Honden vriendschappen.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2431
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Honden vriendschappen.

Bericht door Teckeltoos »

Peer heeft een vriend waar hij echt stapelgek op is.
Het is een Old English Bulldog reu genaamd Toby van net 1 jaar.
Als die twee elkaar zien volgen ze maar 1 weg....naar elkaar toe. Toby is een lomperik maar Peer vindt dat alleen maar joepiedepoeppie. Normaal is Peer een " Doe nou niet zo druk" hond.

Zonet heb ik hem in het park los gedaan toen weToby ontmoetten zodat hij weg kon komen van lompe Toby maar nee hoor. Het ging samen van dik hout zaagt men planken. Ruig spelletje was schijnbaar zo leuk dat Peer een nogal intieme houding tegen de zijkant van Toby aannam. Toby bleef zowaar stilstaan en maakte er geen punt van.
We hebben dat samenzijn toch maar beëindigd. Nu vindt Toby het nog leuk maar ik wil niet het risico lopen dat Toby het ook zat kan worden.

Kunnen honden echt vriendschappen hebben ?
Herkennen jullie dit ?
Peer is steriel. Kan het zijn dat hij weinig testosteron aanmaakt en daarom reuen leuker vindt dan teefjes ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 1
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Omega »

Ik zie het in de groepen van mijn hus dat bepaalde honden elkaar steeds opzoeken en samen optrekken. Ook Quinta heeft duidelijk haar voorkeuren met wie ze samen optrekt. Als er in haar ogen geen leuke hond mee is loopt ze meer alleen.
Afbeelding
mim
Posts in topic: 1
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:47

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door mim »

Afbeelding
Mijn honden met elkaar🥰
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 1
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door annnie »

Vandaag maakte ik dit filmpje terwijl ik wachtte op een vriendin en haar hond. Als ik richting die ontmoetingsplek loop zijn ze al blij en alert. Annie trekt aan de riem en Ronja kijkt goed om haar heen of ze Leentje al ziet. Dus ja, ik denk dat honden zeker iets van een soort vriendschap met andere honden kunnen hebben
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Gretha »

Teckeltoos schreef: 26 feb 2023, 19:08 Peer heeft een vriend waar hij echt stapelgek op is.
Het is een Old English Bulldog reu genaamd Toby van net 1 jaar.
Als die twee elkaar zien volgen ze maar 1 weg....naar elkaar toe. Toby is een lomperik maar Peer vindt dat alleen maar joepiedepoeppie. Normaal is Peer een " Doe nou niet zo druk" hond.

Zonet heb ik hem in het park los gedaan toen weToby ontmoetten zodat hij weg kon komen van lompe Toby maar nee hoor. Het ging samen van dik hout zaagt men planken. Ruig spelletje was schijnbaar zo leuk dat Peer een nogal intieme houding tegen de zijkant van Toby aannam. Toby bleef zowaar stilstaan en maakte er geen punt van.
We hebben dat samenzijn toch maar beëindigd. Nu vindt Toby het nog leuk maar ik wil niet het risico lopen dat Toby het ook zat kan worden.

Kunnen honden echt vriendschappen hebben ?
Herkennen jullie dit ?
Peer is steriel. Kan het zijn dat hij weinig testosteron aanmaakt en daarom reuen leuker vindt dan teefjes ?
Ik denk eerder dat het extreme opwinding door het spel is. Tux doet het hier soms ook. Als het spel tussen haar en Cash er erg heftig aan toe gaat, begint ze ook te rijden op Cash. Ik stop het spel dan.

Maar ik geloof zeker dat ze vriendschappen kunnen hebben. De Teckel van mijn moeder en de Hussel van de buren waren stapelgek op Bronco, terwijl ze beiden verder niets met andere honden te maken wilden hebben. De Teckel omdat ze haar irriteren, de Hussel is zelfs bang voor andere honden.
Afbeelding
Nanna

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Nanna »

Mijn teven onderhouden vriendschappelijke banden met alle kalme reuen met ballen.
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 1
Berichten: 2598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Loraine »

Dívka vindt zo'n beetje alle honden buiten Mahdu om Heel Erg Stom.
Behalve Ozzy, die is helemaal geweldig, daar speelt ze mee als enige buiten-de-roedel hond. :cheer:
En Spike van mijn moeder begint ze ook steeds leuker te vinden, maar hij is groot en lomp dus als hij begint te stuiteren is de liefde spontaan even over. :')
Maar met Mahdu is ze het allergekst, dat is enerzijds haar irritante broertje en anderzijds haar beste vriend, ideale stoeimaatje, grote steun etc. :hartjes:

Mahdu vindt alles wat een beetje vriendelijk doet en voorzichtig genoeg geweldig maar Dívka is toch wel zijn allerbeste vriendinnetje, al van voor ik haar in huis nam was hij al knettergek op haar. :I:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door EchoMira »

Echo is beste vriendin met Luna, de whippet van mijn zus.
Als Luna mij ziet gaat ze meteen op zoek naar Echo.

