ZIT

Nanna

ZIT

Bericht door Nanna »

In het straatbeeld zie ik het continu gebeuren. De honden die bij iedere stoeprand moeten gaan zitten voor er overgestoken wordt. Vaak nog met een duw op de kont als de hond niet direct gaat zitten. Ook in mijn trajecten gebeurt het. We gaan samen voor de eerste keer een wandeling maken (de eigenaresse, ik en de hond) en wat zie ik? Steeds maar weer wordt er een “zit” gevraagd als er even gewacht moet worden. Soms wel 20x in één wandeling. Of vaker…
Trots wordt het gepresenteerd. Hij kan zitten!
Wauw, wat is ‘ie slim en leert hij snel. Die “zit” aanleren lijkt zo normaal te zijn voor hondeneigenaren. En als we kijken wat door mensen als normaal wordt gezien lijkt het erop dat een hond die kan zitten automatisch dus als goed opgevoed beschouwd wordt. Het lijkt er ook op dat mensen een zit zien als rustig gedrag. Maar serieus… waarom zou een hond die gewoon staat niet rustig of goed opgevoed zijn? Staand wachten om de deur uit te gaan en staand wachtend om over te steken. Daar gaat het toch om? Dat de situatie veilig en prettig blijft voor je hond en andere mensen en dieren? Dat je niet de straat overgesleurd wordt? Dat je hond gewoon effekes blijft wachten?
Waarom ik dit onderwerp aankaart is omdat ik je ogen graag wil openen wat continu moeten zitten doet met het hondenlichaam. Iets waar veel baasjes totaal niet bij stilstaan omdat ze het niet weten. Daar wil ik verandering in brengen.
Het steeds gaan zitten en weer opstaan is belastend voor het hondenlichaam.
Het kan zelfs zeer pijnlijk zijn wanneer jij je hond veel vraagt om te gaan zitten en hem daarbij dwingt. Een zit is helemaal geen basishouding van een hond. In de vorige eeuw (begin vorige eeuw serieus he) heeft iemand besloten dat de “zit” absoluut in gehoorzaamheidscursussen geleerd moest worden. En daar ontstond de ellende.
Voor iedere scheet gedwongen moeten zitten kan tot gezondheidsklachten zoals artrose leiden.
Er komt gewoon heel veel druk te staan op knieën, heupen en ellebogen. Het kan zelfs het begin van HD veroorzaken bij pups die steeds moeten gaan zitten. Het heupgewricht ontwikkelt niet goed en het is veel te belastend voor dat puppenlijf.
Als je hond uit zichzelf gaat zitten is het een ander verhaal. Veel honden doen dit als ze in de verte bijvoorbeeld iets zien waarvan ze willen checken wat het is. Zo kunnen ze beter focussen. Of kijk naar pups. Zij gaan in de puppy tijd sowieso heel veel zitten om hun omgeving beter in zich op te kunnen nemen, informatie te verzamelen en de kat uit de boom te kijken in een spannende situatie. Maar als je dan weer kijkt naar bijvoorbeeld straathonden in het buitenland dan is het opvallend dat ze maar heel weinig zitten. Vaak struinen ze rond of liggen ze rustig.
Als argument hoor ik nogal eens; “Ik laat mijn hond zitten voor hij eten krijgt want anders trekt hij alles uit mijn handen.” Wat je wil is dat je hond wacht, toch? Dat hij niet als een malloot op dat eten duikt? Dus leer je hem een wacht aan. En daar hoeft hij helemaal niet voor te zitten. Een hond kan prima staand wachten.
Zelfde eindresultaat, geen onnodig ongemak voor je hond.
En af en toe eens een zit vragen is natuurlijk ook geen ramp. Waar dit artikel over gaat zijn de honden die keer op keer maar weer moeten zitten van hun eigenaar. Voor ieder wissewasje. En nog met een flinke duw naar beneden ook.
Laat dat zitten als het niet nodig is daarom gewoon eens vaker lekker zitten.
Veel beter en gezonder voor je hond.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2647
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: ZIT

Bericht door CatnDog »

Dit stuk klinkt een beetje als de doorgeslagen positieve opvoedmethode waarbij ieder 'commando' al slecht is en er far-fetched redenen moeten gevonden worden waarom.
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11330
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: ZIT

Bericht door EchoMira »

Een doorgeslagen moederblogje van een vrouw met een hondje.
Ik kan er niet zoveel mee.

