Grijs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 3
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Grijs

Bericht door annnie »

Toen ik Ronja kreeg had ze een mooi donker koppie. Ze heeft al vrij vlug een wit kinnetje gekregen wat zich nu uitbreid naar de rest van d'r snoet. Maar net viel het me op dat ze ook witte haartjes in d'r wenkbrauwen krijgt :cry: . Ik weet dat dat vroege grijs worden blijkbaar iets is wat die galgo's nu eenmaal doen, maar kan ze er niet mee ophouden? Ik vind het stom, ze is net1,5. Ik denk dat ik d'r maar ga bewerken met mascara ofzo zodat ze eruit ziet als de jonge deerne die ze is


Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Re: Grijs

Bericht door Nanna »

Topsi had dat ook. Met een jaar, anderhalf jaar begon ze.
Ik vond dat ook zonde want het doet zo snel oud aan.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Grijs

Bericht door CatnDog »

Zeno ook. Met twee jaar was hij al aardig grijs.
Inmiddels op steeds meer plekken, op zijn snoet en rond de ogen voornamelijk maar ook elders op zijn lijf. Ik vind het niet stom. Ik vind het wel aandoenlijk ogen, zo'n grijsbaardje.
Aan het gedrag zie je wel dat ze nog niet oud zijn.
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 3
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Grijs

Bericht door annnie »

Ik vind het super aandoenlijk. Nelson was echt heel mooi grijs, echt een oude heer en Annie is hard op weg om wit te worden, maar zij is 8.

Bij Ronja vind ik het echt een beetje zonde, zo'n mooie atletische hond en dan nu al een ouwe kop aan het krijgen. De volgende galgo moet maar een witte worden ookal ben ik streepjesfan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2432
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Grijs

Bericht door Teckeltoos »

Peer begint nu ook duidelijk wat grijs om zijn snoet te worden.
Afbeelding
Nanna

Re: Grijs

Bericht door Nanna »

Net een kiek gemaakt van Rozi. Die wordt vaak voor jonger aangezien dan Csikasz en dat terwijl ze zes jaar schelen. Maar ja, Csikasz is grijs DUS die is ouder🙄

Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 2
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Grijs

Bericht door Persistence »

Lag dat nou aan een bepaald gen, dat donkere windhonden heel snel grijs worden bij de snuit? Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Grijs

Bericht door Frootje »

Froo begon grijs te worden toen ze drie was. Inmiddels is haar kop grotendeels grijs. Niemand ziet dat trouwens, het valt bij haar natuurlijk niet op omdat ze zoveel wit heeft en mensen denken dat haar snuit gewoon wit hoort te zijn. Mensen weten niet dat ze echt een zwart maskertje had. Ik vond het zelf wel heel zonde, dat zwarte vond ik mooi, maar tegenwoordig zie ik het zelf ook niet meer zo want het went gewoon. :F: Al kan ik me voorstellen dat dat met een zwarte/donkere hond wel anders is. Bij Aloy zal het ook wel opvallen als ze echt grijs gaat worden denk ik. :scratch:
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 3
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Grijs

Bericht door annnie »

Persistence schreef: 05 mar 2023, 16:26 Lag dat nou aan een bepaald gen, dat donkere windhonden heel snel grijs worden bij de snuit? Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden.
Oh echt? Ik ga eens zoeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 2
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Grijs

Bericht door Persistence »

annnie schreef: 05 mar 2023, 16:36
Persistence schreef: 05 mar 2023, 16:26 Lag dat nou aan een bepaald gen, dat donkere windhonden heel snel grijs worden bij de snuit? Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden.
Oh echt? Ik ga eens zoeken
Toen bij de silken windsprite fokker hadden ze het erover, pups met een donker masker zijn dat jammer genoeg al snel kwijt.
Bij zwarte whippets en zoals bij jouw Ronja zie je al snel grijs bij de snuit. Ik dacht dat het wat anders was dan de G-locus maar als ik nu Google vind ik alleen dat terug… :scratch:
Afbeelding
Nanna

Re: Grijs

Bericht door Nanna »

Persistence schreef: 05 mar 2023, 16:26 Lag dat nou aan een bepaald gen, dat donkere windhonden heel snel grijs worden bij de snuit? Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden.
Niet alleen windhonden. Rode korthaar teckels zijn ook heel snel grijs. Of Mechelse herders.
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Grijs

Bericht door Loraine »

Hier een Keesje dat met ±1,5 jaar grijs werd, mss al eerder.
Inmiddels heeft ze een grijs bekkie, grijze plekken bij haar wenkbrauwen, grijze tenen, de binnenkant vd oren zijn grijs, ze heeft een grijze broek en de onderkant vd staart is grijs maar omdat hij in een krul over de rug ligt lijkt ze een Tina Turner pruik op haar achterhand te dragen. :')
Op haar pupfoto is ze pikzwart met een wit teentje en een witte borstvlek, op de 11-maandenfoto is ze ook nog vrijwel geheel zwart zag ik.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 2
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Grijs

Bericht door Gos »

Nanna schreef: 05 mar 2023, 16:43
Persistence schreef: 05 mar 2023, 16:26 Lag dat nou aan een bepaald gen, dat donkere windhonden heel snel grijs worden bij de snuit? Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden.
Niet alleen windhonden. Rode korthaar teckels zijn ook heel snel grijs. Of Mechelse herders.
Bij Mechelse herders is dat heel erg afhankelijk van uit welke lijn ze komen. Er zijn er die met een paar jaar oud al grijs worden, maar ook waar dat pas veel later komt.

Links bijna 12, rechts 9.5
Afbeelding

En wijlen m’n langhaar, een nestgenoot van de moeder van de hond hierboven links, 13 jaar


Afbeelding
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Grijs

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 05 mar 2023, 16:43
Persistence schreef: 05 mar 2023, 16:26 Lag dat nou aan een bepaald gen, dat donkere windhonden heel snel grijs worden bij de snuit? Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden.
Niet alleen windhonden. Rode korthaar teckels zijn ook heel snel grijs. Of Mechelse herders.
Ja, rode langhaartjes ook, afhankelijk van de bloedlijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Grijs

Bericht door Loraine »

Dit was Dívka als pupje, foto's zijn van begin 2017:
Afbeelding
Afbeelding

En dit was eind december:
Afbeelding

En een jaar of 2 terug:
Afbeelding
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 2
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Grijs

Bericht door Gos »

Dit is een dochter van een andere nestzuster van mijn flosje op 15 jarige leeftijd


Afbeelding
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 2
Berichten: 3287
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Grijs

Bericht door malinois »

Xena was heel vroeg grijs, Xavi nog maar amper met zn bijna 13 jaar...

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 2
Berichten: 3287
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Grijs

Bericht door malinois »

Xena op haar 13e

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Grijs

Bericht door EchoMira »

Mira heeft een blesje dus dan valt het minder op. Maar die heeft stiekem ook een totaal vergrijsde kop.
Echo zou het vast ook al hebben maar dat is de lol van een witte hond. Dan zie je dat niet.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 2
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Grijs

Bericht door pioenroos »

ranetje schreef: 05 mar 2023, 18:05 Ja, rode langhaartjes ook, afhankelijk van de bloedlijn.
Bepaalde lijnen ja. Mijn eerste teckel, een rode langhaar, werd pas laat grijs en ook met 14jr viel het reuze mee hoe grijs. Ik vond dat jammer, grijze wenkbrauwen leek me zo leuk :lol1:

Mies is bruin en ook maar weinig grijs eigenlijk bedenk ik me. Ze moet ergens komend jaar 12 worden. Ze heeft een paar witte haartjes in haar wenkbrauwen en wat meer grijs in snor.

