Kluiven

Plaats reactie
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Kluiven

Bericht door CatnDog »

Je hoort altijd dat kluiven goed is voor honden. Dat het stressverlagend is, goed voor de tanden, etc.

Maar... Zeno is niet zo'n kluiver. Toen hij jonger was, wilde hij nog wel nog wel een tijdje liggen kluiven, maar tegenwoordig niet zo lang meer. Zelfs de kluiven die hij in het verleden wel lekker vond, vindt hij nu mwah, oninteressant.

Het is net alsof hij het liever als een speeltje ziet (vermoedelijk deels mijn schuld omdat ik het kluiven aan wilde moedigen door het nog even voor hem te verstoppen of te gooien, of vasthouden zodat het een soort gezamenlijk kluif-moment wordt) dan er rustig in z'n eentje mee bezig te zijn.

Heeft iemand nog tips?

Heeft iemand wellicht ook een mwah-kluiver die de ultieme kluif heeft gevonden die jouw hond wel geweldig vindt?
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Kluiven

Bericht door runninggirl »

Die van mij zijn heel kieskeurig. En heel lang kluiven hebben ze nooit gedaan. Minuut of 5 en dan is het wel mooi geweest.
Ik geef ze regelmatig gedroogde hertenhuid. Lusten ze alle drie en zijn ze wel een tijdje zoet mee. Of een varkens of runderoor bijvoorbeeld. Maar geen dikke kauwbotten of platen, daar doe ik ze geen plezier mee.
Gebruikersavatar
Anne
Posts in topic: 1
Berichten: 627
Lid geworden op: 14 sep 2021, 18:43

Re: Kluiven

Bericht door Anne »

Timon ook niet met kluiven, je kon hem het meest plezier doen met pens, daaraan kon hij wel uren bezig zijn, verdeeld over meerdere dagen soms.
Afbeelding
Nanna

Re: Kluiven

Bericht door Nanna »

Ik geef ze weleens gedroogde long. Geurig en vrij snel weg.
Dat lusten ze graag. Met kophuid of dergelijk ‘kauwplezier’ doe ik ze dus geen plezier😎
Te moeilak.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

runninggirl schreef: 19 feb 2023, 17:35 Die van mij zijn heel kieskeurig. En heel lang kluiven hebben ze nooit gedaan. Minuut of 5 en dan is het wel mooi geweest.
Ik geef ze regelmatig gedroogde hertenhuid. Lusten ze alle drie en zijn ze wel een tijdje zoet mee. Of een varkens of runderoor bijvoorbeeld. Maar geen dikke kauwbotten of platen, daar doe ik ze geen plezier mee.
Oh, dat is fijn om te horen. Dan is het dus helemaal niet zo afwijkend dat het voor een hond na een paar minuten al mooi is geweest.
Hertenhuid heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik doen!
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

Anne schreef: 19 feb 2023, 17:43 Timon ook niet met kluiven, je kon hem het meest plezier doen met pens, daaraan kon hij wel uren bezig zijn, verdeeld over meerdere dagen soms.
Dat gaf ik hem eerst ook. Vond hij ook lekker, maar de scheten die je erbij kreeg. :lol1:
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

Zinodo schreef: 19 feb 2023, 17:41 Ik heb er 1 die er heel zen van wordt, ze vindt het geweldig, niks is haar te zwaar of te moeilijk, ze kan het urenlang volhouden als je haar laat en wordt er helemaal spacy van haha. En 1 die het gewoon lekker vindt en met plezier kauwt, maar als het te lang of moeizaam gaat dan wil ze het begraven. En 1 die het idee wel leuk vindt, het smaak wel lekker vindt maar vooral geen moeite wil doen. :engel: die krijgt dus simpele kippennekjes en dunne pensstaafjes en dat soort prul. Is ze ook gewoon tevreden mee. Als ze eenmaal iets moeilijkers krijgt dan doe ik het even in een glas heet water weken, dan scheelt een hoop. Maar dat is zeker meer uitzondering dan regel. Gewoon niet moeilijker maken dan nodig. Het is voor hun plezier.
Dat is dus het beeld dat ik ervan had: dat je veel honden hebt die helemaal zen worden en er uren in zen-modus mee zoet kunnen zijn.
Maar dat is dus heel individueel per hond verschillend. Mooi om te lezen.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 19 feb 2023, 17:52 Ik geef ze weleens gedroogde long. Geurig en vrij snel weg.
Dat lusten ze graag. Met kophuid of dergelijk ‘kauwplezier’ doe ik ze dus geen plezier😎
Te moeilak.
Gedroogde long ga ik ook een keer proberen. Bedankt voor de tip. Dat klinkt wel meer als een snack dan als kluifmateriaal. Ik vrees dat ik daar hoe dan ook op uit zal komen.
Kophuid is hier dus ook geen hit. De allereerste keer werd het wel bekluifd (zoals met vrijwel elk experiment). Maar na de eerste kophuid werd het beleefd aangepakt, maar dan weer op de grond gepleurd.

