Toch een tuig?

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Isabel
Posts in topic: 6
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Toch een tuig?

Bericht door Isabel »

In alle jaren dat ik honden heb ben ik altijd van de halsbanden geweest, van leer of heel vaak een half check en uiteraard jachtlijnen.
Nu zag ik bij een vriendin een Anny x tuig bij haar CC.
Ziet er mooi uit en zij moest lachen omdat ik zei dat ik bedacht had dat je daarmee minder controle over je hond hebt.
Zij gaf aan dat de verschillende bevestigingsmogelijkheden (ook voorop de borst) èn de mogenlijkheid de hond op de rug vast te pakken juist heel fijn zijn.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1555
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Toch een tuig?

Bericht door Tineke »

Onze honden lopen aan een tuig , dat was voor Abra gezien haar gewrichtskkachten het advies en toen deden we met Luus hetzelfde.

Nou zijn onze meiden wel twee braverds aan de lijn, ze vallen nooit uit noch proberen ze bij een andere hond of mens te komen.
Voor mij voelt het dus niet als minder controle .
Ze hebben overigens een y tuig met sluiting op de rug.

Met een uitvallende hond aan een tuig heb ik dus geen ervaring en ik zou uiteraard altijd gaan voor een tuig waar ze niet zomaar uit kunnen stappen want die zie ik toch ook wel eens langs komen.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 1
Berichten: 2612
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Toch een tuig?

Bericht door Loraine »

Ik zweer bij een tuig voor iig Mahdu, omdat hij een beschadigd keeltje heeft en bij druk erop gelijk begint te hoesten en kokhalzen.
Zelf heb ik beide honden in veiligheidstuigen van Rotzbende Dog Gear lopen (het bedrijf van @Zinodo), die maakt ze op maat.
De tuigen hier hebben geen borstring maar wellicht kan ze die er wel op maken?
Ze heeft ook Y-tuigen en je hebt keuze uit diverse kleuren, breedtes en een leuk sierbandje erop en een zachte onderlaag eronder kun je ook kiezen.

Voorheen had ik van die k9-tuigen maar die schuiven en liggen gewoon niet stabiel.
Vooral als ik ging fietsen met Dívka lag dat tuig in no time zo ongeveer ondersteboven, achterstevoren en binnenstebuiten. :schrik:

Mijn moeder heeft sinds gisteren een Beezteez Y-tuig vd Welkoop voor haar Staffordachtige mix en die ligt ook heel fijn en stabiel. :E:
Kostte ±€27,- en heeft een borstring en een ring bovenop.
Geloof dat ze de een na grootste maat heeft, we stonden eerst met de 81-100cm maar besloten toch een maatje kleiner mee te nemen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3308
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Toch een tuig?

Bericht door malinois »

Ik heb meestal halsbanden, alleen aan de flex een dog copenhagentuig. Als ik met de gordel om ga wandelen met 2 honden eraan heb ik non-stop freemotion trektuigen. Daar moeten ze mee trekken. En dat is ook t enige waar ze écht volle bak in hangen. De andere toch veel minder zal dus niet prettig zijn om echt te trekken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 2
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Toch een tuig?

Bericht door galga's »

Voor mijn windhonden absoluut een halsband als er de mogelijkheid bestaat dat ze ineens gaan flippen omdat ze een kat/konijn/vul maar in zien. Ik heb veel meer controle over ze met een halsband dan met alleen een tuig. Als we in het bos gaan lopen en ze zijn voorbij de eerste stuiter 10 minuten, gaat de riem van de halsband naar het tuig.

Lily loopt altijd met tuig naast haar halsband vanwege haar angsten en dan is het soms wel fijn dat ik haar volledig kan fixeren door haar tuig vast te houden.

Aislynn kan geen tuig vanwege het klitten van haar haren en Loba kan alleen een halsband vanwege haar rug problemen.

De riem voor op de borst vastmaken is echt niet fijn voor de hond.
Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 6
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Toch een tuig?

Bericht door Isabel »

Tineke schreef: 02 mar 2023, 13:47 Onze honden lopen aan een tuig , dat was voor Abra gezien haar gewrichtskkachten het advies en toen deden we met Luus hetzelfde.

Nou zijn onze meiden wel twee braverds aan de lijn, ze vallen nooit uit noch proberen ze bij een andere hond of mens te komen.
Voor mij voelt het dus niet als minder controle .
Ze hebben overigens een y tuig met sluiting op de rug.

Met een uitvallende hond aan een tuig heb ik dus geen ervaring en ik zou uiteraard altijd gaan voor een tuig waar ze niet zomaar uit kunnen stappen want die zie ik toch ook wel eens langs komen.
Dit specifieke tuig is ook een y tuig met sluiting op de achterste band.
Het uitvallen heeft hij al maanden niet meer gedaan, dat komt doordat we niet meer in die situaties belanden. Maar onverwachte momenten blijven denk ik altijd bestaan en daarin wil ik wel zo goed mogelijk controle kunnen houden.

Dus wellicht mèt halsband zoals verderop ook genoemd.
Of gewoon zoals nu zonder tuig want dat gaat eigenlijk gewoon prima.
Isabel
Posts in topic: 6
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Toch een tuig?

Bericht door Isabel »

Hylos schreef: 02 mar 2023, 14:10 Xavi had altijd een tuigje met handvat en een halsband om.
Als je een hond hebt die trekt of die uitvalt of om andere redenen flink in de riem gaat hangen.. dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar een halsband.
Ze kunnen veel meer kracht zetten met een tuig, wat dat betreft heb je dan minder controle.
Xavi wilde wel eens uitvallen naar trekkers, skateboarders/skeelers of bepaalde honden.
Dan zette in hem met dat tuig tussen mijn benen en kon hem goed vasthouden aan het handvat van het tuigje en eventueel ook de halsband.
Maar als hij wilde zwemmen was het ook wel weer handig, dan kon die flex mooi aan zijn tuigje bovenop, had hij wat meer ruimte om fijn te zwemmen.


Afbeelding

Afbeelding
Zo'n julius tuig voelt voor mij niet zo safe op de een of andere manier..
Mattie trekt niet aan de lijn en heeft al een hele poos niet uitgevallen maar ik weet hoe sterk hij is mocht die situatie van uitvallen zich wel voor doen.
Dan is de dubbele optie, lijn en tuig, zeker een goeie tip.
Vooral omdat hij bij uitvallen graag de hoogte ingaat, dan heeft zo'n tuig wellicht meerwaarde.
Isabel
Posts in topic: 6
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Toch een tuig?

Bericht door Isabel »

galga's schreef: 02 mar 2023, 14:30 Voor mijn windhonden absoluut een halsband als er de mogelijkheid bestaat dat ze ineens gaan flippen omdat ze een kat/konijn/vul maar in zien. Ik heb veel meer controle over ze met een halsband dan met alleen een tuig. Als we in het bos gaan lopen en ze zijn voorbij de eerste stuiter 10 minuten, gaat de riem van de halsband naar het tuig.

Lily loopt altijd met tuig naast haar halsband vanwege haar angsten en dan is het soms wel fijn dat ik haar volledig kan fixeren door haar tuig vast te houden.

Aislynn kan geen tuig vanwege het klitten van haar haren en Loba kan alleen een halsband vanwege haar rug problemen.

De riem voor op de borst vastmaken is echt niet fijn voor de hond.
Ook uit jouw verhaal maak ik op dat een tuig kan bijdragen in fixeren aka controleren in het uitvallen van de hond.
Aan de halsband met flex kan ik Mattie prima handelen zonder dat ie in de lijn klapt bij het zien van hazen, herten, fietsers etc.
Het enige waar ik nog steeds benauwd over ben is iets of iemand die recht op ons afkomt.
Nu zorg ik dat ik dat voorkom door tijdig aandacht te vragen en van het pad af te lopen.
Misschien dat in een situatie waarbij ik niet zo vlug 2 meter opzij kan een tuig meer controle kan geven omdat ik dan kan voorkomen dat hij op -en vooruitspringt bij zijn aanval.
Isabel
Posts in topic: 6
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Toch een tuig?