Vrijblijvend voor je uitwauwelen doen we in onze eigen tijd, Femke.
Nanna

Re: ZIT

Bericht door Nanna »

Mwah ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Niet eens omdat het lichamelijk slecht is maar omdat ik het nut niet zie.
Mijn honden moeten hier ook even wachten voordat ze mogen oversteken maar ze hoeven van mij niet daarbij te gaan zitten. Dat slaat toch ook nergens op.
Beetje de africhterd uithangen, nee hoor.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 1
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: ZIT

Bericht door hakunamatata »

Door mede dit artikel samen met de irritatie dat mensen zelfs onbekende honden altijd maar die zit vragen, heb ik Eevee bewust geen zit geleerd. Bij wijze van soort experiment.

Je hoort ook vaak 'maar mijn hond gaat uit zichzelf zitten', terwijl ik mezelf dan afvraag of dat niet gewoon is omdat de zit vanaf dag 1 beloond is. Eevee biedt het uit zichzelf in elk geval niet vaak aan. Maar bijna iedereen die haar een aai of koekje mag geven vraagt een zit. Eevee kijkt je dan zoet aan en gaat daarna meestal liggen met vraagtekens in de ogen of dat dan misschien de bedoeling is. Mijn opvangers deden ook vrijwel allemaal zelden een zit uit zichzelf. Dus ja, ik ben wel mee met dat stukje. Ik leer mijn (opvang)honden in elk geval geen zit.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2625
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: ZIT

Bericht door Loraine »

Als Dívka loopt te stuiteren en flippen krijgt ze het commando 'zit' of 'af', puur om net wat meer controle te krijgen over haar gestuiter en haar sneller te laten kalmeren, moet het wel een paar keer herhalen.
Oh en dat doe ik met beide honden ook voor ze wat lekkers krijgen, anders stuiteren ze de toko uit en fokken elkaar op. :schrik:
Maar verder kennen ze het commando 'wachten' heel goed, dat betekent gewoon dat ze even moeten blijven waar ze zijn en of ze dan blijven staan of gaan zitten/liggen boeit me niet.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11330
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: ZIT

Bericht door EchoMira »

Mijn honden hoeven nooit te zitten.
Ze kunnen het maar als ze geen zin hebben krijg ik alleen maar een roloog. We moeten hier uberhaupt allemaal niet zoveel.

Van zo'n stukjesjuffrouw verwacht ik zelf niet dat ze me kunnen uitleggen hoe ik relaxt met mijn honden kan leven. Eigenlijk.
Wel een leuk stukje maar ga nu maar weer gewoon de database bijwerken, Sharlenia.
Gebruikersavatar
Hakkene
Posts in topic: 1
Berichten: 700
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:09
Honden: 2
Contacteer:

Re: ZIT

Bericht door Hakkene »

EchoMira schreef:Een doorgeslagen moederblogje van een vrouw met een hondje.
Ik kan er niet zoveel mee.

Vrijblijvend voor je uitwauwelen doen we in onze eigen tijd, Femke.
Afbeelding
Thanks
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2415
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: ZIT

Bericht door Frootje »

Ik heb het van Aloy in het begin wel veel gevraagd. Overigens zonder geduw of getrek, in dat artikel is het net alsof mensen die hun hond op een normale manier verzoeken te gaan zitten de uitzondering zijn of zo. Ik merkte dat Aloy na een tijdje opstandig werd van het feit dat alles haar maar werd voorgekauwd. Zit én wacht, zit én blijf. Ze snapte best dat ze moest wachten of blijven, maar ze leek echt een hekel te hebben aan het feit dat haar ook nog verteld werd hoe ze dat dan precies moest doen. Zodra ik dat deel weghaalde, voerde ze ‘wacht’ en ‘blijf’ ineens weer zonder problemen en met veel plezier uit. En ‘zit en af’ afzonderlijk ook. Het is alleen de combinatie waar ze een hekel aan heeft. :F: Op zich wel verklaarbaar, het is een hondje dat heel graag zelf nadenkt, als ik haar vertel hoe ze alles precies moet doen, vindt ze het gewoon niet leuk meer.

