Hond/pup alleen thuis laten

Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Cooper is er net dus van alleen thuisblijven is voorlopig geen sprake. Ik ben ook veel thuis dus het zou hier uiteindelijk gaan om tussen de 2 a 4 uur alleen zijn. Niet eens dagelijks maar 2x per week ofzo.
Hoe bouw je dat op? Ik lees allerlei verhalen van langzaam opbouwen met minuutjes maar mijn ervaring met herplaatsers is dat dat niet werkt in de praktijk. Voor jezelf niet en voor de hond ook niet. Uiteindelijk is het weggaan en de hond achterlaten met iets lekker en "God zegen de greep".
Werkt die opbouw wel bij pups of hoe pak je zoiets het beste aan?
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1518
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Tineke »

In een rustig tempo en inderdaad met opbouw.
Je kunt in huis al beginnen, even naar achter/boven of zoiets zodat het normaal wordt dat je even weg bent.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 6
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Smoushond »

Ik ben nog steeds heel blij dat ik doorgezet heb met de bench. Bertus vond het niet altijd leuk maar wende er snel aan. Af en toe even bijkomen en uitrusten want zelf nam hij geen rust. Langzaam opbouwen van minuten naar langer en van terwijl iemand thuis is naar alleen thuis.

Nu weet hij het al als ik zeg dat ik wegga ,loopt zelf de bench in en wacht op zijn snoepje. Komt er weer uit als ik thuiskom en strekt zich uit. Heerlijk ontspannen ga ik weg. Ik zeg wel altijd wat ik ga doen . Dus werken of boodschappen of even opruimen ( als ik hem daar niet bij kan gebruiken) koken of douche noem maar op
Afbeelding
Rennendehond
Posts in topic: 1
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Rennendehond »

Ik heb een hond gehad die het verschrikkelijk vond alleen te blijven. Daarbij heb ik alles uit de kast gehaald en pas na jaren gevonden wat haar nog een beetje comfortabel hield. De slaapkamer.

Één hond interesseert het allemaal precies niks of ik er ben of niet.

En weer de ander heb ik volgens het boekje opgebouwd en is er nu makkelijk in als ik alles voorspelbaar houd.

Ik zou het gewoon lekker opbouwen en kijken hoe je hond reageert. Heb je een camera? Dat helpt wel om te zien hoe je hond zich gedraagt als je weg bent en of het eventueel stressvrij gaat.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Frootje »

Bij Froo moest ik na een paar dagen al een tijdje weg. Ik heb haar laten wandelen, spelen en met een Kong alleen in de slaapkamer gelaten. Ze vond het wel prima.

Aloy krijste de boel bij elkaar als ik wegging als pup. Dat hebben we heel lang niet gedaan en pas toen ze wat meer vertrouwen had hebben we het opgebouwd. Elke hond is daar anders in. Als ik het bij Aloy hetzelfde had gedaan als bij Froo was dat denk ik niet goed gegaan. Zij had gewoon veel meer tijd nodig.
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Rosanne »

Zinodo schreef: 09 jan 2023, 17:24 Oh echt. Hier was het een heldere stappenplan routine maken en steeds uitbreiden en zo vertrouwen winnen dat je altijd terugkomt juist het belangrijkste om de verlatingsangst tegen te gaan bij herplaatsers. Weggaan met god zegen de greep was een burning dumpsterfire geworden en had alles alleen maar erger gemaakt :schrik:
Ik zou bij een pup ook niet anders doen. Zorgen dat er aan alle behoeftes voldaan is. Duidelijke routine verzinnen en zich precies aan houden. En dan oefenen oefenen oefenen. Als dat vertrouwen eenmaal vanzelfsprekend is nadat je het honderden keren op hetzelfde manier hebt gedaan, dan kun je gerust afwijken en zal het niet enorme gevolgen hebben, wss helemaal niets, maar juist in het begin is duidelijkheid en betrouwbaarheid erg belangrijk.
Ja hier ook zo gedaan. Ik had ook die gratis camera app Alfred camera gedownload. Kon ik mijn tablet en oude telefoon als camera neerzetten. Op die manier kon ik ook zien wat hij dan deed wanneer ik “weg” was.

