Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

Onze mops van net 1 jaar heeft vanochtend gehapt naar onze buurvrouw als we haar buiten tegenkwamen. Zij liep achter ons en wij hebben op haar gewacht en toen zij dichter kwam sprong ons hondje tegen haar op en hapte in haar been. Gelukkig niet hard en buurvrouw vond het verder niet erg. We liepen op een smal pad en hij is altijd wel redelijk fel naar passage, hardlopers fietsers, andere honden dat hij ernaar springt. Los probeert hij achteraan te gaan indien ik hem niet op tijd vast heb en hierdoor laat ik hem niet meer los.Ik heb altijd gedacht dat hij dit deed uit speelsheid of nieuwsgierigheid. Interpreteer ik zijn signalen verkeerd? Hoe los ik dit best op? Dat ik meer afstand probeer te houden en hem niet meer laat aaien door mensen snap ik.Onze cocker teef begint ook mee te doen waar zij vroeger enkel uitviel naar bepaalde honden maar altijd neutraal naar mensen. Zij luistert los gelukkig veel beter en is betrouwbaar in terug te roepen. Snoep is hij gek op maar op momenten dat hij iets in het vizier heeft hij daar geen oog voor.

Hij is eerder een onderdanige teruggetrokken hond dan een fel karakter en is in huis zeer hard op mij gericht. Loopt veel achter mij aan ligt zodra het kan op schoot. Hoe voorkom ik herhaling en zorg ik dat hij de noodzaak niet voelt om mensen weg te jagen? In huis is hij ongeintresseerd in bezoek en door gekend volk laat hij zich aanhalen maar het hoeft niet zonodig.
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door annnie »

Ik zou hier even iemand bijhalen die met je mee kan kijken.
Uit je verhaal lijkt het alsof je je hond niet kan lezen, dat moet je gaan leren
Afbeelding
mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

annnie schreef: 05 mar 2023, 10:19 Ik zou hier even iemand bijhalen die met je mee kan kijken.
Uit je verhaal lijkt het alsof je je hond niet kan lezen, dat moet je gaan leren
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt maar waar vind ik iemand die kan meekijken?
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 1
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Cooper »

Een gedragstherapeut of hondenschool kan hier wel iets mee denk ik.
mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

Ik woon in België, oost vlaanderen. Alvast bedankt voor het meedenken
Nanna

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Nanna »

Woon je alleen? Ik denk dat het hondje veel teveel aan jou hangt en tegelijk ook onzeker is. Dan krijg je dat ‘verdedigende’ gehap. Alles moet uit jouw buurt en hij claimt je.
Ik zou beginnen met hem niet meer aldoor achter je aan te laten lopen en hij hoeft ook niet aldoor op schoot. Hij is nog jong? Misschien is een cursus op de hondenschool wat voor hem.
Ik vind dit trouwens wel apart gedrag voor een Mops want die ken ik niet anders dan als hysterische allemansvriendjes😂 Is het een raszuivere?
mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

Nanna schreef: 05 mar 2023, 12:14 Woon je alleen? Ik denk dat het hondje veel teveel aan jou hangt en tegelijk ook onzeker is. Dan krijg je dat ‘verdedigende’ gehap. Alles moet uit jouw buurt en hij claimt je.
Ik zou beginnen met hem niet meer aldoor achter je aan te laten lopen en hij hoeft ook niet aldoor op schoot. Hij is nog jong? Misschien is een cursus op de hondenschool wat voor hem.
Ik vind dit trouwens wel apart gedrag voor een Mops want die ken ik niet anders dan als hysterische allemansvriendjes😂 Is het een raszuivere?
Bedankt Nanna. Dat zou inderdaad wel kunnen. Ik ga beginnen om de deur dicht te doen als ik naar de wc ga en naar boven :mann: . Hij is een retromops en volgens de fokker is hij ook deels griffon maar volgens een dna test is hij deels chihuahua en dwergpinscher. Hij is ook veel kleiner dan een gemiddelde mops en weegt maar 4,5 kg.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

mops schreef: 05 mar 2023, 10:13 "Hij is altijd wel redelijk fel naar passage, hardlopers fietsers, andere honden dat hij ernaar springt."
Ik denk dat hier grotendeels het probleem zit. Je hebt altijd geaccepteert dat hij 'redelijk fel' op alles en iedereen uit zijn omgeving mag reageren.

