UBN

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Nanna

UBN

Bericht door Nanna »

Van de week registreerde ik Katus bij de NDG maar ik moest een ‘safe code’ invullen en die zou dus op haar NDG pasje te vinden zijn. Wat ik dus niet had omdat ik haar godverdomme net aanmeldde. :LOL: Kwam dus geen meter verder met dat digitale formulier.
Bellen.
O ik kon daar een nul invullen. ZET DAT ER DAN BIJ.
En ja mevrouw, u moet ook een UBN nummer aanvragen. Wat, waarom? Omdat de overheid wil weten welke uit het buitenland geïmporteerde honden hier zijn.
Dus ik moet twintig euro dokken op niks af? Dacht het niet.
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 3
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: UBN

Bericht door Elian »

Wat een onzin. Overigens zelf ook vorige week Thorin dr chip aangemeld bij NDG en geloof dat ik de safe code zo kon overslaan oid. Weet niet meer, lukte iig wel.
Ook geen gemauw over UBN maar zo’n nummer heb in al ivm de rattery (al is het goed mogelijk dat dat overbodig is maar ze weten t zelf ook niet, dus dan maar alles aangemeld en certificaat behaald).
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Je moet voor iedere diersoort apart een ubn hebben. Uiteraard😂😂😂
Vuile geldwolven. Geen cent.
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 3
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: UBN

Bericht door Elian »

Omg 😂 ja nou dat inderdaad. Ondertussen kunnen broodfokkers vrolijk verder. Weer zo’n geval van leuk bedacht maar uitvoering valt tegen.

Dat certificaat is trouwens ook complete onzin. 🙃
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Elian schreef: 19 jan 2023, 12:10 Omg 😂 ja nou dat inderdaad. Ondertussen kunnen broodfokkers vrolijk verder. Weer zo’n geval van leuk bedacht maar uitvoering valt tegen.

Dat certificaat is trouwens ook complete onzin. 🙃
De mevrouw van de NDG zei ook ‘ik meld het maar even’. Toen ik zei dat ik daar nog niet over peinsde moest ze lachen.
Ineke A
Posts in topic: 1
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: UBN

Bericht door Ineke A »

Ik heb ook UBN als fokker. Het verhaal is dat ze dan de import beter kunnen reguleren maar volgens mij werkt dat niet. Alle commerciële bedrijven hebben al een UBN nummer volgens mij dus daarvoor maakt het niet uit
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Soms moet je die UBN wel hebben, als fokker bijvoorbeeld inderdaad.
Maar wat moet ik als huishondjebaas met zo’n nummer? Donder toch op.
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 3
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: UBN

Bericht door Elian »

Het idee dat er meer geregistreerd wordt is wel een begin. Maar ‘t is allemaal net niks.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Nou moeten alle katten gechipt worden. Nou, dat is eigenlijk wel een goed idee.
https://nos.nl/artikel/2460419-landelij ... n-op-komst
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Sandra&co schreef: 19 jan 2023, 12:45 2,9 miljoen katten, wie gaat ze allemaal even af om te controleren? :mrgreen:
“Als we een ongechipte kat treffen wordt ie geeuthanaseerd”. Moet jij opletten hoe die katten gechipt worden. Behalve dan de ongeïnteresseerde ‘ik trap je naar buiten’ eigenaren maar dat gaat je dan aardig wat poezen kosten.
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2729
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: UBN

Bericht door blondie »

Ik heb het voor Glory moeten doen. Stichting gaf dat al aan om haar te kunnen registreren bij de NDG, daarnaast wees de dierenarts mij er ook op.
Zij moeten volgens mij de chip uitlezen en ook ergens registreren.

Of ik ben gewoon weer de brave hendrik geweest en braaf de regeltjes opgevolgd whaha.
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

blondie schreef: 19 jan 2023, 12:55 Ik heb het voor Glory moeten doen. Stichting gaf dat al aan om haar te kunnen registreren bij de NDG, daarnaast wees de dierenarts mij er ook op.
Zij moeten volgens mij de chip uitlezen en ook ergens registreren.

Of ik ben gewoon weer de brave hendrik geweest en braaf de regeltjes opgevolgd whaha.
Ik heb mijn honden gewoon zonder verdere flauwekul aangemeld bij de NDG hoor :mrgreen:
Die hele chip zit er wat mij betreft puur om de hond in geval van vermissing weer met mij te herenigen. Wat de dierenarts in dat hele verhaal doet is mij onduidelijk.
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2729
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: UBN

Bericht door blondie »

Chara hoefde ik het niet bij te doen, die UBN regel is 1.11.2021 ingevoerd.
Bij Glory kreeg ik vanuit de stichting te horen dat ik dit moest aanvragen zodat ze bij de DA op de juiste manier geregistreerd kon worden.

Ik heb gewoon weer eens gedaan wat me gezegd werd.. :engel:

info website NDG: https://ndg.nl/nieuwe-eisen-voor-honden/
Nieuwe eisen voor importeurs van honden
Als u een hond importeert dient u binnen twee weken na aankomst de hond te laten registreren door een dierenarts. U heeft daarvoor ook een UBN nummer nodig.
De dierenarts zal de import, het chipnummer en het EU-paspoort registreren bij een aangewezen portaal (bijvoorbeeld de NDG).
Als de hond uit een derde land komt en geen EU-paspoort heeft, zal de dierenarts een EU-paspoort verstrekken.
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2729
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: UBN

Bericht door blondie »

Overigens was ik er ook pissig over en vond het geldklopperij... :roll:
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Als ik met Katus naar de dierenarts ga kan ie het chipnummer krijgen en dat schrijft ie dan maar op.
Wat die UBN daar verder tussen doet is me geheel onduidelijk.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 4
Berichten: 338
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: UBN

Bericht door Josefien »

Nog zo'n brave Hendrik :F:
Edison kwam hier in januari 2022, vlak na de invoering van de nieuwe regels. De stichting ging ook voor het eerst over de weg transporteren, daarvoor altijd via de lucht. Via TRACES werd mijn adres als eindbestemming gemeld. Dus hij zat al in de officiële kanalen. Ik kon gebruik maken van de UBN van de stichting, maar dit leidde tot zo'n hoop gedoe bij de DA (adres stichting was niet gelijk aan zijn verblijfadres) dat ik het toen maar zelf heb aangevraagd. En vervolgens heb ik met Edison nog een halve middag bij de DA mogen bivakkeren, omdat men zelf het spoor bijster was geraakt in de nieuwe wet-en regelgeving :LOL:
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: UBN

Bericht door Crutz »

Nanna schreef:Als ik met Katus naar de dierenarts ga kan ie het chipnummer krijgen en dat schrijft ie dan maar op.
Wat die UBN daar verder tussen doet is me geheel onduidelijk.
De dierenarts is verplicht te registreren. Het chipnummer, gekoppeld aan het EU paspoort nummer en bij import het UBN nummer.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 1
Berichten: 947
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: UBN

Bericht door hakunamatata »

Het nadeel is dat als je het niet doet en de NVWA op de stoep staat je mooi je hond kwijt kan zijn.

De stichting heeft ubn voor mij geregeld dus die heb ik wel. Alle opvangers komen met paspoort en importpapieren en worden na aankomst ook netjes geregistreerd. Een geldige rabiës is wel echt het belangrijkste. Maar de NVWA heb ik nu al paar keer onverwachts op de stoep gehad en dan kan ik je zeggen dat je heel blij bent op te vangen voor een stichting die alles echt netjes volgens de regels doet.
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 19 jan 2023, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2729
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: UBN

Bericht door blondie »

Hier was het nog niet voor Glory gedaan omdat ze vanuit Rusland eerst in België zat en wij vrij rap hadden gereageerd en ze dus met 2 weken alweer naar Nederland verhuisde. Dan had je blijven wijzigen en betalen :engel:
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1532
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: UBN

Bericht door kloesje »

Het is geen plagerij, het is nieuwe regelgeving. Wanneer je als hondeneigenaar een hond uit het buitenland importeert dien je te beschikken over een UBN nummer. Je kan het er niet mee eens zijn, maar het is nu eenmaal verplicht. En om die 20 euro hoef je het nu ook weer niet te laten lijkt me
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
ConfuocoTollers
Posts in topic: 2
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2022, 22:23
Locatie: Enschede
Honden: 5
Welke: Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: UBN

Bericht door ConfuocoTollers »

Crutz schreef: 19 jan 2023, 13:48
Nanna schreef:Als ik met Katus naar de dierenarts ga kan ie het chipnummer krijgen en dat schrijft ie dan maar op.
Wat die UBN daar verder tussen doet is me geheel onduidelijk.
De dierenarts is verplicht te registreren. Het chipnummer, gekoppeld aan het EU paspoort nummer en bij import het UBN nummer.
Ja, dit.
Ik vind het ook een gedoe, zeker voor mensen die gewoon een hond importeren. Maar ik begreep wel dat het een waterdicht systeem is omdat de DA in het verhaal zit, zij moeten registreren en daarvoor is een UBN nodig. En men zegt dat het daarom werkt, ook om rare broodfokimport tegen te gaan.
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Dus als je gewoon een keurige gechipte, geregistreerde, compleet ingeënte pup koopt die een EU paspoort heeft moet je ook voldoen aan die idioterie.
Ik slaap er nog een nachtje over.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: UBN

Bericht door Crutz »

Nanna schreef:Dus als je gewoon een keurige gechipte, geregistreerde, compleet ingeënte pup koopt die een EU paspoort heeft moet je ook voldoen aan die idioterie.
Ik slaap er nog een nachtje over.
Yup
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Berichten: 644
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: UBN

Bericht door GoldenGizmo »

Je hebt dat UBN nummer dus alleen nodig om een hond te importeren? Kun je dan, als je een hond uit het buitenland wil, een Nederlandse fokker (of iemand anders met zo'n nummer) zoeken die die hond importeert en meteen aan jou doorverkoopt? Want dan zie ik een handeltje als tussenpersoon :Q:
ConfuocoTollers
Posts in topic: 2
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2022, 22:23
Locatie: Enschede
Honden: 5
Welke: Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: UBN

Bericht door ConfuocoTollers »

GoldenGizmo schreef: 19 jan 2023, 16:44 Je hebt dat UBN nummer dus alleen nodig om een hond te importeren? Kun je dan, als je een hond uit het buitenland wil, een Nederlandse fokker (of iemand anders met zo'n nummer) zoeken die die hond importeert en meteen aan jou doorverkoopt? Want dan zie ik een handeltje als tussenpersoon :Q:
Maar dan betaalt die Nederlandse fokker die 20 euro, dus dat valt tegen qua handeltje :oeps: Plus dat op het UBN van de fokker dan dus die hond staat. Als je dat tig keer doet gaat het wat opvallen denk ik.
Plaats reactie