Opvoeding van onze eerste pup ooit

Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 6
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Desiree »

Als het aan Roderick ligt loopt hij de hele dag te verkondigen dat ik eten, drinken, aaitjes en wandelingen voor hem moet regelen.

Helaas voor hem reageer ik soms nogal instinctief zonder er bij na te denken zeg maar. Dus als hij na 2 x waarschuwen niet stopt dan kan ik best wel heel boos reageren. Dat heb ik een paar keer moeten doen en nu weet hij dat hij heus niet de hele dag stil hoeft te zijn. Liever niet zelfs, ik vind het wel gezellig een beetje inspraak en een goed gesprek maar we gaan niet krijsen om je zin te krijgen met wie weet wat je dan ook maar wil.

Hij doet het nu soms nog wel hoor, hij is heus niet perfect, maar niet blaffend. Aan het einde van een thuiswerkdag bijvoorbeeld wil hij graag wat gaan ondernemen dus het laatste uurtje gaat hij zuchten en jammeren, dan praten we daar gewoon even over en zeg ik dat hij nog een uurtje moet wachten, we knuffelen even en dan is het weer goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

ranetje schreef: 08 mar 2023, 15:20
Smoushond schreef: 08 mar 2023, 12:21 Is hij zo gaan blaffen sinds hij 2 keer eten krijgt ipv 3 ? Bertus werd daar ook heel vervelend van 😂 probeerde me op allerlei manieren duidelijk te maken dat ik wat vergeten was
:lol1:
Aangezien hier altijd wordt gegeten na een wandeling heb ik de tussen-de-middagmaaltijd gewoon vervangen door een klein knaagje bij thuiskomst.
Ze vonden het wel een beetje weinig, maar namen er toch genoegen mee :P
Ja, ik geef 'm wel een snackje. Komt ie me gewoon daarna alsnog pesten :boos:.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4945
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 08 mar 2023, 21:08
ranetje schreef: 08 mar 2023, 15:20
Smoushond schreef: 08 mar 2023, 12:21 Is hij zo gaan blaffen sinds hij 2 keer eten krijgt ipv 3 ? Bertus werd daar ook heel vervelend van 😂 probeerde me op allerlei manieren duidelijk te maken dat ik wat vergeten was
:lol1:
Aangezien hier altijd wordt gegeten na een wandeling heb ik de tussen-de-middagmaaltijd gewoon vervangen door een klein knaagje bij thuiskomst.
Ze vonden het wel een beetje weinig, maar namen er toch genoegen mee :P
Ja, ik geef 'm wel een snackje. Komt ie me gewoon daarna alsnog pesten :boos:.
:LOL: :LOL:
Dan heeft ie pech gehad :mrgreen:
Geef een oor of zo als knaagje, zodat hij daar een tijdje zoet mee is en kappen met drammen :ok:
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

Cooper schreef: 08 mar 2023, 08:48 Ja, onnodig geblaf is echt gruwelijk. Ik negeer het zoveel als ik kan maar ik ga er zelf ook van mopperen. Hardop. Dus dat is al een reactie van mijn kant :gvd:. Ik ga de kamer dan maar uit en ga daar staan mopperen.
Dus hij trekt z'n tetter open en JIJ loopt weg?
Ik denk dat je hem best mag vertellen wat je wel en niet wilt hoor,grenzen aangeven op een eerlijke manier gaan ze niet stuk van. Sterker nog: honden functioneren echt beter als ze de grenzen weten, dat niet weten wat je wilt maakt ze uiteindelijk echt onzekerder en niet leuker.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Fabienne schreef: 08 mar 2023, 23:15
Cooper schreef: 08 mar 2023, 08:48 Ja, onnodig geblaf is echt gruwelijk. Ik negeer het zoveel als ik kan maar ik ga er zelf ook van mopperen. Hardop. Dus dat is al een reactie van mijn kant :gvd:. Ik ga de kamer dan maar uit en ga daar staan mopperen.
Dus hij trekt z'n tetter open en JIJ loopt weg?
Ik denk dat je hem best mag vertellen wat je wel en niet wilt hoor,grenzen aangeven op een eerlijke manier gaan ze niet stuk van. Sterker nog: honden functioneren echt beter als ze de grenzen weten, dat niet weten wat je wilt maakt ze uiteindelijk echt onzekerder en niet leuker.
Aangeven op een eerlijke manier. Dat is eigenlijk het probleem. Ik raak zo geïrriteerd van dat gekef dat ik dan echt ontplof.
Blaffen vind ik niet erg maar niet als het om dwingend gedrag erbij gaat.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Crutz »