Afbeelding

Danu is met 3 maanden al grijs geworden :cry: Geen idee hoe dat genetisch zit want zowel bij vader als moeder is het zwart gewoon zwart :? Bij Flora is haar wit wel vergrijsd maar haar zwart heeft geen witte haren. Nestgenoten van Danu hebben hetzelfde in mindere mate geloof ik.
Ik vind het lelijk maar ze is verder wel lief en leuk dus ik doe het er maar mee :engel: :F:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Grijs

Bericht door kloesje »

Bij de kelpie valt op dat ze sneller vergrijzen wanneer ze een (kleine) witte borstvlek hebben of witten haren onder de buik.
Zodra de honden eigenlijk geen aftekeningen hebben, blijven ze ook veel langer diepzwart. Geen idee of er een correlatie tussen zit, maar het valt wel op :)
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Grijs

Bericht door sabine »

het zit ecth heel erg in de lijnen. Pom is nu 10 en heeft al jaaaren een grijs kinnetje, maar daar blijft het tot nu toe bij. Het trekt wel door richting haar keel, maar op andere plekken nog niet. Karel heeft een grijs snorretje maar verder nog helemaal niks :) Vind het altijd wel charmant, zo'n grijs bekkie
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Grijs

Bericht door Frootje »

pioenroos schreef: 05 mar 2023, 21:06Nestgenoten van Danu hebben hetzelfde in mindere mate geloof ik.
Volgens mij heeft Aloy het in dezelfde mate, maar het wordt dus wel steeds meer/erger dus ik vraag me af waar het ophoudt. :engel: Ik moest er zelf even aan wennen. De meeste mensen vinden het wel grappig en schattig. Ik zeg altijd dat ze grijze haren van me krijgt. :F:
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 2
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Grijs

Bericht door pioenroos »

kloesje schreef: 06 mar 2023, 10:03 Bij de kelpie valt op dat ze sneller vergrijzen wanneer ze een (kleine) witte borstvlek hebben of witten haren onder de buik.
Zodra de honden eigenlijk geen aftekeningen hebben, blijven ze ook veel langer diepzwart. Geen idee of er een correlatie tussen zit, maar het valt wel op :)
Pups hebben allemaal een borstvlek ja. Maar het begon toen ze echt maar een paar maanden oud waren, is dat bij sommige kelpies ook dan? Weet ik iig waar de schuld ligt :mann:
Frootje schreef: 06 mar 2023, 13:33
pioenroos schreef: 05 mar 2023, 21:06Nestgenoten van Danu hebben hetzelfde in mindere mate geloof ik.
Volgens mij heeft Aloy het in dezelfde mate, maar het wordt dus wel steeds meer/erger dus ik vraag me af waar het ophoudt. :engel: Ik moest er zelf even aan wennen. De meeste mensen vinden het wel grappig en schattig. Ik zeg altijd dat ze grijze haren van me krijgt. :F:
Ja, ze hebben maar een zwaar leven die pups :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 2
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Grijs

Bericht door kloesje »

pioenroos schreef: 06 mar 2023, 15:07
kloesje schreef: 06 mar 2023, 10:03 Bij de kelpie valt op dat ze sneller vergrijzen wanneer ze een (kleine) witte borstvlek hebben of witten haren onder de buik.
Zodra de honden eigenlijk geen aftekeningen hebben, blijven ze ook veel langer diepzwart. Geen idee of er een correlatie tussen zit, maar het valt wel op :)
Pups hebben allemaal een borstvlek ja. Maar het begon toen ze echt maar een paar maanden oud waren, is dat bij sommige kelpies ook dan? Weet ik iig waar de schuld ligt :mann:
Ze vergrijzen dan meestal al vanaf een jaar, beginnend bij een snorretje, niet zozeer midden op het lichaam.
Daarna buik en poten.
Bindi is met haar 4,5 nog gitzwart en Timber begon toen ook al met wat grijze haartjes om de snoet
Maar vergrijzen is bij de kelpie inderdaad wel een normaal verschijnsel ;)
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Plaats reactie