Aai-factor De Poll

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Aaien: doe je het of doe je het niet, mag het of mag het niet?

1. Ik aai zelf regelmatig vreemde honden Iedereen mag mijn hond ook aaien. Zowel mensen die dat niet vragen als mensen die dat wel netjes vragen.
7
9%
2. Ik aai zelf regelmatig vreemde honden, maar niet iedereen mag mijn hond aaien. Alleen mensen die dat netjes vragen.
2
3%
3. Ik aai zelf regelmatig vreemde honden en zelfs mensen die dat netjes vragen laat ik niet altijd mijn hond aaien.
1
1%
4. Ik aai zelf soms/zelden vreemde honden. Iedereen mag mijn hond aaien. Zowel mensen die dat niet vragen als mensen die dat wel netjes vragen.
8
10%
5. Ik aai zelf soms/zelden vreemde honden en niet iedereen mag mijn hond aaien. Alleen mensen die dat netjes vragen.
12
15%
6. Ik aai zelf soms/zelden vreemde honden en zelfs mensen die dat netjes vragen laat ik niet altijd mijn hond aaien.
19
24%
7. Ik aai nooit andermans honden en zelfs mensen die dat netjes vragen laat ik niet altijd mijn hond aaien.
8
10%
8. Ik aai zelf nooit vreemde honden en ik wil ook niet dat mensen aan mijn hond zitten.
4
5%
9. Ik aai andermans honden zonder toestemming te vragen.
2
3%
10. Ik vraag netjes of ik andermans hond mag aaien.
15
19%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

Gretha schreef: 21 feb 2023, 19:25 Ik aai ook alleen als de hond daar om vraagt.

Als mensen Cash willen aaien vind ik dat wel prettig. Hij vindt vreemden soms erg spannend, dus fijne ervaringen zijn altijd goed.
Er is ook geen peil op te trekken. Sommige mensen vindt hij doodeng en komt dan ook echt niet in de buurt, anderen springt hij meteen in hun nek. :scratch:

Tux wil niet aangeraakt worden door vreemden. Een koekje wil ze dan weer wel. Hypocriet :LOL:
Cash heeft gewoon een duidelijke eigen smaak. :F:
Zeno was als pup dus totaal niet discriminerend. Hij vond echt ie-der-een leuk, wat ook niet zo gek is voor pups. Maar daarna werd hij heel selectief. Hij is ook niet subtiel in de manier dat hij laat weten dat hij gewoon nul interesse heeft. Wegkijken/omdraaien maar. De meeste vrouwen vindt hij wel oke. En dan heel sporadisch ineens een man die hij een topper vindt. Ik vind het wel mooi.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 21 feb 2023, 21:17 Team 6 heeft de poll gewonnen Marieke, wat moeten we nu doen?
Ik vind het wel mooi om te zien dat er een duidelijke uitslag is.

Wie is Marieke? :F:
EchoMira
Posts in topic: 12
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door EchoMira »

6. Ik aai zelf soms/zelden vreemde honden en zelfs mensen die dat netjes vragen laat ik niet altijd mijn hond aaien.
Wordt het dan niet heel raar om te zeggen dat iemand je hondje wel aan mag raken? Dan wordt het een soort verkering, dat is ook niet de bedoeling.

Ik heb echt het liefste dat we gewoon normaal doen.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Frootje »

CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:08De situaties die jij beschrijft zijn eigenlijk ook de enige situaties waarbij ik een vreemde hond zou aaien. Als een vreemde hond losloopt en de baas in verweggistan is. En de hond dan heel duidelijk vriendelijk is en contact zoekt. En zelfs dan zou ik denk ik in eerste instantie gewoon iets liefs zeggen tegen een hond i.p.v. te gaan aaien. Dat vinden ze meestal ook gewoon leuk.
Zeker, meestal praat ik inderdaad alleen tegen ze. Ik kom meerdere keren per week in een druk losloopgebied en kan de keren dat ik een andere hond heb geteld op een hand tellen. :F: Ik hoef ook niet per se te aaien, misschien omdat ik dat thuis al genoeg kan doen bij mijn eigen honden. :engel: Maar ik moet zeggen dat anderen in het losloopgebied mijn honden ook niet vaak aaien. Het komt volgens mij heel vaak van mensen die juist zelf geen hond hebben. Een enkele keer is het een echte hondenliefhebber die de hond(en) wil aaien, maar als ik zou gokken zou ik zeggen dat dat wel de minderheid is. :scratch:
EchoMira
Posts in topic: 12
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door EchoMira »

