Hond/pup alleen thuis laten

EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11289
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Cooper schreef: 10 jan 2023, 18:00 Even de handen vrij is ook wel fijn. Ik ben kapot :mrgreen: .
Binnenkort ben ik veel alleen met hem thuis dan moet ik wel op mijn eigen energie letten ook.
Yes!!! Dat doe je heel goed.
Het is zo makkelijk om onredelijk te reageren als je je grenzen niet in de gaten houdt.
De eerste weken met neen pup zijn echt heel pittig. Bijna iedereen zit na een week of twee een keer met de handen in het haar. Ook als het gewoon naar behoren gaat. En dan heb je eindelijk een keer boven de was verzameld en heeft hij middenin de kamer gescheten terwijl je net geweest was.

Liever iets minder vrijheid blijheid en dan niet onterecht uitvallen naar een pup waar je al twee weken mee bezig bent om vertrouwen op te bouwen.
Lang leve je realisme.

Overigens mag je een hond best een keer van onder uit de zak geven maar nu nog niet. Nog lang niet. Hou het leuk voor jezelf.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 3
Berichten: 6684
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Mo-yi »

Cooper schreef: 10 jan 2023, 18:00 Misschien dan toch wat vaker in de bench doen dan. Anders went ie er niet echt aan als het alleen 's nachts hoeft. Even de handen vrij is ook wel fijn. Ik ben kapot :mrgreen: .
Binnenkort ben ik veel alleen met hem thuis dan moet ik wel op mijn eigen energie letten ook.
Het eerste jaar heb ik wel veel gebruik gemaakt van de bench. Over de helft een deken gelegd zodat ze ook een stukje donker plekje had en even "weg"kon liggen, of gewoon wel alles willen zien.
De bench stond ook gewoon in mn woonkamer. Ze had soms zelf niet door dat ze eigenlijk erg moe was, bv na lange wandeling nog erg spelen, wat prima is, maar je ziet het soms gewoon..te snel veel afleiding. Dan even met een koekje de bench in en deurtje dicht en vijf tellen later lag ze al te snurken.
Het komt echt vanzelf alleen ze kennen hun en jouw grenzen nog niet, dat went en dan stuur je eerst even bij.
Ook als er visite kwam was ze heel blij, die kwam alleen voor haar natuurlijk en liefst sprong ze gelijk op schoot. Dus voor er visite kwam goed uitgeweest, gespeeld en met iets lekkers de bench in. Kwam er iemand binnen dan moest ze toch echt ff wachten. Alles gewoon normaal verder doen, mensen ontvangen, even hallo zeggen, mensen gaan zitten en we gaan kletsen. Uiteindelijk ging ze er voort rustig bij liggen, energie werd weer rustig. Dan ging de bench weer open en kon ze hallo zeggen. Wat nog steeds heel blij was maar geen idioot gespring, even aandacht en aaitjes en we kletsen verder en ze ging er dan gewoon tussen liggen op de grond.
Toen ze eenmaal doorhad hoe dat werkte kon ze gewoon los als de visite kwam, bleef ze kwispelend in de keuken staan, zelfs met de tussendeur/gangetje open. Ik haal de visite binnen, dan mag jij even hallo gaan zeggen.
Dan krijgt ze ook alle aandacht, knuffels, aaitjes en wordt dr Fant gegooid, maar zodra de visite gaat zitten en we gaan praten gaat ze er ook gewoon bij liggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Persistence »

Hier werkte de bench wel om overdag even rust in te pakken of om ‘s nachts in te slapen maar niet bij het weggaan. Gillen en alles slopen wat te pakken was. Gewoon in de gang laten waar ze zag dat ik letterlijk de deur uitging werkte beter.
Nu heb ik het wel over een herplaatspup die toen 9 maanden was. Vaste structuren hebben wel geholpen om het vertrouwen te vergroten dat je terugkomt. Zo ging ik tussen de middag (in corona-tijd) dan dagelijks even de deur uit (tot zo! ) en had een camera om te kijken. Dat begon met een paar seconden en bouwde dat op, zorg dat je terug bent voordat er paniek komt. En dat is met vallen en opstaan gegaan maar nu gaat dat goed.
Afbeelding
BieneMaya

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door BieneMaya »

