Oog staat raar en bloed kwijlen: Filmpje bek P5

Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 24
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Oog staat raar en bloed kwijlen: Filmpje bek P5

Bericht door Persistence »

Gister kwam ik thuis na werk en normaal komt Vic me dan enthousiast begroeten, maar nu bleef hij stilletjes op de bank liggen.
Hij reageerde nauwelijks en toen ik hem riep zakte hij door zijn poten heen toen hij van de bank sprong.
Op de bank zag ik grote natte plekken, wat van kwijl bleek te zijn terwijl hij helemaal geen kwijlhond is.
Zijn ene oog stond/staat ook raar, zijn ooglid wat omlaag en zijn oog lijkt dieper in de oogkas te liggen, anders dan bij normaal een ontstoken oog.
Hij wilde geen brokken eten maar wel wat blikvoer. Hij was duidelijk niet lekker en wilde alleen maar slapen.
Hij had ook niet veel zin om naar buiten te gaan en eenmaal buiten stond zijn bek/lip ook open/lager aan de kant waar ook zijn oog niet goed was. Er droop een dikke bloederige slijmdraad uit.

Heb de camerabeelden nagekeken en thuis is hij bij thuiskomt van de uitlaatservice op de bank gaan liggen en is daar blijven liggen tot ik thuis was. In de ochtend was er nog niks aan de hand en het weekend ook niet.
De uitlaatservice gevraagd of hij daar misschien wat uit het gras gegeten heeft, of dat er verder wat geks gebeurd was? Nee hij heeft wel zelf met stokken gelopen zoals hij altijd wel doet.

Gisteravond zijn temperatuur gemeten, van 39.2 naar 39 en doen ineens naar 39.8 graden. Heb de spoedlijn gebeld maar ik had hem onder een dekentje gestopt met een jasje aan, de dame zei meteen (terecht) nou doe dat allemaal maar meteen af/uit. Afgesproken dat ik hem even liet 'afkoelen' en na een halfuur nog een keer zou bellen en bij gelijk blijven of stijgen zou langskomen. Zijn temperatuur was gelukkig gedaald tot 39 graden.

Vanochtend slobberde hij zijn brokken naar binnen maar wilde niks eten waar hij op moest kauwen. Hij wilt ook niks vastpakken met zijn bek.
Ik heb al paar keer in zijn bek gekeken maar ik kan niks bijzonders zien.
Zijn oog staat ook nog steeds raar.

Ben vandaag naar de dierenarts geweest maar het lukte niet om goed in zijn bek te kijken, hij gilde ook toen ik daar zijn bek was verder open probeerde te doen.
Ik dacht misschien aan wat neurologisch (oog raar, mondhoek raar, kwijl) maar zijn pupilreflexen waren goed.
Had (natuurlijk) zelf al zitten googelen en vroeg of het syndroom van Horner kon zijn. De dierenarts dacht van niet, maar ze was nog zo jong, met een beugel en ze werkte er nog geen halfjaar. Ze is wel paar keer heen en weer gelopen om te overleggen met de andere dierenartsen.
Ze hebben daar een injectie pijnstiller gegeven.
Morgen moeten we terugkomen om hem onder narcose te brengen en om in de bek te kijken. Gelukkig is mijn eigen (ervaren) dierenarts er dan, maar ik vind narcose met zijn MDR1 gen en leeftijd van 10,5 jaar helemaal niks en zie er erg tegenop :(

Toen we thuiskwamen van de dierenarts zwalkte hij als een dronkaard naar binnen en kon amper meer op zijn poten staan. Heb meteen teruggebeld of ze wel 200% gecheckt hebben of die pijnstiller wel gegeven kon worden met MDR1. Ja dat was helemaal veilig. Advies om een koude theedoek op de plek van injectie te leggen en na halfuurtje te bellen of het beter ging, zo niet dan kon hij opgenomen worden.
Gelukkig stond hij daarma weer vaster op de benen dus ik hou hem voorlopig hier tot morgen.

Vanuit de dierenarts weet ik nu eigenlijk nog niet waar ze aan denken.
Dacht eerst vergiftiging maar dat oog dan?
Of toch wat neurologisch maar waarom kan hij dan niet kauwen?
Ik misschien kies afgebroken, toch schade door een stok of ontsteking in de kaak?
Hij is nog niet fit en slaapt vooral.

