Uitgekookt stuk vreten.. hond

Plaats reactie
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door blondie »

Ik (we) zijn met alle drie de honden aan de gang op school/cursus.
Glory van pup cursus naar basistraining, zonder clicker
Met Chara ben ik clickertraining aan het doen
Met Aki Detectie, ook met gebruik van clicker.

Vanmiddag. Touch op target voor Chara, in de keuken.
Aki had blijkbaar nog een stuk gedroogde kippenpoot bij zich, en lag in de woonkamer.. hij eet niet altijd alles direct op als er na een wandeling iets gegeven wordt aan alle honden.

Ik zeg touch, ze tikt target aan, ik klik en wil beloning geven en weg was ze richting woonkamer :80:

Bleek ze te horen dat Aak reageerde op de clicker, en hij kwam naar de keuken toe, zij dacht "mooi hebben die kip(penpoot)" en dat had ze correct...

:oohja:
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door blondie »

Moet ook zeggen dat ik bij haar training ook steeds moet omdenken, en soms ook trainer uit moet vragen hoe ik bepaalde dingen anders kan doen omdat ze vrij rap weet dat beloning komt, en bij bepaalde oefeningen ik niet kan of wil belonen omdat ze direct de focus op het voer heeft en vanwaar ik het pak.
Uitgestelde beloning is dus soms behoorlijk lastig.

Vandaag een oefening zonder clicker en volgen van lege hand, waarbij we telkens vanuit de andere hand de beloning in de lege hand gaven.
Dat had ze dus rap door, de lege hand was niet meer belangrijk, dat waar ik voor uit gaf in die lege hand werd haar focus.
Heb daar wel weer een tip voor gekregen, maar je blijft dus continue schakelen merk ik.

Het is toch weer anders dan een hond die voerbeloning waardeert, maar daar niet volledig op gefocussed raakt.

Buiten merk ik het ook.. geef 1x een beloning (of vriend die dat dan doet) en ze is alleen maar bezig met het voer.

Glory en Aki hebben dat niet in die extreme mate.
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Berichten: 1864
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door Mizzsylver »

Hahaha wat een slimmerik :LOL:

Wat heb je voor voerbeloning?
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door blondie »

Ik had gedroogde stukken van Wolf of the wildernis en trainers van WOTW, in eerste instantie in combi met hardvoer eigen brok.
Maar we hebben nu ... Frolic whaha. Van vroeger weet ik dat de honden het domweg enorm lekker vinden. En de trainer waar de dames op "geilen" heeft ook Frolic, dus Frolic.
En thuis op wandeling wel ook Wolf of the Wildernis. Vanwaar de vraag @Mizzsylver ?
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Berichten: 1864
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door Mizzsylver »

Als de beloning niet zo super lekker is doet ze het dan nog steeds graag? Als ze zo op eten is zou je bijna denken dat het eten op zich al een beloning is, en als het dan ook nog eens super lekker is wordt ze mega gefocust op alleen het eten en wordt het lastiger haar te motiveren er eerst een oefening voor te doen. Als het voer minder lekker is maar het eten ervan toch een beloning voor haar, haal je die overfocus op het voer weg waardoor ze meer bereikbaar is om te snappen dat de weg naar de beloning het uitvoeren van een oefening is.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door blondie »

Ik snap je.
In geval van wat ik benoemde was het denk ik vooral dat ze blijkbaar wist dat Aak nog wat had in huis.
Dit doet ze vaker, omdat Aki dus niet altijd direct iets opeet.
Als de deurbel gaat, of als vriend thuiskomt en ik heb de honden kort ervoor wat gegeven dan doet ze eerst mee met euforie om te begroeten, maar heel rap draait ze om het eten te gaan pakken.
Ook ons eten, als ik wat op aanrecht heb staan bijvoorbeeld om af te koelen, of vergeten ben zakje waar haar natvoer inzat niet heb weggegooid... dan vreet ze dat boterhamzakje op als ze/dat aan mijn aandacht ontsnapt.
Dat is echt haar focus en drang naar eten van wat dan ook.

Ik merk wel dat (zeker nu ik zelfde voerbeloning als de trainer heb, dus dat kan vergelijken) ze vatbaar is voor de beloning en uitvoeren van een oefening ook met een "vreemde" maar ze bewust wordt van de afstand als die wordt gemaakt.
Ze zoekt dan ondanks voerbeloning toch op een bepaald moment dat oogcontact met mij, en geeft aan terug te willen naar mij. Het is dus niet alleen maar voer wat haar drive is.
Ik vind dat best interessant om te zien gebeuren.
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 16 feb 2023, 23:05 Ik (we) zijn met alle drie de honden aan de gang op school/cursus.
Glory van pup cursus naar basistraining, zonder clicker
Met Chara ben ik clickertraining aan het doen
Met Aki Detectie, ook met gebruik van clicker.

Vanmiddag. Touch op target voor Chara, in de keuken.
Aki had blijkbaar nog een stuk gedroogde kippenpoot bij zich, en lag in de woonkamer.. hij eet niet altijd alles direct op als er na een wandeling iets gegeven wordt aan alle honden.

Ik zeg touch, ze tikt target aan, ik klik en wil beloning geven en weg was ze richting woonkamer :80:

Bleek ze te horen dat Aak reageerde op de clicker, en hij kwam naar de keuken toe, zij dacht "mooi hebben die kip(penpoot)" en dat had ze correct...

:oohja:
:LOL: :LOL:
Slimpieper :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anneke
Posts in topic: 1
Berichten: 545
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:07
Honden: 1
Welke: Havanezer

Re: Uitgekookt stuk vreten.. hond

Bericht door Anneke »

Wij leerden dat de beloning gegeven wordt met de hand waar je de aandacht op wilt hebben/houden. In het geval van een hand volgen krijgt ze de beloning dus ook uit die hand. Je kunt het wel pakken met de andere hand maar niet geven.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Plaats reactie