Andere gefaalde experimenten: yakmelk-kluif, koffieboomwortel, e.d.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 19 feb 2023, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Kluiven

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 19 feb 2023, 18:50
Zinodo schreef: 19 feb 2023, 17:41 Ik heb er 1 die er heel zen van wordt, ze vindt het geweldig, niks is haar te zwaar of te moeilijk, ze kan het urenlang volhouden als je haar laat en wordt er helemaal spacy van haha. En 1 die het gewoon lekker vindt en met plezier kauwt, maar als het te lang of moeizaam gaat dan wil ze het begraven. En 1 die het idee wel leuk vindt, het smaak wel lekker vindt maar vooral geen moeite wil doen. :engel: die krijgt dus simpele kippennekjes en dunne pensstaafjes en dat soort prul. Is ze ook gewoon tevreden mee. Als ze eenmaal iets moeilijkers krijgt dan doe ik het even in een glas heet water weken, dan scheelt een hoop. Maar dat is zeker meer uitzondering dan regel. Gewoon niet moeilijker maken dan nodig. Het is voor hun plezier.
Dat is dus het beeld dat ik ervan had: dat je veel honden hebt die helemaal zen worden en er uren in zen-modus mee zoet kunnen zijn.
Maar dat is dus heel individueel per hond verschillend. Mooi om te lezen.
Ja, mijn ervaring is ook dat het heel verschillend is.
Amy en Arlo hebben een grote kluifbehoefte en kunnen makkelijk een uur op een nylabone of koffiehout kluiven. Fayah kluift ook wel eens op zoiets, maar dan een paar minuten. Mila totaal niet, als ze het al pakt is het om te spelen, verder kluift ze alleen op eetbare dingen (gedroogd oor, luchtpijp, etc.).
Ze zijn hier wel allemaal gek op gedroogde snacks, het maakt eigenlijk niet uit wat het dan is. Maar dat is allemaal geen kwestie van uren, daar zijn ze een minuut of 2 tot 10-15 minuten bij grotere en hardere snacks mee bezig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 19 feb 2023, 18:57 Ja, mijn ervaring is ook dat het heel verschillend is.
Amy en Arlo hebben een grote kluifbehoefte en kunnen makkelijk een uur op een nylabone of koffiehout kluiven. Fayah kluift ook wel eens op zoiets, maar dan een paar minuten. Mila totaal niet, als ze het al pakt is het om te spelen, verder kluift ze alleen op eetbare dingen (gedroogd oor, luchtpijp, etc.).
Ze zijn hier wel allemaal gek op gedroogde snacks, het maakt eigenlijk niet uit wat het dan is. Maar dat is allemaal geen kwestie van uren, daar zijn ze een minuut of 2 tot 10-15 minuten bij grotere en hardere snacks mee bezig.
Ja, Zeno is dus meer zoals Mila.
Het wordt waarschijnlijk meer een kwestie van 'kluifbare snacks' aanbieden. Dat echte die-hard kluifwerk is gewoon niet aan hem besteed.
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Kluiven

Bericht door ranetje »

Ita vond zo'n gevulde mergpijp (bot) heerlijk
Claire kijkt er niet naar om.
Wat huid is best lekker om op te kluiven, maar een echte kluif wordt ze bloed zenuwachtig van, dus zeker niet zen :mrgreen:
Ze sjouwt er mee door het huis, weet niet waar ze het moet laten, maar er op kluiven vindt ze kennelijk ook geen goed idee.
Dus ik houd het op huid van lam, gedroogde kippennekjes en pensstaven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Kluiven