Nog tips om ook te laten checken als hij toch onder narcose moet?
Of ander advies?
Laatst gewijzigd door Persistence op 17 mar 2023, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 8
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door *Esther »

Ik dacht inderdaad ook aan een ontsteking van een kies. Maar zo plotseling ook weer....
Bij mijn DA is ook zo'n jonge DA in de praktijk gekomen. Ik weet dat ze moeten leren maar vind t wel zonde van mijn geld. Een ervaren DA is alles. Kun jij wel goed in zijn bek kijken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 24
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Persistence »

In het echt is het een normaal en klein oog (blauwe oog, rechts op de foto).
Zijn oogbol ligt dieper naar achteren.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 10
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Crutz »

ja dat hij dieper ligt is duidelijk te zien

vind het maar vreemd dat ze niet direct doorgepakt hebben, kan natuurlijk vanalles zijn, maar met het oog op dat hij met stokken gespeeld heeft denk ik dat een flinke splinter (en die kan zo diep zitten dat de huid/het slijmvlies al weer gesloten is) een goede kanshebber is voor de oorzaak
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 24
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Persistence »

*Esther schreef: 07 mar 2023, 17:31 Ik dacht inderdaad ook aan een ontsteking van een kies. Maar zo plotseling ook weer....
Bij mijn DA is ook zo'n jonge DA in de praktijk gekomen. Ik weet dat ze moeten leren maar vind t wel zonde van mijn geld. Een ervaren DA is alles. Kun jij wel goed in zijn bek kijken?
Ja heel plotseling, binnen enkele uren.
Heb allerlei opties zelf aangedragen daar. Thuis kan ik redelijk in zijn bek kijken maar dan moet ik zijn bek met 2 handen vasthouden en kan ik niet met licht erin schijnen.
Bij de dierenarts liet hij het zelfs door mij niet toe, gillen en bijten. We zijn er de afgelopen jaren teveel geweest en steeds met 'vervelende' onderzoeken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 24
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Persistence »

Crutz schreef: 07 mar 2023, 17:37 ja dat hij dieper ligt is duidelijk te zien

vind het maar vreemd dat ze niet direct doorgepakt hebben, kan natuurlijk vanalles zijn, maar met het oog op dat hij met stokken gespeeld heeft denk ik dat een flinke splinter (en die kan zo diep zitten dat de huid/het slijmvlies al weer gesloten is) een goede kanshebber is voor de oorzaak
Wat bedoel je met doorpakken? Hij kon niet direct onder narcose, hij was niet nuchter.

Een splinter lijkt me inderdaad mogelijk. Maar dan moet er vast een scan gedaan worden om dat te kunnen zien?
Afbeelding
Nanna

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Nanna »

Kauwspiermyositis?

“ De symptomen die de eigenaar het eerst opmerkt zijn pijn aan de bek, het niet kunnen openen van de bek (trismus), de honden willen of kunnen niet meer eten en beginnen soms met kwijlen. Als de eigenaar de bek wil aanraken of openen wordt dit vaak niet toegelaten vanwege de pijn. Meestal treden deze symptomen acuut op en wordt er in eerste instantie vaak gedacht aan een infectie in de bek, spierpijn door het lang kauwen op botten, een kaakfractuur of dislocatie van het kaakgewricht. Honden met kauwspiermyositis reageren even op NSAID’s (ontstekingsremmers/pijnstiller), maar vaak niet genoeg.
Tijdens een grondige inspectie in de bek, die vaak onder narcose moet gebeuren vanwege de pijn, wordt niets abnormaals aangetroffen. Sommige dieren hebben koorts en zwelling van de lymfeklieren in de hals treedt vaak op.
Als gevolg van het opzwellen (in de acute fase) of het slinken (in de chronische fase) van de spieren achter het oog kan het zijn dat de ogen uitpuilen of juist extra diep in de oogkas ligt.”
Bonnie F
Posts in topic: 1
Berichten: 937
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Bonnie F »

Goed. Tot zover het vertrouwen in de dierenarts
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 10
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Crutz »

Persistence schreef: 07 mar 2023, 17:43
Crutz schreef: 07 mar 2023, 17:37 ja dat hij dieper ligt is duidelijk te zien

vind het maar vreemd dat ze niet direct doorgepakt hebben, kan natuurlijk vanalles zijn, maar met het oog op dat hij met stokken gespeeld heeft denk ik dat een flinke splinter (en die kan zo diep zitten dat de huid/het slijmvlies al weer gesloten is) een goede kanshebber is voor de oorzaak
Wat bedoel je met doorpakken? Hij kon niet direct onder narcose, hij was niet nuchter.

