Cavalier gaat outcrossen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Nanna »

In Zweden dan. Hoezee!

Vertaling uit het zweeds dus broddelwerk maar je snapt wel wat er staat.

‘ Informatie van de Cavaliers Society
Dat de cavalier een fantastisch ras is kunnen we waarschijnlijk allemaal ondertekenen, maar het hangt onder andere ook vast aan ernstige ziektes. Hartkwalen en syringomyelia.
Het ras heeft 22 jaar een hartgezondheidsprogramma, met een aanscherping in 2017. Deze maatregelen zijn flink verbeterd maar het is niet genoeg. Ook het ras wordt af en toe getroffen door de neurologische ziekte syringomyelia (sm), meer over deze ziekte kun je lezen op de website van de Cavalier Society www.cavaliersallskapet.net. Dit zijn twee ernstige ziekten die moeilijk te verwijderen zijn als we geen nieuwe genen krijgen. Hoe voorzichtig we ook zijn in ons fokwerk, zieke personen kunnen opduiken. We hebben getalenteerde verantwoordelijke fokkers die hun best doen, niemand wil zieke honden fokken.
Maar nu nemen we wat nieuwe grepen mee.
Alle honden die een MRI gescand zijn, worden geplaatst op de website van de Cavaliers Society.
In het najaar start waarschijnlijk een crossover project, we wachten op goedkeuring van SKK. Het wordt een samenwerking tussen de Cavaliers Society, SKK, dierenartsen en genetica. Crossover projecten worden af en toe gedaan en zijn succesvol uitgevoerd binnen een aantal andere rassen.
Grofweg lijkt het erop dat een aantal cavaliers met nog een race wordt gekruist. De rassen die relevant kunnen worden moeten bij voorkeur even ver weg van de cavalier zijn genetisch, ze moeten ook redelijk overeenkomen in grootte en mogen niet teveel verschillen in mentaliteit. De puppy's die uit de eerste kruising komen worden vervolgens gekoppeld aan cavaliers en krijgen stamboom en ingeschreven in het X-register van SKK, kruising wordt maar 1 keer gedaan. Al in de vierde generatie worden ze opnieuw geteld als raszuivere cavaliers en zullen ze als dusdanig geregistreerd worden. Uiteindelijk hopen deze Cavaliers hun nieuwe gezonde genen te verspreiden naar de rest van de bevolking.
Dit is, zoals eerder gezegd, een project met alles wat met zich meebrengt, alle rassen zullen zorgvuldig worden opgevolgd en er zullen grote eisen gesteld worden aan de fokkers maar ook aan de mensen die deze puppy's kopen.
Heeft u interesse om eigenaar te worden van een van deze puppy's, stuur dan een interesserapport met uw contactgegevens naar inkorsningsvalp@cavaliersallskapet.net
Cavaliersvereniging’
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door EchoMira »

Beweging! Kun je nagaan!
Nanna

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 09 mar 2023, 14:47 Beweging! Kun je nagaan!
Zweden is uit de ontkenningsfase. Nou maar hopen dat het niet al veel te laat is.
Hoe moet je een al doodzieke populatie nog opleuken?
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2627
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Loraine »

Kunnen ze niet beter de rassen/types waaruit de cavalier ontstaan is rondom testen en onderling kruisen?
Dan heb je wsl meteen het probleem met die erfelijke ellende er ook uit, mits je regelmatig uitkruist en blijft testen natuurlijk.
Kunnen ze ook gelijk beginnen met een gezondere kopvorm etc bij het selecteren vd volgende generaties of iig geen honden met kleine schedels combineren met elkaar om maar wat te noemen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 1
Berichten: 690
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Budkes »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 15:02
EchoMira schreef: 09 mar 2023, 14:47 Beweging! Kun je nagaan!
Zweden is uit de ontkenningsfase. Nou maar hopen dat het niet al veel te laat is.
Hoe moet je een al doodzieke populatie nog opleuken?
Nog net niet helemaal;" het ras wordt af en toe getroffen door de neurologische ziekte syringomelia" .

