Hyperalert

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Plaats reactie
Nanna

Re: Hyperalert

Bericht door Nanna »

Kun je niet clickeren op kalmte?
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hyperalert

Bericht door CatnDog »

Wat ik zelf zou proberen: door te wachten.
Wacht gerust een paar minuten. Totdat het opwindingsniveau wat is gedaald (en even geen geleerd gedrag meer heeft aangeboden). Dan opnieuw proberen?
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hyperalert

Bericht door Sirene »

minder lekkere beloning gebruiken?
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 1
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Hyperalert

Bericht door Crutz »

Voer niet in je hand, maar in tasje, bakje naast je of iets.

Overigens DE reden dat ik met kiara begonnen ben met het shapen van de 4 op 2 ipv eerst apart voor en achter. Eerst STIL de 4 op 2 nog zonder commando. Dan verder
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hyperalert

Bericht door EchoMira »

Misschien een basispositie invoeren. Een matje waar ze eerst op moet zitten en dat je dan een commando geeft.

Iets van structuur.
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 1
Berichten: 1133
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Hyperalert

Bericht door Ybbihs »

Gebruik van clickerwoord ipv clicker?
Snuck wordt ook helemaal hyper als ik de clicker pak, terwijl hij op woord beter bereikbaar is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 1
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Hyperalert

Bericht door *Esther »

Ik denk dat vaker doen ook al scheelt. En echt flink voeren. En elk moment van rust clicken. Clicker in je zak doen en clickeren voor rust op een moment dat ze er geen idee van heeft dat clickeren ook nog een optie was. Midden in t bos een rustmoment. Click, koek!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Hyperalert

Bericht door Gretha »

Sandra&co schreef: 26 jan 2023, 17:57 Clickeren met Sofi is uitdagend. Ze snapt de basis helemaal: click = koekje. Echter is ze zo vreselijk gehyperfocust op dat aankomende voertje dat ze doordraait. Zodra ik die clicker pak, begint ze alle kunstjes die ze kent op moordtempo achter elkaar uit te voeren in de hoop dat ik 1 van die dingen ga vragen. Ze hoort nauwelijks meer wat ik nou echt van haar vraag en gaat als een bezetene tekeer om maar vreet te krijgen. Hijgen, kwijlen, trappelen en tussendoor de kunstjes.

Hoe krijg ik haar kalmer :LOL: Haar enthousiasme is heel leuk, maar ondanks het reduceren van omgevingsprikkels en zelf rustig blijven, blijft zij in standje hyper. Ze is wel leerbaar met een clicker, maar kan het een onsje minder op 1 of andere manier?
Nee :hmmm:
:LOL:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Hyperalert

Bericht door blondie »

Ik heb vandaag toevallig mijn eerste echte clicker training gehad met Chara.
Ik, volledig onbekend met die clicker, en Chara volledig onbekend met trainen én in een ruimte met vreemde mensen en honden en een voerobsessie :mann:

Ik vroeg vrij rap of een van de trainers haar af wilde leiden zodat ik een oefening kon doen, ze bleef maar staren naar mij en mijn voerzakje... die clicker snapte ze op een bepaald moment wel, maar voer uit dat zakje dat was domweg de focus.

En wat Crutz aangeeft, ik moest ook geen voer in handen hebben of mijn hand met voer dan maar achter mijn rug doen (wat ik onbewust dus ging doen om die focus van dat voer af te krijgen). Bij Chara moest ik meer (en dus vrij rap al) met die uitgestelde beloning werken, klik paar seconden wachten en dan voer uit dat rot zakje halen om te belonen.

Toen ik thuis kwam zei ik ook direct ander beloningsmateriaal te gaan kopen (gemakkelijker te pakken) én een makkelijker zakje om het uit te halen of een buideltasje dan maar.

We hebben nog niet veel gedaan hoor, eerst wennen aan de click = beloning, daarna aandacht klik en beloning en daarna mat aanleren. Voer weggooien en laten eten zonder klik, dan voertje op de mat en op de mat voertje pakken en klik en daarna weer belonen. Pas daarna woord "mat" gebruiken.
Dat weggooien van het voertje zorgde bijna voor een paar gaten in mijn handen.. Je gaat voer gooien :O: , wacht ik grijp het vast uit je hand :mann:
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Hyperalert

Bericht door blondie »

EchoMira schreef: 26 jan 2023, 18:27 Misschien een basispositie invoeren. Een matje waar ze eerst op moet zitten en dat je dan een commando geeft.

Iets van structuur.
Dat hebben we vandaag op eerste les ook geoefend inderdaad. Met het oog op de vervolglessen zei de instructeur.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Hyperalert

Bericht door Gretha »

Sandra&co schreef: 27 jan 2023, 10:09 Oh zo'n matje is een goed idee. Clickeren door de dag heen op rustmomenten gaat hem niet worden want dan staat ze letterlijk elke minuut áán. En voer niet in mijn hand...valt te proberen. Bedankt voor de tips!

@Gretha: komt het je bekend voor? :engel:
Klein beetje maar :mrgreen:
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hyperalert

Bericht door Sirene »

@blondie Ik zie je al een paar over uitgestelde beloning schrijven maar ik denk dat het in het dit geval verkeerd gebruikt wordt. Ik weet niet wat andere trainerts/instructeurs er van zeggen, maar in mijn ogen ben je de klik nu minder belangrijk aan het maken en datgene wat je aan aan het leren onduidelijk.
De klik is een precieze marker van het gedrag dat je wil zien. Daarna moet er zo snel mogelijk een beloning volgen. Als je dat niet doet krijg je allerlei gedragingen tussen klik en beloning die niks met je oefening te maken hebben. Die gaan ook bij je oefening horen.
In mijn ogen komt met aanleren zsm de beloning. Als de hond het eenmaal kent gebruik je gewoon het commando, je bevestiging dat het goed is en dan kun je eventueel op je gemak je beloning nog pakken.
Een uitgestelde beloning gebruik ik als ik wil dat de hond iets langer volhoudt bv langer op een target staan of iets vasthouden. Maar dan gebruik ik een marker die duidelijk maakt aan de hond dat ik wil dat de hond het langer volhoudt. In mijn geval tellen of met mijn handen bewegen. Als ik met deze oefening de clicker zou gebruiken zou dat zijn aan het eind van mijn "bridge", dus als de hond het voorwerp bv 3 sec vasthoudt, klik! En dan volgt weer direct de beloning.
Laatst gewijzigd door Sirene op 17 feb 2023, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hyperalert

Bericht door Sirene »

Sorry! Ik bedoelde blondie! Ik had de zoekfunctie gebruikt omdat blondie het al vaker erover had gehad. Ik dacht dat het topic van Blondie was.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hyperalert

Bericht door CatnDog »

Is het niet een idee om een geheel andere beloning te kiezen? Een beloning die ze leuk vindt, zonder dat ze er hyper-de-pieper van wordt? Non-voerbeloning?
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Hyperalert

Bericht door blondie »

@Sirene bedankt voor je opmerking! Klopt ook wat je zegt, we zijn nu 3x geweest en ik ga het beter snappen.
Maar ze is echt extreem voergericht, en dat vind ik soms nog wel lastig.
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hyperalert

Bericht door Sirene »

Als trainen lastig is omdat het voer juist afleid ga ik daar eerst op oefenen. Ik ga ze opdrachten laten doen met voer voor hun neus van het voer af. Of bij een taakje blijven terwijl ik met voer voor afleiding zorg.
Bv een langdurige neustouch terwijl ik met voer richting hoofd ga.
Ergens met je hoofd in terwijl het voer juist daarvan af gehouden wordt.
Een bakje voer neerzetten en ze dan eerst om een pion laten lopen van het voer af.
Plaats reactie