Een splinter lijkt me inderdaad mogelijk. Maar dan moet er vast een scan gedaan worden om dat te kunnen zien?

hoe erg niet nuchter? want ja het is niet fijn als ze spugen en zeker niet als je in de bek moet zijn, maar met een spoed is het niet wachten tot ze wel nuchter zijn om onder narcose te brengen

waarschijnlijk kom je wel op een scan uit dan ja
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 10
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Crutz »

Nanna schreef: 07 mar 2023, 17:46 Kauwspiermyositis?

“ De symptomen die de eigenaar het eerst opmerkt zijn pijn aan de bek, het niet kunnen openen van de bek (trismus), de honden willen of kunnen niet meer eten en beginnen soms met kwijlen. Als de eigenaar de bek wil aanraken of openen wordt dit vaak niet toegelaten vanwege de pijn. Meestal treden deze symptomen acuut op en wordt er in eerste instantie vaak gedacht aan een infectie in de bek, spierpijn door het lang kauwen op botten, een kaakfractuur of dislocatie van het kaakgewricht. Honden met kauwspiermyositis reageren even op NSAID’s (ontstekingsremmers/pijnstiller), maar vaak niet genoeg.
Tijdens een grondige inspectie in de bek, die vaak onder narcose moet gebeuren vanwege de pijn, wordt niets abnormaals aangetroffen. Sommige dieren hebben koorts en zwelling van de lymfeklieren in de hals treedt vaak op.
Als gevolg van het opzwellen (in de acute fase) of het slinken (in de chronische fase) van de spieren achter het oog kan het zijn dat de ogen uitpuilen of juist extra diep in de oogkas ligt.”

zeker ook een goede mogelijkheid
Gebruikersavatar
Mirri
Posts in topic: 2
Berichten: 598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:08

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Mirri »

Oh jee toch wat een zorgen, hopelijk krijg je morgen meer duidelijkheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Frootje »

Ik heb echt helemaal geen verstand van medische dingen, maar dacht ook meteen aan een splinter of zo. :oeps: Arme Vic, hopelijk vinden ze snel uit wat het is en kunnen ze hem er snel bovenop helpen. :( :flower:
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 24
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Persistence »

Crutz schreef: 07 mar 2023, 17:51
hoe erg niet nuchter? want ja het is niet fijn als ze spugen en zeker niet als je in de bek moet zijn, maar met een spoed is het niet wachten tot ze wel nuchter zijn om onder narcose te brengen

waarschijnlijk kom je wel op een scan uit dan ja
Het was 3 uur nadat hij nog zijn ochtendmaaltijd gegeten had. Dat was te kort zei ze, moest wel 8 uur maar liefst 12 uur nuchter zijn.
Bonnie F schreef: 07 mar 2023, 17:49 Goed. Tot zover het vertrouwen in de dierenarts
Heb je het tegen mij?
Ze zei zelf ook dat ze er nog maar kort werkte en ze ging paar keer overleggen met andere dierenarts.
Nanna schreef: 07 mar 2023, 17:46 Kauwspiermyositis?

“ De symptomen die de eigenaar het eerst opmerkt zijn pijn aan de bek, het niet kunnen openen van de bek (trismus), de honden willen of kunnen niet meer eten en beginnen soms met kwijlen. Als de eigenaar de bek wil aanraken of openen wordt dit vaak niet toegelaten vanwege de pijn. Meestal treden deze symptomen acuut op en wordt er in eerste instantie vaak gedacht aan een infectie in de bek, spierpijn door het lang kauwen op botten, een kaakfractuur of dislocatie van het kaakgewricht. Honden met kauwspiermyositis reageren even op NSAID’s (ontstekingsremmers/pijnstiller), maar vaak niet genoeg.
Tijdens een grondige inspectie in de bek, die vaak onder narcose moet gebeuren vanwege de pijn, wordt niets abnormaals aangetroffen. Sommige dieren hebben koorts en zwelling van de lymfeklieren in de hals treedt vaak op.
Als gevolg van het opzwellen (in de acute fase) of het slinken (in de chronische fase) van de spieren achter het oog kan het zijn dat de ogen uitpuilen of juist extra diep in de oogkas ligt.”
Jezes nou ik hoop toch niet dat dit het is. De lymfeklieren waren niet opgezet in de hals, die heeft ze gevoeld. Koorts was vandaag ook weg (38.7). Zo snel kan toch geen chronische fase (diepliggende ogen) zijn.
Ik ben mezelf er even van aan het overtuigen dat dit het niet is hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 10
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Crutz »