Luna is een half jaartje jonger dan Echo en ik denk dat ze ook wel leuk blijven klikken als ze echt helemaal volwassen zijn.

Hein is een eenkennig hondje geworden en is alleen maar op mijn moeder gericht. Hij ziet andere honden liever gaan dan komen maar duldt ze verder prima.
Nou is er voor een bonkig jack russelltje ook niet zo veel te beleven aan drie whippettteven. Meer dan er gillend achter aan rennen op vernederende afstand kan hij niet.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Diana »

Ja, ik herken het ook. Bij wat meer selectieve honden is het denk ik nog duidelijker.
Mila had van jongs af aan een paar echte vrienden: Jitske de stabij (ongeveer even oud als Mila, dus samen 'opgegroeid'), Dibbes de Turkse hond die in zo'n beetje alles haar tegenovergestelde is, en Binkie, een grote, stoere Duitse herder reu. Er waren meer honden die ze vaak zag en waar ze het goed mee kon vinden en mee speelde, zoals er ook honden waren die ze helemaal niets aan vond. Maar als ze één van haar vrienden ontwaarde, dan bestonden andere honden niet meer voor haar. Door stabij Jitske ontwikkelde ze ook een speciaal soort voorliefde voor álle stabijs :mrgreen: Ook toen Mila volwassen werd en veel minder interesse kreeg in andere honden, bleef ze altijd wel heel enthousiast en uitbundig reageren op haar vrienden.

Amy had zo'n directe klik met Amoz. Die twee waren vanaf moment één heel dol op elkaar. Amy is niet heel selectief qua vriendschappen, maar dat heeft meestal wel even tijd nodig. Met Amoz was dat niet nodig, dat was meteen dikke mik van beide kanten, net alsof ze elkaar al hun hele leven kenden, zo vertrouwd.

Arlo is een echte allemansvriend, dus bij hem merk ik niet echt duidelijke voorkeuren. Bij Fayah zie ik wel een voorkeur voor honden die niet te lomp of opdringerig zijn, maar verder is ze vooral op de eigen roedel gericht qua speelmaatjes en hebben we te weinig vaste contacten met andere honden om er vriendschappen buiten de roedel op na te houden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 2
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Dirkje »

Ja, Dirkje heeft een beste vriend. Manji, een leuke Golden Retriever. Het heeft een klein jaar wekelijks wandelen geduurd voor ze inging op zijn vriendelijke verzoeken om samen te spelen. Nu is het haar beste vriend en is ze dolgelukkig als ze hem ziet. Samen rennen terwijl ze hem in zijn oor tettert laat hij gemoedelijk toe. Dat ze hem instinctmatig wil blokken als ze een wedstrijdje hardlopen vind hij ook niet erg. Hij dendert wel door. Ik vind hem zo ontzettend lief voor Dirkje. :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 1
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Josefien »

Zo jammer dat de besties van Merlijntje en Javier niet meer in beeld zijn.
George, een foxterrier, beste maatjes met Merlijntje. Hij kwam amper tot kniehoogte bij hem, maar wat waren ze verzot op elkaar. Niet zozeer spelen, maar samen wandelen, snuffelen, dicht tegen elkaar aan. Jammer genoeg is George vorig jaar geëmigreerd naar Portugal. Als Merlijntje zijn wandelroute mag bepalen, loopt hij vaak naar de woning waar George leefde, even wachten en kijken. Misschien dat hij tevoorschijn komt.. zelfs na een jaar...
De bestie van Javier, een heerlijk eigenzinnige Chow, die op hem viel als een baksteen, is niet oud geworden, een jaar of drie. Javier heeft wel meer besties, van die jonge onvolgroeide teefjes, die hem aanbidden, ondanks zijn niet-intact zijn. Zo goed voor zijn ego.Hij stapt dan rond, met zijn staart in top,
geheel vervuld van zichzelf.
Edison is besties met iedereen en elke hond. Kritiekloos vindt hij alles leuk, heeft geen negatieve ervaringen opgedaan met andere honden. Dat houd ik graag zo en daarom ben ik wel wat selectief in ontmoetingen met andere honden.
De aller überbestie is Bo, de Dalmaat. Ik ken hem langer dan de honden die ik nu heb. Al vanaf puppy, tot nu, een jaar of 13, begroet hij me altijd met een brede grimlach. Een ontzettende leukerd, lief en sociaal met beleefde omgangsmanieren.. En omdat ik zo verzot op hem ben, zien Merlijntje, Javier en Edison hem ook graag. Leuk en lief om ze met hun 4-en te zien.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1383
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Cendy »

Toos heeft heel honden waar ze leuk mee kan spelen.
Maar als ze Maat ziet dan gaat ze door het dolle heen, dat is echt haar allerbeste vriend.
Afbeelding
En Maatje kijkt of speelt eigenlijk nooit met andere honden. Alleen met Toos.
Afbeelding
Zazoe
Posts in topic: 1
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 feb 2023, 18:04

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Zazoe »

Zazoe kan best leuk spelen maar is niet echt idolaat van 1 hond ofzo. Wel van 1 man met 2 goldens. Dan gaat hij eerst als een speer langs de honden naar hun baas. Geen idee waarom dit ooit ontstaan is, hij krijgt alleen een kriebel. En dan gaat hij soms nog even terug langs de honden.