Wat Annie ook al zei: je zal je hond goed moeten gaan lezen. Anticipeer wanneer hij wil uitvallen en vlak VOORDAT hij uitvalt, moet jij al iets hebben gedaan. Als in 'nee', dat doen we niet. Hup andere kant op. Ik zou daarmee oefenen aan de lijn. Alleen met je mops, niet met je andere hond erbij. 1 op 1 oefenen. Juist die fietsers en die hardlopers opzoeken en meerdere malen op tijd ingrijpen en laten zien dat je dat gedrag niet tolereert.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 05 mar 2023, 14:09
mops schreef: 05 mar 2023, 10:13 "Hij is altijd wel redelijk fel naar passage, hardlopers fietsers, andere honden dat hij ernaar springt."
Ik denk dat hier grotendeels het probleem zit. Je hebt altijd geaccepteert dat hij 'redelijk fel' op alles en iedereen uit zijn omgeving mag reageren.

Wat Annie ook al zei: je zal je hond goed moeten gaan lezen. Anticipeer wanneer hij wil uitvallen en vlak VOORDAT hij uitvalt, moet jij al iets hebben gedaan. Als in 'nee', dat doen we niet. Hup andere kant op. Ik zou daarmee oefenen aan de lijn. Alleen met je mops, niet met je andere hond erbij. 1 op 1 oefenen. Juist die fietsers en die hardlopers opzoeken en meerdere malen op tijd ingrijpen en laten zien dat je dat gedrag niet tolereert.
Lijkt me een goede tip. :ok:
Overigens zou ik dat vooral oefenen door afleiding en als er dan geen ongewenste reactie is, nog een beloning ook :smile:
Afbeelding
Nanna

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Nanna »

mops schreef: 05 mar 2023, 13:21 Hij is een retromops en volgens de fokker is hij ook deels griffon maar volgens een dna test is hij deels chihuahua en dwergpinscher.
Hahaha! Nou, dat verklaart al een hoop :mrgreen: Dat kunnen reactieve klootzakjes zijn met ‘ik ben de keizer’ issues.
Je zult qua opvoeding echt aan de bak moeten. Tis maar een klein hondje dus dat moet te doen zijn. Het is niet dat je met een Owcharka aan de gang moet.
Pak een deel van zijn privileges af. Hij mag best op schoot bijvoorbeeld, maar alleen op uitnodiging. Niet als hem dat zo schikt. En er wordt niet meer achter je aan gedribbeld.
Begin daar maar eens mee.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 05 mar 2023, 15:07
CatnDog schreef: 05 mar 2023, 14:09
mops schreef: 05 mar 2023, 10:13 "Hij is altijd wel redelijk fel naar passage, hardlopers fietsers, andere honden dat hij ernaar springt."
Ik denk dat hier grotendeels het probleem zit. Je hebt altijd geaccepteert dat hij 'redelijk fel' op alles en iedereen uit zijn omgeving mag reageren.

Wat Annie ook al zei: je zal je hond goed moeten gaan lezen. Anticipeer wanneer hij wil uitvallen en vlak VOORDAT hij uitvalt, moet jij al iets hebben gedaan. Als in 'nee', dat doen we niet. Hup andere kant op. Ik zou daarmee oefenen aan de lijn. Alleen met je mops, niet met je andere hond erbij. 1 op 1 oefenen. Juist die fietsers en die hardlopers opzoeken en meerdere malen op tijd ingrijpen en laten zien dat je dat gedrag niet tolereert.
Lijkt me een goede tip. :ok:
Overigens zou ik dat vooral oefenen door afleiding en als er dan geen ongewenste reactie is, nog een beloning ook :smile:
Precies. Belonen zodra hij uit eigen beweging NIET reageert. Dan begint het kwartje te vallen.