Persistence schreef: 07 mar 2023, 18:04
Crutz schreef: 07 mar 2023, 17:51
hoe erg niet nuchter? want ja het is niet fijn als ze spugen en zeker niet als je in de bek moet zijn, maar met een spoed is het niet wachten tot ze wel nuchter zijn om onder narcose te brengen

waarschijnlijk kom je wel op een scan uit dan ja
Het was 3 uur nadat hij nog zijn ochtendmaaltijd gegeten had. Dat was te kort zei ze, moest wel 8 uur maar liefst 12 uur nuchter zijn.

niet ideaal. nee, maar soms moeten dingen op een minder ideale wijze
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 6
Berichten: 2065
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Alfilillo »

Wat akelig. Arme Vic en arme jij. Hopelijk morgen meer duidelijkheid.
Ik duim voor jullie.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Sirene »

Bah wat naar. Het klinkt niet helemaal typisch maar sommige dingen ook wel, attendeer de da even op het bestaan van histiocytosis. Collies zijn hier extra gevoelig voor.
Hoop dat hij gauw weer de oude is.
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Rosanne »

Pff wat een narigheid. En dan nog steeds in het duister tasten. Hopelijk dat er snel meer duidelijkheid komt en hij weer snel de oude is. :flower:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door ranetje »

Ik denk bij dit verhaal onmiddellijk aan Ita die ook even werd verdacht van kaakspiermyositis.
Dat bleek een dikke infectie vanwege een grasaar in de kop, vlak bij het oog.
Gezien de hogere temperatuur en de verschijnselen bij het oog ga ik eerlijk gezegd voor een splinter, zoals Crutz ook aangeeft.
Kan met een scan gevonden worden, maar ook met een echo.
Op een röntgenfoto is een splinter niet zichtbaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door CatnDog »

He, bah. Dat is schrikken!
Ik vind allebei zijn ogen er niet lekker bij staan. Je ziet bij allebei het derde ooglid er deels voor. Ik zou in eerste instantie aan iets neurologisch denken, dus net zoals jij: zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan.
Hopelijk krijg je morgen meer duidelijkheid en is het niet ernstig en goed te behandelen.
Gebruikersavatar
Fenneke
Posts in topic: 4
Berichten: 2260
Lid geworden op: 16 sep 2021, 10:45
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Fenneke »

Bah wat naar.

Ik zou het ook helemaal niet vertrouwen en het goed in de gaten houden.
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 3
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door malinois »


Crutz schreef:
Persistence schreef: 07 mar 2023, 18:04
Crutz schreef: 07 mar 2023, 17:51
hoe erg niet nuchter? want ja het is niet fijn als ze spugen en zeker niet als je in de bek moet zijn, maar met een spoed is het niet wachten tot ze wel nuchter zijn om onder narcose te brengen

waarschijnlijk kom je wel op een scan uit dan ja
Het was 3 uur nadat hij nog zijn ochtendmaaltijd gegeten had. Dat was te kort zei ze, moest wel 8 uur maar liefst 12 uur nuchter zijn.

niet ideaal. nee, maar soms moeten dingen op een minder ideale wijze
Inderdaad, met t gaatje in t oog van Xavi heeft mn dierenarts ook echt geen 8 uur gewacht, hij had net 2 uur ervoor gegeten. Wat moet dat moet zei hij.
Ik zou ook niet blij zijn met zo'n beginnend dierenarts in dit geval en had er alsnog een ander naar laten kijken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 3
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door malinois »

Beterschap overigens natuurlijk en hou hem maar goed in de gaten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sterre
Posts in topic: 2
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Sterre »

Er gaan best wat verhalen op internet over splinters van stokken die achterin de bek vastzitten oid. Ik zou echt onder narcose goed de bek na laten kijken. Wat naar om je hond zo te zien en niet te weten wat het is.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door ellen en de birmanen »

voor mij een heel herkenbaar beeld. dit heeft mijn 1e toller ook gehad. ook zij liep en speelde graag met stokken. bij haar is een stok te diep naar binnen gegaan met alle gevolgen vandien. we zagen, toen ze een roesje had gehad, een snee onder haar tong. op de anti biotica gezet. mocht het erger worden dan gelijk aan de bel trekken. en het werd erger. de hele keel zwol op. gelijk door de dierenarts naar utrecht gestuurd. daar bleek dat de stok op 3 mm na het strottenhoofd had gemist en er een paar splintertjes achter waren gebleven. die zijn er uit gehaald. ze heeft 3 dagen in utrecht gelegen.
ook bij haar kon ik niet aan de bek komen, een oor stond raar en het oog was ook niet normaal.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Oog staat raar en bloed kwijlen

Bericht door Kells »

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar wil je wel sterkte en beterschap wensen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie