How to: Eeveelutions! ~ p3 het reutje!

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 14
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

How to: Eeveelutions! ~ p3 het reutje!

Bericht door hakunamatata »

:mrgreen:
Afbeelding

Toen ik wist dat hier in plaats van een herplaatser een pup kwam, hoopte ik er al stiekem op dat het teefje geschikt zou zijn om een nestje mee te gaan fokken. Zelf eens een nestje meemaken van begin tot eind is toch wel iets heel gaafs :hartjes:

Of het ook echt gaat lukken weet ik nog niet. Maar ze is nu anderhalf en in elk geval ontzettend leuk uitgegroeid en een erg leuk fijn hondje, dus we gaan wel steeds meer die richting op. Het doel is niks meer dan hondjes te fokken zoals ik ze zocht maar niet kon vinden. Ofja, uiteindelijk dus wel want ik heb Eevee gevonden. Een leuk actief huishondje, iets minder dan 10kg, functionele bouw zonder extremen, liefst staande oren, beetje fluff en qua karakter sociaal naar mens en dier, zachtaardig, wel leuk om mee samen te werken maar mag best eigenzinnig en hoeft zeker geen topsport. En ja, dat is Eevee allemaal :cheer:

Afbeelding
Afbeelding


Eevee heeft al een DNA test gehad
http://embk.me/eevee465?utm_campaign=cn ... rce=embark


Omdat ik al veel ellende met ruggen/heupen/knieën heb gehad met mijn honden en katten wil ik sowieso komend voorjaar een keer röntgenfoto's van haar laten maken en de fysiotherapeut wil haar dan ook uitgebreid checken. Ik wil gewoon voor mezelf weten dat ze goed in elkaar zit. Ik heb voor nu geen reden om te denken dat het niet zo is, maar toch. En als ik dan een nestje wil doen is dat natuurlijk ook alleen maar fijn om te weten :smile:

Welke gezondheidsonderzoeken nog meer weet ik nog niet. En een reutje heb ik ook nog niet. Als in het voorjaar ook de fysio zegt dat Eevee goed in elkaar zit dan durf ik daar gerichter mee bezig te gaan. Eevee is nu anderhalf jaar, dus de eerstvolgende loopsheid zal ik haar toch nog niet laten dekken. Maar mogelijk dan die daarna wel, dat zal waarschijnlijk over ruim een jaar ongeveer gaan zijn.

Afbeelding

En zo heb ik al over al een hele hoop lang en breed zitten meimeren. Zo mag de neus iets langer en de staart minder in de krul. Zouden een Silken windsprite of markiesje denk ik een erg leuke combinatie geven (maar geen idee of ik ooit zo'n leuk reutje zal vinden). Ik heb al een geschikte kraamplek en iemand die dolgraag een puppyspeeltuin wil inrichten voor de pups. Ik heb al van alles en nog wat gelezen wat je kan doen om de pups een fijne start te geven, maar ook juist wat niet :lol1: En natuurlijk kan ik nog veel meer vertellen over Eevee en haar familie en hoe ze nu is. Heb ik nog veel meer foto's van haar of kan ze maken. Sowieso zou ik dan zelf een teefje willen houden en is er nog een pup (waarschijnlijk reutje) onder de pannen. En ik wil gewoon echt leuke hondjes op de wereld zetten voor net zulke leuke eigenaren.

En met dit topic wordt het ineens allemaal nog concreter. Aaaahhhhhhh maar stiekem ook zo leuk! Vraag gerust naar meer over haar of mocht je een leuk idee hebben voor type reutje roep ook gerust. Mocht alles lukken dan lijkt het me echt geweldig, Bij deze dus een topic over de weg naar: Eeveelutions ofwel Eeveepups :vlinder:
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 12 jan 2024, 01:48, 4 keer totaal gewijzigd.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Frootje »

Wat leuk. Dat lijken mij echt droomhondjes want ik ben verliefd op Eevee. :I: Helaas zit mijn huis dan nog vol, hopelijk slijt je er een aantal aan forumleden zodat we ze kunnen volgen. :mann:
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 2
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Célie »

Wat leuk kleine Eevee's , misschien is een poedelreutje ook leuk.
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Fabienne »

Célie schreef: 27 jan 2023, 13:54 Wat leuk kleine Eevee's , misschien is een poedelreutje ook leuk.
Ergens geen poedel opzetten zou ook wel is leuk zijn 😉.

Heel leuk en fijn deze voorbereidingen en ook super spannend! Het lijkt mij een heel fijn en leuk hondje en als je daar minstens net zo'n leuk reutje op zet komen daar vermoed ik hele leuke sportieve pups uit. Ik zou het denk ik zoeken in een type net zoals evee zelf, zoiets als een sheltie ofzo.
Nanna

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Nanna »

Ik zou iets donkers en langharigs kiezen.
Spannend!
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 1
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Lothian »

Wat leuk zeg! Dat moeten wel leuke puppies worden.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Sirene »

Leuk! Een leuke border x papillon, of gewoon een papillon is misschien ook leuk. Of een Pomsky, ik heb al twee hele leuke pomsky's ontmoet afgelopen tijd. Heel sociaal en wilden graag samenwerken.
Een leuke terrier met staande oren.

Praktisch gezien zou ik vast ogen (ECVO) en patella luxatie laten doen omdat dat bij de kleine hondjes het grootste probleem is denk ik. En dat is niet zo duur.
Je kan ook alles in een keer laten röntgenen. Ik ga altijd naar Putten (rug, ellebogen en heupen).
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Rosanne »

Super leuk! Dat gaan hoe dan ook leuke pups worden met zo’n leuke mama to be ☺️ Hopelijk blijven er een paar op het forum plakken om ze te kunnen blijven volgen.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 7
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Persistence »

Weet je wat er qua bouw én karakter goed bij aan zou sluiten?
Een borderpap (border collie x papillon). Wel wat werkgerichter denk ik.


Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door EchoMira »

Ik heb geen idee over reuen. Ik zou zelf denk ik nog zo'n mengelmoes nemen die ook getest wordt.
Dan krijg je echt van alles wat qua genen en dat vinden echt heel veel mensen leuk.

Een rashond met deze combinatie zie ik zelf niet meteen als nuttig. Waarom zou je dat doen?
Gewoon een andere fik. Zijn er echt zat.
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Sirene »

Persistence schreef: 27 jan 2023, 21:52 Weet je wat er qua bouw én karakter goed bij aan zou sluiten?
Een borderpap (border collie x papillon). Wel wat werkgerichter denk ik.


Afbeelding
Grappig, dat zei ik ook al
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 14
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door hakunamatata »

Leuk alle reacties, dankjewel! :cheer:
Ik had ze allemaal al gelezen, maar even goed reageren wilde even niet. Maar intussen functioneer ik weer een beetje :lol1:
Sirene schreef: 27 jan 2023, 17:46 Praktisch gezien zou ik vast ogen (ECVO) en patella luxatie laten doen omdat dat bij de kleine hondjes het grootste probleem is denk ik. En dat is niet zo duur.
Je kan ook alles in een keer laten röntgenen. Ik ga altijd naar Putten (rug, ellebogen en heupen).
Dankjewel voor deze :ok: Ik wilde al dit voorjaar een keer de foto's laten maken en de fysio wil Eevee dan ook uitgebreid checken als ik over een paar maanden weer met Lizzy kom. Door jouw berichtje nu toch vast wat actiever gaan kijken waar het foto's maken kon.

In Drachten kon ik alle foto's laten maken + ECVO. Maar ook onofficiële foto's sturen ze naar de raad, rugfoto kwam er los bij, beoordeling knieën ook. Totaal ruim 450 euro.
Bij Putten doen ze het inderdaad ook, vaak zonder narcose omdat ze met regelmaat die foto's maken dus routine hebben. Op de website vond ik de prijs ook al voor HD/ED en rug, onofficieel, half zo duur als dichtbij in Drachten. Dus gebeld om te vragen wat mogelijk was. De ECVO kon niet, data nog niet bekend en de eerste zullen al vol zitten. Maar dat is niet erg, want die kan ik ook in Drachten laten doen die test. Voor de foto's kon ik zeker terecht. Of het volgende week woensdag kon! :schrik:

Het is een flink eind rijden, maar erg fijn dat ze er zoveel ervaring mee hebben. Eerst worden de foto's gemaakt en daarna het consult waarbij ik de beoordeling krijg, dan worden ook de knieën gecheckt. Over een week is het dus al zover! Eigenlijk wel heel fijn om dat maar gehad te hebben. Want nest of niet, ik wil gewoon weten of Eevee wat dat betreft goed in elkaar zit na alle ellende met ruggen/heupen/knieën.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 14
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door hakunamatata »

Fabienne schreef: 27 jan 2023, 14:00
Célie schreef: 27 jan 2023, 13:54 Wat leuk kleine Eevee's , misschien is een poedelreutje ook leuk.
Ergens geen poedel opzetten zou ook wel is leuk zijn 😉.
Hahah, helemaal mee eens. Een poedel valt voor mij echt af. Al is het alleen al omdat ik zelf ruwhaar niks vind, maar de hype vind ik ook niet iets waar ik in mee wil gaan. Gladde beetje fluffy vacht hou ik echt van, dus als het een beetje kan ga ik daar wel voor proberen te gaan. :smile:
Nanna schreef: 27 jan 2023, 14:54 Ik zou iets donkers en langharigs kiezen.
Spannend!
Klinkt goed. Geen idee hoe kleuren vererven, maar Eevee is niet wit maar crème sable met een klein beetje wit. Stiekem hoop ik een klein beetje op een donkere sable, brindle of zwarte pup (met wit mag zeker).
Sirene schreef: 27 jan 2023, 17:46 Leuk! Een leuke border x papillon, of gewoon een papillon is misschien ook leuk. Of een Pomsky, ik heb al twee hele leuke pomsky's ontmoet afgelopen tijd. Heel sociaal en wilden graag samenwerken.
Een leuke terrier met staande oren.
Suggesties zijn altijd leuk :mrgreen:
Wat ik sowieso niet wil ik nog meer kees of terriër eruit krijgen, dat aandeel hoop ik juist te minderen (vooral de terriër). Dus die vallen voor mij echt af. Maar die border x papillon, daarmee heb je mij wel aan het denken gezet!
Vlinders vind ik erg leuk, maar qua looks wil ik juist bij dat korte neusje en kleine lijfje wegblijven. Maar die border erin geeft prachtige hondjes. Ik ken ze alleen niet.
Persistence schreef: 27 jan 2023, 21:52 Weet je wat er qua bouw én karakter goed bij aan zou sluiten?
Een borderpap (border collie x papillon). Wel wat werkgerichter denk ik.


Afbeelding
Ja, Sirene en jij zitten echt precies goed. Dat is dus inderdaad precies waar ik naartoe wil qua looks. Prachtige bouw, mooie neus, handzaam formaatje, leuke oren, beetje fluff. Wat een mooie honden :hartjes:

Het is jammer dat ik er geen ken, ik ben wel benieuwd hoe werklustig ze zijn en hoe het aandeel border collie uitpakt. Maar ze hebben heel erg mijn interesse gewekt. Gecombineerd met Eevee kunnen dat nog wel eens onwijs leuke sportievere huishondjes worden. Niet voor iemand die enkel een gezinshondje zoekt en wat wandelt, maar dat is toch niet echt het publiek dat ik wil aanspreken. Ik hoop dat als het doorgaat de pups toch meer bij hondenmensen komen dan bij mensen met honden.

Google bracht mij bij dit reutje op instagram. Wat een verschijning en wat lijkt me deze leuk. Nog maar een pubertje. Als ik een reutje als deze kon vinden :liefde:




Maar goed, eerst over een week de foto's. Hoop zo dat alles helemaal goed zit in dat lijfje! Wordt er nog bijna zenuwachtig van ook :Q:
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 7
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Persistence »

Sirene schreef: 28 jan 2023, 10:44
Persistence schreef: 27 jan 2023, 21:52 Weet je wat er qua bouw én karakter goed bij aan zou sluiten?
Een borderpap (border collie x papillon). Wel wat werkgerichter denk ik.

Afbeelding
Grappig, dat zei ik ook al
Oeps in het enthousiasme over het hoofd gezien.

Hakuna, een silken windsprite zou natuurlijk ook perfect passen maar dat had je vast zelf ook al bedacht :lol1:
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Rosanne »

Succes met de foto’s! Wij zijn ook in Putten geweest. Hele fijne mensen. Zelfs Brego met zijn zware lijf zonder narcose op de tafel voor de foto’s. :F: Ik duim voor super foto’s.

En wat een gaaf hondje die reu. Wie weet ooit voor in de toekomst 🥰
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 4
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door HillieS »

Spannend, en fijn dat je zo snel terecht kan!
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 9
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door kloesje »

Wij gaan ook altijd naar Putten toe :lol1: niet enkel door de prijs, maar juist vanwege hun kundigheid.
ECVO doe ik dan weer in Drachten, daar zit echt een kundige en fijne oogarts.
Op naar volgende week :D
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 2
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Crutz »

Sandra&co schreef:
hakunamatata schreef: 07 feb 2023, 22:06
In Drachten kon ik alle foto's laten maken + ECVO. Maar ook onofficiële foto's sturen ze naar de raad, rugfoto kwam er los bij, beoordeling knieën ook. Totaal ruim 450 euro.
Nee, niet naar de raad sturen, zonde van je geld. Het worden kruisingen, wat denk je dat de raad er mee gaat doen? Die flikkeren die uitslagen met een vies gezicht in de prullenbak. Ik was met PL en ECVO iets meer dan 100,- kwijt. Moejenagaan ;)

De raad beoordeeld tegen betaling vd beoordelingskosten (50€HD 60€ED of zoiets) ook kruisingen.
De OFA www.OFA.org ook en die beoordelingskosten zijn lager en de database openbaar
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 2
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Crutz »

Sandra&co schreef:Ik hoefde de mening van de raad nog niet eens als die gratis was.
Helaas te vaak bij de zogenaamde werkhonden dierenartsen die keuring zonder beoordeling van de raad aanbieden meegemaakt dat de uitslag te rooskleurig was.
Dus liever een beoordeling door iemand anders dan de dierenarts die gezellig met de fokker staat te keuvelen. En dat hoeft dus geen RvB te zijn. Kan ook OFA of pennhip
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 14
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door hakunamatata »

Dat kan ik nog begrijpen. Maar Eevee is een hondje van 8kg waarbij je sowieso niet zou verwachten dat ze ED of HD zou hebben. Wordt ook niet veel getest bij zulke kleintjes denk ik.

Het is gewoon echt dat ik zelf alles op de foto en goed bekeken wil hebben (de fysio gaat de foto's ook nog bekijken en Eevee nalopen). Niet eens vanwege het nest, maar omdat ik al teveel ellende ermee heb gehad dus nu gewoon wil weten of alles goed in dat lijfje zit. Voor mij zijn foto's gemaakt en beoordeelt in Putten door een dierenarts die dat veel doet + daarna ook nog check door de fysio echt voldoende.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 14
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door hakunamatata »

kloesje schreef: 08 feb 2023, 08:26 Wij gaan ook altijd naar Putten toe :lol1: niet enkel door de prijs, maar juist vanwege hun kundigheid.
ECVO doe ik dan weer in Drachten, daar zit echt een kundige en fijne oogarts.
Op naar volgende week :D
Ja zo ga ik het nu ook doen inderdaad :smile: Drachten is zelfs bij mijn eigen dierenartspraktijk (normaal kom ik bij dependance, ze hadden Eevee haar dossier er gelijk bij toen ik belde voor informatie). Dus dat is ideaal. Die ECVO kan dus mooi daar :ok:
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
K@ren
Posts in topic: 3
Berichten: 551
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:45
Honden: 0

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door K@ren »

Leuke suggestie, die borderpap :I: Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat.
Hopelijk goede uitslagen voor Eevee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 1
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door *Esther »

Schattig hondje in het voorbeeld. Ik hou van streepjes. Hij heeft wel bar weinig kaak zeg!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Posts in topic: 1
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:48
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Tamara/Bayko »

Een borderpap als dekreu zou volgens mij een heel toffe keuze kunnen zijn. Kijk bijvoorbeeld eens rond in de volgende FB groep:

https://www.facebook.com/groups/2064488293826195

Het is een internationale groep maar er schrijven ook Nederlanders mee.


Overigens zou ik er wel voor kiezen om röntgenfoto's op te laten sturen naar de RvB, om de reden die crutz al aangaf. Dat ook kleine hondjes HD kunnen krijgen, tja daar heb ik het levende bewijs hier van rondlopen. Ik blijf het op z'n zachtst gezegd nogal jammer vinden dat fokkers van de kleinere rassen (of kruisingen) het meestal niet nodig vinden hun dieren te laten röntgenen.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Pyrnoah
Posts in topic: 1
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 aug 2022, 13:43

Re: How to: Eeveelutions!

Bericht door Pyrnoah »

Wat een leuke plannen heb je met Eevee :ok: Ik wens je heel veel succes volgende week met je eerste grote stap op weg naar een eventueel nestje.
Plaats reactie