Froo kan wel op commando zitten maar zal het niet heel makkelijk doen. Ik denk dat ze het niet prettig vindt. Of niet nodig. Maakt me ook niet zoveel uit want ze hoeft het van mij niet te doen. Maar ik zal het elke nieuwe hond rustig weer aanleren, er zijn situaties waarin ik het heel fijn en handig vind dat Aloy wel gewoon op commando kan zitten. En hoewel een zittende hond niet per se een rustige hond is, is het bij Aloy wel een goede manier om haar weer rustig te krijgen als ze onverhoopt een keer overkookt, even gewoon pas op de plaats, dat kan ze gewoon nog niet zo makkelijk staand. :F:
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2625
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: ZIT

Bericht door Loraine »

Mahdu doet zijn billen niet op de grond bij het zitten en dat is volgens sommigen he-le-maal fout, op de grond moet hij met die bips. :zweep:
Ik zeg altijd dat of die billen nou iets boven de grond hangen of niet, hij voert de opdracht uit en als ik zelf lichtjes fysiek doordruk krijg ik die billen niet eens op de grond dus het zal fysiek wel moeilijk of onmogelijk zijn voor hem.
Hij loopt geen wedstrijden, examen oid en het boeit me ook niet of hij het wel helemaal correct uitvoert; hij luistert en doet wat hij fysiek kan. :ok:
Ik ga hem toch ook niet vragen zo'n schutting te springen, naast de fiets mee te rennen etc omdat dat fysiek gewoon niet haalbaar is voor hem dus waarom zou ik dan eisen dat hij perfect met zijn billen op de grond zit. :P

Net zoals ik Dívka niet corrigeer als ze gaat liggen ipv zitten, dat zal dan wel beter aanvoelen ofzo en zolang ze stil zit/ligt en wacht, of iig gelijk terug zit/ligt wanneer ik dat vraag vind ik het wel prima.
En ondanks dat ik bij haar wat strenger ben dat ze luistert ga ik ook niet zitten mieren of ze wel perfect zit oid.
Ik haat competitief gedoe en loop daardoor al geen wedstrijden en examens etc, dus waarom zou ik dan perfectie eisen?
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2483
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: ZIT

Bericht door Teckeltoos »

Peer kent eigenlijk maar twee houdingen n.l. liggen en lopen. Uiteraard alleen op eigen initiatief.
Wat hem betreft is het commando zit een zaak van " Doe het maar lekker zelf".
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 4
Berichten: 2774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: ZIT

Bericht door Diana »

hakunamatata schreef: 13 feb 2023, 22:53 Door mede dit artikel samen met de irritatie dat mensen zelfs onbekende honden altijd maar die zit vragen, heb ik Eevee bewust geen zit geleerd. Bij wijze van soort experiment.

Je hoort ook vaak 'maar mijn hond gaat uit zichzelf zitten', terwijl ik mezelf dan afvraag of dat niet gewoon is omdat de zit vanaf dag 1 beloond is. Eevee biedt het uit zichzelf in elk geval niet vaak aan. Maar bijna iedereen die haar een aai of koekje mag geven vraagt een zit. Eevee kijkt je dan zoet aan en gaat daarna meestal liggen met vraagtekens in de ogen of dat dan misschien de bedoeling is. Mijn opvangers deden ook vrijwel allemaal zelden een zit uit zichzelf. Dus ja, ik ben wel mee met dat stukje. Ik leer mijn (opvang)honden in elk geval geen zit.
Herkenbaar, Amoz en Taartje zaten ook zo goed als nooit uit zichzelf en het heeft bij allebei meer dan een jaar geduurd voordat ze dat commando snapten, omdat ze simpelweg niet in die houding te krijgen waren, terwijl ze al wel allerlei andere commando's kenden, zoals af en blijf. Toen Amoz die houding eenmaal had 'ontdekt' en daarvoor was beloond, ging hij opeens ook veel vaker uit zichzelf zitten.
Ik leer het mijn honden altijd wel, maar ik gebruik het alleen als ik het in die situatie ook echt handig vind, ze hoeven niet om de haverklap te zitten en al helemaal niet voor de stoeprand. Als ik stilsta voordat ik een weg oversteek, blijven zij automatisch ook stilstaan, dat vind ik meer dan genoeg, daar zijn verder geen commando's bij nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1421
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: ZIT

Bericht door Cendy »

Toos gaat vanzelf wel zitten als het te lang duurt :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 2
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: ZIT

