Mastocytoom, palladia/masivet. Ervaringen?

Plaats reactie
Sandra
Posts in topic: 1
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42

Mastocytoom, palladia/masivet. Ervaringen?

Bericht door Sandra »

Eind december is er bij mijn allerliefste Desi meisje een subcutane mastceltumor weggehaald. Helaas kreeg ze een behoorlijke bloeding daarna en was haar buik helemaal blauw.
Sinds een paar weken voel ik net achter de plek waar de tumor weggehaald is weer een nieuwe. Eerst twijfelde ik, hij wordt onder invloed van histamine groter en kleiner dus soms is ie zo groot als een halve walnoot, soms is ie niet te vinden.

Afgelopen donderdag had ik een afspraak op de afdeling oncologie in Utrecht. Ze is grondig nagekeken, de echo liet geen uitzaaiingen zien maar voor de zekerheid wordt er wel een biopt van lever en milt onderzocht. Verder kwam er een probleem bij: 2 vergrootte bijnieren waarbij er op 1 ook een tumor zit.
Ik heb van begin af aan aangegeven dat ik niet een operatie wil waarbij de tumor heel ruim weggenomen wordt. Desi is een enorme pechvogel van 12 jaar en ik vind dat ik haar dat niet aan kan doen. De andere optie is (als het bloed goed is, uitslagen komen dinsdag) palladia/masivet.
Afhankelijk ook van of de bijnier tumor kwaadaardig is of niet. Als deze kwaadaardig is moet de bijnier met tumor verwijderd worden.

Als ik de bijwerkingen lees van palladia denk ik: dit kan en wil ik haar niet aan doen. Ze heeft zoveel pech gehad en dan maak ik haar ziek met pillen om haar leven te rekken omdat ik haar niet kwijt wil? Ik zou willen dat ze voor altijd bij mij kon blijven, maar niet ten koste van hoe zij zich voelt.
Hebben jullie ervaring met palladia of masivet?

Ik wil haar echt niet kwijt....maar haar welzijn staat voorop 😭❤️
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 1
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Mastocytoom, palladia/masivet. Ervaringen?

Bericht door jenn90 »

Onze hond had een feochromocytoom (zeldzame bijniertumor) en helaas al uitgezaaid wij konden ook kiezen voor palladia maar doordat wij in het begin dan veel langs de dierenarts moesten voor bloedtesten en inderdaad de bijwerkingen hier niet voor gekozen hij is helaas maar 7 geworden :-(
Afbeelding
Nanna

Re: Mastocytoom, palladia/masivet. Ervaringen?

Bericht door Nanna »

Bijwerkingen: zeer vaak: gewichtsverlies, diarree, neutropenie, bloed in de feces/hemorrhagische diarree/gastro-intestinale bloedingen, anorexie, lethargie, braken, kreupelheid/musculo-skeletaire aandoeningen, dehydratie, dermatitis, pruritis, verhoogd alanine aminotransferase, trombocytopenie, verlaagd albumine

Daar begon ik niet eens aan. Lekker verwennen en kijken waar het schip strandt, dat is voor alle partijen beter.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 1
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mastocytoom, palladia/masivet. Ervaringen?

Bericht door Crutz »

Ik denk dat dit is wat Inno gehad heeft.
Hij heeft eigenlijk geen last vd bijwerkingen of van de vele dierenarts bezoeken gehad. Maar dat laatste vooral omdat dat hem sowieso weinig deed.
Hij heeft een heel goed extra jaar gehad. De baasjes hadden meer stress vd onderzoeken en wachten op de uitslagen. Zelfs de kliniek (Wagenrenk) roemde hem om z’n fijne karakter. (Ik kom daar soms voor oogonderzoeken en hij was “berucht”

Of ik het zelf zou doen?

Vooraf zou ik zeggen nee.
Als ik zie hoe Inno er door “gevlogen” is ja.
De waarheid zal in het midden liggen en enorm van de hond afhangen.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Mastocytoom, palladia/masivet. Ervaringen?

Bericht door Diana »

Wat ontzettend rot dat ze nu toch weer een tumor heeft :-(

Ik vind het wel een beetje 'gevaarlijk' om je blind te staren op mogelijke bijwerkingen van medicatie. Sommige honden hebben namelijk helemaal geen last van die bijwerkingen of alleen zeer mild. Dat bijwerkingen 'zeer vaak' voorkomen, betekent bij meer dan 1 op de 10 dieren; misschien is dat 3 op de 10 en hoort Desi bij de 7 op de 10 die nergens last van hebben. Dat weet je dus pas als je het probeert. Ik zou er zeker niet bij voorbaat van uitgaan dat ze al die bijwerkingen (in heftige mate) krijgt. Het is natuurlijk wel iets wat je meeneemt in je overweging, maar ik zou zelf niet van het slechtste scenario uitgaan. Dat kan ook nog op het moment dat je merkt dat ze inderdaad last krijgt van bijwerkingen die haar levenskwaliteit negatief beïnvloeden.
Afbeelding
Plaats reactie