Fietsen met je hond

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanne
Posts in topic: 1
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:13
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Fietsen met je hond

Bericht door Sanne »

We zijn nu weer een tijdje bezig om het fietsen op te bouwen met Zahra.
Zahra vindt fietsen leuk! Behalve het laatste stukje naar huis, dat vindt ze stom. Dan moet ik haar meeslepen alsof het de laatste stappen van d'r leven zijn. Absoluut niet omdat ze moe is, maar prinsessengedrag.

We doen nu steeds een rondje waarbij we eerst rustig opwarmen, dan mag ze een stuk los (= o.a. racen!) en dan weer rustig naast de fiets.

Nu heb ik als doel dat we dit flink gaan trainen (maar rustig opbouwen) zodat ze echt meer mee kan naast de fiets.

Wat kan ik van haar verwachten? Waar kan ik naartoe trainen?
Hoeveel km? Welke snelheid?

Wat doen jullie?
Sterre
Posts in topic: 1
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Fietsen met je hond

Bericht door Sterre »

Ik vind fietsen met de hond geweldig. Met mijn Duitse Staande fietste ik ongeveer 16 km p.u. Ze wilde wel harder maar dat vond ik gevaarlijk. En de langste afstand was 20 km. Dat deed ik maar af en toe. Meestal 15 km. Daarna hijgde ze niet eens. En natuurlijk stukken los waar het kon en even in het water klooien wat ze heerlijk vond.
Met mijn laatste hond een kruising wat op Friese stabij leek fietste ik hooguit 12 km p.u. En totaal ongeveer 10 km of minder.
Ik moet eerlijk zeggen dat ze er allebei niet veel aan vonden. Wel het einddoel om even heerlijk te wandelen en te zwemmen.
Maar ikzelf vond het altijd het leukste wat er is. Heerlijk dat Zahra het leuk vindt.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Fietsen met je hond

Bericht door CatnDog »

Ik fiets af en toe een stukje met Zeno. Hij vindt hardlopen naar mijn idee leuker dan fietsen, dus ik doe het niet zo vaak meer.
Het is eigenlijk hetzelfde als bij jou: op de terugweg is het een slome slak. Geen idee waarom. Hij heeft dat terug-naar-huis effect nooit bij het wandelen. Ik denk dat hij het fietsen saaier vindt, omdat hij niet uit eigen initiatief ergens mag stoppen om te snuffelen/plassen van mij (dat vind ik gevaarlijk).
Ik ga ook niet zo ver (maar een paar kilometer), dus ik kan je niet helpen qua opbouwen.

Ik laat Zeno altijd in draf naast de fiets lopen, nooit in galop. Dus een vrij sloom tempo.
Mellow

Re: Fietsen met je hond

Bericht door Mellow »

Nikki vindt naast de fiets geweldig.
Ze zit dan aan de flex en blijft altijd netjes aan de rechterkant lopen, vaak een stukje vooraan en altijd op veilige plekken.
Langs de weg moet ze netjes naast.
Gemiddeld fietsen we een 18km/u en ze kam met gemak een 30km volhouden.
Maar dat vindt ik niets aan dus vaak fietsen we naar een bos of water en dan mag ze los racen.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Fietsen met je hond

Bericht door malinois »

Ze vonden t hier geweldig. Ik fiets gemiddeld zo'n 3x per week rond de 8 tot 10 km per hond per keer. Maar nu dus al een paar weken niet met dat klote weer. Doe t wel voor mn plezier niet om zeiknat te regenen.
T gros lopen ze los, 2 stukken (begin en eind) aangelijnd. Voorheen aan de springer nu gewoon een lijntje aan de halsband omdat de springer niet meer nodig is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fietsen met je hond

Bericht door EchoMira »

Echo en Mira kunnen rustig 20 kilometer naast de fiets.
Daar hebben ze eigenlijk niets eens training voor nodig behalve dan dat ze eelt op de poten moeten hebben. Of op onverharde weg kunnen lopen.
Bonnie F
Posts in topic: 1
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Fietsen met je hond

Bericht door Bonnie F »

Zappa kon inderdaad zonder problemen 15 km naast de fiets met koel weer. Zijn natuurlijke tempo lag rond de 16 km per uur. Daar werd hij niet moe van. Maar het leukste was het als hij losliep en ik op de fiets. Sprintjes trekken zodat hij zich met zo'n trotse kop naast de fiets kon komen melden. Het ging ook makkelijk. Ik kon hem fietsen aanlijnen. (jachtlijntje) God, wat mis ik dat beest!
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Fietsen met je hond

Bericht door EchoMira »

Eigenlijk vind ik het nu swinters best warm genoeg.
10 graden en windstil.

