Opvoeding van onze eerste pup ooit

Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Wij hebben dus onze eerste pup ooit in huis. Tot nog toe vind ik het best meevallen :F: . Ik had me natuurlijk ingelezen maar je kan gewoon slecht voorspellen wat er gebeurd als je pup eenmaal in huis is. Ik heb meer NEE gezegd de laatste dagen dan ooit te voren dat wel :mrgreen: . Gelukkig lijkt hij dat al wel te snappen. Maar ook lekker geknuffeld :hartjes: mijn vorige honden (destijds volwassen herplaatsers) waren niet zo knuffelig als deze pup.
Dat is meteen mijn eerste vraag: Cooper slaapt overdag graag tegen je aan als je op de bank zit of als je op een stoel zit op schoot. Ik vind het vooralsnog heerlijk maar ja, je moet ook wel eens wat doen. Zijn slaapplaats in de nacht is in de bench bij ons op de slaapkamer. Dat gaat prima want ik lig pal naast hem en kan mijn hand in de bench doen bij gepiep als we gaan slapen. Ik zou graag willen dat hij overdag ook af en toe de bench zou kiezen als rustplek.Hoe kan ik dat stimuleren? Hij doet het heel soms als ik dan ook naast de bench gaat zitten maar kruipt dan toch liever op schoot :mrgreen: . Hij is er natuurlijk ook nog maar net dus klopt het als ik denk dat het eigenlijk wel logisch is dat hij liever lichamelijk contact zoekt? Dan wacht ik gewoon nog even met de bench voor overdag.

Tweede vraag is; hij speelt nogal ruig. Hij is 15 weken en heeft tot zaterdag bij zijn nog overgebleven broers in het nest gezeten. Dat ging er best fors aan toe qua speel ruwheid. Nu doet hij dat bij ons ook. Er zijn al wat truien met gaatjes en scheurtjes :19:gekraste armen enz. Geeft niet maar hoe leid ik dit in goede banen. Hij moet uiteraard nog tanden wisselen en daarna schijnt dat bijten wel wat uit te doven las ik. Ik bied hem kauwmateriaal aan om te ruilen als hij mijn vel weer eens te pakken heeft. Of die van mijn kinderen. Die laat ik dat zelf oplossen trouwens want ik heb geen kleine kinderen meer maar 17+. Ik zeg dan ook vrij hard NEE :neenee: en soms reageert hij daar ook al op. Is dit de juiste methode: ruilen voor een bot en/of NEE zeggen?

Ik heb nog heel veel vragen maar ik hou het even hierbij.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2071
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Alfilillo »

Hoi Cooper! Leuk dat je lid geworden bent van het forum :smile: .

Ik heb niet echt advies voor je wat betreft het Wild spelen. Toen mijn jongste hond die leeftijd had, was er al een andere jonge hond, dus dat spelen ging met hem en die grenzen waren vanaf het begin duidelijk.

Ik ben wel benieuwd wat voor hond Cooper is. Kun je wat meer vertellen? Foto's....

Edit: ik heb net je voorsteltopic met foto gezien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 6
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Desiree »

Welkom! Hier heb ik ook mijn allereerste pup ooit na altijd herplaatsers te hebben gehad. Roderick kwam hier ook met 15 weken.

Wat ik bij Roderick in het begin heb gedaan was als hij tegen mij of volwassen hond Droef aan in slaap was gevallen hem soms gewoon even in de bench te leggen. Dan sliep hij gewoon door en ik deed het deurtje dan ook niet dicht. Dat begon ik pas na een paar dagen te doen en langzaam aan opbouwen.

Het bijten was hier ook vervelend. Ik kapte het spel dan gelijk na 2 waarschuwingen af soms werkte het en beet hij minder en soms niet dan was het klaar, dan gaf ik hem wat speelgoed waar hij op mocht bijten en dan ging ik weer wat anders doen. En dat bijten wordt inderdaad minder. Rond de 4 maanden was hij het ergst maar toen zat hij ook volop in het wisselen, inmiddels zit hij op de 6,5 maand en kan hij normaal spelen, ook wel met de bek maar hij heeft nu meer een bijtrem dus kan gewoon doseren.

