Rijgedrag pup, 4 maanden

Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 27 jan 2023, 10:09 Pup hier sloopt niks. Nou zit ze wel as we speak aan een stuk kophuid te rukken hoor; ze moet kunnen voorzien in haar kauwbehoefte met die wisselbek.
En het scheelt natuurlijk ook enorm dat ik de hele dag thuis ben en meneer Nanna een halve baan heeft. Dat geef ik toe. Als ik hele dagen zou werken dan……had ik geen hond.
Hier wordt ook gelukkig veel gekauwd op botjes en kluiven :E:. Gaat hard trouwens, dat wisselen.
BieneMaya

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door BieneMaya »

EchoMira schreef: 26 jan 2023, 16:46
Mellow schreef: 26 jan 2023, 14:09
EchoMira schreef: 26 jan 2023, 11:04

Dus wat stel je nu voor bij deze pup? Schreeuwen en dreigen?
Gezellig.
Zeg ik dat? Nee dus :pffff:
Een pup haal ik toch echt heel beslist van mijn been met een ferme Nee.
Zonder geschreeuw en gedreig.
Voor een pup die het niet ziet aankomen is er toch een schrikreactie anders werkt het niet en hoeft het ook niet "ferm". Dat gaat toch echt over emotie toevoegen.
Ik zou dat zelf niet doen. Het is geen wereldramp hoor maar ik bewaar mijn dictatoriale neigingen liever voor later.

Straf is helemaal prima maar wel alleen als een hond weet waarvoor en dat weet een pup natuurlijk niet. Dan wordt het "ik heb ferm op mijn kop gekregen omdat ik per ongeluk aan haar been zat en toen hield ze niet meer van me".
Maar hoe vat een pup dat dan op als een andere hond dat doet?
Mel,s roedel en Maya zijn heel vaak bij elkaar. Met name toen Maya een pup was. En Maya heeft een keer flink op haar lazer (verbaal) gehad van Puck toen madam besloot boven op hem te willen klimmen.
Maya was enorm onder de indruk maar vond Puck daarna nog steeds het leukst.
Dus ik zie dat niet als straf of een dictatoriale neiging.
Het was gewoon vanaf dat moment duidelijk.
EchoMira
Posts in topic: 10
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door EchoMira »

BieneMaya schreef: 27 jan 2023, 11:13 Maar hoe vat een pup dat dan op als een andere hond dat doet?
In de eerste plaats doet dat er niet toe want je bent geen andere hond.
Over twee jaar neemt jouw pup die andere hond te grazen voor datzelfde gedrag omdat hij het dan zelf niet meer pikt. Dat is niet wat je als baas wil meemaken.

Zonder context straf/negatieve prikkels/ferme oplossingen uitdelen maakt je, zeker voor een pup, onbetrouwbaar.
En dat je onbetrouwbaar bent kan er inderdaad toe leiden dat een pup zich dan minder vrij voelt om op je been te rijden maar daarom is het nog geen winst.
Het was gewoon vanaf dat moment duidelijk.
Wat je duidelijk maakt is dat je pup niet in kan schatten waar je kwaad over wordt en dat hij daarom zelf minder vrij in zijn gedrag moet worden.
Dat vind ik geen goed begin van een opvoeding. Zeker niet als het net zo goed op een manier kan die de pup niet op die manier op zichzelf terug werpt.
Ze kunnen het wel aan, hoor! Maak je maar geen zorgen over wat een hond allemaal aankan. Maar daarom is het nog geen optimale aanpak.

Het is een kwestie van drie keer een half uurtje oefenen om een pup gewoon te leren wat het woord nee betekent. Dus niet ferm uitgesproken. Gewoon de betekenis van dat woord. Even aansturen dat je hond een balletje brengt in plaats van aan je enkel gaat hangen is ook het werk niet. Waarom zou je dan kiezen voor uit je slof schieten? Ik snap dat niet.

En andere honden hebben er niets mee te maken. Dat zijn soortgenoten. Maar ook die brommen en kijken van tevoren en vliegen doorgaans niet meteen met blikkerende tanden naar de strot. De mijne niet in ieder geval.
BieneMaya

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door BieneMaya »

Dat brommen en kijken vat ik dus op als de nee aanleren maar dan in hondentaal.
Zo deed Puck dat ook in het begin heel netjes. Stijve poten en alles.
Alleen Maya had daar lak aan.

Ervan uitgaande dat je wel de nee aan het aanleren bent vat ik t toch gaan rijden op je been op (als de pup geen 10 weken meer is hé) als 'lak aan hebben' en blijft het bij mij niet bij afleiden.

Nanna brult ook wel eens en haar honden zijn ook niet minder vrij in hun doen en laten.