Ik ga denk ik binnenkort weer even.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Fietsen met je hond

Bericht door Frootje »

Leuk topic en leuk om al die ervaringen te lezen! Fietsen doe ik zelf niet. Aloy heeft wel vanaf jongs af aan geleerd om naast de scootmobiel te lopen en wij zijn ook bezig met afstand opbouwen. Snelheid niet per se, als we harder gaan dan een kilometer of twaalf gaat ze echt rennen en dat is even leuk, maar ze loopt er geen marathon mee natuurlijk. Maar ze loopt inmiddels wel minimaal een keer per week een kilometer of vijf, aan het begin van de wandeling mag ze nog even los rennen om de explosieve energie eruit te gooien, anders loopt ze nog niet echt netjes mee. :F: Als ik ergens een afspraak heb en we gaan er met de scootmobiel heen, laat ik haar ook vaker stukken zelf lopen nu. Ze vindt het enorm leuk en het is een goede manier voor haar om wat energie kwijt te raken. Aloy is nog heel jong en daar houd ik wel rekening mee (als het ver is, of ze wordt moe, of ze vindt het nog wat spannend ivm verkeer oid, kan ze immers ook op de plank van de scootmobiel), maar als ze ouder is wil ik het zeker gaan opbouwen zodat ze ook echt een flink stuk mee kan lopen, ik kan haar geen groter plezier doen. Zij heeft ook echt met weer en wind zin, alleen als het met bakken uit de hemel komt bedankt ze ervoor. :LOL:
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Fietsen met je hond

Bericht door Fabienne »

Ik vindt fietsen met de hond echt ideaal. Niet als vervanger van los lopen of een lekkere boswandeling maar echt voor erbij. Na mijn ongeluk heb ik het wel gedaan als vervanging van aangezien ik beter kon fietsen als lopen, lopen kostte mij teveel energie. Mijn honden vinden het tot nu toe allemaal prachtig en met name met mijn border kon ik echt hard en lang! Met Lola fiets ik rondjes van 6/7 kilometer waarbij ze grotendeels los kan en dan zelf haar tempo kan bepalen en dat is meestal vol gas rennen. Mijn tempo ligt een beetje aan de fiets, met de elektrische kan ik harder dan wanneer zelf trappen maar een snelheid van 8/9 kilometer haal ik wel en indien Lola aan de lijn zit is dit voor haar ook een lekker tempo. Floris is nu nog te klein maar ook met hem ga ik het tzt wel oppakken, het naast de fiets lopen terwijl ik aan de andere kant mee wandel kent hij al wel een beetje en dat oefen ik gewoon bij huis. Kunnen we eind dit jaar kleine stukjes fietsen hoop ik en dan tzt samen met Lola richting bos en daar dan lekker wandelen.
Gebruikersavatar
Soof
Posts in topic: 1
Berichten: 242
Lid geworden op: 13 sep 2021, 23:38
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Re: Fietsen met je hond

Bericht door Soof »

Sanne schreef: 08 jan 2023, 15:50Nu heb ik als doel dat we dit flink gaan trainen (maar rustig opbouwen) zodat ze echt meer mee kan naast de fiets.

Wat kan ik van haar verwachten? Waar kan ik naartoe trainen?
Hoeveel km? Welke snelheid?

Wat doen jullie?
Hoe lang is 'flink trainen' dan voor jou, waar zou je naartoe willen trainen? Ik denk namelijk dat ze al heel wat kan, zonder dat je dat perse erg moet opbouwen. :mrgreen:

Wat ik doe is meestal een km of 10, en dan wissel ik in het tempo. Begin rustig, beetje warmdraaien, dan een stuk wat harder (draven voor de honden) en stukjes ook echt racen, zo hard als ze kunnen/willen, dus dan galloperen ze. Dat is vooral voor de afwisseling / onze lol. Vooral Kay vindt dat racen echt het einde, die maakt er ook een wedstrijdje van met mij (hij wint, hij rent sneller dan ik over een bospad fiets :F: ). Het grootste deel van die 10km draven ze dus gewoon en fiets ik mee. Het einde is ook weer wat rustiger. Onderweg stoppen we ook wel eens, ze drinken eens wat, ik kijk vaak gewoon een beetje naar hen. Ze lopen de hele tijd los en we gaan in principe alleen over bospaden, ik zit op de mtb. Ik heb dit niet speciaal opgebouwd oid, het is gewoon meegegroeid met het hardlopen met ze.

Afstanden en snelheden; ik weet dat Rex gemakkelijk nog veel langer mee zou kunnen, want die gaat ook mee hardlopen tot 25km. Die is goed is doseren. Kay is natuurlijk nog een stuk jonger, maar ook meer van het 'zo hard als ik kan baas!'-type dus die mag nog niet zo lang mee van mij. Maar ikzelf vind het na 10km vaak ook wel mooi geweest, dus veel langer doe ik niet. De snelheden varieeren van net-wat-sneller-dan-wandelen bij de warming up en cooling down (zeg 8 km/h ofzo) tot hun gemakkelijke draaftempo. Kay gaat bij ongeveer 17 km/h over in galop weet ik inmiddels, Rex kan draven tot wel 20km/h, maar ik zorg dus dat ik nog wel ruim onder het maximale draaftempo van Kay blijf zodat ie relaxed loopt en niet steeds op het randje van galop. Als we echt racen kan het lopen tot 25~30km/h, en dat doen we dan dus in kortere stukken afgewisseld.
Plaats reactie