Houdverbod kortsnuiten

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Minister Adema wil extra maatregelen nemen om het houden van katten en honden die door hun uiterlijk lichamelijk lijden verder tegen te gaan. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Adema zegt dat het onderwerp hem niet alleen als minister raakt "maar ook als mens". "We maken onschuldige dieren het leven zuur, puur omdat we ze 'mooi' en 'schattig' vinden."

Het gaat om onder meer mopshonden en katten met dubbelgevouwen oren. Het fokken van deze dieren werd al in 2014 verboden maar illegaal wordt er nog steeds in de dieren gehandeld en mensen hebben ze als huisdier. Adema wil nu ook het in huis houden en tonen van zulke dieren verbieden.

Ook niet in reclames

"Geen enkel huisdier zou moeten lijden onder zijn uiterlijk", aldus minister Adema. Mensen die al een doorgefokt dier hebben, mogen dat houden tot het doodgaat, maar ze mogen in de toekomst geen nieuwe dieren meer aanschaffen.

Een zogeheten "houdverbod" betekent ook automatisch een handels- en importverbod, aldus de minister.

Over het vertoningsverbod schrijft de minister dat hij niet wil dat de dieren worden gebruikt in reclames, advertenties en op sociale media. "Het vaak of prominent zien van een bepaalde diersoort vergroot de vraag ernaar."

Happen naar adem

Veel mensen kiezen bij het nemen van een huisdier vaak voor kenmerken die ze schattig vinden, zoals honden met een korte snuit of katten met vouwoortjes. "Zij hebben de beste bedoelingen, maar weten vaak niet dat dieren permanent kunnen lijden onder deze eigenschappen", aldus Adema. Honden met een te korte snuit moeten bijvoorbeeld constant happen naar adem.

Dierenartsen zien nog steeds veel honden in hun praktijk die door hun korte snuit last hebben van ademhalingsproblemen en andere aandoeningen. In 2014 werd dus al een fokverbod ingesteld voor dieren die last hebben van hun uiterlijk. In 2019 kwamen daar specifieke regels bij voor honden met een korte snuit. Honden met een snuit korter dan de helft van hun schedel mogen sindsdien niet meer worden gefokt.
BieneMaya

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door BieneMaya »

Mooi zo!
ingrid48
Posts in topic: 1
Berichten: 350
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:27
Locatie: Drenthe
Honden: 2
Welke: Grieks

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door ingrid48 »

heel goed, ik stem voor :ok:
Afbeelding
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Prima. Kans zat gehad om die hondjes beter te fokken maar nee, ingedrukte koppen moesten het wezen. Zit dan ook maar op je IQ loze blaren.
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2431
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Teckeltoos »

En wat gebeurt er met degenen die zich er niet aan houden ?
Wat gebeurt er met de pups als iemand zich er niet aan gehouden heeft ?
Wat als je al een "foute" kortsnuit hebt ?

Of gaat het net zo als bij het lachgas wat verboden is maar er wordt niet op gehandhaafd omdat men geen idee heeft hoe men het juridisch voormekaar moeten krijgen ?
Afbeelding
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Teckeltoos schreef: 20 jan 2023, 11:01 En wat gebeurt er met degenen die zich er niet aan houden ?
Wat gebeurt er met de pups als iemand zich er niet aan gehouden heeft ?
Wat als je al een "foute" kortsnuit hebt ?

Of gaat het net zo als bij het lachgas wat verboden is maar er wordt niet op gehandhaafd omdat men geen idee heeft hoe men het juridisch voormekaar moeten krijgen ?
De fokkers kunnen enorme geldboetes tegemoet zien wat mij betreft. Dan vergaat ze de lust wel.
De honden die er al zijn kunnen hun tijd uitzitten.
En al het nieuwe spul is inbeslagname en euthanasie. Plus ook een boete voor de houder die hem wit om de neus laat zien.
Pak dat nou eens een keer niet te kinderachtig aan.
Random
Posts in topic: 1
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:15

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Random »

Ik hoop dat dit dan ook geldt voor de korte snuiten bij katten. Zoals de tegenwoordige Pers? En de dove witte met blauwe ogen?
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Random schreef: 20 jan 2023, 11:40 Ik hoop dat dit dan ook geldt voor de korte snuiten bij katten. Zoals de tegenwoordige Pers? En de dove witte met blauwe ogen?
In ieder geval voor de vouwoortjes maar wie weet. Als ze slim zijn verbieden ze die ook.
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Fabienne »

Toch zouden ze dit beter breder doortrekken...sommige basset's, mastino's en andere extremen staan denk ik ook te springen voor zo'n verbod. En neem die klapkaken ook meteen maar mee. Dan neem je maar een normale hond, oersaai natuurlijk....
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Als de andere extreme rassen slimme fokkers hebben passen ze hun fokdoel aan.
En keurmeesters mogen ook wel op dat soort toestanden letten anders zijn ze straks hun erebaantje kwijt en is het geen broodjes kroket meer vreten in de pauze.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 1
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Cooper »

Hoop dat het verbod er ook echt snel komt. Te triest voor woorden als je die dieren zo ziet struggelen.
ranetje
Posts in topic: 8
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door ranetje »

Er zou al sinds 2014 een fokverbod zijn?
Kennelijk kan je daar behoorlijk mee sjoemelen/frauderen door net even anders te "meten".
Worden er nu gewoon rassen genoemd of nog steeds niet?
Dan gaat het niet gehandhaafd worden vermoed ik :(
Afbeelding
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

ranetje schreef: 20 jan 2023, 12:45 Er zou al sinds 2014 een fokverbod zijn?
Kennelijk kan je daar behoorlijk mee sjoemelen/frauderen door net even anders te "meten".
Worden er nu gewoon rassen genoemd of nog steeds niet?
Dan gaat het niet gehandhaafd worden vermoed ik :(
Ik vermoed dat kruisingen met te korte snuiten ook niet meer mogen. Anders krijg je dát.
ranetje
Posts in topic: 8
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 20 jan 2023, 12:48
ranetje schreef: 20 jan 2023, 12:45 Er zou al sinds 2014 een fokverbod zijn?
Kennelijk kan je daar behoorlijk mee sjoemelen/frauderen door net even anders te "meten".
Worden er nu gewoon rassen genoemd of nog steeds niet?
Dan gaat het niet gehandhaafd worden vermoed ik :(
Ik vermoed dat kruisingen met te korte snuiten ook niet meer mogen. Anders krijg je dát.
Dat is zo :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 2
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door HillieS »

Hè hè, eindelijk! Nu maar hopen dat t snel ook echt geregeld gaat worden
Afbeelding
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Statement Raad van Beheer op plannen houdverbod minister

De Raad van Beheer heeft kennisgenomen van het voornemen van minister Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om te komen tot een houdverbod voor honden en katten die lijden onder hun uiterlijke kenmerken.

Voor de Raad van Beheer staat het dierenwelzijn van honden voorop. De Raad van Beheer begrijpt de zorgen over honden en katten die lijden onder hun uiterlijke kenmerken. Ook de Raad van Beheer wil naar een Nederland waar geen enkel huisdier meer hoeft te lijden onder zijn of haar uiterlijk.

De Raad van Beheer denkt graag mee over de uitwerking van het voorgestelde houdverbod en staat hierover in contact met het ministerie. De Raad van Beheer stelt voor de uitwerking vanzelfsprekend zijn expertise op het gebied van het welzijn van honden ter beschikking.

Los van het voorstel van het houdverbod heeft de Raad van Beheer kennisgenomen van de aankondiging van de minister dat hij een onderzoek start naar het gedrag van mensen bij de aanschaf en het houden van kortsnuitige honden. De minister stelt met name onderzoek te willen doen naar impulsaankopen. De Raad van Beheer is voorstander van een dergelijk onderzoek en draagt daar graag aan bij.

Ten slotte is de Raad van Beheer op de hoogte van de inspanningen van de minister op het gebied van EU-dierenwelzijnswetgeving. De Raad van Beheer steunt het initiatief om te komen tot goede Europese wetgeving op het gebied van dierenwelzijn van gezelschapsdieren. De Raad van Beheer draagt hieraan actief bij en staat hierover in contact met zusterorganisaties in andere lidstaten.


:LOL:
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Op Facebook verwijderde de Raad alle opmerkingen, hahhaa. Hypocriete incompetente rotzooi is het daar.
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Lekkere organisatie he?
Geen enkele vorm van kritiek kunnen verdragen.
Feodale idioten.

Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 8
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door ranetje »

Die Raad van Beheer toch :lol1:
Zo veel instemming met de plannen van de minister had ik niet verwacht van ze :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door CatnDog »

O, ik zie het al. Ze willen dat het 'Europees beleid' wordt. Dan pas wil de Raad van Beheer ermee akkoord gaan.
Met andere woorden: dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Qua niet tegen kritiek kunnen. Bij Youtube idem dito: 'comments are turned off'.
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 20 jan 2023, 16:39 O, ik zie het al. Ze willen dat het 'Europees beleid' wordt. Dan pas wil de Raad van Beheer ermee akkoord gaan.
Met andere woorden: dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Qua niet tegen kritiek kunnen. Bij Youtube idem dito: 'comments are turned off'.
Er valt weinig ‘akkoord te gaan’. Als het opgelegd wordt hebben ze er maar mee te leven.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 20 jan 2023, 16:44
CatnDog schreef: 20 jan 2023, 16:39 O, ik zie het al. Ze willen dat het 'Europees beleid' wordt. Dan pas wil de Raad van Beheer ermee akkoord gaan.
Met andere woorden: dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Qua niet tegen kritiek kunnen. Bij Youtube idem dito: 'comments are turned off'.
Er valt weinig ‘akkoord te gaan’. Als het opgelegd wordt hebben ze er maar mee te leven.
De Nederlandse overheid gebruikt vaak dezelfde tactiek. Het verbaast me dat het fokverbod er door is gekomen. Zo vooruitstrevend is Nederland over het algemeen niet meer.
Fabiola17
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:27
Locatie: Groningen
Honden: 3
Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Fabiola17 »

Ik zat in de auto (achter het stuur) toen ik het op de radio hoorde.
Heb voor Piet een dikke duim opgestoken!
Hoe het ook verder gaat.
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 5
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Mo-yi »

Heel goed.
Ook de veelste korte pootjes mag naar gekeken worden, zeker oosterse landen zie je een nieuwe trend van katten ( en honden ) met gehalveerde pootjes, verhoudingen kwijt. Of juist enorm ge-explodeerde rassen, als het maar de grootste is voor de likes
Afbeelding
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Het ministerie wil geen specifieke rassen verbieden, maar wel bepaalde kenmerken waarvan zeker is dat ze schadelijk zijn voor het dier. De bedoeling is om met een kleine lijst aan kenmerken te beginnen, die in de toekomst op basis van onderzoek wordt aangevuld. Door het houden van de dieren te verbieden, is er ook automatisch een verbod op de handel.
Plaats reactie