Dus nooit met voertjes gaan strooien op het moment dat hij al uitvalt. Dan leert hij nooit dat je dat niet wilt.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Alfilillo »

Kleine aanvulling: creeer een situatie waarin het alleen maar goed kán gaan. En dat gedrag belonen. Voor honden (en voor mensen volgens mij ook) is het essentieel om te weten welk gedrag er wél van ze verwacht wordt. Dus niet alleen maar aangeven wat ongewenst is.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door ranetje »

Alfilillo schreef: 05 mar 2023, 17:43 Kleine aanvulling: creeer een situatie waarin het alleen maar goed kán gaan. En dat gedrag belonen. Voor honden (en voor mensen volgens mij ook) is het essentieel om te weten welk gedrag er wél van ze verwacht wordt. Dus niet alleen maar aangeven wat ongewenst is.
Juist :ok:

@CatnDog afleiden met voer (om mee te beginnen) is overigens prima hoor als de hond daar gevoelig voor is.
In training d.m.v. counterconditioning gebeurt dat ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 05 mar 2023, 18:00
Alfilillo schreef: 05 mar 2023, 17:43 Kleine aanvulling: creeer een situatie waarin het alleen maar goed kán gaan. En dat gedrag belonen. Voor honden (en voor mensen volgens mij ook) is het essentieel om te weten welk gedrag er wél van ze verwacht wordt. Dus niet alleen maar aangeven wat ongewenst is.
Juist :ok:

@CatnDog afleiden met voer (om mee te beginnen) is overigens prima hoor als de hond daar gevoelig voor is.
In training d.m.v. counterconditioning gebeurt dat ook.
Maar ben je dan niet meer in een soort onbewust vaatje aan het tappen? In mijn ogen zal de hond dat nooit zelf (bewust) echt snappen.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 05 mar 2023, 18:04
ranetje schreef: 05 mar 2023, 18:00
Alfilillo schreef: 05 mar 2023, 17:43 Kleine aanvulling: creeer een situatie waarin het alleen maar goed kán gaan. En dat gedrag belonen. Voor honden (en voor mensen volgens mij ook) is het essentieel om te weten welk gedrag er wél van ze verwacht wordt. Dus niet alleen maar aangeven wat ongewenst is.
Juist :ok:

@CatnDog afleiden met voer (om mee te beginnen) is overigens prima hoor als de hond daar gevoelig voor is.
In training d.m.v. counterconditioning gebeurt dat ook.
Maar ben je dan niet meer in een soort onbewust vaatje aan het tappen? In mijn ogen zal de hond dat nooit zelf (bewust) echt snappen.
Als het uit angst is, wordt die angst getemperd door dat er iets lekkers wordt gegeten.
En verminderde angst leidt dan doorgaans tot minder blaffen.

Het is fijn als je bij counterconditioning goed kunt "timen" en dan helpt het als je de situaties opzoekt, want dan ben je er op bedacht.
Bij het eerste plan om zijn/haar scheur open te trekken, meteen het allerlekkerste voer er in :ok:
OP een gegeven moment gaan ze zelf al naar je kijken voor een voertje.
Als dat gebeurt kan je heel langzaam het voeren af gaan bouwen
Afbeelding
Random
Posts in topic: 1
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:15

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Random »

Sandra&co schreef: 05 mar 2023, 18:00 Niemand? Niémand??