Of mijn manieren de juiste zijn dat weet ik niet maar zo heb ik het zelf aangepakt.
Afbeelding
Nanna

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Nanna »

Ik word nooit door pups gebeten. Over tien dagen komt er weer een pup bij en ik maak me daar nul ongerust over.
Zodra ze die scherpe tandjes in de hiel of pols planten gil je als een pup met een hoge harde jank. Het is dan meteen afgelopen.
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door EchoMira »

Een jonge pup kan nog niet in het negatieve denken. Nee kennen ze nog niet.
Daarom is het goed om daar aandacht in te stoppen. Er zijn goede oefeningen voor.
Het zeggen van het woord nee moet een verduidelijkende instructie zijn. Geen aankondiging van een sanctie of een achtergrondgeluid terwijl je pup alleen maar bezig is met wat er allemaal wel kan.

Dus probeer helemaal geen nee meer te zeggen door je pup op het pad naar succes te zetten.
Dat doe je met structuur.
Als je een dagprogramma met 6 plasrondjes, twee uurjes heel rustig spelen (niet wild want dat gaat dus niet goed) en een wandeling waar hij met speelgoed of andere honden kan rellen hebt dan blijft er weinig ruimte over om hem teveel vrijheid te geven.

Daarbuiten ga je hem in een paar dagen tijd leren wat het woord nee eigenlijk betekent. Dat kan op deze manier.
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2189
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Rosanne »

Brego was ook een zwaan kleef aan pup. Sliep altijd onder de bank toen hij echt een uk was. Stond ik op was hij ook meteen wakker en moest hij mij achterna. Ook wel logisch natuurlijk, want in het nest lag hij ook samen met de pups en nu opeens is hij uit zijn vertrouwde omgeving weg. Jij bent nu zijn veilige haven. Bij Brego werd het vanzelf minder. Maar als hij te overprikkeld/moe was heb ik hem wel in de bench gelegd. En was hij eigenlijk zo vertrokken.

En hij was een mondige pup 🙈 Ik heb echt wel op de grond soms gezeten met de vraag waarom ik dit wilde. Maar ik bleef gewoon speelgoed / kauw snack geven en zoals Nanna zegt een keiharde AU. Het hielp ook om hem echt voldoende slaap te geven. Als ze moe worden kunnen ze ook drukker en happeriger worden. Na het wisselen was het bijten sowieso klaar. Hij pakt nog steeds graag mijn hand, maar heel zachtjes 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

Probeer inderdaad niet steeds te Nee'en en vraag jezelf ook af of de nee ook echt altijd nodig is of dat je er iets positiefs van kan maken. Mijn pup is net zo oud als die van jou en als hij in de gordijnen hangt in huis krijgt hij echt wel een Nee te horen...daar ga ik geen consessies in doen in dat hangen in de gordijnen maar als hij mijn wasmand plundert bijvoorbeeld (dus iets wat niet zo'n ramp is maar enkel onhandig)probeer ik er dan maar een apporteer spelletje van te maken en zal ik zelf beter de deur dicht moeten doen of opruimen. En vertel hem vooral dan wel wat je wel wilt anders is het niet duidelijk en eerlijk naar de pup toe. Stop desnoods een kluif in zijn bek als hij ook hapt of een speeltje en zorg inderdaad voor voldoende rust en slaap momenten. Hij is er nog maar net dus op zichzelf slapen overdag in de bench en niet tegen jou aan is waarschijnlijk nog iets teveel gevraagd, jij bent zijn steun en veilige haven. Wel kan je hem al slapend in de bench leggen steeds en er zelf desnoods even bij gaan zitten, ik merk aan Floris dat dat echt een vertrouwens ding was dat op afstand slapen en dat komt echt wel met de tijd.
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Sirene »

Wat sommige voorgangers zeggen (maar dan anders verwoord): probeer je pup uit te leggen wat _wel_ mag. Dat is veel simpeler en leuker.
En probeer de omstandigheden en omgeving zo in te richten dat succes bijna verzekerd is. Dan hoef je niet in te grijpen en kun je gewenst gedrag belonen/bevestigen.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

EchoMira schreef: 04 jan 2023, 19:41 Een jonge pup kan nog niet in het negatieve denken. Nee kennen ze nog niet.
Daarom is het goed om daar aandacht in te stoppen. Er zijn goede oefeningen voor.
Het zeggen van het woord nee moet een verduidelijkende instructie zijn. Geen aankondiging van een sanctie of een achtergrondgeluid terwijl je pup alleen maar bezig is met wat er allemaal wel kan.

Dus probeer helemaal geen nee meer te zeggen door je pup op het pad naar succes te zetten.
Dat doe je met structuur.
Als je een dagprogramma met 6 plasrondjes, twee uurjes heel rustig spelen (niet wild want dat gaat dus niet goed) en een wandeling waar hij met speelgoed of andere honden kan rellen hebt dan blijft er weinig ruimte over om hem teveel vrijheid te geven.

Daarbuiten ga je hem in een paar dagen tijd leren wat het woord nee eigenlijk betekent. Dat kan op deze manier.
Inderdaad, dat continue nee geroep word je zelf eigenlijk ook doodmoe van. Dus gewoon afleiden is het beste?

Met andere honden rellen gaat wel een dingetje worden. Dat vind ik ook jammer want hij zal sowieso onze enige hond blijven. Hij mag onderweg gerust snuffelen aan andere honden als dat kan. Ik moet denk ik op zoek naar plekken waar meer mensen met honden bijelkaar komen . Hier zijn geen losloopvelden e.d. We wonen in een plattelandsdorp zonder enorm drukke wegen. Meer landweggetjes. Onze vorige honden durfde ik daar gerust los te laten. Dan konden ze in ieder geval ook eens lekker los rauzen. Wanneer kan dat ongeveer met een pup? Hij loopt hier wel los in de tuin af en toe. :smile:

Wat knap zeg die honden op het filmpje. Krijg alleen zelf de zenuwen van clickeren. :F:
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door EchoMira »

Nee, niet afleiden. Aanleiden.
Anticiperen op waar waar je heen wil en wat je dan tegenkomt.

Dus echt even snel met een papiertje ene dagprogramma uitzetten zodat jij weet wat de volgende stap is en dan kan je pup je daarin volgen zodat jij dat dan weer kunt belonen.

Afleiden is niet verkeerd, hoor maar je bereikt er ook niets mee. Het is beter om gewoon goede gewoontes neer te zetten.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Wacht, ik geef even wat voorbeelden van ondeugendheden misschien kan ik er dan bij zetten wat ik doe en of dat goed is.
In de bijkeuken staan onze schoenen. We moet daar best vaak zijn dus Cooper hobbelt mee en pakt een schoen en speert daar mee weg. Ik loop dan naar hem toe pak de schoen af en zeg NEE. Dat nee erbij zeggen doe ik een beetje automatisch.

Hij mag gewoon op de bank en komt dan graag bij je liggen. Maar eerst moet hij je even "pesten" met trekken aan je trui (liefst tot de trui krak zegt :gvd: ). Ik leid hem dan af met een botje of speeltje. (en zeg ook weer NEE maar dat moet ik dus zelf afleren).

Gisteren liep hij continue met zijn waterbak te klooien. Hij vindt het lollig om die op te pakken en mee te nemen naar 1 van zijn mandjes. 10x de bak terug gezet maar stoppen ho maar. Toen de bak maar even op het aanrecht gezet om er even van af te zijn. Toen ik 'm later weer gevuld terugzette weer gesleep. Weer de bak hoog weggezet en toen was het klaar toen ik 'm kwartiertje later weer terug zette.

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes natuurlijk. Hij vreet nog veel meer kattekwaad uit. :goeie:
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1037
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door ellen en de birmanen »

Cooper schreef: 05 jan 2023, 10:14 Wacht, ik geef even wat voorbeelden van ondeugendheden misschien kan ik er dan bij zetten wat ik doe en of dat goed is.
In de bijkeuken staan onze schoenen. We moet daar best vaak zijn dus Cooper hobbelt mee en pakt een schoen en speert daar mee weg. Ik loop dan naar hem toe pak de schoen af en zeg NEE. Dat nee erbij zeggen doe ik een beetje automatisch.
Draai het eens om, laat hem naar jou komen. zeg met een hoog stemmetje "he wat heb je daar voor moois, laat eens zien? oh wat ben je een knappe hond" als hij komt ruil je de schoen tegen iets lekkers. dat is dan ook al de basis om iets terug te brengen.

Hij mag gewoon op de bank en komt dan graag bij je liggen. Maar eerst moet hij je even "pesten" met trekken aan je trui (liefst tot de trui krak zegt :gvd: ). Ik leid hem dan af met een botje of speeltje. (en zeg ook weer NEE maar dat moet ik dus zelf afleren).
ik zal hem dan van de bank afzetten en pas op de bank wanneer hij rustig is. bij mij thuis is de bank RUST. daar wordt niet gedold.

