Snow dogs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 2
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Snow dogs

Bericht door Persistence »

Natuur op 2
Snow dogs with Gordon Buchanan

Natuurfilmer Gordon Buchanan probeert in de uitgestrekte wildernis van Yukon het eeuwenoude mennen van sledehonden onder de knie te krijgen. Sinds hij als kind De roep van de wildernis (1903) van Jack London las, droomt hij ervan om met een span sledehonden de wildernis van Yukon in te trekken, in het spoor van de goudzoekers van de historische goldrush van Klondike.

https://www.npostart.nl/natuur-op-2/19- ... W_05485903

Gister gekeken, interessant om te zien. Vooral het moment dat hij beseft dat het samenwerken als team nodig is ipv alleen de baas zijn.
Afbeelding
mim
Posts in topic: 1
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:47

Re: Snow dogs

Bericht door mim »

Leuk! Ga ik vanavond kijken👍🏼
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 1
Berichten: 1105
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Snow dogs

Bericht door runninggirl »

Leuke tip, ga ik zeker even kijken.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2647
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Snow dogs

Bericht door CatnDog »

Bedankt voor de tip!

Ik heb de documentaire bekeken. Ik vind het erg dapper dat iemand dat in z'n eentje aandurft, als amateur.
Ook vind ik het bijzonder dat iemand bereid is om zomaar zeven honden aan hem uit te lenen. Er kan vanalles misgaan.
Wat ik ook opvallend vond is dat de honden vrij 'aaibaar' waren en hem eigenlijk vrij klakkeloos accepteerden. Ze leken er niet zo mee te zitten dat ze met een vreemde op reis gingen.

De conclusie aan het einde vond ik juist vrij slap, omdat het meerdere malen in de documentaire duidelijk naar voren kwam dat er juist dominante dieren tussen zaten, waaronder een duidelijke 'lead dog'. Wilde hij zelf wat te zeggen hebben, moest hij die toch wel voor zich winnen.
Een betere conclusie was in mijn ogen geweest 'ik heb een beetje leren mushen'.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 2
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Snow dogs

Bericht door Persistence »

CatnDog schreef: 26 feb 2023, 21:39 Bedankt voor de tip!

Ik heb de documentaire bekeken. Ik vind het erg dapper dat iemand dat in z'n eentje aandurft, als amateur.
Ook vind ik het bijzonder dat iemand bereid is om zomaar zeven honden aan hem uit te lenen. Er kan vanalles misgaan.
Wat ik ook opvallend vond is dat de honden vrij 'aaibaar' waren en hem eigenlijk vrij klakkeloos accepteerden. Ze leken er niet zo mee te zitten dat ze met een vreemde op reis gingen.

De conclusie aan het einde vond ik juist vrij slap, omdat het meerdere malen in de documentaire duidelijk naar voren kwam dat er juist dominante dieren tussen zaten, waaronder een duidelijke 'lead dog'. Wilde hij zelf wat te zeggen hebben, moest hij die toch wel voor zich winnen.
Een betere conclusie was in mijn ogen geweest 'ik heb een beetje leren mushen'.
Dat viel mij ook op, bij de eerste kennismaking waren ze allemaal terughoudend naar hem. Misschien dat het mennen snel zo’n band schept? Het is natuurlijk ook een beetje het tv maken, het vermenselijken van hondengedrag.

Vroeg me af hoe hij aan de tent, stretcher en kookpotten kwam, zag die bagage niet op de slee liggen. Misschien was de eigenaar toch bij de cameraploeg aanwezig…?
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2647
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Snow dogs

Bericht door CatnDog »

Persistence schreef: 26 feb 2023, 22:14 Dat viel mij ook op, bij de eerste kennismaking waren ze allemaal terughoudend naar hem. Misschien dat het mennen snel zo’n band schept? Het is natuurlijk ook een beetje het tv maken, het vermenselijken van hondengedrag.

Vroeg me af hoe hij aan de tent, stretcher en kookpotten kwam, zag die bagage niet op de slee liggen. Misschien was de eigenaar toch bij de cameraploeg aanwezig…?
Ja, hij was waarschijnlijk niet zo alleen als wij moesten denken.
Ik vermoed dat de honden het toch wel gewend zijn en er ook op worden uitgekozen om op uitstapjes met vreemden te gaan? Ik kan me niet voorstellen dat dat met iedere roedel zomaar kan.
Plaats reactie