is even snel snel.
:lol1: ik krijg ook altijd een schuldgevoel als ik voor mijn gevoel te weinig heb gedaan.
Bedoel je dan dat hij niet meer los mag tijdelijk vanwege dat jagen en hij daarom zijn energie niet kwijt kan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Ja hij kan minder vaak los. Ik moet eerst de omgeving goed scannen. Loslopen ging sowieso niet altijd goed maar nu is het steeds lastiger aan het worden.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Van losloop wandelingen is hij meer tevreden dan snuffel wandelingen voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 41
Berichten: 3936
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 19:49 Van losloop wandelingen is hij meer tevreden dan snuffel wandelingen voor mijn gevoel.
Ja dat was Bij Bertus ook zo . Nu hij wat ouder is is dat weer veranderd. Kan je hem niet iets geven in de tuin waarmee hij speelt. Achter een bal aan of een voerbal met brokjes erin ? Zodat hij wel in beweging is in de tuin maar niet aan het jagen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Smoushond schreef: 16 jun 2023, 19:52
Cooper schreef: 16 jun 2023, 19:49 Van losloop wandelingen is hij meer tevreden dan snuffel wandelingen voor mijn gevoel.
Ja dat was Bij Bertus ook zo . Nu hij wat ouder is is dat weer veranderd. Kan je hem niet iets geven in de tuin waarmee hij speelt. Achter een bal aan of een voerbal met brokjes erin ? Zodat hij wel in beweging is in de tuin maar niet aan het jagen
Hij is nu bijna 9 maanden dus er zullen inderdaad ook nog wel veranderingen komen in zijn gedrag. Telkens nieuwe fases.
Ja, hij speelt ook wel in de tuin maar hij is door vogels heel snel afgeleid. Vindt ie toch net ff wat interessanter :P.
Ik denk erover om de tuin wat kleiner voor hem te maken met behulp van een schapennet of zoiets. De vogels zitten meer achter in de tuin. Hopelijk helpt dat dan ook wat.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 12
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door HillieS »

En met een lange lijn, 10 meter ofzo, dat hij wat meer ruimte heeft om te lopen?
En ik zou inderdaad met deze temperaturen proberen om 's ochtends een lekkere goede wandeling te maken als het te warm is overdag. Of 's avonds laat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 12
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door HillieS »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 19:58
Smoushond schreef: 16 jun 2023, 19:52
Cooper schreef: 16 jun 2023, 19:49 Van losloop wandelingen is hij meer tevreden dan snuffel wandelingen voor mijn gevoel.
Ja dat was Bij Bertus ook zo . Nu hij wat ouder is is dat weer veranderd. Kan je hem niet iets geven in de tuin waarmee hij speelt. Achter een bal aan of een voerbal met brokjes erin ? Zodat hij wel in beweging is in de tuin maar niet aan het jagen
Hij is nu bijna 9 maanden dus er zullen inderdaad ook nog wel veranderingen komen in zijn gedrag. Telkens nieuwe fases.
Ja, hij speelt ook wel in de tuin maar hij is door vogels heel snel afgeleid. Vindt ie toch net ff wat interessanter :P.
Ik denk erover om de tuin wat kleiner voor hem te maken met behulp van een schapennet of zoiets. De vogels zitten meer achter in de tuin. Hopelijk helpt dat dan ook wat.
Dat zou een oplossing kunnen zijn ja
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Ik heb momenteel brokken van darf, die passen niet door het gaatje van de voerbal :jank: Doet hij er wel lang mee :LOL:.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 41
Berichten: 3936
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 20:08 Ik heb momenteel brokken van darf, die passen niet door het gaatje van de voerbal :jank: Doet hij er wel lang mee :LOL:.
😂 Bertus zou dan gefrustreerd worden
Heb je geen klein plastic flesje ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Smoushond schreef: 16 jun 2023, 20:15
Cooper schreef: 16 jun 2023, 20:08 Ik heb momenteel brokken van darf, die passen niet door het gaatje van de voerbal :jank: Doet hij er wel lang mee :LOL:.
😂 Bertus zou dan gefrustreerd worden
Heb je geen klein plastic flesje ?
Ja, Cooper ook. Want hij weet dondersgoed dat uit dat balletje lekkers hoort te komen.
Plastic flesje heb ik wel :ok:.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4950
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 16 jun 2023, 20:08 Ik heb momenteel brokken van darf, die passen niet door het gaatje van de voerbal :jank: Doet hij er wel lang mee :LOL:.
Geef een klap met de hamer op die brokken, dan passen ze vast wel. :ok:
(brokken eerst in een zakje doen, dan kan je ze terugvinden na de klap :engel: )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Dat is ook een goede tip inderdaad. Even de hamer erop.
Vanochtend de snuffelmat weer gebruikt. Vindt hij ook leuk :smile:.
Plaats reactie