Bericht door Barkley »

Fred gaat wel vaak uit zichzelf zitten en dan lekker een beetje om zich heen kijken. Of voor het raam. Daar slentert hij naar toe, ploft op z'n billen en hij is naar buiten aan het kijken. Als pup deed hij dat al. Net zoals Toos - als het te lang duurt dan ga je er maar bij zitten.
Rennendehond
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: ZIT

Bericht door Rennendehond »

Manu gaat liever liggen, Meeko staat altijd. Uma zat wel graag. Ik vind het allemaal prima, als ze maar wachten als het moet.
Bij behendigheid laat ik Meeko trouwens wel zitten. Anders staat hij helemaal op zijn poten te trillen en zet hij elke keer stiekem toch wat pasjes, zo graag wil hij starten.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 4
Berichten: 2774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: ZIT

Bericht door Diana »

Rennendehond schreef: 14 feb 2023, 09:07 Manu gaat liever liggen, Meeko staat altijd. Uma zat wel graag. Ik vind het allemaal prima, als ze maar wachten als het moet.
Bij behendigheid laat ik Meeko trouwens wel zitten. Anders staat hij helemaal op zijn poten te trillen en zet hij elke keer stiekem toch wat pasjes, zo graag wil hij starten.
Ja, in dat soort situaties vind ik zitten ook handiger, dat geeft toch wat meer rust. Fayah gaat meestal liggen voor de start trouwens :mrgreen: Dat kiest ze zelf hoor, het maakt mij niets uit verder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Posts in topic: 1
Berichten: 627
Lid geworden op: 14 sep 2021, 18:43

Re: ZIT

Bericht door Anne »

Voor Timon was het en handig commando toen hij een pupje was, een manier om zijn aandacht te vragen als hij zichzelf te druk maakte. Later was het vooral handig langs de weg, om hem af te leiden van honden waar hij bang voor was of om op de plaats te blijven als er een auto langskwam. In huis of in het bos hoefde hij verder nooit te zitten en bij ontspannen zag ik het hem ook nooit uit zichzelf doen. Als het bijna de tijd was dat er iemand thuiskwam ging hij zo'n 5 minuten van te voren bij het raam zitten en dan ging hij als het tijd was tegen het raam aan staan.
Afbeelding
BieneMaya

Re: ZIT

Bericht door BieneMaya »

Maya moet alleen zitten bij het aanlijnen (halsband over de kop). Doet ze dat niet dan stuiterd ze zo erg dat dat niet mogelijk is.
En verder vind ik het een kunstje.
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 2
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: ZIT

Bericht door Barkley »

Zinodo schreef: 14 feb 2023, 09:40
Doortje heeft trouwens wel een "nee-zit". Dat is haar manier om duidelijk te maken dat ze iets niet wil. Heel demonstratief dikke vette nope doe ik niet, zoek het uit. Ze neemt er dan ook een aanloopje voor. :engel: ik krijg die niet heel vaak te zien, mijn man wel vaker. :F:
Wij hebben de nee-val - dat is ter aarde ploffen en rollen. Voornamelijk als je vind dat de wandeling niet lang genoeg is. Het begint met subtiele signalen zoals naar je kijken. Als dat niet werkt word er een neus in je handen gestoken. Dan word er met een schouder langs je been gewreven. En als laatste wanhooppoging word er geploft op de grond.

Wij hebben wacht voor veel dingen. Die zit er ook best scherp in. En voor de halsband om hebben we Hoofd en dan steekt hij zijn kop een stukje uit :I:
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4983
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: ZIT

Bericht door ranetje »

Het kan zelfs zeer pijnlijk zijn wanneer jij je hond veel vraagt om te gaan zitten en hem daarbij dwingt.
Hier heeft ze denk ik wel een punt.

Ita ging niet graag zitten en dat hoefde van mij ook niet.
Zeker nadat bekend werd dat ze cauda equina syndroom had, was voor mij wel duidelijk dat zitten voor haar geen prettige houding was.
Als ze zelf ging zitten, prima, maar daar was het ook mee klaar.

Claire gaat zelf vaak zitten.
In het dagelijkse leven maak ik er niet zo'n punt van eigenlijk.
Bij sommige trainingshandelingen is het wel handig omdat veel honden dan net wat meer rust nemen om op te letten wat het volgende commando is :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 4
Berichten: 2774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: ZIT

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 14 feb 2023, 09:40 Mijn honden kunnen prima zitten op commando, maar ik vraag het niet vaak en buiten al helemaal niet. Moet je voorstellen, zo'n kale windekontje op de natte kouwe grond. :neenee: mijn verbazing was dan ook groot toen Nomi het voor het eerst deed........voor iemand anders. :jank: vieze verrader :F:
Doortje heeft trouwens wel een "nee-zit". Dat is haar manier om duidelijk te maken dat ze iets niet wil. Heel demonstratief dikke vette nope doe ik niet, zoek het uit. Ze neemt er dan ook een aanloopje voor. :engel: ik krijg die niet heel vaak te zien, mijn man wel vaker. :F:
Haha, Taartje precies zo! :LOL: Ik oefende het af en toe met een totaal niet-begrijpende Taartje, ik had nog nul progressie gemaakt en vooral gezien dat ze haar nek heel ver naar achteren kon buigen. En toen ging ze voor iemand anders met lekkers in de handen zo netjes zitten, alsof ze dat elke dag voor een snoepje deed :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 1
Berichten: 847
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: ZIT

Bericht door Cooper »

Dat stukje over het eten uit je handen maaien herken ik. Als ik hem laat wachten gaat hij dus automatisch zitten. Hij mag gerust staand wachten wat mij betreft maar ploft meteen op z'n kont :lol1: .
Ik vind het prima, even zitten, bak neerzetten en nassen maar.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: ZIT

Bericht door GoldenGizmo »

Ik ging vroeger wel eens wandelen met iemand die haar hond bij elke straat die we overstaken eerst liet gaan zitten. Vet irritant was dat. Soms was ik al aan de overkant met Gizmo (want er kwam niks aan) voordat haar hond eindelijk zat. En dan zat die eindelijk, en dan kwamen er minutenlang auto's aan waarop we moesten wachten.
Ik heb daarentegen onbewust het commando 'oversteken' aangeleerd. Als ik dat zeg, dan weet hij dat we oversteken (duh), of we nou stonden te wachten om over te steken, of dat we ergens lopen en ik aan de andere kant van de weg wil gaan lopen (omdat we aan 'onze' kant een 'obstakel' tegen gaan komen, of omdat we verderop toch over zouden moeten steken maar er nu niks aan komt).
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 4
Berichten: 2774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: ZIT

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 14 feb 2023, 12:30
Diana schreef: 14 feb 2023, 11:48
Zinodo schreef: 14 feb 2023, 09:40 Mijn honden kunnen prima zitten op commando, maar ik vraag het niet vaak en buiten al helemaal niet. Moet je voorstellen, zo'n kale windekontje op de natte kouwe grond. :neenee: mijn verbazing was dan ook groot toen Nomi het voor het eerst deed........voor iemand anders. :jank: vieze verrader :F:
Doortje heeft trouwens wel een "nee-zit". Dat is haar manier om duidelijk te maken dat ze iets niet wil. Heel demonstratief dikke vette nope doe ik niet, zoek het uit. Ze neemt er dan ook een aanloopje voor. :engel: ik krijg die niet heel vaak te zien, mijn man wel vaker. :F:
Haha, Taartje precies zo! :LOL: Ik oefende het af en toe met een totaal niet-begrijpende Taartje, ik had nog nul progressie gemaakt en vooral gezien dat ze haar nek heel ver naar achteren kon buigen. En toen ging ze voor iemand anders met lekkers in de handen zo netjes zitten, alsof ze dat elke dag voor een snoepje deed :engel:
Hahaha, wat een verraad! Stelletje trutten zijn het.
Nomi deed het voor runderlong snoepjes van iemand. Ik had net drie dagen daarvoor alle runderlong maar aan Doortje en Kees gegeven omdat Nomi er toch niks mee wilde, niet eens proeven. :hmmm: :')
:LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Nanna

Re: ZIT

Bericht door Nanna »

Een keer bij de bootterminal op Terschelling. Was druk. Liep er ook zo’n hormoonbom met se meggelse hedder. ZIT! AF! LIG! VOLG! En maar kijken of we het allemaal wel zagen🤪
Ja hoor, we zagen het. En keken elkaar meewarig aan. Ik weet niet of dat het beoogde effect was, hahaha.
Plaats reactie