Cooper schreef: 10 jan 2023, 11:37 Goed idee, renpanelen. Hoe hoog zouden die moeten zijn, zodat hij er later niet overheen springt? Hoewel we hebben gladde vloeren dus afzetten gaat niet makkelijk zijn.
Ik heb inderdaad geen zin om hem voor iedere klipscheet in de bench te moeten stoppen.
Ik had ze van 78 cm hoog. Maar ik heb Maya ook geleerd dat ze er niet tegenop mocht staan. Dus nooit een aaitje of lekkers geven vlakbij een renpaneel als ze erachter zat.
Springen deed ze niet. Toen ze eenmaal zo groot was dat ze bijna overal gewoon over kon stappen dacht zij nog steeds dat ze er niet langs kon.
Was wel grappig, had ik een klapstoeltje op z'n zijkant gelegd tussen kamer en gang (om te leren dat ze daar moest blijven als de bel ging) en dan stond ze achter dat stoeltje te wachten.
Velen vroegen waarom ze er niet gewoon overheen stapte 😂
ZorroMax
Posts in topic: 1
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:02

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door ZorroMax »

Het is zo verschillend per hond. Zorro kon met vier maanden een halve dag alleen zijn, Robin heeft er met 4 jaar nog steeds moeite mee. Ik heb Robin het eerste jaar overal mee naar toe gesleept of oppas gehad. Pas toen ik hem twee keer via de camera met geluid met een luid en duidelijk “hou op” had gecorrigeerd, viel het kwartje. Maar hij vindt het nog steeds niets . Maar goed, soms is het niet anders…..
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Desiree schreef: 10 jan 2023, 19:34 Roderick moest op dag 3 al even alleen thuis blijven. De bench aanleren ben ik op dag 1 al mee begonnen door hem af en toe een koekje te geven in de bench, deurtje dicht en weer open etc, daarna als hij sliep even in de bench met deurtje gewoon open. Vanaf de eerste nacht sliep hij ook in de bench op de slaapkamer. Heus niet dat hij het er direct mee eens was, brullen maar!! Na een paar minuten stopte dat, de dagen daarop zijn we zo doorgegaan en het brullen was steeds sneller voorbij tot hij het niet meer deed.

Hier is het ook flink brullen geblazen. Dat vind ik dan altijd een beetjes schrikken omdat ik dan bang ben dat ie het zo verschrikkelijk blijft vinden. "Trauma"oploopt. Maar ja, anders lukt het niet. Ik ben voorlopig ook nog steeds gewoon in de buurt. Gisteravond heb ik m op de slaapkamer alvast in de bench gedaan terwijl ik m'n tanden poetste enzo. Gillen geblazen. Ben gewoon een paar keer in stilte bij 'm langs gelopen. Hij vond het helemaal niks. Toen ik eenmaal in bed lag en het licht uitdeed was het een diepe zucht en pitten tot 6:00 uur aan toe. Vooral dat licht uitdoen lijkt bij hem een knopje om te zetten naar rust :lol1: .
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 6
Berichten: 3931
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 11 jan 2023, 11:23
Desiree schreef: 10 jan 2023, 19:34 Roderick moest op dag 3 al even alleen thuis blijven. De bench aanleren ben ik op dag 1 al mee begonnen door hem af en toe een koekje te geven in de bench, deurtje dicht en weer open etc, daarna als hij sliep even in de bench met deurtje gewoon open. Vanaf de eerste nacht sliep hij ook in de bench op de slaapkamer. Heus niet dat hij het er direct mee eens was, brullen maar!! Na een paar minuten stopte dat, de dagen daarop zijn we zo doorgegaan en het brullen was steeds sneller voorbij tot hij het niet meer deed.

Hier is het ook flink brullen geblazen. Dat vind ik dan altijd een beetjes schrikken omdat ik dan bang ben dat ie het zo verschrikkelijk blijft vinden. "Trauma"oploopt. Maar ja, anders lukt het niet. Ik ben voorlopig ook nog steeds gewoon in de buurt. Gisteravond heb ik m op de slaapkamer alvast in de bench gedaan terwijl ik m'n tanden poetste enzo. Gillen geblazen. Ben gewoon een paar keer in stilte bij 'm langs gelopen. Hij vond het helemaal niks. Toen ik eenmaal in bed lag en het licht uitdeed was het een diepe zucht en pitten tot 6:00 uur aan toe. Vooral dat licht uitdoen lijkt bij hem een knopje om te zetten naar rust :lol1: .
Dan is een deken over de bench misschien wel een oplossing
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 8
Berichten: 11289
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 11 jan 2023, 11:40
Cooper schreef: 11 jan 2023, 11:23
Desiree schreef: 10 jan 2023, 19:34 Roderick moest op dag 3 al even alleen thuis blijven. De bench aanleren ben ik op dag 1 al mee begonnen door hem af en toe een koekje te geven in de bench, deurtje dicht en weer open etc, daarna als hij sliep even in de bench met deurtje gewoon open. Vanaf de eerste nacht sliep hij ook in de bench op de slaapkamer. Heus niet dat hij het er direct mee eens was, brullen maar!! Na een paar minuten stopte dat, de dagen daarop zijn we zo doorgegaan en het brullen was steeds sneller voorbij tot hij het niet meer deed.