Cooper schreef:
Fabienne schreef: 08 mar 2023, 23:15
Cooper schreef: 08 mar 2023, 08:48 Ja, onnodig geblaf is echt gruwelijk. Ik negeer het zoveel als ik kan maar ik ga er zelf ook van mopperen. Hardop. Dus dat is al een reactie van mijn kant :gvd:. Ik ga de kamer dan maar uit en ga daar staan mopperen.
Dus hij trekt z'n tetter open en JIJ loopt weg?
Ik denk dat je hem best mag vertellen wat je wel en niet wilt hoor,grenzen aangeven op een eerlijke manier gaan ze niet stuk van. Sterker nog: honden functioneren echt beter als ze de grenzen weten, dat niet weten wat je wilt maakt ze uiteindelijk echt onzekerder en niet leuker.
Aangeven op een eerlijke manier. Dat is eigenlijk het probleem. Ik raak zo geïrriteerd van dat gekef dat ik dan echt ontplof.
Blaffen vind ik niet erg maar niet als het om dwingend gedrag erbij gaat.
Maar hij mag toch best weten dat je boos bent.

Kiara heeft er soms nog een handje van dat als ze hoort dat ik met een andere hond train te gaan blaffen omdat zij wil.
Dan loop ik echt wel even boos naar haar toe. Nog nooit met een vinger aangeraakt maar dan legt ze de kop tussen de poten en kijkt me echt heel sip met puppy ogen aan alsof ik haar kon vermoorden, want ja, ik ben boos en dat vindt ze niet leuk. Daarna is ze ook echt wel stil.
Sterre
Posts in topic: 5
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Sterre »

Fabienne schreef: 08 mar 2023, 08:41
Cooper schreef: 07 mar 2023, 20:28 Z'n nieuwste hobby is nu dwingend aanblaffen als hij zijn zin niet krijgt.
Daar zou ik ook snel klaar mee zijn, prima als je iets wilt maar afdwingen doen we niet :neenee: . Floris kan dat ook voor z'n eten, dikke vette pech dat wordt dan een uur langer wachten. Zo'n hekel aan aan honden die bij alles wat ze niet aanstaat of juist wel hun klep open trekken, dat is een hele nare eigenschap dat dwingen
Ik lees dit vaak. Maar wat doe je dan. Een uur langer laten wachten en dan blijven blaffen is toch geen oplossing? Ik heb zulke honden nooit gehad maar ik pas nu af en toe op een Cockerspaniël die vanuit het niks oeverloos kan blaffen. De baas zelf heeft daar een blafbandje voor maar ik zou het liever anders oplossen. Maar hij heeft een plaat voor z’n kop en het lukt mij ook niet en ik ga andermans hond geen knal geven.
Nanna

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Nanna »

Ik vind een blafband veel sneuer. Niemand heeft het over ‘een knal geven’. Een tikje voor de billen volstaat ook. En flink boos zijn. Als ie maar doorheeft dat jij geen zin hebt in dat halfgare gedram.
Je mag best een keer miepen, dat doe ik ook. Maar niet structureel om je verwende zin te krijgen.
Ik ben er niet op gebouwd om dat te gaan lopen negeren😂
Sterre
Posts in topic: 5
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Sterre »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 10:32 Ik vind een blafband veel sneuer. Niemand heeft het over ‘een knal geven’. Een tikje voor de billen volstaat ook. En flink boos zijn. Als ie maar doorheeft dat jij geen zin hebt in dat halfgare gedram.
Je mag best een keer miepen, dat doe ik ook. Maar niet structureel om je verwende zin te krijgen.
Ik ben er niet op gebouwd om dat te gaan lopen negeren😂
Vind ik ook. Ik gebruik het daarom ook niet. Flink boos worden doe ik wel. En negeren doe ik ook niet. Hij is nu 2 jaar en ik pas maar heel af en toe op. Dus voor mij is het probleem minimaal. Maar ik vind het wel stomvervelend gedrag.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 10:32 Ik vind een blafband veel sneuer. Niemand heeft het over ‘een knal geven’. Een tikje voor de billen volstaat ook. En flink boos zijn. Als ie maar doorheeft dat jij geen zin hebt in dat halfgare gedram.
Je mag best een keer miepen, dat doe ik ook. Maar niet structureel om je verwende zin te krijgen.
Ik ben er niet op gebouwd om dat te gaan lopen negeren😂
Als ik flink van leer trek zijn er vaak andere mensen in huis die het "zielug"" vinden :euh: . Mijn correctie komt dan niet zo goed door. Maar ik heb ook geen zin in zo'n verwend mormel. Daar gaan zij maar mee zitten dan als ze het zo zieligjes vinden. Dus die moet ik tegelijk mee opvoeden :lol1: .
Als ik alleen met hem ben en hij komt in zo'n verveel en drambui dan is hij wel zen te krijgen met een bot. Hij vindt kluiven heerlijk. Dat is 1 ding waar hij zichzelf echt lang mee kan bezig houden.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Crutz »

Cooper schreef:
Nanna schreef: 09 mar 2023, 10:32 Ik vind een blafband veel sneuer. Niemand heeft het over ‘een knal geven’. Een tikje voor de billen volstaat ook. En flink boos zijn. Als ie maar doorheeft dat jij geen zin hebt in dat halfgare gedram.
Je mag best een keer miepen, dat doe ik ook. Maar niet structureel om je verwende zin te krijgen.
Ik ben er niet op gebouwd om dat te gaan lopen negerenAfbeelding
Als ik flink van leer trek zijn er vaak andere mensen in huis die het "zielug"" vinden :euh: . Mijn correctie komt dan niet zo goed door. Maar ik heb ook geen zin in zo'n verwend mormel. Daar gaan zij maar mee zitten dan als ze het zo zieligjes vinden. Dus die moet ik tegelijk mee opvoeden :lol1: .
Als ik alleen met hem ben en hij komt in zo'n verveel en drambui dan is hij wel zen te krijgen met een bot. Hij vindt kluiven heerlijk. Dat is 1 ding waar hij zichzelf echt lang mee kan bezig houden.
Flink van leer trekken? Schreeuwen is toch niet nodig.

Oh en z’n drambui wordt beloond met een bot ;-)
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Nee, niet persé schreeuwen maar wel flink pissig doen.
De kluif geef ik niet tijdens het geouwehoer maar als ik het gevoel heb dat er 1 aan zit te komen....om de boel voor te zijn.
Nanna

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Nanna »

Je lijkt wel zo’n helicopterouder, hahaha. Aldoor gaan zitten loeren of dat beest het wel naar zijn zin heeft en anders meteen ‘afleiden’ en zorgen dat ie het weer leuk heeft.
Ik kan je beloven dat je er geen prettiger hond van krijgt. Dat wordt een dramzak.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 12:05 Je lijkt wel zo’n helicopterouder, hahaha. Aldoor gaan zitten loeren of dat beest het wel naar zijn zin heeft en anders meteen ‘afleiden’ en zorgen dat ie het weer leuk heeft.
Ik kan je beloven dat je er geen prettiger hond van krijgt. Dat wordt een dramzak.
Wat erg. :jank: . :schrik: Je hebt wel gelijk hoor. Ik let teveel op hem waarschijnlijk.

Gooi al jullie advies maar hier neer hoor. Ik wil geen dramzak. :boos:
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4945
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 09 mar 2023, 12:10
Nanna schreef: 09 mar 2023, 12:05 Je lijkt wel zo’n helicopterouder, hahaha. Aldoor gaan zitten loeren of dat beest het wel naar zijn zin heeft en anders meteen ‘afleiden’ en zorgen dat ie het weer leuk heeft.
Ik kan je beloven dat je er geen prettiger hond van krijgt. Dat wordt een dramzak.
Wat erg. :jank: . :schrik: Je hebt wel gelijk hoor. Ik let teveel op hem waarschijnlijk.

Gooi al jullie advies maar hier neer hoor. Ik wil geen dramzak. :boos:
Dat "helicopterouder" had ik er nog niet direct uitgehaald :P
Als het gaat om wennen aan het feit dat er geen tussen-de-middag voerbak meer staat vind ik een kluif (dan inderdaad vóór hij gaat drammen) een prima oplossing.

Verder tussendoor- gedram om het drammen heb ik tot nu toe weten op te lossen met in de mand en daar blijven.
Een enkele keer met nog een stemcorrectie.
Kennelijk heb ik wat dat betreft brave hondjes :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 41
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Smoushond »

Ik geef Bertus ipv kluif gewoon wat brokjes in zijn bak . Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat 12 uur zonder eten lang is voor een jonge hond die veel beweegt. Dus na de middagwandeling wat brokjes en dan met volle buik dutten

Toen hij nog dwingend blafte om bijvoorbeeld spelen of eten of iets lekkers pakte ik hem op en zette hem in de gang
Was snel over
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Sirene »

Als ze drammen worden ze gewoon naar hun plaats gestuurd als ze niet gewoon iets voor zichzelf gaan doen als ik geen zin heb. Als ze nog niet naar hun plaats kunnen dan is dat prioriteit. Gewoon uitleggen wat je wel wilt werkt voor alle honden het simpelst.
Negeren en dan na een tijdje toch reageren is het alleronhandigste wat je kunt doen. De hond leert dan dat ie volgende keer gewoon wat harder.langer door moet gaan, dan ga je toch reageren :cheer:
Gewoon duideliojk communiceren naar je hond wat je wilt.
Fabienne
Posts in topic: 15
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Fabienne »