Wij hebben het echt in kleine stapjes opgebouwd. Echt met minuten eerst. En op een gegeven moment kan je dan wel de stappen wat groter maken. Toen hij een uur kon zijn wij daarna ook meteen naar 1,5 uur gegaan. Maar vooral het begin is zo belangrijk. Hij moet inderdaad eerst het vertrouwen hebben dat jullie weer terug komen.

Iedereen doet het natuurlijk anders. Sommige laten ze dan wel gewoon 15 min blaffen, omdat het daarna wel stopt. Maar mijn buren zouden daar ook echt niet blij mee zijn geweest. Ze wisten wel dat we bezig waren met trainen, maar ik vond het zelf niet fijn als hij dus toch spanning had op die manier.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Cooper schreef: 09 jan 2023, 17:17 Uiteindelijk is het weggaan en de hond achterlaten met iets lekker en "God zegen de greep".
Nee, dan telt de voorbereiding juist wel.

Ik ben met je eens dat het niet werkbaar is om met een opbouw van 5 minuten per week meer naar 5 uur te gaan maar dat zegt ook niemand.
Maar juist even zonder je pup de kliko aan de straat gaan zetten of in de auto alleen laten geeft informatie over wat het straks betekent.

Het moet niet. Maar soms kan het en dan is het goed om het te doen. Want het moet wel een keer normaal worden of nog liever normaal blijven dat je gewoon je hond even thuis laat.
Eigenlijk moet je dat gewoon op de eerste dag al doen. Dat werkt het best.
EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Een camera is voor je eigen gemoedsrust leuk als het goed gaat maar als het niet goed gaat zie je je hond gillend aan het behang trekken en dan?
EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 09 jan 2023, 17:24 Ik zou bij een pup ook niet anders doen.
Met een pup is het allang anders. Heb je weleens een pup gehad?
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Rosanne »

EchoMira schreef: 09 jan 2023, 20:45 Een camera is voor je eigen gemoedsrust leuk als het goed gaat maar als het niet goed gaat zie je je hond gillend aan het behang trekken en dan?
Zit ook een spreek optie op. Dus pup Brego die kung fu beoefende met zijn kleed, was een Brego nee door de telefoon. :F:

En ik kon horen of hij ondanks het niet slopen, wel relaxed en stil was. Of dat meneer toch onwijs gestrest was en ik dus een stapje terug moest doen.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Ja maar dan kun je niet meer terug want dan is het al eng geweest om alleen thuis te zijn. Dat is wat ik wil vermijden.
Maar goed, die zijn allemaal enekel hond-kweszies en dat vind ik sowieso niet optimaal. Een hond is een roedeldier. Met een ander hondje gaat het prima maar echt helemaal alleen thuis? Voor een hond van 2 waar je dat voor een kind van 2 totaal onacceptabel zou vinden.

Met een ouder broertje wordt het al snel anders. Of anders even bij de buurvrouw in de keuken in de bench. Dat is toch wel te regelen?
Ik heb het echt heel druk maar ik heb echt nooit iemand die niet even de honden uit de auto kan halen en misschien even wandelen.
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Rosanne »

EchoMira schreef: 09 jan 2023, 21:00 Ja maar dan kun je niet meer terug want dan is het al eng geweest om alleen thuis te zijn. Dat is wat ik wil vermijden.
Maar goed, die zijn allemaal enekel hond-kweszies en dat vind ik sowieso niet optimaal. Een hond is een roedeldier. Met een ander hondje gaat het prima maar echt helemaal alleen thuis? Voor een hond van 2 waar je dat voor een kind van 2 totaal onacceptabel zou vinden.

Met een ouder broertje wordt het al snel anders. Of anders even bij de buurvrouw in de keuken in de bench. Dat is toch wel te regelen?
Ik heb het echt heel druk maar ik heb echt nooit iemand die niet even de honden uit de auto kan halen en misschien even wandelen.
Echt eng heb ik ook niet met hem mee gemaakt. Wel dat hij het opeens rond de start van zijn puberteit weer spannend vond en ging slopen. Opgelost door de ren te plaatsen, zodat hij wel kon verplaatsen. Nu is die weg sinds hij relaxter is geworden en is het geen punt. Met de ren sliep hij eigenlijk ook gewoon tot ik terug was.

Voor de lange dagen is Brego inderdaad dan bij de honden van mijn ouders, maar toch moet hij af en toe alleen zijn. Daar ontkom je gewoon niet aan. En doordat er genoeg wordt ondernomen eromheen slaapt hij gewoon als wij weg zijn. Hetzelfde wat hij zou doen als ik er wel was. Voor in dit geval Cooper met die leeftijd zou ik wel inderdaad nog een back up hebben als je langer wat moet gaan doen. Maar ook als “alleenstaande” hond is het best prima te doen met de juiste opbouw.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 09 jan 2023, 21:02
EchoMira schreef: 09 jan 2023, 20:47
Zinodo schreef: 09 jan 2023, 17:24 Ik zou bij een pup ook niet anders doen.
Met een pup is het allang anders. Heb je weleens een pup gehad?
Ja uiteraard. Maar routine is voor een pup net zo belangrijk
Maar dan uitgelegd met van die peuterplaymobiel aan vaste routine.
Een pup is niet anders in de beleving maar er is nul voorkennis. Tabula rasa. Een kind. Slimmer dan jij maar ze weten niets.

Dat werkt wel echt anders dan een hond die misschien weinig aandacht heeft gehad maar wel in auto's heeft gezeten enzo.
Nanna

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Nanna »

Ik draaf gewoon de deur uit. Vermaak je maar met de rest van de misjpoge.
Maar goed, ik ben groothondbezitter en dan is het makkelijk.
Bij maar één pup zou ik eerst lekker moe maken en daarna in je bench met een kluif. Het beste is om de bench te omhangen met kleden zodat het een soort van veilig hol wordt.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Qua opbouwen van even de kliko halen, even naar boven, even naar het toilet e.d. Waar laat je de hond dan? In de bench? Die vindt hij nog steeds niet helemaal tof. Ik moet trouwens een grotere zien te scoren want deze is in mijn ogen veel te klein dus daar kan de crux ook nog zitten.
Ik kan niet de kliko gaan halen en hem los in de woonkamer want dan denk ik niet dat dat goed komt :F: .
BieneMaya

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door BieneMaya »

Bij het even naar boven gaan om iets te pakken deed ik Maya niet in de bench. Ik had renpanelen om een deel van de woonkamer af te zetten. Daar strooide ik wat brokjes en ging dan eerst bv op de bank zitten.
Was dat geen probleem meer (om niet bij mij in de buurt te kunnen komen) dan ging ik dus even vlug naar boven of naar de wc.
Bij weer beneden komen dus eerst weer op de bank gaan zitten. Bij 1 of 2 sec niet reageren liep ik op haar af, deed de ren open en liep bv gelijk naar de keuken om koffie te pakken.
Ging dat ook allemaal goed dan breidde ik het uit om even wat uit de schuur te halen. Enz.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Goed idee, renpanelen. Hoe hoog zouden die moeten zijn, zodat hij er later niet overheen springt? Hoewel we hebben gladde vloeren dus afzetten gaat niet makkelijk zijn.
Ik heb inderdaad geen zin om hem voor iedere klipscheet in de bench te moeten stoppen.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2735
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Diana »

Cooper schreef: 10 jan 2023, 11:18 Qua opbouwen van even de kliko halen, even naar boven, even naar het toilet e.d. Waar laat je de hond dan? In de bench? Die vindt hij nog steeds niet helemaal tof. Ik moet trouwens een grotere zien te scoren want deze is in mijn ogen veel te klein dus daar kan de crux ook nog zitten.
Ik kan niet de kliko gaan halen en hem los in de woonkamer want dan denk ik niet dat dat goed komt :F: .
Wat doet hij dan als je hem los in de kamer laat?
Ik heb voor mijn pups nooit een bench gebruikt en ze in dit soort situaties dus wel altijd gewoon los in de kamer gelaten, maar de ene pup is de andere niet natuurlijk ;-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

:roos: Ik heb het nog niet durven proberen los in de woonkamer.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 3
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Mo-yi »

Toen Mo-yi pupke was had ik ook een senior Wolf, dat scheelt al een stuk denk ik.De bench werd eerst een rustplek voor dr. Ze was in het begin echt wat drama als ze maar dacht dat ik weg ging, zelfs even naar de wc zat ze al te piepen en te doen.
Dus daar gestart, zij in de bench en ik naar de badkamer en weer terug, en weer naar de badkamer, handen wassen en weer terug. Tig keer gedaan, iets langer weggebleven en als ze begon te piepen/huilen, dan zette ik even de kraan aan, of maakte wat geluidjes, dat ze hoorde dat ik in de buurt was maar me nog niet zag, wachten tot ze rustig was en me weer laten zien, verder rommelen in de keuken etc etc.
Dan even de deur uit, niet stiekum gaan doen, alle geluiden van sleutels etc horen bij het riedeltje, deur weer dicht en bij de voordeur wachten, weer binnenkomen als ze rustig is. Gewoon iets liefs en rustigs zeggen en niet gaan gillen zelf als ze eindelijk rustig is met; jaaaaaaa, goed zoooo. Rustig; hee scheetje zeggen, weer wat verder rommelen, en als ze weer ging liggen dan ging de bench weer terug open en alles was zo normaal als maar kan.
Het duurde even en het kostte wat geduld, maar de link kon ze leggen dat ik terugkwam of in de buurt was en dat gillen het er niet sneller op maakte.
Het naar buiten/weg gaan is geen drama, ze gaat erbij liggen in de keuken. Daar kan ze de voordeur en het raam in de gaten houden en ze ligt daar nog als ik weer terug kom. Dan gaat ze steevast haar Fant zoeken en die naar me brengen, zit ik op de grond in de keuken en is het even Mo-yi time, even spelen en stoeien.
Laatste jaren, ( ze is nu bijna 12 ) als ik wegga dan gaat er 1 oog open, weet ze dat ze niet meegaat dan blijft ze gewoon liggen..joe ik zie je zo wel weer ik tuk ff verder :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 6
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 10 jan 2023, 11:37 Goed idee, renpanelen. Hoe hoog zouden die moeten zijn, zodat hij er later niet overheen springt? Hoewel we hebben gladde vloeren dus afzetten gaat niet makkelijk zijn.
Ik heb inderdaad geen zin om hem voor iedere klipscheet in de bench te moeten stoppen.
Ik deed het om het uur . Dus uurtje los in huis ,spelen,eten,wandelen enz en dan weer even uurtje in de bench . Duidelijk zeggen wat je gaat doen en hij kon me ook zien en horen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Misschien dan toch wat vaker in de bench doen dan. Anders went ie er niet echt aan als het alleen 's nachts hoeft. Even de handen vrij is ook wel fijn. Ik ben kapot :mrgreen: .
Binnenkort ben ik veel alleen met hem thuis dan moet ik wel op mijn eigen energie letten ook.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Nu had ik de eerste 10 dagen veel assistentie van de kinderen. Zij lette op hem als ik wat moest doen.
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 1
Berichten: 1133
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Ybbihs »

Ik heb Snuck op dag 3 dat hij er was een klein half uur in z'n bench gegooid met wat eten omdat ik er echt even uit moest met Lou zonder irritante piranha om ons heen. Dat ging prima dus heb ik dat ook gelijk iedere dag daarna herhaald en ook al snel wat langer. Tussendoor wel op de camera gekeken.
Toen hij 4 weken bij ons was, op 13 weken. Kon hij prima 3-4 uurtjes alleen zijn.
Inmiddels is hij bijna een jaar en kan hij een volle werkdag (8,5 uur) alleen zijn in z'n ren met bench. Ik zorg wel dat zo lang alleen max 1 dag in de week voorkomt. En er gaat wel minimaal 3 kwartier wandelen en minimaal een kwartier snuffelmat aan vooraf.
Volgens mij heb ik ook absoluut geluk gehad met Snuck hoor, want die hond is stikmakkelijk en heeft ijzeren blaas. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 2
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Desiree »

Roderick moest op dag 3 al even alleen thuis blijven. De bench aanleren ben ik op dag 1 al mee begonnen door hem af en toe een koekje te geven in de bench, deurtje dicht en weer open etc, daarna als hij sliep even in de bench met deurtje gewoon open. Vanaf de eerste nacht sliep hij ook in de bench op de slaapkamer. Heus niet dat hij het er direct mee eens was, brullen maar!! Na een paar minuten stopte dat, de dagen daarop zijn we zo doorgegaan en het brullen was steeds sneller voorbij tot hij het niet meer deed.

Na het weekend was mijn partner weer gaan werken en het leek me niet verstandig om hem meteen al met Droef mee te nemen. Droef kan soms best wel uitvallen aan de lijn omdat hij een reu niet moet. Dus moest hij soms even 10 minuten alleen zijn met Izzy of Droef en na een dag of 5 20 minuten helemaal alleen en zo verder.

Inmiddels is Roderick bijna 7 maanden en kan hij een volle dag alleen met Droef en Izzy blijven. Goede wandeling vooraf, goed gevulde kong en wat veilig kauwspeelgoed in de bench, bakje water en tot vanavond! Hij wordt dan wel tussendoor even uitgelaten zodat hij zijn poten even kan strekken, niet omdat hij perse nodig naar buiten moet.

Inmiddels slaapt hij snachts allang al niet meer in de bench, na een paar weken heb ik die open gelaten en na weer even later is die bench uit de slaapkamer verbannen en heeft hij zijn eigen bed gekregen maar hij ligt gewoon bij ons als het zo uitkomt :LOL: net als Droef, alleen Izzy heeft geen eigen bed.

Volgende stap is de hal afzetten met een hekje voor hem maar ik wacht even op mijn nieuwe kast die helemaal dicht is want er staat nu een open kast, als dat een tijdje goed gaat kan hij wel los in huis. Is hij nu ook als ik maar 5 minuten naar buiten moet, ik ga hem echt niet wakker maken omdat ik even naar buiten loop of ga douchen etc, hij is tenslotte niet achterlijk en weet het heus wel als ik even weg ga en weer terugkom. Overigens is hij ook los als mijn partner thuis werkt, die werkt boven en de honden kiezen er zelf voor om lekker beneden te blijven liggen en af en toe komen ze dan eens buurten.

Ik vond het overigens wel dood eng hoor Roderick alleen laten daarom de eerste dagen ook maar zo kort per keer. Na de laatst herplaatser waarbij op dag 2 al duidelijk werd dat ze gillende verlatingsangst had, (zelfs als ik al zonder haar ging douchen en partner bij haar was) na nooit een herplaatser met verlatingsangst te hebben gehad(inderdaad ook altijd op de manier van god zegen de greep en dat ging altijd goed. Nadat duidelijk werd dat Roderick 20 minuten alleen kon heb ik het best wel los gelaten en alleen in het oog gehouden hoelang hij zonder plassen kon zeg maar. De eerste keer een half uur alleen had hij een volle kong, camera aan en ik zit in de auto onderweg naar de supermarkt begon hij toch ineens te gillen!! Zijn kong was op, dat wilde hij even iedereen laten weten, na 3 seconden was het weer stil en ging hij slapen. :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie