Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 5
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 1
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Mickie »

Ik hoorde via via (bron: iemand die het zou moeten weten) dat het niet meer toegestaan is om een nest op een andere locatie groot te brengen. Dat de regels van de Raad van Beheer gewijzigd zijn en dat de teef in dat geval overgeschreven moet worden naar het adres waar het nest geboren/getogen gaat worden. Ik kan het nergens vinden en ik kan me ook niet zo'n wijziging herinneren, terwijl ik die toch wel in de gaten hou. Weet iemand hier meer van? Het gaat uiteraard nagevraagd worden bij Raad maar antwoord laat helaas vaak heel lang op zich wachten.
Groeten van Angélique en een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door EchoMira »

Heb toch gewoon een keer schijt aan die hele raad/fci. Gooi die troep aan de kant.

Wat maakt het in godesnaam uit of de bewoner van het adres Fan het Tweede Veld als kennelnaam heeft en dan jouw pups fokt?
Dat verzint maar wat op niks af. Laat toch.
Kynologische instanties zijn niet de eigenaar van de diersoort die hond heet.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 1
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Doyaquba »

Die regels zijn al een tijd zo toch? Anders krijgen je pups geen of een andere kennelnaam. Ze krijgen dan uiteraard wel een stamboom. Je kan dus ook de kennelnaam op een extra adres registreren ipv alleen de teef.
Van de RvB site:

Een kennelnaam is persoonsgebonden en wordt bij de aanvraag toegekend aan één persoon. Als je een kennelnaam met iemand wil delen, dan zien wij dat als twee aparte aanvragen en rekenen we voor beide personen hetzelfde tarief. De tweede persoon hoeft niet op hetzelfde adres geregistreerd te staan en heeft dezelfde rechten als de hoofdeigenaar van de kennelnaam.

Als je gaat fokken met een teef en je wilt dat de pups de kennelnaam krijgen, moet de teef geregistreerd staan op dezelfde naam en adres als de kennelnaam. Als kennelnaamhouder is het dus belangrijk je administratie goed op orde te houden. Mocht je de kennelnaam delen, dan wordt de eigenaar van de teef aangemerkt als fokker.

Als je een kennelnaam wilt aanvragen, moet je minimaal 18 jaar zijn en woonachtig in Nederland.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Mizzsylver »

Doyaquba schreef: 20 jan 2023, 06:51 Die regels zijn al een tijd zo toch? Anders krijgen je pups geen of een andere kennelnaam. Ze krijgen dan uiteraard wel een stamboom. Je kan dus ook de kennelnaam op een extra adres registreren ipv alleen de teef.
Van de RvB site:

Een kennelnaam is persoonsgebonden en wordt bij de aanvraag toegekend aan één persoon. Als je een kennelnaam met iemand wil delen, dan zien wij dat als twee aparte aanvragen en rekenen we voor beide personen hetzelfde tarief. De tweede persoon hoeft niet op hetzelfde adres geregistreerd te staan en heeft dezelfde rechten als de hoofdeigenaar van de kennelnaam.

Als je gaat fokken met een teef en je wilt dat de pups de kennelnaam krijgen, moet de teef geregistreerd staan op dezelfde naam en adres als de kennelnaam. Als kennelnaamhouder is het dus belangrijk je administratie goed op orde te houden. Mocht je de kennelnaam delen, dan wordt de eigenaar van de teef aangemerkt als fokker.

Als je een kennelnaam wilt aanvragen, moet je minimaal 18 jaar zijn en woonachtig in Nederland.
Dat is iets anders.
Je kon voorheen aangeven waar het nest lag, als de teef maar op degene stond van wie de kennelnaam is.
Zo konden teven in gastgezinnen bvb gewoon bij hun gastgezin bevallen.

@Mickie per wanneer zou dat zijn? Ik weet van een nest Duitse herders wat bij het gastgezin is bevallen in augustus 22. Die zijn daar ook gechipt en hebben de kennelnaam van de eigenaresse uit Zeeland.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door kloesje »

Wij hebben begin vorig jaar nog een nest gehad welke bij mijn schoonouders is opgegroeid. De moederhond staat gewoon op onze naam, kennelnaam en adres. De chipper is op het afwijkende adres langs geweest voor het chippen. Het UBN nummer behoort toe tot de eigenaar van de hond en gaf dus ook geen probleem.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 5
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 1
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Mickie »

Nou, het was inderdaad een storm in een glas water :roll:
Er is gebeld met de Raad en de regels zijn niet gewijzigd: de eigenaar blijft officieel de fokker en die zal dus aan alle geldende voorwaarden moeten voldoen, maar het nest mag best elders geboren en grootgebracht worden.
Fijn, kunnen de plannen gewoon doorgezet worden. Niet mijn nest en het komt ook niet bij mij te liggen maar ik ben er zijdelings bij betrokken.
Dank voor de antwoorden :flower:
Groeten van Angélique en een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door kloesje »

Mickie schreef: 20 jan 2023, 10:22 Nou, het was inderdaad een storm in een glas water :roll:
Er is gebeld met de Raad en de regels zijn niet gewijzigd: de eigenaar blijft officieel de fokker en die zal dus aan alle geldende voorwaarden moeten voldoen, maar het nest mag best elders geboren en grootgebracht worden.
Fijn, kunnen de plannen gewoon doorgezet worden. Niet mijn nest en het komt ook niet bij mij te liggen maar ik ben er zijdelings bij betrokken.
Dank voor de antwoorden :flower:
Ik had nu pas door dat je dezelfde persoon bent als bij een soortgelijke vraag op Facebook :mrgreen:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 5
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 1
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Mickie »

kloesje schreef: 20 jan 2023, 10:31 Ik had nu pas door dat je dezelfde persoon bent als bij een soortgelijke vraag op Facebook :mrgreen:
:P
Groeten van Angélique en een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 5
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door blacky »

Mickie schreef: 20 jan 2023, 00:56 Ik hoorde via via (bron: iemand die het zou moeten weten) dat het niet meer toegestaan is om een nest op een andere locatie groot te brengen. Dat de regels van de Raad van Beheer gewijzigd zijn en dat de teef in dat geval overgeschreven moet worden naar het adres waar het nest geboren/getogen gaat worden. Ik kan het nergens vinden en ik kan me ook niet zo'n wijziging herinneren, terwijl ik die toch wel in de gaten hou. Weet iemand hier meer van? Het gaat uiteraard nagevraagd worden bij Raad maar antwoord laat helaas vaak heel lang op zich wachten.
Ik heb problemen gehad met het ubn nummer zouden ze dat bedoelen. Na de verhuizing hebben ze het ubn nummer op het oude adres laten staan. Daar kwam ik pas achter bij het registreren na het chippen. Alles is goed gegaan alleen de papieren van de ndg zijn waarschijnlijk naar het oude adres gegaan. Maar die kreeg ik ook per mail.

De dierenarts wist van het oude adres en heeft bij het registreren van de paspoorten dus dat adres gebruikt. hier dus geen problemen mee gehad.
Maar ik denk dat het vooral het ubn nummer is.
blacky
Posts in topic: 5
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door blacky »

kloesje schreef: 20 jan 2023, 08:09 Wij hebben begin vorig jaar nog een nest gehad welke bij mijn schoonouders is opgegroeid. De moederhond staat gewoon op onze naam, kennelnaam en adres. De chipper is op het afwijkende adres langs geweest voor het chippen. Het UBN nummer behoort toe tot de eigenaar van de hond en gaf dus ook geen probleem.
Nee het ubn nummer behoort bij het adres. Dit gaf bij mij na verhuizing dus problemen het is gekoppeld aan de locatie en niet aan de persoon/eigenaar van de hond.
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 5
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 1
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Mickie »

Als je als fokker verhuist en dat niet gewijzigd wordt in de registratie, zorgt dát voor problemen. UBN is gekoppeld aan de eigenaar (die automatisch officieel ook fokker is) en het huisadres van die eigenaar/fokker moet kloppen. Heeft niets te maken met waar de teef op dat moment verblijft, tenzij dat in het buitenland is, dan gelden weer andere regels.
Groeten van Angélique en een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 5
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door blacky »

Mickie schreef: 22 jan 2023, 23:36 Als je als fokker verhuist en dat niet gewijzigd wordt in de registratie, zorgt dát voor problemen. UBN is gekoppeld aan de eigenaar (die automatisch officieel ook fokker is) en het huisadres van die eigenaar/fokker moet kloppen. Heeft niets te maken met waar de teef op dat moment verblijft, tenzij dat in het buitenland is, dan gelden weer andere regels.
nee dit klopt niet. Alles was goed door gegeven met betrekking tot het ubn nummer maar het nummer is gekoppeld aan het adres/locatie en niet aan de persoon/fokker.
Ik moet nu een nieuw ubn nummer aanvragen omdat ik verhuisd ben en de vorige opzeggen. Dit is bij veel fokkers (dus blijkbaar ook bij jou) niet bekend. ik dacht als ik mijn adres wijzig dan gaat het ubn nummer automatisch met mij mee maar dat is dus net zo.
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 5
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 1
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Mickie »

Misschien moet je het nog eens rustig nalezen ;)
Groeten van Angélique en een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door EchoMira »

Hier heb je de Tierseuchkasse.
Die houdt bij hoeveel kippen, konijnen, bijen, schapen, koeien, kalkoenen en andere loopvogels je hebt. En sonstige Tierarten.

Net een brief gekregen met een formulier. Want de meetdag komt er aan.
Als ik dat formulier niet invul heb ik geen recht op vergoeding als mijn dieren tijdens een plaag dood gemaakt moeten worden.
Totaal zinloze administratie op niks af. Dagbesteding voor autisten bij de gemeente.
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 2
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Elian »

blacky schreef: 23 jan 2023, 11:54
Mickie schreef: 22 jan 2023, 23:36 Als je als fokker verhuist en dat niet gewijzigd wordt in de registratie, zorgt dát voor problemen. UBN is gekoppeld aan de eigenaar (die automatisch officieel ook fokker is) en het huisadres van die eigenaar/fokker moet kloppen. Heeft niets te maken met waar de teef op dat moment verblijft, tenzij dat in het buitenland is, dan gelden weer andere regels.
nee dit klopt niet. Alles was goed door gegeven met betrekking tot het ubn nummer maar het nummer is gekoppeld aan het adres/locatie en niet aan de persoon/fokker.
Ik moet nu een nieuw ubn nummer aanvragen omdat ik verhuisd ben en de vorige opzeggen. Dit is bij veel fokkers (dus blijkbaar ook bij jou) niet bekend. ik dacht als ik mijn adres wijzig dan gaat het ubn nummer automatisch met mij mee maar dat is dus net zo.
Ik ben de afgelopen jaren meermaals verhuisd en heb nog altijd hetzelfde UBN nummer hoor. Overigens ook bar weinig voor moeten doen.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Marc

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Marc »

Het is toch logisch ergens dat het niet op de naam van een kennel kan als de honden niet in die kennel wonen en ook niet worden grootgebracht? Snap dat het wel kan maar eigenlijk vind ik dat raar. Ik koop een pup bij een zeer goed bekend staande kennel. Enorme weides, veel andere dieren en kinderen etc. En dan geven ze me een pup met die kennelnaam alleen is het hondje op een flatje geboren bij een jong stel dat hele dagen werkt. Dat klopt toch niet?
blacky
Posts in topic: 5
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door blacky »

Elian schreef: 30 jan 2023, 10:58
blacky schreef: 23 jan 2023, 11:54
Mickie schreef: 22 jan 2023, 23:36 Als je als fokker verhuist en dat niet gewijzigd wordt in de registratie, zorgt dát voor problemen. UBN is gekoppeld aan de eigenaar (die automatisch officieel ook fokker is) en het huisadres van die eigenaar/fokker moet kloppen. Heeft niets te maken met waar de teef op dat moment verblijft, tenzij dat in het buitenland is, dan gelden weer andere regels.
nee dit klopt niet. Alles was goed door gegeven met betrekking tot het ubn nummer maar het nummer is gekoppeld aan het adres/locatie en niet aan de persoon/fokker.
Ik moet nu een nieuw ubn nummer aanvragen omdat ik verhuisd ben en de vorige opzeggen. Dit is bij veel fokkers (dus blijkbaar ook bij jou) niet bekend. ik dacht als ik mijn adres wijzig dan gaat het ubn nummer automatisch met mij mee maar dat is dus net zo.
Ik ben de afgelopen jaren meermaals verhuisd en heb nog altijd hetzelfde UBN nummer hoor. Overigens ook bar weinig voor moeten doen.
dat snap ik niet helemaal het ubn nummer (voor een fokker) bestaat nog niet zo lang. Maar goed bij mij ging het dus zoals ik vertelde.
Het ubn nummer is gekoppeld aan de locatie.
Nanna

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Nanna »

Yep.
“ Een UBN is een uniek nummer voor de locatie waar u de hond(en) houdt.”
Dus niet iets dat je mee kunt nemen als je verhuist. Vraag me af of de volgende bewoner dan jouw oude ubn nummer krijgt?
Gebruikersavatar
Elian
Posts in topic: 2
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Honden: 1
Welke: Russisch mixje en een westjeutapets

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door Elian »

Ik ben het even gaan checken en ik was mis, het klopt inderdaad dat je bij verhuizing een nieuw nummer krijgt. :oohja: Het is natuurlijk ook ingericht voor bedrijfsmatige houders.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
blacky
Posts in topic: 5
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nest op andere locatie niet meer toegestaan?

Bericht door blacky »

Nanna schreef: 30 jan 2023, 20:59 Yep.
“ Een UBN is een uniek nummer voor de locatie waar u de hond(en) houdt.”
Dus niet iets dat je mee kunt nemen als je verhuist. Vraag me af of de volgende bewoner dan jouw oude ubn nummer krijgt?
ja dat vraag ik mij ook af
Plaats reactie