Dat mag niet!

Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Wat is de beste tactiek om toe te passen als je pup iets doet wat niet mag? Nee begrijpt Cooper nog niet hoewel we daar druk mee aan het oefenen zijn. Nu leiden we hem af door met een speeltje te gooien daar rent hij dan achteraan en vergeet waar hij mee bezig was. Maar voor je het weet loop je heel de dag met speeltjes te gooien :LOL: . Of we leiden hem af met een lekker voertje.
Nanna

Re: Dat mag niet!

Bericht door Nanna »

Hier zeg ik er alleen met een bulderstem wat van als ze wat van de salontafel wil pakken. Dat is 1x gebeurd, ik heb dus indruk gemaakt😎
En knagen aan meubilair is ook een no go. Weer bulderen en met een speeltje gooien dat dan meteen al interessanter is.
Dat gebulder mijnerzijds heeft ze liever niet; ze staat liever in een goed blaadje. En ze is slim zat om dus buldergevoelige situaties al te vermijden. Vanmorgen lag ze bij de salontafel, wilde haar tanden er in zetten, bedacht zich, keek naar mij. En ik met uilenogen terugstaren. Ze zag af van haar plan😂
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 1
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: Dat mag niet!

Bericht door Elian »

Nou precies dat: afleiden/omzetten in gewenst gedrag. Prima dat je wil bijten maar niet in mij of mijn spullen, dat doe je maar in je eigen spullen. Dus hop speelgoed voor die snoet en spelen maar.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Aha, dus toch wel met de speeltjes blijven gooien.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Nog iets: hij begint enorm tegen benen op te rijden. Het is niet voor niets een reu natuurlijk maar het is super irritant. Ook hier proberen af te leiden met speeltjes o.i.d. of wegduwen? Hoewel hij met wegduwen net zo rap weer terug komt.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 16 jan 2023, 15:56 Hier zeg ik er alleen met een bulderstem wat van als ze wat van de salontafel wil pakken. Dat is 1x gebeurd, ik heb dus indruk gemaakt😎
En knagen aan meubilair is ook een no go. Weer bulderen en met een speeltje gooien dat dan meteen al interessanter is.
Dat gebulder mijnerzijds heeft ze liever niet; ze staat liever in een goed blaadje. En ze is slim zat om dus buldergevoelige situaties al te vermijden. Vanmorgen lag ze bij de salontafel, wilde haar tanden er in zetten, bedacht zich, keek naar mij. En ik met uilenogen terugstaren. Ze zag af van haar plan😂
Bij de hondenschool vrijdag zeiden ze dat je absoluut niet mocht bulderen :gvd: . Nou sorry, maar af en toe bulder ik ook hoor.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Dat mag niet!

Bericht door ellen en de birmanen »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:19
Nanna schreef: 16 jan 2023, 15:56 Hier zeg ik er alleen met een bulderstem wat van als ze wat van de salontafel wil pakken. Dat is 1x gebeurd, ik heb dus indruk gemaakt😎
En knagen aan meubilair is ook een no go. Weer bulderen en met een speeltje gooien dat dan meteen al interessanter is.
Dat gebulder mijnerzijds heeft ze liever niet; ze staat liever in een goed blaadje. En ze is slim zat om dus buldergevoelige situaties al te vermijden. Vanmorgen lag ze bij de salontafel, wilde haar tanden er in zetten, bedacht zich, keek naar mij. En ik met uilenogen terugstaren. Ze zag af van haar plan😂
Bij de hondenschool vrijdag zeiden ze dat je absoluut niet mocht bulderen :gvd: . Nou sorry, maar af en toe bulder ik ook hoor.
nee je moet ze vooral pamperen. dan worden het leuke honden...not. soms is bulderen nodig, gaan ze niet dood aan. maar belonen is ook nodig en dat vergeten de meeste mensen.
Nanna

Re: Dat mag niet!