Wel wás hij stapel op 2 ridgeback teven. Alleen hebben ze hem toch eens pijn gedaan tijdens het racen ofzo en sindsdien kruipt hij tegen me aan. Wel jammer want daar was hij echt wel dol op
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2051
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door sabine »

Karel was echt vrienden met labradorreu Fudge (vn Samantha, die kennen jullie vast nog). Die 2 waren echt dikke maten, allebei intacte reuen maar gewoon een duidelijke rangorde en nooit problemen. Maar Fudge is helaas overleden... Verder kan Karel met heel veel teven wel goed opschieten, hij kan heel galant zijn. Pom heeft geen vrienden :D das meer een mensenhond.
Sterre
Posts in topic: 1
Berichten: 1022
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Sterre »

sabine schreef: 27 feb 2023, 11:53 Karel was echt vrienden met labradorreu Fudge (vn Samantha, die kennen jullie vast nog). Die 2 waren echt dikke maten, allebei intacte reuen maar gewoon een duidelijke rangorde en nooit problemen. Maar Fudge is helaas overleden... Verder kan Karel met heel veel teven wel goed opschieten, hij kan heel galant zijn. Pom heeft geen vrienden :D das meer een mensenhond.
Ja Samantha met haar mooie gehoorzame labradors. En Fudge had zo’n prachtige kleur. Hij is dan niet oud geworden toch? Wat jammer.
Gebruikersavatar
Hewi
Posts in topic: 1
Berichten: 1481
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:17

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Hewi »

Mijn don had het, 4 kilo chi mix en stapel op de leonberger kruising van verderop. Als ze hem al dacht te zien krijste ze al van plezier.

Leo kon met veel, ook met veel niet hij had paar liefdes waaronder donna en kodi maar ook opvanger mini. Maar zijn echte grootste vriendin? Ik denk yuno van @dre daar was hij toch wel erg dol op.

Kodi niet. Die vind alles prima.
Groetjes Heidi

Afbeeldingphoto upload
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Kells »

Kells en Aislinn zoeken bijna geen contact met andere honden. Fin is dol op kleine hondjes. Er loopt hier een stokoud locomotiefje waar hij dol op is. Met andere setters kunnen ze het alle drie goed vinden, maar (half)zus Aideen is veruit favoriet. Als ze elkaar horen is het gelijk dolle pret!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Luna
Posts in topic: 1
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:18

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Luna »

Voor mij een volmondig ja; honden kunnen vriendschappen hebben. Dat geldt althans wel voor Vito. Toen wij hem als 2 jarige uit het asiel haalden kochten mijn schoonzus en zwager een pup. Vito was direct van haar gecharmeerd en andersom vond zij hem ook een erg leuk speelmaatje. We zijn inmiddels bijna 5 jaar verder en haar naam wordt hier in huis niet uitgesproken, want dan denkt Vito direct dat ze komt. We hebben het altijd over 'die bruine' of over 'zijn vriendin', dat heeft hij na al die jaren nog steeds niet door. Mijn schoonzus spreekt Vito zijn naam thuis ook niet uit want dan wordt er een wild. Ze kunnen uren spelen om vervolgens voldaan tegen elkaar aan in slaap te vallen, het is zo'n leuk stel samen :hartjes: Helaas heeft Vito deze band niet met onze Loes, hoe graag ze dat ook zou willen :LOL:

Vijanden heeft Vito trouwens ook, maar dat is weer een ander verhaal :engel:
ConfuocoTollers
Posts in topic: 1
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2022, 22:23
Locatie: Enschede
Honden: 5
Welke: Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door ConfuocoTollers »