Bericht door Isabel »

malinois schreef: 02 mar 2023, 14:14 Ik heb meestal halsbanden, alleen aan de flex een dog copenhagentuig. Als ik met de gordel om ga wandelen met 2 honden eraan heb ik non-stop freemotion trektuigen. Daar moeten ze mee trekken. En dat is ook t enige waar ze écht volle bak in hangen. De andere toch veel minder zal dus niet prettig zijn om echt te trekken.
Ik ga eens googelen op zo'n dog copenhagen tuig. En misschien is zo'n trektuig ook leuk voor hem/ons, dan kunnen we samen wat ondernemen😂
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2690
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Toch een tuig?

Bericht door Gretha »

Isabel schreef: 02 mar 2023, 14:40
Hylos schreef: 02 mar 2023, 14:10 Xavi had altijd een tuigje met handvat en een halsband om.
Als je een hond hebt die trekt of die uitvalt of om andere redenen flink in de riem gaat hangen.. dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar een halsband.
Ze kunnen veel meer kracht zetten met een tuig, wat dat betreft heb je dan minder controle.
Xavi wilde wel eens uitvallen naar trekkers, skateboarders/skeelers of bepaalde honden.
Dan zette in hem met dat tuig tussen mijn benen en kon hem goed vasthouden aan het handvat van het tuigje en eventueel ook de halsband.
Maar als hij wilde zwemmen was het ook wel weer handig, dan kon die flex mooi aan zijn tuigje bovenop, had hij wat meer ruimte om fijn te zwemmen.


Afbeelding

Afbeelding
Zo'n julius tuig voelt voor mij niet zo safe op de een of andere manier..
Mattie trekt niet aan de lijn en heeft al een hele poos niet uitgevallen maar ik weet hoe sterk hij is mocht die situatie van uitvallen zich wel voor doen.
Dan is de dubbele optie, lijn en tuig, zeker een goeie tip.
Vooral omdat hij bij uitvallen graag de hoogte ingaat, dan heeft zo'n tuig wellicht meerwaarde.
Als je een oersterk tuig wil, ga dan voor een MAG tuig (https://www.thedoglounge.nl/uitlaten/tuigen/mag/) of Rogue Royalty (https://www.thedoglounge.nl/uitlaten/tu ... e-royalty/). Geen plastic sluitingen, oersterk en goed aan te passen. Ik vind ze ook nog eens mooi voor een tuig.
Ik hou namelijk helemaal niet van tuigen, vind het gewoon lelijk. Maar voor Bronco had ik er wel eentje, maar net als Xavi had hij er altijd een halsband bij om. Daar klikte ik een tweede lijn aan als het nodig was, want met alleen een lijn aan het tuig als hij ging trekken had ik weinig in te brengen.

Cash draagt meestal alleen een halsband. Maar omdat hij een tijdje extreem trok en niet door had wat nou de bedoeling was, toch een tuig gekocht met een oog op de borst. (Dog Copenhagen).
Het gaat nu een stuk beter gelukkig en hij draagt het tuig alleen nog als hij aan de lange lijn moet in een gebied waar ze niet los mogen.

Bronco met zijn MAG tuig

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2617
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Toch een tuig?

Bericht door CatnDog »

Hier voor het alledaagse wandelen alleen halsbanden gebruikt.
Voor in de auto heb ik wel een tuig, voor de veiligheid. Maar dat past niet zo goed (iets te groot, te zwaar) en Zeno vindt het ook echt helemaal niks.
Gebruikersavatar
Hewi
Posts in topic: 1
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:17

Re: Toch een tuig?

Bericht door Hewi »

Leo had een Hunter tuig met handvat op rug. Ik vond dat erg handig om hem ff steviger vast te pakken als we andere honden moesten passeren.
Plus hij had een mastin nek en mooie kraag, halsband zat niet mooi.
Groetjes Heidi

Afbeeldingphoto upload
Zazoe
Posts in topic: 1
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 feb 2023, 18:04

Re: Toch een tuig?

Bericht door Zazoe »

Zazoe loopt alleen aan zijn tuig als ik hem aan de heupgordel heb op een aangelijnde wandeling. En in de auto.

Verder aan de halsband, dan kan ik hem echt beter sturen als hij wel ergens heen wil en ik wil dat niet.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 1
Berichten: 1230
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Toch een tuig?

Bericht door pioenroos »

Ik gebruik allebei voor verschillende situaties en honden.

Mies is klein en heeft een hernia gehad. Zij loopt altijd in haar annie x tuig.

Flora trekt nauwelijks en heeft een bloedhekel aan een tuig en loopt bijna altijd aan een (brede, gevoerde) halsband. Ook als ze aan een flex in aanlijngebied loopt. Alleen met naast de scoot/fiets moet ze in tuig. Maar dat vindt ze zo leuk dat ze dan vergeet dat ze eigenlijk niet kan lopen in een tuig :engel:

Danu ziet zichzelf als 14kg trekpaard en ambieërt een carriëre in carnicross :hmmm: Ze loopt voor de plasrondjes door de wijk aan een halsband voor gemak aandoen en omdat ze met halsband minder kracht kan zetten én ze (daardoor?) bereikbaarder blijft om te werken aan het niet trekken.
In buitengebied als ze aan de lijn loopt heb ik een heupgordel en loopt ze met een tuig om. Ik hoop dat ze ooit door gaat hebben dat het fijner loopt zonder te trekkem :schrik:
De meeste controle heb ik overigens over haar als ik haar met het tuig met borstring aanlijn. (Dog Copenhagen). Ik maak dan een politielijn zowel bovenop als aan de borstring vast. Ze trekt dan uitzichzelf niet. Ik gebruik dat alleen voor kleine stukjes en in lastige situaties zoals honden passeren tijdens training ofzo. Het loopt niet echt lekker voor haar denk ik en ze kan ook niet fijn snuffelen dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2413
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Toch een tuig?

Bericht door Frootje »

Aloy heeft het voor elkaar gekregen aan een tuig een lijn kapot te trekken die bedoeld was voor honden die veel zwaarder zijn dan zij. :LOL: :LOL: Ik herken het dus wel dat honden gewoon veel meer kracht kunnen zetten aan een tuig, met een hond die uitvalt of heel zwaar is zou ik daar inderdaad wel mee uitkijken en inderdaad ook een halsband gebruiken. :F: Aloy draagt er trouwens wel nog steeds eentje naast de scootmobiel, ik wil niet dat die halsband bij elke stap aan haar nek loopt te trekken als ze wat meer ruimte neemt.
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11289
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Toch een tuig?

Bericht door EchoMira »

Mijn honden lopen alleen naast de fiets in een tuig. Verder los of aan een zachte halsband.

Controle heb ik omdat ik heb bepaald dat ze luisteren. En anders krijg je een pets voor je reet met de riem. Ook als je trekt of op een andere manier denkt te moeten experimenteren met schijthebberij.
Komt nooit voor maar dat is omdat ze weten dat ik het doe. Hebben ze in welgeteld drie keer voor een leven lang geleerd.

Als ze een keer niet op de steile wal kunnen komen regel ik dan wel wat.

Alleen naast de fiets niet dus. Dan wil ik ze heel soms echt even meteen naar me toe kunnen rukken en dat doe ik niet met een halsband.
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Toch een tuig?

Bericht door Fabienne »

Ik heb geen trekkers of uitvallers en ik had ze heel graag aan een tuig. Wel een Y tuig en niet zo'n tuig met een band voor de borst langs, die belemmeren echt de bewegingen van je hond. Met zo'n grote hond zoals die van jou en met de fratsen die hij af en toe kan bedenken zou ik niet enkel op een tuig lopen want meer kracht zetten lukt ze zeker. Over het algemeen loopt het wel fijner voor de hond helemaal omdat (mits goed passend)er geen druk op de keel en strottenhoofd komt.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Toch een tuig?

Bericht door Josefien »

Tuigen in combinatie met een lange (eigenlijk een sleep )lijn, vind ik ideaal om te wandelen op plekken, waar ze niet los mogen en je ze toch de vrijheid wil geven. Halsbanden (checkmate ezydog) gebruik ik om ze even kort te kunnen houden. En trekken is wat mij betreft een kwestie van opvoeding, noch aan halsband, noch aan tuig, worden er fratsen uitgehaald. Dat doe je maar als je los loopt.
Javier en Merlijn hebben hunter-tuigen. Voor Edison is dit veel te grof, ook de dog copenhagen. Dus hij heeft een wikkies, ideaal voor hem, lekker licht. Het belemmert hem niet in zijn bewegingsdrift, terwijl ik wel voldoende grip op hem heb.
Het is maar net waar je een tuig voor wil gebruiken.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 2
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Toch een tuig?

Bericht door galga's »

Isabel schreef: 02 mar 2023, 14:49
galga's schreef: 02 mar 2023, 14:30 Voor mijn windhonden absoluut een halsband als er de mogelijkheid bestaat dat ze ineens gaan flippen omdat ze een kat/konijn/vul maar in zien. Ik heb veel meer controle over ze met een halsband dan met alleen een tuig. Als we in het bos gaan lopen en ze zijn voorbij de eerste stuiter 10 minuten, gaat de riem van de halsband naar het tuig.

Lily loopt altijd met tuig naast haar halsband vanwege haar angsten en dan is het soms wel fijn dat ik haar volledig kan fixeren door haar tuig vast te houden.

Aislynn kan geen tuig vanwege het klitten van haar haren en Loba kan alleen een halsband vanwege haar rug problemen.

De riem voor op de borst vastmaken is echt niet fijn voor de hond.
Ook uit jouw verhaal maak ik op dat een tuig kan bijdragen in fixeren aka controleren in het uitvallen van de hond.
Aan de halsband met flex kan ik Mattie prima handelen zonder dat ie in de lijn klapt bij het zien van hazen, herten, fietsers etc.
Het enige waar ik nog steeds benauwd over ben is iets of iemand die recht op ons afkomt.
Nu zorg ik dat ik dat voorkom door tijdig aandacht te vragen en van het pad af te lopen.
Misschien dat in een situatie waarbij ik niet zo vlug 2 meter opzij kan een tuig meer controle kan geven omdat ik dan kan voorkomen dat hij op -en vooruitspringt bij zijn aanval.
Als ze flippen aan een tuig, gaan ze naast naar voren knallen als een gek draaien om hun as. Dat is niet te controleren en niet te houden.
Ik fixeer Lily alleen aan haar tuig als ze in haar angst schiet en wil vluchten terwijl het op dat moment beter is dat ze blijft staan.
Ze zijn echt minder sterk aan een halsband met korte lijn (of desnoods vastgehouden aan hun halsband) dan aan een tuig.
Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 6
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Toch een tuig?

Bericht door Isabel »

Als ik alles zo eens op een rijtje zet denk ik dat een tuig voor ons niet zoveel gaat toevoegen.
Wel fijn om jullie ervaringen te lezen.
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4933
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Toch een tuig?

Bericht door ranetje »

Ik gebruik normaal een halsband met lijn of jachtlijntje, maar voor 's avonds laat heb ik een tuig met een ring op de borst.
Voor mij de beste manier om mijn hond rustig te houden als er vanuit het donker weer eens een kat over de weg rent.
Door die bevestiging aan die ring voor de borst trekt de hond zichzelf uit balans als hij wil gaan trekken.
Afbeelding
Mum
Posts in topic: 2
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2022, 16:11

Re: Toch een tuig?

Bericht door Mum »

Gretha schreef: 02 mar 2023, 15:12
Isabel schreef: 02 mar 2023, 14:40
Hylos schreef: 02 mar 2023, 14:10 Xavi had altijd een tuigje met handvat en een halsband om.
Als je een hond hebt die trekt of die uitvalt of om andere redenen flink in de riem gaat hangen.. dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar een halsband.
Ze kunnen veel meer kracht zetten met een tuig, wat dat betreft heb je dan minder controle.
Xavi wilde wel eens uitvallen naar trekkers, skateboarders/skeelers of bepaalde honden.
Dan zette in hem met dat tuig tussen mijn benen en kon hem goed vasthouden aan het handvat van het tuigje en eventueel ook de halsband.
Maar als hij wilde zwemmen was het ook wel weer handig, dan kon die flex mooi aan zijn tuigje bovenop, had hij wat meer ruimte om fijn te zwemmen.


Afbeelding

Afbeelding
Zo'n julius tuig voelt voor mij niet zo safe op de een of andere manier..
Mattie trekt niet aan de lijn en heeft al een hele poos niet uitgevallen maar ik weet hoe sterk hij is mocht die situatie van uitvallen zich wel voor doen.
Dan is de dubbele optie, lijn en tuig, zeker een goeie tip.
Vooral omdat hij bij uitvallen graag de hoogte ingaat, dan heeft zo'n tuig wellicht meerwaarde.
Als je een oersterk tuig wil, ga dan voor een MAG tuig (https://www.thedoglounge.nl/uitlaten/tuigen/mag/) of Rogue Royalty (https://www.thedoglounge.nl/uitlaten/tu ... e-royalty/). Geen plastic sluitingen, oersterk en goed aan te passen. Ik vind ze ook nog eens mooi voor een tuig.
Ik hou namelijk helemaal niet van tuigen, vind het gewoon lelijk. Maar voor Bronco had ik er wel eentje, maar net als Xavi had hij er altijd een halsband bij om. Daar klikte ik een tweede lijn aan als het nodig was, want met alleen een lijn aan het tuig als hij ging trekken had ik weinig in te brengen.

Cash draagt meestal alleen een halsband. Maar omdat hij een tijdje extreem trok en niet door had wat nou de bedoeling was, toch een tuig gekocht met een oog op de borst. (Dog Copenhagen).
Het gaat nu een stuk beter gelukkig en hij draagt het tuig alleen nog als hij aan de lange lijn moet in een gebied waar ze niet los mogen.

Bronco met zijn MAG tuig

Afbeelding
Zijn dit nog dezelfde als vroeger?? Ik zag nl dat ze nou ook gevoerde tuigen hadden. Buddha heeft de zijne jaren gedragen, die wrong zich nog wel eens uit zijn halsband. Had ook het idee dat het tuig het trekken verminderde. Maar thnx voor de tip, ik was al op Tsjechische sites aan het kijken maar dit veel makkelijker dus
Afbeelding

Ja hij werd niet erg blij van de zee, die vond ie maar eng.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2690
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Toch een tuig?

Bericht door Gretha »

@Mum ja, de MAG tuigen zijn nog steeds hetzelfde. Het gele tuig van Bronco was ook gevoerd. Oerdegelijk en lekker zacht aan de binnenkant.
Maar ze zijn er ook ongevoerd, net wat je wil.
Afbeelding
Mum
Posts in topic: 2
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2022, 16:11

Re: Toch een tuig?

Bericht door Mum »

@Gretha de gevoerde lijken mij fijner voor die dunbehaarde stukken, en zoveel leukere kleuren ook!
Gebruikersavatar
dre
Posts in topic: 1
Berichten: 798
Lid geworden op: 13 sep 2021, 01:14

Re: Toch een tuig?

Bericht door dre »

Ik laat de honden altijd uit aan een jachtlijntje, maar dat is meer omdat het makkelijk is.

Als we gaan wandelen op plekken waar ze niet (overal) los mogen, krijgen ze een tuig om, dan kan ik de flex eraan hangen.
Zelf vind ik de sporttuigen van just for dogs fijn bij de shelties.

Uitvallen doen ze zelden, maar ik heb geen honden die ik niet fysiek kan houden. Dus tuig of halsband maakt niet uit, als ze uitvallen hou ik ze sowieso (ook tegelijk, vorige week nog toen een dalmaat dankzij een flex zonder stopknop met minder vriendelijke bedoelingen tussen mijn honden dook ;-) )
Afbeelding
Plaats reactie