Nou zit ik te denken of ik grensoverschrijdend bezig ben geweest als ik zit te kwallen met andermans hond...
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

Frootje schreef: 21 feb 2023, 21:30
CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:08De situaties die jij beschrijft zijn eigenlijk ook de enige situaties waarbij ik een vreemde hond zou aaien. Als een vreemde hond losloopt en de baas in verweggistan is. En de hond dan heel duidelijk vriendelijk is en contact zoekt. En zelfs dan zou ik denk ik in eerste instantie gewoon iets liefs zeggen tegen een hond i.p.v. te gaan aaien. Dat vinden ze meestal ook gewoon leuk.
Zeker, meestal praat ik inderdaad alleen tegen ze. Ik kom meerdere keren per week in een druk losloopgebied en kan de keren dat ik een andere hond heb geteld op een hand tellen. :F: Ik hoef ook niet per se te aaien, misschien omdat ik dat thuis al genoeg kan doen bij mijn eigen honden. :engel: Maar ik moet zeggen dat anderen in het losloopgebied mijn honden ook niet vaak aaien. Het komt volgens mij heel vaak van mensen die juist zelf geen hond hebben. Een enkele keer is het een echte hondenliefhebber die de hond(en) wil aaien, maar als ik zou gokken zou ik zeggen dat dat wel de minderheid is. :scratch:
In mijn buurt kom ik ook wel eens een hondenliefhebster tegen. Zo-een die alle honden wil aaien. Ik vergeef het haar wel. Toen ik jong was ik het gekke kattenkind en wilde ik alle katten op de wereld aaien. Maar ik ging daar dus nooit op af. Dat werkt bij katten ook averechts. Die moet je gewoon naar je toe laten komen en als ze niet willen, lopen ze gewoon weg. Oppakken deed ik ze nooit.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 21 feb 2023, 21:33 Nou zit ik te denken of ik grensoverschrijdend bezig ben geweest als ik zit te kwallen met andermans hond...
Als je altijd blikken kreeg die konden doden, dan is het antwoord: ja :F:
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 3
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Dirkje »

Dirkje vindt het niet prettig om aangeraakt te worden door mensen die ze niet kent daarom heb ik ook liever niet dat vreemden haar aanraken. Ik vertel wel altijd waarom niet als iemand vraagt of -ie Dirk mag aaien.
Zelf heb ik de behoefte niet om vreemde honden te aaien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

Dirkje schreef: 21 feb 2023, 21:36 Dirkje vindt het niet prettig om aangeraakt te worden door mensen die ze niet kent daarom heb ik ook liever niet dat vreemden haar aanraken. Ik vertel wel altijd waarom niet als iemand vraagt of -ie Dirk mag aaien.
Zelf heb ik de behoefte niet om vreemde honden te aaien.
Ik krijg altijd lauwe reacties van mensen die eerst toestemming vragen en ik probeer uit te leggen waarom ik dat niet liever heb. Ik zeg meestal dat hij het niet zo leuk vindt, maar die uitleg is blijkbaar niet voldoende. Ik denk dat ze een antwoord zoals 'hij bijt' makkelijker zouden vinden om zich bij neer te leggen?
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 1
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door *Esther »

Teddy houdt niet van vreemde mensen. Maar dat staat zelfs in haar rasbeschrijving. 😉Polar boeit het nooit. Haas wilde iedereen wel begroeten. Nu! Ik vind het ook leuk om naar honden te kijken en een praatje te maken met de eigenaar. En te aaien als dat kan.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 12
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 21 feb 2023, 21:36 Dirkje vindt het niet prettig om aangeraakt te worden door mensen die ze niet kent daarom heb ik ook liever niet dat vreemden haar aanraken.
Gewoon benieuwd. Hoelang kun je die illusie dat ze zich niet hoeft te laten behandelen volhouden? Maakt het het dan niet moeilijk om haar gewoon aan de zere poot te laten onderzoeken?
Het moet soms gewoon.
Marc

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Marc »

Ik aai niemands hond en iedereen mag alles bij mijn honden doen wat ze willen. Aaien, snoepjes geven etc. Zolang mijn honden het leuk vinden vind ik het best. En ze zijn dol op mensen en kinderen en dus gun ik ze dat. Ikzelf heb geen behoefte aan aaien van andermans honden dus dat doe ik niet. Nooit. Tenzij ik ergens op bezoek ben want dan gun ik een aanwezige hond erkenning. Buiten niet.