Oh, ik geloof daar wel in ja. Of nouja, wij plakken er het stempeltje vriendschap op, maar ook honden hebben zo hun voorkeuren. Nilo was op z'n oude dag echt nog 0,0 geïnteresseerd in andere honden, met één uitzondering. Binky de Dwergpinscher op 3 poten, dat was z'n maat! Als we elkaar tegen kwamen tijdens de korte uitlaatrondjes moesten de oude mannen altijd even snuffelen en kwispelen naar elkaar. Verder merk ik het niet zo, maar de dames lopen vrijwel altijd samen en hebben dan genoeg aan elkaar.
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 2
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Dirkje »

sabine schreef: 27 feb 2023, 11:53 Karel was echt vrienden met labradorreu Fudge (vn Samantha, die kennen jullie vast nog). Die 2 waren echt dikke maten, allebei intacte reuen maar gewoon een duidelijke rangorde en nooit problemen. Maar Fudge is helaas overleden... Verder kan Karel met heel veel teven wel goed opschieten, hij kan heel galant zijn. Pom heeft geen vrienden :D das meer een mensenhond.
Ja, Samantha met Babs en haar geweldige honden.
Ik vond het zo’n leuke meid. Weet je hoe het met haar gaat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 1
Berichten: 1101
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door runninggirl »

Jura had echt vrienden. Dan wilde ze ook naar het huis toe, en soms nam ze wat mee onderweg (een leeg flesje bijvoorbeeld) en liet dat dan achter bij de voordeur van haar vriendje.
Lazar doet het ook, bij zijn vrienden langs willen. En zeker niet bij alle honden, maar echt bij zijn beste vrienden en vriendinnen.
blondie
Posts in topic: 2
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door blondie »

Finn had een vriendschap met 1 Engelse bull. De dames waren met 2 maar hij was gek op Lizzie, en zij op hem. Was een hele aparte combi, zo'n DH met een grove Engelse bull. Luna was hoger op de poten en atletischer en ook gek op Finn, maar je zag duidelijk dat hij naar Lizzie trok, en zij naar hem.

Hij had nog wel wat honden die een streepje voor hadden, maar zoals hij en Lizzie met elkaar omgingen en hoe blij ze waren als ze elkaar troffen was bijzonder, hij speelde ook niet snel met andere honden, maar met haar kon hij echt leuk spelen en onderling elkaar uitdagen.
Border Collie
Posts in topic: 1
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 sep 2021, 15:11

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Border Collie »

Perry is opgegroeid bij een dagopvang voor honden, vanaf 12 weken oud nam ik hem mee naar m’n werk. Tot hij begon te puberen en te klooien met andere jonge reuen. Ik wilde hem niet castreren, daarom is hij ruim 1,5 jaar niet mee geweest. Sinds een jaar gaat hij weer mee en hij wist nog precies wie zijn vrienden waren. Alle ongecastreerde reuen van toen kan hij prima mee overweg, hij aanbidt ze echt nog als een puppy. Ook teven die hij soms jaren niet gezien heeft vliegt hij ze in de armen. Nee hij weet echt nog precies wie hij allemaal kent van vroeger.
Ook met trainen heeft hij wel echt een soort zusjes liefde met een leuk teefje. Ze spelen niet echt gezien ze bezig zijn met trainen. Maar ze zijn dolblij als ze elkaar zien en mega lief samen
Afbeelding
Samen met vriendin Spice
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 1
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Desiree »

Droef heeft 2 beste vrienden. Een Airedaleterriër(Tristan) en een klapkaak kruising(Zorro). Daarvan mag ik de namen nooit zomaar hardop uitspreken want dan gaat hij ze zoeken. :LOL: En het allerergste is die 2 mochten elkaar niet zo tot ze Droef leerde kennen, nu hebben ze een gedoogbeleid, Tristan is niet zo'n held en Zorro een patsertje dus Tristan wilde altijd naar huis als hij Zorro zag en Zorro vond het maar wat leuk om een beetje tof te lopen doen maar van Droef moesten ze gewoon samen spelen en zo geschiede. Er is echt nooit gedoe geweest onderling en ze gaan soms echt heel ver bij elkaar, maakt ze niks uit. Zijn gewoon een stel hooligans die op elkaar in staan te beuken. :LOL:

Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard heeft Droef nu thuis ook een nieuwe beste vriend.

Afbeelding
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 2
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Honden vriendschappen.

Bericht door Fabienne »

Mijn erste flat was héél selectief met andere honden (na negatieve ervaringen) maar op haar oude dag vond ze de liefde van haar leven in een mega grote rottweiler reu (persoonlijk had ik liever een andere keus voor haar gemaakt maar het was echt een leukerd). Zelf had ik toen ook 2 reuen maar Boris was echt alles, ze ging nog net niet door ramen en ruiten als ze Boris in de smiezen kreeg. En juist doordat ze zo selectief was viel dit extra op. Kon er zelf ook heel erg van genieten.

Mijn honden daarna waren allemaal iets minder selectief met wel zo hun voorkeuren maar een uitgesproken bestie hebben ze niet. Gelukkig vinden Floris en Lola elkaar mega leuk en nu ook met Fiddle (hondje van m'n moeder die ze al van pup af aan kennen)gaat het super, Floris en Fiddle schelen 5 maanden dus dolle boel in huis nu
Plaats reactie