Hier is het ook flink brullen geblazen. Dat vind ik dan altijd een beetjes schrikken omdat ik dan bang ben dat ie het zo verschrikkelijk blijft vinden. "Trauma"oploopt. Maar ja, anders lukt het niet. Ik ben voorlopig ook nog steeds gewoon in de buurt. Gisteravond heb ik m op de slaapkamer alvast in de bench gedaan terwijl ik m'n tanden poetste enzo. Gillen geblazen. Ben gewoon een paar keer in stilte bij 'm langs gelopen. Hij vond het helemaal niks. Toen ik eenmaal in bed lag en het licht uitdeed was het een diepe zucht en pitten tot 6:00 uur aan toe. Vooral dat licht uitdoen lijkt bij hem een knopje om te zetten naar rust :lol1: .
Dan is een deken over de bench misschien wel een oplossing
Ik ben tegen "proberen wat werkt".
Als je weet dat je pup niet in de modus is om te gaan slapen dan moet je het niet op dat moment proberen toch te laten gebeuren.
Zorg gewoon eerst dat hij moe en tevreden is en al met zijn ogen zit te knijpen. Dan doe je hem in de bench.
Koekje erbij en een kus. Welterusten. Punt.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 6
Berichten: 3931
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 11 jan 2023, 11:49
Smoushond schreef: 11 jan 2023, 11:40
Cooper schreef: 11 jan 2023, 11:23


Hier is het ook flink brullen geblazen. Dat vind ik dan altijd een beetjes schrikken omdat ik dan bang ben dat ie het zo verschrikkelijk blijft vinden. "Trauma"oploopt. Maar ja, anders lukt het niet. Ik ben voorlopig ook nog steeds gewoon in de buurt. Gisteravond heb ik m op de slaapkamer alvast in de bench gedaan terwijl ik m'n tanden poetste enzo. Gillen geblazen. Ben gewoon een paar keer in stilte bij 'm langs gelopen. Hij vond het helemaal niks. Toen ik eenmaal in bed lag en het licht uitdeed was het een diepe zucht en pitten tot 6:00 uur aan toe. Vooral dat licht uitdoen lijkt bij hem een knopje om te zetten naar rust :lol1: .
Dan is een deken over de bench misschien wel een oplossing
Ik ben tegen "proberen wat werkt".
Als je weet dat je pup niet in de modus is om te gaan slapen dan moet je het niet op dat moment proberen toch te laten gebeuren.
Zorg gewoon eerst dat hij moe en tevreden is en al met zijn ogen zit te knijpen. Dan doe je hem in de bench.
Koekje erbij en een kus. Welterusten. Punt.
Dat bedoel ik ook ,alleen als extra even die deken erover was voor Bertus blijkbaar nodig. Anders bleef hij alles zien en wilde daar weer op reageren. Dat is hoe hij in het leven staat. Hij neemt zijn rust niet . Ja als het donker is en de gordijnen gaan dicht dan wel. Ik vind gedwongen rust altijd heel negatief klinken maar ben blij dat ik het gedaan heb anders was ik knettergek van hem geworden.

Nu gaat hij rond 22.30 bij de deur staan,of hij naar bed mag . Kan hij rustig alleen thuis zijn met radio aan en is niet bang in zijn veilige holletje. Samen met Heavy zou hij het hele huis afbreken 🤣
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Vanochtend na de wandeling heb ik Cooper weer in de bench gedaan. Groot protest. Ik zit bij hem in de buurt een kopje koffie te drinken. Uiteindelijk valt hij wel weer in slaap maar iedere keer als hij wakker wordt begint hij weer te piepen en janken. Ik zit nog steeds zichtbaar voor hem, nu achter m'n laptop op het forum hier :smile: . Het piepen en boos doen blijft. Terwijl hij nu letterlijk zit te knikkebollen van de slaap. Toch in de bench laten?
Iedere vin die ik beweeg merkt hij op dus echt nu even wat in huis gaan rommelen is er niet bij. In ieder geval niet zonder gejank en gepiep. Wat is dan wijsheid?
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 3
Berichten: 6684
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Mo-yi »

Cooper schreef: 12 jan 2023, 09:59 Vanochtend na de wandeling heb ik Cooper weer in de bench gedaan. Groot protest. Ik zit bij hem in de buurt een kopje koffie te drinken. Uiteindelijk valt hij wel weer in slaap maar iedere keer als hij wakker wordt begint hij weer te piepen en janken. Ik zit nog steeds zichtbaar voor hem, nu achter m'n laptop op het forum hier :smile: . Het piepen en boos doen blijft. Terwijl hij nu letterlijk zit te knikkebollen van de slaap. Toch in de bench laten?
Iedere vin die ik beweeg merkt hij op dus echt nu even wat in huis gaan rommelen is er niet bij. In ieder geval niet zonder gejank en gepiep. Wat is dan wijsheid?
Negeren is soms het moeilijkste van het hele opvoeden. Als je zelf al denkt dat je het zo gaat doen, en dat dit het ritme wordt ( lopen, daarna even bench ) dan wordt dat alleen duidelijk bij herhaling. Dus gejengel wordt genegeerd, gaat zo wel weer tukken als het niks oplevert en de moeheid het weer overneemt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Negeren kan ik op zich prima maar ik het is bij mij meer de angst dat hij op die manier de bench helemaal niet fijn gaat vinden.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Cooper schreef: 12 jan 2023, 10:24 Negeren kan ik op zich prima maar het is bij mij meer de angst dat hij op die manier de bench helemaal niet fijn gaat vinden. Omdat het toch dwingen is van mijn kant en geen fijn ik ga even rusten in de bench van Cooper. Die rust liever op de bank of in z'n mand. Alleen kan ik dan dus niets doen zonder dat hij mij meteen achterna komt.
BieneMaya

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door BieneMaya »

Daarom had ik dus renpanelen. Kon Maya gewoon 'vrij' in haar eigen mand gaan liggen.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

De indeling van mijn woonkamer/keuken leent zich niet echt voor renpanelen heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Bench is gewoon het handigst. Maar hij piept ook als hij me gewoon ziet :dunno: Uiteindelijk stopt hij wel en doet dan een hazenslaapje maar bij iedere beweging van mijn kant begint hij weer te piepen. Het is gelukkig geen waanzinnige paniek maar fijn vindt hij het zeker niet. Toch moet ik af en toe even mijn handen vrij hebben op een dag :( .
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Het gekke is dat als hij in de avond eenmaal tot rust is als we gaan slapen (hij slaapt nog bij ons in de slaapkamer)dan tukt hij zo uren achterelkaar door. Gaat pas weer piepen als hij moet plassen of poepen. Dus dan lukt het wel....
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Ben een beetje bang dat ik met dat oefenen overdag het straks verziek voor de nachten waarin hij wel rustig is. Dan heb ik een groter probleem.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 2
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Desiree »

Cooper schreef: 12 jan 2023, 17:05 Ben een beetje bang dat ik met dat oefenen overdag het straks verziek voor de nachten waarin hij wel rustig is. Dan heb ik een groter probleem.
Heb je al een deken over de bench gedaan waardoor hij geen vrij zicht meer heeft op alles wat ook maar iets beweegt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 6
Berichten: 3931
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 12 jan 2023, 16:59 Bench is gewoon het handigst. Maar hij piept ook als hij me gewoon ziet :dunno: Uiteindelijk stopt hij wel en doet dan een hazenslaapje maar bij iedere beweging van mijn kant begint hij weer te piepen. Het is gelukkig geen waanzinnige paniek maar fijn vindt hij het zeker niet. Toch moet ik af en toe even mijn handen vrij hebben op een dag :( .
Weet je wat helpt ,er echt van overtuigd zijn dat hij heeft geplast,gepoept,gespeeld en aandacht heeft gehad en dat het dan helemaal niet erg is om even in de bench te verblijven. Niet op eieren gaan lopen om hem niet wakker te maken juist gaan stofzuigen of koken met afzuigkap aan hielp hier heel goed om zich eraan over te geven
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Sirene »

Beperk je hem overdag wel in het achter je aan lopen? Als de pup op zijn gemak is, na ong. een week of twee laat ik ze niet meer de hele tijd achter me aan lopen. Ik doe de deuren achter me dicht, ga ook expres wat vaker achter elkaar uit zicht en ik stuur ze ook gewoon weg als ik bv naar de keuken lopen en pup loopt achter me aan.
Begin met kleine stapjes, pup is er net.
En niet negeren maar uitleggen. Met gemiep zeg ik gewoon "joh het is rot voor je, ik begrijp het helemaal maar je gaat nu gewoon even slapen". Als pup een paar minuten rustig is gaat deurtje weer op.
Hoe gaat het in de auto? Je moet toch ook wel eens tanken? Meestal gaat het dan wel goed. Ga dan eens na het wandelen een rondje om een winkel of om het tankstation en laat je pup even in de auto. Kleine stapjes.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Ja, er ligt een dekentje over de bench, die probeert hij met z'n pootje naar beneden te werken :F:. Afgelopen nacht ging wel weer zonder morren, alleen gepiep als we nog rondlopen om nog even tanden te poetsen e.d en hij alvast in de bench ligt. Zodra wij liggen en het licht gaat uit dan zucht ie eens diep en gaat hij lekker slapen :hartjes:. Denk dat hij door heeft dat wij ' 's nachts heus niet bij hem weg gaan dus ontspant hij wel.

Overdag is hij nog steeds zwaan kleef aan. Ik ben zelf vrij beweeglijk en bezig in huis. Dat volgt hij nauwlettend. Ik zal daar mee aan de slag gaan. Hij is watervlug dus ik moet snel zijn met deuren sluiten :lol1:.
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Sirene »

Cooper schreef: 13 jan 2023, 07:48 Ja, er ligt een dekentje over de bench, die probeert hij met z'n pootje naar beneden te werken :F:. Afgelopen nacht ging wel weer zonder morren, alleen gepiep als we nog rondlopen om nog even tanden te poetsen e.d en hij alvast in de bench ligt. Zodra wij liggen en het licht gaat uit dan zucht ie eens diep en gaat hij lekker slapen :hartjes:. Denk dat hij door heeft dat wij ' 's nachts heus niet bij hem weg gaan dus ontspant hij wel.

Overdag is hij nog steeds zwaan kleef aan. Ik ben zelf vrij beweeglijk en bezig in huis. Dat volgt hij nauwlettend. Ik zal daar mee aan de slag gaan. Hij is watervlug dus ik moet snel zijn met deuren sluiten :lol1:.
Het is vast een grapje dat laatste maar let erop dat je dat dus niet doet want je wil het juist rustig en vooral duidelijk doen. Ik vind de deur voor je snuit dichtdoen het beste moment om te beginnen de "nee" te gebruiken en te koppelen. Ik loop naar de deur, pak de deurkruk, kijk naar de pup en zeg "nee". Als de pup inhoudt, wegkijkt of anderszins laat zien te reageren doe ik de deur langzaam open. Als hij weer naar voren gaat herhaal ik mijn "nee'. Net zo lang tot de pup snapt dat "nee" betekend dat hij niet door de deur mag.
BieneMaya

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door BieneMaya »

Wat Sirene zegt. Anders krijg je van die deur doorschieters.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 30
Berichten: 844
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hond/pup alleen thuis laten

Bericht door Cooper »

Dat deed ik dus mooi fout met die deur. Ik ga het nu doen zoals jij zegt Sirene. Hij is meestal eerder door de deur heen dan ikzelf dus dat wordt oefenen geblazen.

Net wel een hele goede gehad in de bench. 9:30 uur heb ik 'm er in gedaan, dekentje erover even blijven kletsen in de kamer met mijn dochter en toen ben ik huishoudelijke klusjes gaan doen. Wasje vouwen, stofzuigen, toilet schoonmaken. Ging goed :E: . 10:30 uur vond ik het wel prima. Toen ik voorzichtig het dekentje omhoog deed lag hij heerlijk te slapen :cheer: . Ik maakte 'm zelf wakker met die actie. Maar ik denk dat dat ook wel eens goed is dat hij er eens uit mag terwijl hij daar in principe niet eens zelf om "vroeg". Hij kwam redelijk relaxed uit de bench gelopen in ieder geval.

Voor degenen die een bench gebruiken als de hond echt alleen thuis moet blijven: doen jullie dan ook het dekentje over de bench? Of laat je dan het zicht vrij? Is het slim om een soort van routine aan te leren met een kong? Dat als hij langer alleen thuis is dat je die klaar maakt en als lekkere traktatie geeft? Dat het in ieder geval qua snackje dan feest is als je weggaat :D ? Of zou dat juist de verkeerde kant op werken, van shit ze gaat een kong klaarmaken nu moet ik straks alleen blijven boehoe :ugh: .
Plaats reactie