Bericht door runninggirl »

CatnDog schreef: 19 feb 2023, 18:53
Nanna schreef: 19 feb 2023, 17:52 Ik geef ze weleens gedroogde long. Geurig en vrij snel weg.
Dat lusten ze graag. Met kophuid of dergelijk ‘kauwplezier’ doe ik ze dus geen plezier😎
Te moeilak.
Gedroogde long ga ik ook een keer proberen. Bedankt voor de tip. Dat klinkt wel meer als een snack dan als kluifmateriaal. Ik vrees dat ik daar hoe dan ook op uit zal komen.
Kophuid is hier dus ook geen hit. De allereerste keer werd het wel bekluifd (zoals met vrijwel elk experiment). Maar na de eerste kophuid werd het beleefd aangepakt, maar dan weer op de grond gepleurd.

Andere gefaalde experimenten: yakmelk-kluif, koffieboomwortel, e.d.
Die yakmelk kluif, ze keken me allemaal aan alsof ik gek was. Gepoft in de magnetron nog geprobeerd maar dat was ook een idioot plan duidelijk. :19:
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

runninggirl schreef: 19 feb 2023, 19:11 Die yakmelk kluif, ze keken me allemaal aan alsof ik gek was. Gepoft in de magnetron nog geprobeerd maar dat was ook een idioot plan duidelijk. :19:
Hier werd eraan gelikt. Er werd een poging gedaan om aan één kant te kluiven. Maar de tweede keer dat ik het gaf was het weer 'pleur'.
En inderdaad die blik: 'wat moet ik daarmee?'
Tineke
Posts in topic: 2
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Kluiven

Bericht door Tineke »

Hier kluiven ze graag ,kophuid en geelhaar staat met stip op één.
En Jimi is dol op een gedroogd kippenpootje.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

Tineke schreef: 19 feb 2023, 19:38 Hier kluiven ze graag ,kophuid en geelhaar staat met stip op één.
En Jimi is dol op een gedroogd kippenpootje.
Wat is het formaat van Jimi? Hoe lang doet hij over een kippenpootje?
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 19 feb 2023, 19:06 Ita vond zo'n gevulde mergpijp (bot) heerlijk
Claire kijkt er niet naar om.
Wat huid is best lekker om op te kluiven, maar een echte kluif wordt ze bloed zenuwachtig van, dus zeker niet zen :mrgreen:
Ze sjouwt er mee door het huis, weet niet waar ze het moet laten, maar er op kluiven vindt ze kennelijk ook geen goed idee.
Dus ik houd het op huid van lam, gedroogde kippennekjes en pensstaven.
Dat zenuwachtige vind ik ook wel herkenbaar. Maar dan op een andere manier. Zo van: 'ik weet dat ik het daar heb neergelegd', dus dan kan hij minder goed zijn rust vinden, dan wanneer er helemaal geen kluif ligt.

Lamshuid is ook het proberen waard!
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Kluiven

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 19 feb 2023, 19:59
ranetje schreef: 19 feb 2023, 19:06 Ita vond zo'n gevulde mergpijp (bot) heerlijk
Claire kijkt er niet naar om.
Wat huid is best lekker om op te kluiven, maar een echte kluif wordt ze bloed zenuwachtig van, dus zeker niet zen :mrgreen:
Ze sjouwt er mee door het huis, weet niet waar ze het moet laten, maar er op kluiven vindt ze kennelijk ook geen goed idee.
Dus ik houd het op huid van lam, gedroogde kippennekjes en pensstaven.
Dat zenuwachtige vind ik ook wel herkenbaar. Maar dan op een andere manier. Zo van: 'ik weet dat ik het daar heb neergelegd', dus dan kan hij minder goed zijn rust vinden, dan wanneer er helemaal geen kluif ligt.

Lamshuid is ook het proberen waard!
:ok:
Konijnenoren worden ook wel gewaardeerd door Claire.
Niet die behaarde, ze zijn er ook zonder haar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 1
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: Kluiven

Bericht door GoldenGizmo »

runninggirl schreef: 19 feb 2023, 19:11
CatnDog schreef: 19 feb 2023, 18:53
Nanna schreef: 19 feb 2023, 17:52 Ik geef ze weleens gedroogde long. Geurig en vrij snel weg.
Dat lusten ze graag. Met kophuid of dergelijk ‘kauwplezier’ doe ik ze dus geen plezier😎
Te moeilak.
Gedroogde long ga ik ook een keer proberen. Bedankt voor de tip. Dat klinkt wel meer als een snack dan als kluifmateriaal. Ik vrees dat ik daar hoe dan ook op uit zal komen.
Kophuid is hier dus ook geen hit. De allereerste keer werd het wel bekluifd (zoals met vrijwel elk experiment). Maar na de eerste kophuid werd het beleefd aangepakt, maar dan weer op de grond gepleurd.

Andere gefaalde experimenten: yakmelk-kluif, koffieboomwortel, e.d.
Die yakmelk kluif, ze keken me allemaal aan alsof ik gek was. Gepoft in de magnetron nog geprobeerd maar dat was ook een idioot plan duidelijk. :19:
Die yakmelk kluif is het enige eetbare knaagspul wat Gizmo wel aanneemt, een beetje aan likt, en dan een paar dagen laat liggen. Na een paar dagen eet hij hem dan wel op, maar niet zo enthousiast als andere dingen (als in, steeds een beetje en het dan weer laten liggen). Alle andere dingen gaat hij meteen mee aan de slag tot hij het op heeft of tot hij moe is. Die yakmelk dingen krijgt hij dus niet meer, veel te duur voor iets wat hij blijkbaar niet echt lekker vindt.
Tineke
Posts in topic: 2
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Kluiven

Bericht door Tineke »

CatnDog schreef: 19 feb 2023, 19:46
Tineke schreef: 19 feb 2023, 19:38 Hier kluiven ze graag ,kophuid en geelhaar staat met stip op één.
En Jimi is dol op een gedroogd kippenpootje.
Wat is het formaat van Jimi? Hoe lang doet hij over een kippenpootje?
Jimi is een klein hondje , zo'n 7 kilo.
Hij doet niet echt lang over een kippenpootje maar vindt het gewoon lekkerder dan een ander snackje.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Kluiven

Bericht door kloesje »

Mijn honden zijn echt gek op kluiven, Timber is echt een snelle kluiver, zelfs met runderkophuidplaten, waarvan je verwacht dat hij wel even zoet is.. is hij zo snel klaar... Zo'n yakstaaf was binnen 20 minuten op, dus het is wel een dure hobby hahaha
Ik wissel met allerlei snacks af, ze vinden eigenlijk alles wel lekker.
Ik geef eigenlijk alleen natuurlijke gedroogde snacks, soms wat geperste staven en alles behalve varken.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1380
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Kluiven

Bericht door Cendy »

Hier is het 3x kauwen ergens op en het is hap slik weg.
Af en toe hebben ze bij de slager grote mergpijpen, dan neem ik er weleens 1 mee.
Daar is ze dan een half uurtje mee zoet en dan is het op.
Afbeelding
Irma
Posts in topic: 1
Berichten: 270
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Kluiven

Bericht door Irma »

Gaf alleen vers. Geen gedroogd spul. Hap slik weg dat was geen kluiven.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 10
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kluiven

Bericht door CatnDog »

Bedankt voor alle reacties iedereen!

Ik ga het houden op het aanbieden van gedroogde snacks en het hele idee van langdurig kluiven zal ik laten varen. :F:

@ Hylos. op de foto van de paardenachillespees zie je inderdaad dat er een hard stuk bot in zit.
Sirene
Posts in topic: 1
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Kluiven

Bericht door Sirene »

Grappig! Ik heb nog nooit een hond gehad die niet van kluiven houdt.
Heerlijk!
Ik vind het ook gezellig als ze zo lekker liggen te kluiven. Mijn honden kunnen en konden ook allemaal met elkaar liggen kluiven :I:
En kongs ook, dat gesop vind ik heel gezellig.
Ze krijgen hier van alles. Er liggen altijd hoefjes die ze zo kunnen pakken. regelmatig krijgen ze luchtpijp, kauwplaat, oren, pees en van dat spul.
geen hele dure dingen zoals die yakmelk want het zijn goede kluivers en ik vind het zonde van mijn geld als ze zo'n duur ding achter elkaar opvreten.
Een gevulde kong uit de vriezer krijgen ze een paar keer per week.
Plaats reactie