Is de hond milieuonvriendelijk?

Plaats reactie
Nanna

Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door Nanna »

“Honden brengen verboden of streng gereguleerde bestrijdingsmiddelen als fipronil en imidacloprid in het milieu. Deze middelen zitten in vlooienbanden, druppels en pillen tegen vlooien en teken. Ze komen via hondenhaar, urine van honden en water waarin honden zwemmen in de omgeving terecht.

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit noemen het resultaat van hun eerste verkenning zorgwekkend en hebben er internationaal aandacht voor gevraagd.
De onderzoekers namen monsters van hondenhaar, van urine en van water waarin honden hadden gezwommen. In het merendeel van de monsters vonden ze schadelijke stoffen. Aangezien vogels uitgekamde hondenharen gebruiken om hun nesten mee te bekleden heeft de besmetting van de haren mogelijk ook gevolgen voor jonge vogels die nog geen beschermende verenlaag hebben. De onderzoekers pleiten er daarom voor dat hondenhaar in de vuilnisbak wordt gegooid en niet zomaar in de natuur.”

Dus. Conclusie. Gebruik die zut maar liever niet voor je hond. Niet eens zozeer voor het milieu maar voor je hond zelf. Waarom zou je hem volproppen met gif? En dan die dierenartsen met open portemonnee maar gillen dat dat nog iedere drie maanden moet ook? :hmmm:
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3284
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door malinois »

Dat kan wel zijn maar na iedere wandeling +20 teken van 1 hond halen zomers is ook alles behalve gezond. Dus helaas een Seresto zal ik hier wel voor alle 3 blijven gebruiken. Met zwemmen gaat ie overigens af over t algemeen even af over t algemeen en kammen gebeurd 2x per jaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4813
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door ranetje »

De hond is niet milieuonvriendelijk.
De mens met zijn chemische industrie is milieu onvriendelijk
Gelukkig hebben mijn honden zelden tot nooit dergelijke middelen nodig.
Hondenhaar voor de vogeltjes heb ik ook al niet (wist al dat die druppels/banden/pillen een risico waren voor vogels, dat is allang bekend)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 1
Berichten: 1521
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door Gos »

ranetje schreef: 19 jan 2023, 11:34 De hond is niet milieuonvriendelijk.
De mens met zijn chemische industrie is milieu onvriendelijk
Gelukkig hebben mijn honden zelden tot nooit dergelijke middelen nodig.
Hondenhaar voor de vogeltjes heb ik ook al niet (wist al dat die druppels/banden/pillen een risico waren voor vogels, dat is allang bekend)
Lijkt me dat je niet je tuin loopt te stofzuigen ;) Observatie uit m’n eigen tuin: als er hier een aan het verharen is terwijl tuinvogels nesten maken, dan zie ik mussen en mezen vaak haren wegpikken uit het gras en tussen de tegels of langs de muur. En dat zonder dat ik de honden daar kam, die haren heb je overal.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4813
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door ranetje »

Gos schreef: 19 jan 2023, 15:00
ranetje schreef: 19 jan 2023, 11:34 De hond is niet milieuonvriendelijk.
De mens met zijn chemische industrie is milieu onvriendelijk
Gelukkig hebben mijn honden zelden tot nooit dergelijke middelen nodig.
Hondenhaar voor de vogeltjes heb ik ook al niet (wist al dat die druppels/banden/pillen een risico waren voor vogels, dat is allang bekend)
Lijkt me dat je niet je tuin loopt te stofzuigen ;) Observatie uit m’n eigen tuin: als er hier een aan het verharen is terwijl tuinvogels nesten maken, dan zie ik mussen en mezen vaak haren wegpikken uit het gras en tussen de tegels of langs de muur. En dat zonder dat ik de honden daar kam, die haren heb je overal.
De drie haren die mijn honden verliezen tussen de trimbeurten (plukken) door?
Dat trimmen gebeurt niet in de tuin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door CatnDog »

Ik denk dat het weer zo'n actie is om mensen een schuldgevoel aan te praten. 'Een beter milieu begint bij jezelf'.
I.p.v. dat de echte grote vervuilers worden aangepakt.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 19 jan 2023, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 1
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door DomorVerbeuk »

Sowieso is een vleesetend huisdier milieuonvriendelijk. En de meeste (inclusief de mijne) krijgen ook nog eens meer eiwit dan strikt noodzakelijk. Het is één van de redenen waarom ik liever geen Orijen voer, met een eiwitgehalte van 38% gaat dat helemaal nergens meer over bij een hond die flink moet eten.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5317
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door Kells »

Gaan we nu echt lopen miepen over een paar vlooienbanden en druppels? Laten we het eens hebben over al het gif wat er in de landbouw gebruikt wordt. Dat heeft al heel wat soorten de das om gedaan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 1
Berichten: 1101
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Is de hond milieuonvriendelijk?

Bericht door runninggirl »

Kells schreef: 19 jan 2023, 22:23 Gaan we nu echt lopen miepen over een paar vlooienbanden en druppels? Laten we het eens hebben over al het gif wat er in de landbouw gebruikt wordt. Dat heeft al heel wat soorten de das om gedaan.
Het is al langer bekend hoe slecht het is... En ik begrijp dat er gemiept wordt. Het probleem is dat de concentratie van een vlooienband of druppels heel geconcentreerd is en dus behoorlijke schade aanricht. "One flea treatment of a medium-sized dog with imidacloprid contains enough pesticide to kill 60 million bees"
https://www.theguardian.com/environment ... tists-find

En als het in het water terecht komt heeft het behoorlijke gevolgen.
Natuurlijk ligt het probleem niet alleen bij deze middelen, maar het is zeker goed om er naar te kijken en er bewuster mee om te gaan. Zoals niet je hond laten zwemmen als hij een bandje om heeft of net behandeld is met druppels.
Plaats reactie