Edit, Maya heeft van mij ook wel eens een brul gehad. En nog springt ze zo op me of op de bank. Ze is er niets minder vrij op geworden.❤️
Nanna

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Nanna »

Ik kan dat niet. Ik word echt boos maar niet met schreeuwen en slaan. Lipje trillen en WARGARBLLL! volstaat.
Gelukkig is de pup hyperintelligent en snapt me in 1x.
Net moest haar snorretje getrimd worden. Daar kun je niet vroeg genoeg aan wennen. Dus op de tafel. Niks dan flauwekul natuurlijk😂 Maar daar kan ik je een oog mee uitsteken dus stilzitten is de boodschap. Dus dan zet ik haar neer en zeg HUM. Of wat me ook voor de bek komt. Maar geméénd.
We houden de sessie kort, twee minuten tops. Daarna zang dans en kaas. Toen de anderen aan de beurt waren stond zij te hopsen dat ze ook weer wilde. Dus op tafel. En ze ging meteen netjes zitten, hahahaa. Kleine duivel. Natuurlijk weer kaas gegeven.
EchoMira
Posts in topic: 10
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door EchoMira »

BieneMaya schreef: 27 jan 2023, 11:41 Nanna brult ook wel eens en haar honden zijn ook niet minder vrij in hun doen en laten.
Ik denk van wel.
Zitten we nou tegen elkaar te doen alsof het niet uitmaakt als je geregeld je honden laat schrikken?

We hebben het al sinds jaar en dag over eerst aanleren wat wel de bedoeling is en dat is nu ineens niet waar omdat jij het niet doet en je geen zichtbare gevolgen ziet? Ik kom wel even langs en dan wijs ik je alle momenten aan waar ik het gevolg wel zie.
EchoMira
Posts in topic: 10
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 27 jan 2023, 11:45 Net moest haar snorretje getrimd worden. Daar kun je niet vroeg genoeg aan wennen. Dus op de tafel. Niks dan flauwekul natuurlijk😂 Maar daar kan ik je een oog mee uitsteken dus stilzitten is de boodschap. Dus dan zet ik haar neer en zeg HUM. Of wat me ook voor de bek komt. Maar geméénd.
Dat lijkt niet eens op deze casus.
Nanna

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 27 jan 2023, 12:07
Nanna schreef: 27 jan 2023, 11:45 Net moest haar snorretje getrimd worden. Daar kun je niet vroeg genoeg aan wennen. Dus op de tafel. Niks dan flauwekul natuurlijk😂 Maar daar kan ik je een oog mee uitsteken dus stilzitten is de boodschap. Dus dan zet ik haar neer en zeg HUM. Of wat me ook voor de bek komt. Maar geméénd.
Dat lijkt niet eens op deze casus.
In zoverre wel dat ik dat ook doe als ze op me wil rijden. Grote ogen mijnerzijds, trillende bovenlip en BOEBERDIEBOE. Ze heeft het maar 1x geprobeerd. En ze is totaal niet bang voor me. Integendeel, we spelen wat af.
Het ligt niet in mijn natuur om af te leiden met snoepjes. Ik weet van mezelf dat ik dan op een gegeven ogenblik toch onredelijk uitval. Dat wil ik niet.
Dus nogmaals, geen geschreeuw en gemep maar korte duidelijkheid. Ophouden.
Met snorretje knippen trilt mijn bovenlip uiteraard dan weer niet :mrgreen:
Het werkt voor ons.
BieneMaya

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door BieneMaya »

Schreeuwen doe ik ook niet. Maar idd wel een woord eruit wat me op dat moment gewoon ontschiet. En de toon is direct duidelijk.
BieneMaya

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door BieneMaya »

EchoMira schreef: 27 jan 2023, 12:05
BieneMaya schreef: 27 jan 2023, 11:41 Nanna brult ook wel eens en haar honden zijn ook niet minder vrij in hun doen en laten.
Ik denk van wel.
Zitten we nou tegen elkaar te doen alsof het niet uitmaakt als je geregeld je honden laat schrikken?

We hebben het al sinds jaar en dag over eerst aanleren wat wel de bedoeling is en dat is nu ineens niet waar omdat jij het niet doet en je geen zichtbare gevolgen ziet? Ik kom wel even langs en dan wijs ik je alle momenten aan waar ik het gevolg wel zie.
Ik heb het trouwens niet over laten schrikken. Ik heb het over laten weten dat je dat gedrag afkeurd. Rijd maar op een kussen of een knuffel. Maar níet op mijn been.
EchoMira
Posts in topic: 10
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 27 jan 2023, 12:23 Het ligt niet in mijn natuur om af te leiden met snoepjes. Ik weet van mezelf dat ik dan op een gegeven ogenblik toch onredelijk uitval. Dat wil ik niet.
Alsof ik nooit Habámbalaaah! roep. Dat doe ik heus wel. Maar ik begin er niet mee.
Ik leer ze eerst wat nee betekent en als ze dat weten dan is het ook geen verrassing meer dat ik in tongen verval.

Onredelijk uitvallen is prima voor een wat meer ervaren hond maar dan doe ik het nog niet. Als mira aan de tas van het bezoek gaat ruiken zeg ik op beleefde gesprekstoon " Mira, niet doen meis" en dan weet ze dat ze weg kan lopen of drie seconden later een edding voor haar kop gegooid krijgt.
Ik vind het heerlijk om mijn dwang op een gezellige manier ten toon te spreiden. De welbekende vuist in de fluwelen handschoen.

Soebatten? Nooit. Vanaf de eerste dag niet. Maar stuipen trekken als een hondje bedacht heeft om je een enkelknuffel te geven en jij daar antieke beelden over vieze dominantie bij hebt. Nee. Dat vind ik zelf zonde van een pup en de band die ik probeer te cultiveren.
Marc

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Marc »

Waarom is rijden een probleem? Het is doodnormaal dat puppies dat doen. En veel volwassen honden ook. Guus doet het ook. Op Bas, op bezoek en als ik mijn arm of been uitsteek ook op mij. Maar een keertje nee en wegduwen is genoeg.

Is rijden nu echt zo problematisch omdat het sexueel lijkt en wij mensen dat ineens niet goed trekken? Het is een hondje dus die houden zich niet aan fatsoensregels en rijden wel eens. So what. Als je ze kan stoppen met een gezellige nee is dat toch al prima?
Rennendehond
Posts in topic: 2
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Rennendehond »

Mellow schreef: 26 jan 2023, 14:09
EchoMira schreef: 26 jan 2023, 11:04
Mellow schreef: 25 jan 2023, 13:16 Dat afleiden snap ik niet.
Er heeft ook nog nooit een hond op mij gereden maar als dat ooit zou gebeuren dan wordt het geen afleiden :S:
Dus wat stel je nu voor bij deze pup? Schreeuwen en dreigen?
Gezellig.
Zeg ik dat? Nee dus :pffff:
Een pup haal ik toch echt heel beslist van mijn been met een ferme Nee.
Zonder geschreeuw en gedreig.
Zorg je dan ook voor een alternatief dat wel prima is? Of laat je het bij ‘nee’?
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Cooper »

Marc schreef: 28 jan 2023, 08:37

Is rijden nu echt zo problematisch omdat het sexueel lijkt en wij mensen dat ineens niet goed trekken? Het is een hondje dus die houden zich niet aan fatsoensregels en rijden wel eens. So what. Als je ze kan stoppen met een gezellige nee is dat toch al prima?
Nee hoor, dat sexuele zal me worst zijn. Maar het is gewoon niet handig op de meeste momenten omdat Cooper het altijd doet als je loopt. Je lazert zo op je bek als je niet oppast :F:.
Nanna

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Nanna »

Ik zie het ook niet als iets seksueels of dominants. Ik zie het net zoals mijn andere teven het zien, een soort van kleine aantasting van je lichamelijke integriteit. Net zoals dat gebijt met je scherpe tandjes.
Ik heb er geen zin in.
Dus. Trillip en WOMBOMBOMBOE. En ik zet je even terug op je eigen pootjes. Niets aan de hand.
Speelt gewoon verder.
Volgens mij vindt ze het heel normaal dat ik als hoogste in rang aangeef waar ik wel of niet van gediend ben. En het gebeurt allemaal heel kalm. Ze lijdt er niks van, de kleine draak😘
Aan de andere kant wordt ze de hemel ingeprezen als ze dingen goed doet. Dat vindt ze geweldig, dingen goed doen. Zo is ze al zo zindelijk als een nieuwe, kan als een prinses aan de riem lopen en komt als ze geroepen wordt. Voor een hondje van vier maanden niet gek.
Mellow

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Mellow »

Rennendehond schreef: 28 jan 2023, 09:04
Mellow schreef: 26 jan 2023, 14:09
EchoMira schreef: 26 jan 2023, 11:04

Dus wat stel je nu voor bij deze pup? Schreeuwen en dreigen?
Gezellig.
Zeg ik dat? Nee dus :pffff:
Een pup haal ik toch echt heel beslist van mijn been met een ferme Nee.
Zonder geschreeuw en gedreig.
Zorg je dan ook voor een alternatief dat wel prima is? Of laat je het bij ‘nee’?
Zodra de focus op mij gericht is (en ze kijken je erna toch altijd wel aan) dan ga ik even met flostouw gooien.
Ik ga alleen niet afleiden door tijdens het rijden met een flos voor de neus te zwaaien.
Verder dus wat Nanna zegt :F:
Rennendehond
Posts in topic: 2
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Rennendehond »

Ah kijk :ok: Dat vind ik wel bij je berichtje horen want dat lijkt me van belang. Je toont je hond wat je wel oké vindt om zich even op uit te leven.
Gebruikersavatar
Suzanne
Posts in topic: 1
Berichten: 1409
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Honden: 2
Welke: Havanezers

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Suzanne »

Casper had er ook een handje van. Als hij zich ergens over op wond, dan was dat zijn "ding". Even zijn favoriete kussen in de bek nemen, vastklemmen en lekker tegenaan rijden.
Dat mocht. Als hij iets anders wilde gebruiken daarvoor dan werd ie op zijn kussen gewezen. En als hij er een beetje in doorsloeg dan zei ik rustig, nou is het wel klaar he? en dan ging hij blij kwispelend weer verder met de dag. Ik zie daar geen probleem in.

Ik heb hier al een paar keer bij Saar en Eef gemerkt dat ze voor de loopsheid ook ineens wat opgewonden kunnen raken wanneer ze gewoon geaaid worden of met ongeluk langs een voet komen. Straffen doe ik niet, ze schrikken er zelf ook van dat het gebeurt lijkt wel. ik stop wel met aaien, trek mijn voet terug, en leid ze af met een spelletje. Als ze bij elkaar in een opgewonden standje komen snauwen ze zelf wel
Marc

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Marc »

Guus is er met een simpel nee en een duwtje zo vanaf. Die doet het trouwens omdat het hem geleerd is denk ik. Steek je voet uit en hij gaat erop rijden. Maar hij stopt er dus net zo makkelijk mee. Vooral de eerste paar maanden was hij er erg fanatiek in. Nu wij dit niet meer aanmoedigen en consequent niet belonen is het hooguit nog eens per maand dat hij het een keer doet.

Bezoek is andere koek. Dan wil hij soms wel wat rijerig zijn. Maar ook dan is een nee nee, doen we niet en een kleine duw voldoende. Niks hardnekkig of vervelend.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 1
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door HillieS »

Suzanne schreef: 29 jan 2023, 06:25 Casper had er ook een handje van. Als hij zich ergens over op wond, dan was dat zijn "ding". Even zijn favoriete kussen in de bek nemen, vastklemmen en lekker tegenaan rijden.
Dat mocht. Als hij iets anders wilde gebruiken daarvoor dan werd ie op zijn kussen gewezen. En als hij er een beetje in doorsloeg dan zei ik rustig, nou is het wel klaar he? en dan ging hij blij kwispelend weer verder met de dag. Ik zie daar geen probleem in.

Ik heb hier al een paar keer bij Saar en Eef gemerkt dat ze voor de loopsheid ook ineens wat opgewonden kunnen raken wanneer ze gewoon geaaid worden of met ongeluk langs een voet komen. Straffen doe ik niet, ze schrikken er zelf ook van dat het gebeurt lijkt wel. ik stop wel met aaien, trek mijn voet terug, en leid ze af met een spelletje. Als ze bij elkaar in een opgewonden standje komen snauwen ze zelf wel
Jamie heeft 't zelfde als wat Casper had. Maar dan met een kleedje.
En ik pak het net zo aan.
Tegenwoordig (al jaren inmiddels) gaat hij zelf naar z'n kleedje om te kauwen, rijden doet hij eigenlijk alleen maar rond Yara d'r loopsheid (op het kleedje dan hè :mrgreen:)
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Tineke »

Jimi heeft een mand met speelgoed staan , voornamelijk knuffels , en daar rijd hij weleens op.
En soms bevalt het uitgekozen popje niet , te weinig vulling ofzo , dan smijt hij het weg en pakt een ander :LOL: .

Hij doet het nooit op mensen , weleens bij Abra geprobeerd maar die hoogte red hij niet :mrgreen:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Smoushond »

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Nanna »

Hahaha!
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Cooper »

:proest:
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Rijgedrag pup, 4 maanden

Bericht door Cooper »

Het patroon van wanneer het rijden het heftigst is is toch inderdaad na het wandelen en eten. Vanmiddag ook weer; lekker gewandeld en gerommeld in het bos in de auto al wat gedut, na thuiskomst eten en dan raakt ie van het padje. Erg wild en bijterig gedrag en rijden. Vooralsnog werkt het dan het beste om 'm een half uurtje in de bench te stoppen waar hij dan bijna onmiddelijk in slaap valt. Na een half uurtje mag hij er weer uit en dan tukt hij meestal weer verder in z'n mandje.
Plaats reactie