Ras en oortjes

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Ras en oortjes

Bericht door Nanna »

Ik wist helemaal niet dat bij dit ras ook aan de oren verhapstukt werd.
Geen gezicht 2023.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 1
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Ras en oortjes

Bericht door Crutz »

Is dat niet vooral om de oren “correct” te laten staan? Net zo iets hoor wat mij betreft.
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 1
Berichten: 1101
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Ras en oortjes

Bericht door runninggirl »

Zinodo schreef: 18 jan 2023, 12:18 Zijn ze geknipt of vastgeplakt?
Tegen mij zeiden ze ook dat ik kees haar oorpuntjes naar beneden moest plakken want dan zou ze meer op een sheltie lijken toen ze pup was. Dat was dan gelijk de laatste gesprek met die mensen, daar heb ik verder niks mee te bespreken. :piew:
:LOL: Dat doet me denken aan de keer dat een vrouw me heel serieus vertelde dat Jura haar oren verkeerd waren. :E: Prima, doei!
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Ras en oortjes

Bericht door kloesje »

Volgens mij heeft @Sirene ook wel eens geplakt.

Bij veel rassen heel normaal om te plakken, het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Ras en oortjes

Bericht door Frootje »

Ik heb de oren van Saar destijds geplakt omdat we misschien met haar wilden gaan showen (hebben we uiteindelijk ook een paar keer gedaan) en ze niet gingen tippen. Dat heeft wel gewerkt. Bij Aloy heb ik er nog over gedacht omdat ik prikoren veel leuker vind en die van haar misschien wel rechtop hadden kunnen komen. Maar uiteindelijk vond ik het onzin om te gaan lopen plakken alleen maar omdat ik prikoren zoveel leuker vind, Aloy kennende had ze me er ook echt om gehaat. :LOL: Haar oortjes zijn zo ook leuk. :I:

In de toekomst zou ik het niet meer doen, ook niet bij een rashond waarvan de oren niet correct staan. Uiteindelijk worden ze zoals ze worden en ik heb besloten dat het van mij niet anders hoeft. :F:
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Ras en oortjes

Bericht door Sirene »

Ik heb inderdaad bij mijn eerste reeks nesten ook geplakt. In mijn ras zijn er eigenlijk geen fokkers die het niet doen.
Ze doen het vaak ook nog eens belachelijk vroeg en ook nog verkeerd (kaarsrecht omhoog en dan zo lang met strakke rollen dat de mooie kaarsenvlamvorm ook nog eens weg is). Met 3 wkn oud tapen is natuurlijk helemaal bezopen.
Bij een paar nesten heb ik gewoon afgewacht en later heb ik ook niet meer getapet.
Als ik die oren van die moeder zie is het totaal niet nodig om deze pups te tapen. Ik zou het trouwens nog steeds doen als ik denk dat ze niet gaan staan zonder hulp. Ook als Hondenleven daar niet mee akkoord gaat.

Bedenk me nu dat het helemaal de moeder niet hoeft te zijn van de pups.
Laatst gewijzigd door Sirene op 18 jan 2023, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Ras en oortjes

Bericht door Sirene »

Zinodo schreef: 18 jan 2023, 12:18 Zijn ze geknipt of vastgeplakt?
Tegen mij zeiden ze ook dat ik kees haar oorpuntjes naar beneden moest plakken want dan zou ze meer op een sheltie lijken toen ze pup was. Dat was dan gelijk de laatste gesprek met die mensen, daar heb ik verder niks mee te bespreken. :piew:
Nee joh, niet geknipt.
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Ras en oortjes

Bericht door Sirene »

Alleen cosmetisch
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Ras en oortjes

Bericht door Diana »

Frootje schreef: 18 jan 2023, 14:03 Ik heb de oren van Saar destijds geplakt omdat we misschien met haar wilden gaan showen (hebben we uiteindelijk ook een paar keer gedaan) en ze niet gingen tippen. Dat heeft wel gewerkt. Bij Aloy heb ik er nog over gedacht omdat ik prikoren veel leuker vind en die van haar misschien wel rechtop hadden kunnen komen. Maar uiteindelijk vond ik het onzin om te gaan lopen plakken alleen maar omdat ik prikoren zoveel leuker vind, Aloy kennende had ze me er ook echt om gehaat. :LOL: Haar oortjes zijn zo ook leuk. :I:

In de toekomst zou ik het niet meer doen, ook niet bij een rashond waarvan de oren niet correct staan. Uiteindelijk worden ze zoals ze worden en ik heb besloten dat het van mij niet anders hoeft. :F:
Fayah heeft ondertussen ook twee mooie vleermuisoren :mrgreen: Ik heb ze niet geplakt dus :mann:
Die van Mila ook niet, maar die tippen wel uit zichzelf.
Het maakt mij echt geen fluit uit, ik vind haar net zo mooi en lief met haar staande oren, maar als iemand de oren wel wil plakken vind ik daar ook niet zo veel van. Het lijkt me voor de hond verder niet heel vervelend of zo.
Afbeelding
DomorVerbeuk
Posts in topic: 1
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Ras en oortjes

Bericht door DomorVerbeuk »

Zou er niet geplakt worden, dan zou de oorstand waarschijnlijk bij de meeste showhonden veel correcter zijn omdat er dan eerlijk op geselecteerd kan worden. Juist door dit achterlijke gedrag wordt dit gedrag in stand gehouden.
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 1
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Ras en oortjes

Bericht door *Esther »

Oren van mijn Teddy heb ik ook geplakt, shoot me. Gewoon met sporttape. En alleen maar om het mooie.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Ras en oortjes

Bericht door Frootje »

Diana schreef: 18 jan 2023, 16:59Het maakt mij echt geen fluit uit, ik vind haar net zo mooi en lief met haar staande oren, maar als iemand de oren wel wil plakken vind ik daar ook niet zo veel van. Het lijkt me voor de hond verder niet heel vervelend of zo.
Ik vermoed van Saar dat zij er inderdaad echt geen last van heeft gehad, die heeft nooit tekenen gegeven dat ze het stom vond of zo. Alleen voor mezelf vond ik het uiteindelijk toch gewoon echt niet nodig bij Aloy. Het betekent voor mij helemaal niks of die oren staan of hangen. :F: Aloy is trouwens wel echt een geen polonaise aan mijn lijf hond, dus ik denk dat zij het ook niet leuk had gevonden. :engel:
Marc

Re: Ras en oortjes

Bericht door Marc »

Plakken doet natuurlijk geen pijn dus erg is het niet denk ik. Alleen als mensen echt de stoffen gaan gebruiken om te irriteren zodat er harder weefsel onstaat gaat het me te ver. Dus als je raspups fokt en belang hecht aan de oren...ach. Nu vind ik zo'n hele installatie op de kop wel wat minder dan gewoon per oor plakken. Hoe gaat dit met krabben bv? Dan trekt dat toch als de poot erachter blijft haken?
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 675
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Ras en oortjes

Bericht door Budkes »

Ik heb Herberts oren ook getaped. Ik wilde na 27 jaar wel eens 1 keer een Jack Russell met correcte oren....geen van zijn broertjes en zussen zijn getaped en jullie raden het al allemaal correcte oren.
Toen hij uitgewisseld was ben ik gestopt met tapen, het waren net springveren binneneen dag stonden ze kaarsrecht op. Nu heb ik een Jack russel met 2 kaarsrecht op staande vleermuisoren. :jank:

Dat beest is zo eigenwijs dat loopt gewoon door in zijn oren.
Afbeelding
:I:
Laatst gewijzigd door Budkes op 18 jan 2023, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 1
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Ras en oortjes

Bericht door Omega »

Quinta heeft te kleine oortjes, ik wilde ze eerst plakken om te zorgen dat ze wel op de goede plaats zouden vouwen. Quinta vond dat geen optie en waarom zou ik haar dan verder pesten. Ze is ook leuk met haar geflopte flapjes en ze was alsnog derde op de clubmatch bij de pups dus toch herkenbaar als een echte toller.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Ras en oortjes

Bericht door EchoMira »

Perfecte oren vind ik totaal onbelangrijk maar twee verschillende oren vind ik wel heel lelijk en dat voorkom je hier wel een beetje mee.
Marc

Re: Ras en oortjes

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 18 jan 2023, 23:20 Perfecte oren vind ik totaal onbelangrijk maar twee verschillende oren vind ik wel heel lelijk en dat voorkom je hier wel een beetje mee.
Het Cleo syndroom. Dat was zo'n mooie hond maar die had inderdaad heel erg ontsierende oordracht. Dat vond ik eerlijk gezegd ergens ook wel 😁
Marc

Re: Ras en oortjes

Bericht door Marc »

Budkes schreef: 18 jan 2023, 23:12 Ik heb Herberts oren ook getaped. Ik wilde na 27 jaar wel eens 1 keer een Jack Russell met correcte oren....geen van zijn broertjes en zussen zijn getaped en jullie raden het al allemaal correcte oren.
Toen hij uitgewisseld was ben ik gestopt met tapen, het waren net springveren binneneen dag stonden ze kaarsrecht op. Nu heb ik een Jack russel met 2 kaarsrecht op staande vleermuisoren. :jank:

Dat beest is zo eigenwijs dat loopt gewoon door in zijn oren.
Afbeelding
:I:
Wat een lekker hondje om te zien 🥰
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Ras en oortjes

Bericht door Diana »

Marc schreef: 19 jan 2023, 07:14
EchoMira schreef: 18 jan 2023, 23:20 Perfecte oren vind ik totaal onbelangrijk maar twee verschillende oren vind ik wel heel lelijk en dat voorkom je hier wel een beetje mee.
Het Cleo syndroom. Dat was zo'n mooie hond maar die had inderdaad heel erg ontsierende oordracht. Dat vond ik eerlijk gezegd ergens ook wel 😁
Grappig, ik heb juist een zwak voor asymmetrische oren :hartjes:
Even leek het erop dat Fayah een tippend en een staand oor zou hebben, maar uiteindelijk is oor twee ook gaan staan.
Afbeelding
Nanna

Re: Ras en oortjes

Bericht door Nanna »

Ik ben juist dol op collies met staande oren. Glenn had ze ook. Staat veel alerter.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Ras en oortjes

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 19 jan 2023, 08:56 Ik ben juist dol op collies met staande oren. Glenn had ze ook. Staat veel alerter.
Ik vind het allebei mooi, ik heb geloof ik niet echt een voorkeur. Eén staand en één tippend oor vind ik eigenlijk het leukst :mrgreen:
In het algemeen gesproken vind ik staande oren wel het mooist bij honden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2051
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Ras en oortjes

Bericht door sabine »

Ik vind zo'n vouwoor in mijn ras wel echt vreselijk, ik zou dat (heel oppervlakkig, I know) echt heel erg jammer vinden als mijn pup dat bleek te hebben. Een pup waarbij het ernaar neigt zou ik ook zeker niet nemen. En als ik wist dat het hielp zou ik het ook zeker plakken
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Ras en oortjes

Bericht door Sirene »

Diana schreef: 19 jan 2023, 08:54
Het Cleo syndroom. Dat was zo'n mooie hond maar die had inderdaad heel erg ontsierende oordracht. Dat vond ik eerlijk gezegd ergens ook wel 😁
Grappig, ik heb juist een zwak voor asymmetrische oren :hartjes:
Even leek het erop dat Fayah een tippend en een staand oor zou hebben, maar uiteindelijk is oor twee ook gaan staan.
[/quote]

Ik ook! Als er maar 1 oor staat ben ik helemaal tevreden :I:
Sirene
Posts in topic: 5
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Ras en oortjes

Bericht door Sirene »

Diana schreef: 19 jan 2023, 14:25
Nanna schreef: 19 jan 2023, 08:56 Ik ben juist dol op collies met staande oren. Glenn had ze ook. Staat veel alerter.
Ik vind het allebei mooi, ik heb geloof ik niet echt een voorkeur. Eén staand en één tippend oor vind ik eigenlijk het leukst :mrgreen:
In het algemeen gesproken vind ik staande oren wel het mooist bij honden.
Ik vind echt alle honden met staande oren het mooist. Zelfs als het niet hoort. Die JR van Budkes, staffords, whippets, collies en shelties allemaal veel mooier met staande oren.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Ras en oortjes

Bericht door CatnDog »

Aan de foto te zien krijg ik niet de indruk dat ze er heel erg onder lijden?
Plaats reactie