Toennnnnnn....
...onze Mops een Mopsje was,
was hij aardig om te zien.
Nou blaft hij alle dahágen
en hij bijt nog bovendien.
Ik zat er op te wachten. :LOL:
Dat krijg je als je je hondje Mops noemt.
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2140
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Rosanne »

Alfilillo schreef: 05 mar 2023, 17:43 Kleine aanvulling: creeer een situatie waarin het alleen maar goed kán gaan. En dat gedrag belonen. Voor honden (en voor mensen volgens mij ook) is het essentieel om te weten welk gedrag er wél van ze verwacht wordt. Dus niet alleen maar aangeven wat ongewenst is.
Precies, dat kan dus bijv. door voldoende afstand te nemen. Dat hij wel de prikkel ziet, maar rustig blijft en daarvoor belonen. Dan met de tijd de afstand beetje bij beetje verkorten.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 05 mar 2023, 18:09
CatnDog schreef: 05 mar 2023, 18:04
ranetje schreef: 05 mar 2023, 18:00
Juist :ok:

@CatnDog afleiden met voer (om mee te beginnen) is overigens prima hoor als de hond daar gevoelig voor is.
In training d.m.v. counterconditioning gebeurt dat ook.
Maar ben je dan niet meer in een soort onbewust vaatje aan het tappen? In mijn ogen zal de hond dat nooit zelf (bewust) echt snappen.
Als het uit angst is, wordt die angst getemperd door dat er iets lekkers wordt gegeten.
En verminderde angst leidt dan doorgaans tot minder blaffen.

Het is fijn als je bij counterconditioning goed kunt "timen" en dan helpt het als je de situaties opzoekt, want dan ben je er op bedacht.
Bij het eerste plan om zijn/haar scheur open te trekken, meteen het allerlekkerste voer er in :ok:
OP een gegeven moment gaan ze zelf al naar je kijken voor een voertje.
Als dat gebeurt kan je heel langzaam het voeren af gaan bouwen
Bij de timing zie ik dit alleen snel misgaan. Dan beloon je precies het ongewenste gedrag.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 05 mar 2023, 18:58
ranetje schreef: 05 mar 2023, 18:09
CatnDog schreef: 05 mar 2023, 18:04
Maar ben je dan niet meer in een soort onbewust vaatje aan het tappen? In mijn ogen zal de hond dat nooit zelf (bewust) echt snappen.
Als het uit angst is, wordt die angst getemperd door dat er iets lekkers wordt gegeten.
En verminderde angst leidt dan doorgaans tot minder blaffen.

Het is fijn als je bij counterconditioning goed kunt "timen" en dan helpt het als je de situaties opzoekt, want dan ben je er op bedacht.
Bij het eerste plan om zijn/haar scheur open te trekken, meteen het allerlekkerste voer er in :ok:
OP een gegeven moment gaan ze zelf al naar je kijken voor een voertje.
Als dat gebeurt kan je heel langzaam het voeren af gaan bouwen
Bij de timing zie ik dit alleen snel misgaan. Dan beloon je precies het ongewenste gedrag.
Het is misschien onhandig geformuleerd, maar counterconditioneren is niet iets lekkers geven als de hond van plan is om zijn scheur open te trekken, maar direct bij het waarnemen van de trigger. Normaal gesproken start je op een afstand of met een intensiteit van de trigger waarop de hond nog niet te gespannen raakt, je start met voertjes geven zodra de hond de trigger waarneemt en in het begin blijf je voeren tot ofwel de trigger meer afstand neemt, of je neemt zelf afstand (voor veel honden is het afstand nemen dan ook een beloning). Langzaam maak je de afstand kleiner, maar nooit zodanig dat de hond niet meer bereikbaar is voor het voer of de spanning te hoog oploopt. Ik gebruik zelf de clicker hierbij: trigger waarnemen = click = voertje en dat steeds opnieuw.
Bij mijn honden werkte het snel zo dat ze contact met mij gingen zoeken bij het waarnemen van hun trigger. Dan kun je daarvoor gaan clicken. Maar niet als de hond alleen nog maar naar jou op loopt te kijken: het gaat er wel om dat hij eerst de trigger waarneemt. Anders krijg je van die honden die alsmaar naar hun baas kijken en zich dan alsnog het apelazarus schrikken als de trigger opeens heel dichtbij blijkt te zijn. Doordat ze juist wel kijken, kun je ook zien wanneer het te spannend wordt en meer afstand nemen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door EchoMira »

mops schreef: 05 mar 2023, 10:24 waar vind ik iemand die kan meekijken?
Hier. Waar woon je?