Dus mijn honden krijgen snoepjes. Worden aangehaald door wie dat wil en ik laat ze springen, blaffen, bedelen en op mensen af lopen die ze lokken. Helemaal goed. Ze zijn zo super sociaal en mensvriendelijk geworden en gebleven dus wat wil een mens nog meer. Ik heb niks met eenkennige honden en mijn honden willen dat zelf ook. Dus prima. Ze negeren ondanks dit iedereen behalve mensen met koekjes en mensen die ze lokken of roepen. Mijn honden zijn zo ongeïnteresseerd in honden dat ze meestal de baas hallo zeggen en de betreffende hond negeren. Dat heb ik nooit eerder gehad. Met name Bas loopt domweg dwars door een roedel om hun baasje hallo te zeggen. Zo is ze en zo mag ze zijn.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5322
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Kells »

Of ik aai of mijn honden laat aaien laat ik aan de honden over, net zoals veel mensen hierboven al schreven.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 3
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Dirkje »

EchoMira schreef: 21 feb 2023, 21:52
Dirkje schreef: 21 feb 2023, 21:36 Dirkje vindt het niet prettig om aangeraakt te worden door mensen die ze niet kent daarom heb ik ook liever niet dat vreemden haar aanraken.
Gewoon benieuwd. Hoelang kun je die illusie dat ze zich niet hoeft te laten behandelen volhouden? Maakt het het dan niet moeilijk om haar gewoon aan de zere poot te laten onderzoeken?
Het moet soms gewoon.
Ze is een zachtaardige, vriendelijke hond. Dierenartsen kunnen haar gewoon onderzoeken, ze vindt het alleen wel eng.
Bekende mensen is ze dol op en daar wil ze graag mee knuffelen. Het liefst op schoot.
Ik vind het niet nodig dat ze zich door vreemden moet laten aaien. Ze doet niets als het eens gebeurd maar het ongemak straalt er wel vanaf.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 3
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Dirkje »

CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:41
Dirkje schreef: 21 feb 2023, 21:36 Dirkje vindt het niet prettig om aangeraakt te worden door mensen die ze niet kent daarom heb ik ook liever niet dat vreemden haar aanraken. Ik vertel wel altijd waarom niet als iemand vraagt of -ie Dirk mag aaien.
Zelf heb ik de behoefte niet om vreemde honden te aaien.
Ik krijg altijd lauwe reacties van mensen die eerst toestemming vragen en ik probeer uit te leggen waarom ik dat niet liever heb. Ik zeg meestal dat hij het niet zo leuk vindt, maar die uitleg is blijkbaar niet voldoende. Ik denk dat ze een antwoord zoals 'hij bijt' makkelijker zouden vinden om zich bij neer te leggen?
Dat laatste denk ik wel maar dat vind ik zo onaardig om over mijn hond te zeggen. :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Persistence »

Heb bij uitstek 2 honden die niet aaibaar zijn. Bella is bang van vreemde mensen en Vic houdt gewoon niet van aaien.
Als het rustige kinderen zijn dan laat ik ze wel eens een snoepje geven of op de grond gooien.
Verder zeg ik standaard: doe maar niet als mensen het vragen.

Andere honden aai ik alleen als die zich helemaal tegen m’n benen werpen en niet weggaan voordat ze een kriebel gehad hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 5
Berichten: 2735
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:11
Diana schreef: 21 feb 2023, 20:10 Haha, Fayah is ook al zo'n zoener. Mensen moeten niet opeens bukken, want dan steekt ze zo haar tong in je mond :80: :mrgreen: :schrik: Het opspringen naar mensengezichten om te zoenen doet ze nu niet meer zo erg, als jonge pup kon ze daar ook wat van.
Ze doet het overigens alleen bij mensen, bij andere honden is ze helemaal niet zo'n beklikker.
Nu ben ik benieuwd! Zou jij Fayah beschrijven als meer een mensenhond of als meer een hondenhond?
Is het gelik naar jouw inschatting meer een 'ik vind jou aardig' of meer 'opdringerig' of meer 'onderdanig'? In de honden/mensen situaties?
Fayah is meer een mensenhond, net als Mila, maar in Mila's geval gaat dat alleen om mij en mensen die ze goed kent, Fayah is in het algemeen dol op mensen. Andere honden vindt ze ook leuk, maar de mensen vindt ze leuker.
Het gelik is echt enthousiasme: ik vind jou lief, lief, LIEF! Zoals een andere hond opspringt of tegen je aan gaat staan. Het is een beetje opdringerig, maar alleen maar omdat ze niet weet dat niet iedereen op dat gelik zit te wachten. Want op zich is ze geen opdringerige hond, als ze in de gaten heeft dat bepaald gedrag niet wordt gewaardeerd, past ze dat uit zichzelf heel snel aan. Met kinderen is ze bijvoorbeeld heel voorzichtig en beheerst en geeft ze kleine, zachte likjes op de handjes.
CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:19 Cash heeft gewoon een duidelijke eigen smaak. :F:
Zeno was als pup dus totaal niet discriminerend. Hij vond echt ie-der-een leuk, wat ook niet zo gek is voor pups. Maar daarna werd hij heel selectief. Hij is ook niet subtiel in de manier dat hij laat weten dat hij gewoon nul interesse heeft. Wegkijken/omdraaien maar. De meeste vrouwen vindt hij wel oke. En dan heel sporadisch ineens een man die hij een topper vindt. Ik vind het wel mooi.
Zeno klinkt precies als Mila, die vond als pup ook alle mensen leuk en werd met het volwassen worden een stuk gereserveerder. Maar heel soms is er iemand die ze meteen leuk vindt en dan laat ze ook duidelijk merken dat ze wel geaaid wil worden, ze draait dan haar kont naar die persoon toe om kontkriebels in ontvangst te nemen :F: De meeste mensen negeert ze echter compleet, ze doet nooit lelijk of zo, maar heeft gewoon nul interesse. Soms snuffelt ze even aan iemand, maar als die persoon haar dan probeert te aaien, loopt ze meteen weg en is het sprankje interesse ook direct bekoeld :LOL:
CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:41
Dirkje schreef: 21 feb 2023, 21:36 Dirkje vindt het niet prettig om aangeraakt te worden door mensen die ze niet kent daarom heb ik ook liever niet dat vreemden haar aanraken. Ik vertel wel altijd waarom niet als iemand vraagt of -ie Dirk mag aaien.
Zelf heb ik de behoefte niet om vreemde honden te aaien.
Ik krijg altijd lauwe reacties van mensen die eerst toestemming vragen en ik probeer uit te leggen waarom ik dat niet liever heb. Ik zeg meestal dat hij het niet zo leuk vindt, maar die uitleg is blijkbaar niet voldoende. Ik denk dat ze een antwoord zoals 'hij bijt' makkelijker zouden vinden om zich bij neer te leggen?
Ja, ik deed dat laatste bij Amoz, die kwam bij mij met een verleden van flinke angstagressie t.o.v. mensen en ik nam daarmee dus geen enkel risico. Dat werkte prima inderdaad! Het eerste jaar bij mij liet hij zich ook echt niet aanraken door vreemden, maar ik zorgde er ook altijd voor dat dat niet onverwachts toch kon gebeuren. Dus ik nam hem niet mee naar drukke, onoverzichtelijke plekken en zorgde dat ik altijd tussen hem en een andere persoon in stond/liep. Het is me met hem dan ook nooit gebeurd dat iemand hem onverwachts toch opeens aanraakte.
Later werd hij in kleine stapjes toegankelijker voor mensen, eerst mensen die hij kende, later ook voor andere mensen, en had hij geleerd dat hij altijd gewoon weg kon lopen en/of achter mij kon gaan staan en geen agressie in hoefde te zetten. Maar als ik zag dat hij zich niet op z'n gemak voelde met een bepaald persoon, zei ik nog altijd: 'niet aaien, hij bijt!' omdat dat gewoon het beste werkte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2432
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Teckeltoos »

Zelf vraag ik of ik een onbekende hond een aai mag geven.
Wie Peer wil aaien hoeft dat niet te vragen. Wie het niet volgens zijn voorwaarden probeert krijgt niet eens kans om hem aan te raken.

Peer moest eerst niks van onbekenden hebben. Als iemand aanstalten maakte om hem aan te raken deinsde hij meestal terug. Vooral mannen en kinderen waren stom. Nu benadert hij zelf mensen en accepteert een aaitje mits men hem eerst even aan de hand laat snuffelen. Kinderen zijn nog steeds stom. Bijten en grauwen zal hij nooit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 2
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Cendy »

CatnDog schreef: 21 feb 2023, 21:14
Cendy schreef: 21 feb 2023, 19:44 Ik aai alleen honden die ik heel leuk vind, en die zelf enthousiast zijn.
Volgens mij vraag ik het dan nooit.
De meeste mensen vragen altijd netjes of ze Toos mogen aaien, vaak vragen ze eerst of ze lief is :LOL:
Toos heeft al een hele lieve uitstraling :I:
Klopt.. veel mensen die bang zijn voor (grote) honden durven vaak toch een aai over haar rug te geven.
Dat komt ook omdat ze gewoon heel rustig is, gaat zitten of liggen en vind het verder allemaal wel prima.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 1
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Célie »

4
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door sabine »

Ik aai zelden andermans honden, niet zo'n behoefte aan. Wel bijv. bij vrienden ofzo, maar op straat niet hoor, of ze moeten er echt om komen smeken idd :D Mensen mogen mijn honden best aaien, maar ik waarschuw wel altijd dat ze vrij enthousiast zijn. Als ze het ongevraagd doen vind ik dat ook niet zo erg... Ze vinden het toch altijd erg gezallig
Rennendehond
Posts in topic: 2
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door Rennendehond »

Ik zat eens even te bedenken wanneer ik vraag of ik een hond mag aaien, maar dat is eigenlijk alleen als ik echt onder de indruk ben.
Ik heb eens interesse getoond in een Azawakh en de vrouw vroeg of ik haar iets lekkers wilde geven. Dat hoefde die hond natuurlijk niet en ik stond daar maar stom :LOL: Toen heb ik gevraagd of het wel oké was om haar aan te raken, omdat ze met haar heup tegen me aan ging staan.

En de Tsjech. Die is zo indrukwekkend, een grote reu, net zo oud als Meeko. Hij klom ongeveer in mijn armen maar ik heb toch gevraagd of het kon.

Meestal ga ik gewoon af op de lichaamstaal van de hond. En eigenlijk heb ik nooit zo’n aaibehoefte. Vaak doe ik het alleen omdat eigenaren het leuk vinden als jij hun hond leuk vindt en ik bewonder veelal op afstand. Sta ik daar te staren. Ik vind honden kijken zo leuk. Ik wil ze niet mee naar huis maar als ik dan eens een indrukwekkende hond zie kan dat echt mijn dag maken. Het liefst wil ik dan een foto maken maar dat vind ik toch een beetje raar staan.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 22 feb 2023, 06:41 Fayah is meer een mensenhond, net als Mila, maar in Mila's geval gaat dat alleen om mij en mensen die ze goed kent, Fayah is in het algemeen dol op mensen. Andere honden vindt ze ook leuk, maar de mensen vindt ze leuker.
Het gelik is echt enthousiasme: ik vind jou lief, lief, LIEF! Zoals een andere hond opspringt of tegen je aan gaat staan. Het is een beetje opdringerig, maar alleen maar omdat ze niet weet dat niet iedereen op dat gelik zit te wachten. Want op zich is ze geen opdringerige hond, als ze in de gaten heeft dat bepaald gedrag niet wordt gewaardeerd, past ze dat uit zichzelf heel snel aan. Met kinderen is ze bijvoorbeeld heel voorzichtig en beheerst en geeft ze kleine, zachte likjes op de handjes.

Zeno klinkt precies als Mila, die vond als pup ook alle mensen leuk en werd met het volwassen worden een stuk gereserveerder. Maar heel soms is er iemand die ze meteen leuk vindt en dan laat ze ook duidelijk merken dat ze wel geaaid wil worden, ze draait dan haar kont naar die persoon toe om kontkriebels in ontvangst te nemen :F: De meeste mensen negeert ze echter compleet, ze doet nooit lelijk of zo, maar heeft gewoon nul interesse. Soms snuffelt ze even aan iemand, maar als die persoon haar dan probeert te aaien, loopt ze meteen weg en is het sprankje interesse ook direct bekoeld :LOL:

Ja, ik deed dat laatste bij Amoz, die kwam bij mij met een verleden van flinke angstagressie t.o.v. mensen en ik nam daarmee dus geen enkel risico. Dat werkte prima inderdaad! Het eerste jaar bij mij liet hij zich ook echt niet aanraken door vreemden, maar ik zorgde er ook altijd voor dat dat niet onverwachts toch kon gebeuren. Dus ik nam hem niet mee naar drukke, onoverzichtelijke plekken en zorgde dat ik altijd tussen hem en een andere persoon in stond/liep. Het is me met hem dan ook nooit gebeurd dat iemand hem onverwachts toch opeens aanraakte.
Later werd hij in kleine stapjes toegankelijker voor mensen, eerst mensen die hij kende, later ook voor andere mensen, en had hij geleerd dat hij altijd gewoon weg kon lopen en/of achter mij kon gaan staan en geen agressie in hoefde te zetten. Maar als ik zag dat hij zich niet op z'n gemak voelde met een bepaald persoon, zei ik nog altijd: 'niet aaien, hij bijt!' omdat dat gewoon het beste werkte.
Dan kunnen we toch wel concluderen dat de Fayahs onder ons makkelijker in het sociale verkeer zijn dan de Mila's en Zeno's onder ons.
Zeno past zich bij kinderen trouwens ook netjes aan. Meteen in 'standje voorzichtig'. Maar in de meeste gevallen reageert hij zoals Mila. Soms even snuffelen en enthousiast naar iemand kijken, want aandacht is wel leuk, maar zodra die hand eraan komt, reageert hij van 'daar vroeg ik niet om'. Ze kunnen veel beter gewoon vrolijk tegen hem praten. Dat vindt hij fijner. Dan kan hij alsnog kiezen om tegen ze aan te gaan staan leunen en hij geeft daarmee aan dat ze hem mogen aaien.
Tegen iemand opstaan en likken zou hij nooit doen. Handen likken soms wel. Dat is in zijn beleving denk ik de allergrootst denkbare beleefdheidsvorm. No way dat hij voor iemand op z'n rug zou gaan liggen. Bij hem betekent op zijn rug liggen 'ik geef me toch volledig over, laat me dan ook met rust'. Universeel signaal: nu zou me in principe niets meer mogen overkomen.

Ik probeer extreem drukke situaties (feestgangers, stadcentrum) te voormijden. Zeno heeft een keer een plotselinge aai in een massa gehad en hij schrok daar zo enorm van alsof er een vuurpijl afging. Hij ging in de vluchtmodus. (Dat had ik beschreven in het andere topic denk ik). Zeno is geen hond die van nature zal willen schuilen achter het baasje. Dat maakt het voor mijn gevoel ook best wel lastig om hem te beschermen. In drukke situaties zou het dus echt 'sturen op commando' worden. Maar toen had ik hem wel heel dicht bij me en was het alsnog niet te voorkomen.

Het tuincentrum-aaitje zie ik maar als een leermoment. Als een hond ergens rustig ligt, denken sommige mensen blijkbaar dat hij daar is om aangehaald te worden.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

Rennendehond schreef: 22 feb 2023, 15:11 Ik zat eens even te bedenken wanneer ik vraag of ik een hond mag aaien, maar dat is eigenlijk alleen als ik echt onder de indruk ben.
Ik heb eens interesse getoond in een Azawakh en de vrouw vroeg of ik haar iets lekkers wilde geven. Dat hoefde die hond natuurlijk niet en ik stond daar maar stom :LOL: Toen heb ik gevraagd of het wel oké was om haar aan te raken, omdat ze met haar heup tegen me aan ging staan.

En de Tsjech. Die is zo indrukwekkend, een grote reu, net zo oud als Meeko. Hij klom ongeveer in mijn armen maar ik heb toch gevraagd of het kon.

Meestal ga ik gewoon af op de lichaamstaal van de hond. En eigenlijk heb ik nooit zo’n aaibehoefte. Vaak doe ik het alleen omdat eigenaren het leuk vinden als jij hun hond leuk vindt en ik bewonder veelal op afstand. Sta ik daar te staren. Ik vind honden kijken zo leuk. Ik wil ze niet mee naar huis maar als ik dan eens een indrukwekkende hond zie kan dat echt mijn dag maken. Het liefst wil ik dan een foto maken maar dat vind ik toch een beetje raar staan.
:LOL: Ik zie je al staan met je snoepje in je hand. Zo'n leun-actie is van mijn hond uit zeker een signaal dat iemand hem mag aaien.
Ik denk dat naar de lichaamstaal kijken sowieso altijd het verstandigst is. Ook al zeggen eigenaren 'je mag hem/haar wel aaien, hoor'. Nou, mooi niet als de spanning er vanaf spat.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 14
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Aai-factor De Poll

Bericht door CatnDog »

Teckeltoos schreef: 22 feb 2023, 08:07 Wie Peer wil aaien hoeft dat niet te vragen. Wie het niet volgens zijn voorwaarden probeert krijgt niet eens kans om hem aan te raken.
Net als een kat :lol1: Weg zijn ze.
Plaats reactie