Floris kan heel erg drammen als hij vindt dat het tijd is om te wandelen of eten en gaat dan bij de deur staan klooien. Het is anders drammen als dan wanneer hij echt moet plassen en dat is dan ook geen drammen. Ik blokkeer hem dan bij de deur weg tot vervelens aan toe (voor hem)en vaak gaat hij dan zelf rustig in de bench liggen wat dan uiteraard rustig wordt beloond, niet te wild anders staat hij zo weer te drammen bij de deur. Er mag hier echt een hoop en ze komen echt niks tekort maar drammen en dwingen mag je gauw uit je repertoire halen. Ik wil niet dat mijn honden leren dat dwingen iets oplevert en dat je gewoon rustig op je beurt kan wachten totdat ik vindt dat er inderdaad actie komt.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Hij heeft het ''s avonds het ergst. Nadat er gewandeld en gegeten is. Hij eet, ik zit op de bank en als hij dan klaar is met eten komt ie als een halve zool op me afgerend en wordt dan bijterig. En maar uitdagen en blaffen. Springt ook bovenop me Ik heb daar dus geen zin in en duw hem dan weg. Wegsturen werkt dan niet. Ik moet het eigenlijk eens filmen....
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door EchoMira »

Cooper schreef: 09 mar 2023, 19:31 Hij heeft het ''s avonds het ergst. Nadat er gewandeld en gegeten is. Hij eet, ik zit op de bank en als hij dan klaar is met eten komt ie als een halve zool op me afgerend en wordt dan bijterig. En maar uitdagen en blaffen. Springt ook bovenop me Ik heb daar dus geen zin in en duw hem dan weg. Wegsturen werkt dan niet. Ik moet het eigenlijk eens filmen....
Wat heb ik nou gezegd? Je moet zelf een plan hebben, hem op het goede pad zetten en dat dan belonen.
Klinkt als gedoe maar het is verreweg de makkelijkste en meeste doeltreffende manier. Honden zijn ziekelijke gewoontedieren. Je hoeft alleen maar de positieve gewoonte aan te brengen.

Dus je wacht even tot hij klaar is met eten. Dan geeft hij nog een pootje voor het toetje (half plakje kaas) en dan leg je hem in de bench. Deur hoeft niet dicht maar hi mag wel blijven. Of je legt hem op zijn kleedje op de bank, of hij mag in de vensterbank zitten. Maar we doen wel wat we altijd doen.

Je hoeft het niet te filmen. Iedereen weet hoe het er uit ziet als je een beest in huis haalt en hem geen maniertjes leert.
Je kunt het ook niet doen en dan komt het ook gewoon goed maar dat duurt veel langer en ik hou er niet van om je hond toe te staan dingen te doen waar je hem minder leuk van gaat vinden.

Wat wil je dat hij wel doet?
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

Gelukkig hoef ik het niet te filmen :19:
Ik moet de rust zien te bewaren. Het is net of er na het eten een knop bij hem om gaat.
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door EchoMira »

Wat wil je dat hij doet?
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 109
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Cooper »

EchoMira schreef: 09 mar 2023, 19:53 Wat wil je dat hij doet?
Er is gewandeld en gegeten dus wat mij betreft rusten. Mag best naast mij op de bank.
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door EchoMira »

Oke. Dan gaan we dat dus doen.
Na het eten mag hij even op een vaste manier contact maken. Met een heel kort trekspelletje en dan met de flos naar de bank. Mag hij nog even kluiven en geaaid worden maar als hij stopt leggen we de flos weg en doen we stil.
Geef hem vooral ook een chipje als hij echt ligt te pitten. Nooít als hij nog ligt te kijken.
Snap je waar we heen gaan?

Hij gaat dat natuurlijk niet meteen doen maar als jij de discipline opbrengt om het 10 dagen toch zo te laten gaan doet hij het daarna 10 jaar elke dag vanzelf.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 6
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Desiree »

Cooper schreef: 09 mar 2023, 19:57
EchoMira schreef: 09 mar 2023, 19:53 Wat wil je dat hij doet?
Er is gewandeld en gegeten dus wat mij betreft rusten. Mag best naast mij op de bank.
Waarom neem je hem dan niet gewoon even op de bank? Even 2 a 3 minuten op zijn spel in gaan en dan zeg je klaar nu gaan we ff rusten. Aaien maar en dat valt hij vast wel in slaap.

Roderick heeft dit ook wel gedaan, zeker nog toen hij soms wat overprikkeld was, net te lang buiten geweest te veel honden ontmoet etc, helemaal mijn schuld. Maar na het wandelen en eten ga ik eten koken en ik heb hem echt wel een paar keer in de bench gezet als hij klaar met eten was omdat hij liep te stuiteren. Dat hoeft nu inmiddels niet meer, tijdens het koken gaan ze allemaal weer in luiwammes modus en reken maar dat ze wakker zijn en stiekem afwachten of er niet wat valt of over blijft voor hen.
Afbeelding
Plaats reactie