Counterconditionen terwijl je geen notie hebt vanuit welke emotie die hond hakt vind ik...laat ik het maar netjes houden, een slecht idee.
Eerst toch maar even de anamnese.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

@ Diana.
Bedankt voor de uitleg.
Het lijkt me een beetje een omslachtige methode. Ik zou zelf gaan voor duidelijk laten zien wat je niet wilt hebben en duidelijk laten zien wat je wel wilt hebben.
Ik zie niet goed in waarom een hond per se een positieve associatie moet hebben met een andere hond/fietser/jogger. Gewoon normaal passeren is genoeg. Je hoeft ze niet leuk te gaan vinden.
Dat counter-conditioneren zou ik denk ik alleen doen bij extreme angst.
mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

Random schreef: 05 mar 2023, 18:42
Sandra&co schreef: 05 mar 2023, 18:00 Niemand? Niémand??

Toennnnnnn....
...onze Mops een Mopsje was,
was hij aardig om te zien.
Nou blaft hij alle dahágen
en hij bijt nog bovendien.
Ik zat er op te wachten. :LOL:
Dat krijg je als je je hondje Mops noemt.
Wat een flauwe opmerking. Hij heet overigens geen mops maar Horace :mep:
S.V.
Posts in topic: 1
Berichten: 981
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:53

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door S.V. »

Het is natuurlijk ook best wel een klein prulletje en alles in de wereld is wel redelijk groot voor hem.. ik persoonlijk zou hem een klein beetje in bescherming nemen en rustig kennis laten maken, hij hoeft natuurlijk niet tegen mensen op te springen en er wat van te vinden, gewoon even op afstand en dan rustig aan, zo van het komt niet gelijk in je aura zeg maar..
Afbeelding
mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

Alle andere mensen heel erg bedankt voor het constructieve meedenken. Ik ga het achter mij aan lopen wat proberen in te perken. Is het in bed slapen dan ook een privilege om te bekijken of eventueel niet te doen?
De theorie van de snoepjes op het juiste moment geven snap ik maar voor het juist toe te passen denk ik dat het inderdaad wel een goed idee dat iemand meekijkt. Ik woon in Belgie oost vlaanderen. Ik veronderstel dat dit een merendeel Nederlands forum is? Hij heeft overigens de puppyles zonder enige problemen doorlopen en kent netjes alle basiscommandos binnen maar buiten lukt het helaas niet of toch niet als hij iets in het vizier heeft. Ik ga morgen de hondenschool is opbellen of zij iemand kunnen aanraden om aan huis te komen.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 05 mar 2023, 20:16 @ Diana.
Bedankt voor de uitleg.
Het lijkt me een beetje een omslachtige methode. Ik zou zelf gaan voor duidelijk laten zien wat je niet wilt hebben en duidelijk laten zien wat je wel wilt hebben.
Ik zie niet goed in waarom een hond per se een positieve associatie moet hebben met een andere hond/fietser/jogger. Gewoon normaal passeren is genoeg. Je hoeft ze niet leuk te gaan vinden.
Dat counter-conditioneren zou ik denk ik alleen doen bij extreme angst.
Niet iedereen hoeft hetzelfde geweldig te vinden.
Bij angstblaffen vind ik het beter werken dan duidelijk laten zien wat je wel en wat je niet wilt zien.
Omdat het onderliggende probleem die angst is.

Ik ben er wel een groot voorstander van omdat ik de resultaten ervan heb gezien bij een paar problemen.
Het klinkt omslachtig, maar dat is het eigenlijk niet (vind ik :P ) en het kost heel vaak ook weinig tijd.
Met die fietsers kun je inderdaad vroeg geven zoals Diana vertelt.
Bij bijvoorbeeld vuurwerkangst kan dat niet.
En ook dat is met counter conditioning heel goed te verbeteren.

Er was indertijd (10 jaar geleden :lol1: ) een leuke discussie over op het hondenforum Het Hondenforum
Afbeelding
Plaats reactie