Bericht door Nanna »

Ach, schijt.
Als de pup vervelend is tegen mijn andere honden krijgt ze van hen gewoon op haar vette lazertje zoveel als ze maar lust. En dan mag ik niet bulderen?
Nee hoor, dat gaat hier allemaal heel organisch. Ik pas de buldersterkte wel aan op het karakter van de pup én het vergrijp maar het wordt altijd begrepen. Met je nee😂
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Dat mag niet!

Bericht door Frootje »

Ik heb Aloy eigenlijk gewoon op de tweede en derde dag dat ze bij mij was al het woord 'nee' geleerd en dat begreep ze eigenlijk ook wel goed. Ze reageert sindsdien eigenlijk prima op het 'nee'. Vaak gaf ik haar dan inderdaad wel wat anders, want ik wilde wel dat ze ook leerde wat wel mocht, en niet alleen wat niet mocht.

Oh ja, natuurlijk luisterde ze ook wel eens niet. Ik verhief dan ook mijn stem hoor. Soms nog steeds. :F: Zij heeft dat ook liever niet dus als ze merkt dat het menens is stopt ze gelijk en dan is ze ook gelijk weer heeeeeeel braaf natuurlijk. Ik denk ook niet dat ze daar dood van gaan. Aloy is wel heel gevoelig dus ik heb het wel altijd met beleid gedaan.
Laatst gewijzigd door Frootje op 16 jan 2023, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 1
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Dat mag niet!

Bericht door Omega »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:00 Nog iets: hij begint enorm tegen benen op te rijden. Het is niet voor niets een reu natuurlijk maar het is super irritant. Ook hier proberen af te leiden met speeltjes o.i.d. of wegduwen? Hoewel hij met wegduwen net zo rap weer terug komt.
Rijden is niet perse sexueel gericht en 'het is een reu natuurlijk' is grote bullshit. Rijden op benen oid is vaak een teken van stress. Hoeveel slaapt hij, jonge honden hebben veel slaap nodig, tot 16 of18 u per dag (weet het niet precies meer).
Afbeelding
Nanna

Re: Dat mag niet!

Bericht door Nanna »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:00 Nog iets: hij begint enorm tegen benen op te rijden. Het is niet voor niets een reu natuurlijk maar het is super irritant. Ook hier proberen af te leiden met speeltjes o.i.d. of wegduwen? Hoewel hij met wegduwen net zo rap weer terug komt.
Daar hebben ze het waterpistool voor uitgevonden. Wippen op je been is een pits water in je bek.
En het is inderdaad niks seksueels.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

@Frootje, hoe heb je hem NEE geleerd?

@Omega, ik denk dat hij net de 16 uur haalt. Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: . Ik weet trouwens dat het niets sexueels is, maar irritant is het wel :boos: .
Nanna

Re: Dat mag niet!

Bericht door Nanna »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: .
Dan moet je ‘s middags met hem gaan wandelen. Lekker laten rauzen.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 16 jan 2023, 16:33
Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: .
Dan moet je ‘s middags met hem gaan wandelen. Lekker laten rauzen.
Doe ik ook maar het kereltje heeft energie voor 10 :LOL:
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Dat mag niet!

Bericht door Frootje »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 @Frootje, hoe heb je hem NEE geleerd?
Gewoon met de welbekende oefening van het snoepje voor hun neus houden en je hand sluiten als ze hem proberen te pakken en 'nee' zeggen. Volgens mij had iemand er al een filmpje van geplaatst in je andere topic. :P
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Frootje schreef: 16 jan 2023, 16:57
Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 @Frootje, hoe heb je hem NEE geleerd?
Gewoon met de welbekende oefening van het snoepje voor hun neus houden en je hand sluiten als ze hem proberen te pakken en 'nee' zeggen. Volgens mij had iemand er al een filmpje van geplaatst in je andere topic. :P
Ja klopt. Hij doet het tijdens die oefening prima maar bij andere situaties niet :F: . Hij legt de link dus niet.
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 2
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Dat mag niet!

Bericht door Dirkje »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:45
Nanna schreef: 16 jan 2023, 16:33
Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: .
Dan moet je ‘s middags met hem gaan wandelen. Lekker laten rauzen.
Doe ik ook maar het kereltje heeft energie voor 10 :LOL:
Een pup is intensief. Leren heeft tijd nodig. Ik heb de indruk dat je verwachtingen te hoog liggen. Heb geduld. Pups slopen, luisteren nog niet en doen niet wat je zelf graag wil. Het is nog maar een baby.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Hylos schreef: 16 jan 2023, 17:06 Lijkt me ook nogal lastig de link te leggen tussen "nee" want je mag dat snoepje niet pakken of "nee" donder op met bijtbek.
Iets wat je niet mag hebben tenzij je braaf doet vs iets wat je niet mag doen.
Hoe moet een hond dat zou snappen, totaal andere situatie. :scratch:
Ja daarom, de oefening uit de video is prima maar in andere situaties snapt hij er geen hol van :mrgreen:
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Dirkje schreef: 16 jan 2023, 17:04
Een pup is intensief. Leren heeft tijd nodig. Ik heb de indruk dat je verwachtingen te hoog liggen. Heb geduld. Pups slopen, luisteren nog niet en doen niet wat je zelf graag wil. Het is nog maar een baby.
Dat begrijp ik Dirkje, maar soms zijn situaties domweg gevaarlijk. Natuurlijk loop ik niet de hele dag te mopperen.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Dat mag niet!

Bericht door Frootje »

Hylos schreef: 16 jan 2023, 17:06Hoe moet een hond dat zou snappen, totaal andere situatie. :scratch:
Dat weet ik ook niet, maar het is iets dat ik toch altijd op elke hondenschool te horen kreeg en voor Aloy heeft het denk ik ook gewoon gewerkt, want zij had 'nee' in no time in alle situaties onder de knie. Nu moet ik wel zeggen dat Aloy ook een hond is die het graag goed wil doen, zelfs als pup deed ze al liever dingen die de baas duidelijk leuk vond dan dingen die de baas duidelijk niet leuk vond. Dat zal ook wel meespelen in hoe snel ze doorhebben dat iets niet mag. Aloy heeft überhaupt maar anderhalve dag een bijtbek gehad en toen wist ze al dat dat niet op prijs werd gesteld en deed ze het ook gewoon niet meer.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Dat mag niet!

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:45
Nanna schreef: 16 jan 2023, 16:33
Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: .
Dan moet je ‘s middags met hem gaan wandelen. Lekker laten rauzen.
Doe ik ook maar het kereltje heeft energie voor 10 :LOL:
Speelt en rent hij ook met andere honden? Daar worden ze pas lekker moe van
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

De laatste weken met dat pokkeweer waren er niet veel mensen buiten op de tijdstippen dat ik buitenliep. Dus hij heeft niet dagelijks speeltijd met andere honden.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Dat mag niet!

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 17:29 De laatste weken met dat pokkeweer waren er niet veel mensen buiten op de tijdstippen dat ik buitenliep. Dus hij heeft niet dagelijks speeltijd met andere honden.
Ja het weer zit inderdaad niet mee. Gelukkig is het morgen over als het goed is
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 2
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Dat mag niet!

Bericht door Sirene »

Koppel je de "nee" ook al aan hem beperken of tegenhouden?
Dus bv met die deur dicht ? Maar ik koop de "nee" ook aan beperken met de lijn. Dus ik zie dat hij bv paardenpoep wil gaan eten. Dan hou ik in voordat hij bij de drol is, zeg " goed zo" als hij er niet naartoe trekt/afbuigt. Zeg "nee" en beperk de lengte van de lijn als hij er wel naartoe gaat.
Als ik de hond ergens in beperk met lijn koppel ik daar altijd de "nee" aan.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Zondagochtend hadden wij hier even stralend weer, toen heeft hij heel wat honden ontmoet tijdens de wandeling. Daar heeft ie ook losgelopen (met de sleeplijn). Vond hij fantastisch :I:
Gelukkig knapt het weer inderdaad op vanaf morgen. :ok:
Plaats reactie