Gisteren liep hij continue met zijn waterbak te klooien. Hij vindt het lollig om die op te pakken en mee te nemen naar 1 van zijn mandjes. 10x de bak terug gezet maar stoppen ho maar. Toen de bak maar even op het aanrecht gezet om er even van af te zijn. Toen ik 'm later weer gevuld terugzette weer gesleep. Weer de bak hoog weggezet en toen was het klaar toen ik 'm kwartiertje later weer terug zette.
ook hier weer naar je toe laten komen. als jij naar je hond gaat ziet hij dat als een leuk spelletje. wel gelijk belonen als hij maar je toe komt.

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes natuurlijk. Hij vreet nog veel meer kattekwaad uit. :goeie:
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

De voorbeelden waarbij ik Cooper dan beter naar mij toe kan laten lopen daar kan ik zeker wat mee. Dat is inderdaad een veel betere benadering :E: .
Het bank verhaal is moeilijker. Hij springt net zo snel weer terug op de bank als dat je hem eraf zet en ziet dat dan als spelletje. Ondertussen wordt hij dan steeds baldadiger. Daarom dacht ik dat afleiden met een botje een beter plan was.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 12
Berichten: 6782
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door HillieS »

Cooper schreef: 05 jan 2023, 10:54 De voorbeelden waarbij ik Cooper dan beter naar mij toe kan laten lopen daar kan ik zeker wat mee. Dat is inderdaad een veel betere benadering :E: .
Het bank verhaal is moeilijker. Hij springt net zo snel weer terug op de bank als dat je hem eraf zet en ziet dat dan als spelletje. Ondertussen wordt hij dan steeds baldadiger. Daarom dacht ik dat afleiden met een botje een beter plan was.
Dat van de bank afzetten kan je natuurlijk ook combineren met iets geven om wél te doen. Dus of een kluifje of een floss touwtje ofzoiets.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

En naar losloop veldjes zou ik ook enkel maar doen als er leuke sociale honden komen en zijn. Een overload aan honden hoeft het voor hem niet perse leuker te maken, denk aan najagen, ruw spel en hondje pesten. Kijk of je leuke sociale honden kan vinden waar je hem kennis mee laat maken en die hem op een nette en eerlijke manier de kneepjes van de honden taal leren. Ik woon net als jij behoorlijk buitenaf maar ik kies wel bewust de plekken uit waar ik Floris zijn honden contact laat op doen en veldjes en parken waar veel honden samen komen (en soms ook zo'n veldje toe-eigenen)laat ik dus links liggen.
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2752
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door blondie »

Nanna schreef: 04 jan 2023, 19:23 Ik word nooit door pups gebeten. Over tien dagen komt er weer een pup bij en ik maak me daar nul ongerust over.
Zodra ze die scherpe tandjes in de hiel of pols planten gil je als een pup met een hoge harde jank. Het is dan meteen afgelopen.
Ik weet niet hoe jouw gil klinkt. Maar dat is hier nooit gelukt.
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

blondie schreef: 05 jan 2023, 13:53
Nanna schreef: 04 jan 2023, 19:23 Ik word nooit door pups gebeten. Over tien dagen komt er weer een pup bij en ik maak me daar nul ongerust over.
Zodra ze die scherpe tandjes in de hiel of pols planten gil je als een pup met een hoge harde jank. Het is dan meteen afgelopen.
Ik weet niet hoe jouw gil klinkt. Maar dat is hier nooit gelukt.
Hier ook niet. Al moet ik zeggen dat ik bijna niet gebeten wordt maar mijn partner wel maar die maakt hem soms ook zo hor en dol dat het ook zeer zeker zijn eigen aandeel is.
Gebruikersavatar
Jetski
Posts in topic: 1
Berichten: 666
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:12
Welke: Portugese waterhond

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Jetski »

Over los laten lopen: Ik deed dat gelijk al vanaf de eerste dag (op veilige plekken).
Juist omdat ze dan heel dicht bij jou in de buurt willen blijven omdat in de nieuwe spannende wereld jij ze de veilige, vertrouwde steun geeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Josefien »

blondie schreef: 05 jan 2023, 13:53
Nanna schreef: 04 jan 2023, 19:23 Ik word nooit door pups gebeten. Over tien dagen komt er weer een pup bij en ik maak me daar nul ongerust over.
Zodra ze die scherpe tandjes in de hiel of pols planten gil je als een pup met een hoge harde jank. Het is dan meteen afgelopen.
Ik weet niet hoe jouw gil klinkt. Maar dat is hier nooit gelukt.
Hoe Nanna's hoge harde jank klinkt, weet ik ook niet. Maar ik doe het met een ijselijke krijs, en ze doen het nooit weer.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4986
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 05 jan 2023, 13:53
Nanna schreef: 04 jan 2023, 19:23 Ik word nooit door pups gebeten. Over tien dagen komt er weer een pup bij en ik maak me daar nul ongerust over.
Zodra ze die scherpe tandjes in de hiel of pols planten gil je als een pup met een hoge harde jank. Het is dan meteen afgelopen.
Ik weet niet hoe jouw gil klinkt. Maar dat is hier nooit gelukt.
Is hier ook nooit gelukt
Afbeelding
Nanna

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Nanna »

Zelfs de pups die ik verkocht beten nooit😂😂😂😂 Mensen altijd blij verrast.
Dat had ik zal hartgrondig afgeleerd met mijn gejenk.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Ik heb net die gil geprobeerd en hij schrok zich helemaal het apenzuur :Q:. Hij is er diep van onder de indruk. Hij ligt nu weer op schoot te slapen dus we zijn nog wel gewoon vriendjes :slaap2:.
Kan ik dit gewoon herhalen als het me te gek wordt of zal hij dan bang worden? Of dat het überhaupt geen effect meer heeft op den duur.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Jetski schreef: 05 jan 2023, 14:46 Over los laten lopen: Ik deed dat gelijk al vanaf de eerste dag (op veilige plekken).
Juist omdat ze dan heel dicht bij jou in de buurt willen blijven omdat in de nieuwe spannende wereld jij ze de veilige, vertrouwde steun geeft.
Ik zal het morgen op een rustig moment eens proberen. Ik vind het doodeng dus moet me even geestelijk voorbereiden 😅
In de tuin gaat het natuurlijk prima maar ja, dat is heel wat anders. Zal het niet te vroeg zijn om al te doen, hij is nog zo onder de indruk van alles tijdens de wandeling....
Nanna

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Nanna »

Cooper schreef: 05 jan 2023, 16:08 Ik heb net die gil geprobeerd en hij schrok zich helemaal het apenzuur :Q:. Hij is er diep van onder de indruk. Hij ligt nu weer op schoot te slapen dus we zijn nog wel gewoon vriendjes :slaap2:.
Kan ik dit gewoon herhalen als het me te gek wordt of zal hij dan bang worden? Of dat het überhaupt geen effect meer heeft op den duur.
Zo speelt ie ook met broertjes en zusjes. Als ie ze dan pijn doet gillen ze en willen ze niet meer spelen. Dat is dan ook de bedoeling niet dus de volgende keer houdt ie zich wel in. Mooi doorgillen dus :LOL:
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Sirene »

Cooper schreef: 05 jan 2023, 16:13
Jetski schreef: 05 jan 2023, 14:46 Over los laten lopen: Ik deed dat gelijk al vanaf de eerste dag (op veilige plekken).
Juist omdat ze dan heel dicht bij jou in de buurt willen blijven omdat in de nieuwe spannende wereld jij ze de veilige, vertrouwde steun geeft.
Ik zal het morgen op een rustig moment eens proberen. Ik vind het doodeng dus moet me even geestelijk voorbereiden 😅
In de tuin gaat het natuurlijk prima maar ja, dat is heel wat anders. Zal het niet te vroeg zijn om al te doen, hij is nog zo onder de indruk van alles tijdens de wandeling....
"iedereen" hier gooit pups vanaf dag 1 los. Maar als je pupje echt bang is en vlucht van dingen is het natuurlijk niet heel handig. Dan doe je hem een tuigje aan met een sleeplijn eraan. Dan kun je hem gewoon los laten lopen maar wel ingrijpen mocht hij wegvluchten.
Lekker los, beloningen mee. Belonen voor bij jou komen en oogcontact (niet steeds roepen maar belonen als hij het uit zichzelf doet). En leren dat hij bij jou moet zijn als het eng wordt.
Plaats reactie