Af en toe :ugh: ....
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2653
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 14:26 De rassen die relevant kunnen worden moeten bij voorkeur even ver weg van de cavalier zijn genetisch, ze moeten ook redelijk overeenkomen in grootte en mogen niet teveel verschillen in mentaliteit.
Welke rassen komen hiervoor in aanmerking?
Irma
Posts in topic: 2
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Irma »

Nou eindelijk, Finland trouwens ook.
Op de site van Mandigers staan nogal wat links naar de problemen.
het komt bij veel meer rassen voor, o.a. bij de dwergkees is het een groot probleem.
https://www.veterinair-neuroloog.nl/ziektes/ziekte-3
Helaas is een FB pagina over sm/cm verdwenen. Daar zag je nl ook bij heel veel kruisingen dit soort problemen. kruisingen met toy's onderling...
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4986
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door ranetje »

Budkes schreef: 09 mar 2023, 15:42
Nanna schreef: 09 mar 2023, 15:02
EchoMira schreef: 09 mar 2023, 14:47 Beweging! Kun je nagaan!
Zweden is uit de ontkenningsfase. Nou maar hopen dat het niet al veel te laat is.
Hoe moet je een al doodzieke populatie nog opleuken?
Nog net niet helemaal;" het ras wordt af en toe getroffen door de neurologische ziekte syringomelia" .

Af en toe :ugh: ....
Ja dat was wat mij ook opviel .............. af en toe?? :ugh:
Afbeelding
Nanna

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 09 mar 2023, 15:51
Nanna schreef: 09 mar 2023, 14:26 De rassen die relevant kunnen worden moeten bij voorkeur even ver weg van de cavalier zijn genetisch, ze moeten ook redelijk overeenkomen in grootte en mogen niet teveel verschillen in mentaliteit.
Welke rassen komen hiervoor in aanmerking?
Ik zou sowieso iets met een normaal hoofd kiezen. Niet net zo’n trieste dwerg.
Ik zie zelf het Kooikerhondje wel maar ja. Dat zijn vaak rotkarakters. Welsh Springer spaniel?
Wat zouden jullie doen?
Kipo
Posts in topic: 1
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Kipo »

Ook dacht aan beagle, lijkt mij genetisch ver genoeg ervanaf en je houdt wel een zacht karakter.

Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Sirene »

Je hebt een behoorlijk aantal rassen nodig om er wat van te maken dus ze hoeven er niet 1 te kiezen.
Beagle, vlinderhondje, kooier, alle spaniels, chineesje. Ik zou er ook een wheaten doorheen gooien.
Ik ben benieuwd wat ervan terecht komt. Zoeter (en saaier) dan de caveliers komen ze volgens mij niet. Ben benieuwd wie van de fokkers en kopers het aandurft om er iets anders door te doen.
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Sirene »

"Cavapoos" bestaan er al genoeg denk ik. Hoe is de gezondheid daarvan?
Nanna

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Nanna »

Sirene schreef: 09 mar 2023, 17:11 "Cavapoos" bestaan er al genoeg denk ik. Hoe is de gezondheid daarvan?
Cavapoos zijn natuurlijk nooit op wat dan ook getest maar lukraak op elkaar gegooid vanwege het schattigheidsgehalte.
Denk ook niet dat ze bearded rassen kiezen.
En die hele Poedel is al met de duivel en zn ouwe moer gekruist.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Posts in topic: 1
Berichten: 271
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:48
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Tamara/Bayko »

Sirene schreef: 09 mar 2023, 17:09 Je hebt een behoorlijk aantal rassen nodig om er wat van te maken dus ze hoeven er niet 1 te kiezen.
Beagle, vlinderhondje, kooier, alle spaniels, chineesje. Ik zou er ook een wheaten doorheen gooien.
Vlinderhondje zou ik geen handige keuze vinden als je probeert weg te fokken van SM/CM en mitralisklepinsufficiëntie. Ik ben erg benieuwd welke rassen er uiteindelijk gekozen gaan worden, en hoop dat bij de Nederlandse fokkers en rasvereniging de ogen ook eindelijk open gaan al heb ik daar een hard hoofd in.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2653
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 16:33 Ik zou sowieso iets met een normaal hoofd kiezen. Niet net zo’n trieste dwerg.
Ik zie zelf het Kooikerhondje wel maar ja. Dat zijn vaak rotkarakters. Welsh Springer spaniel?
Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat ik zelf de spaniel-groep zou proberen te vermijden m.b.t. genetisch verwantschap.

Ik vind de kooiker helemaal niet zo'n gek idee. Een beagle kan ook. Misschien dat ik wel iets heel anders erbij zou pakken, zoals de Havanezer.
Zijn er nog terriërs die zacht zijn van aard?

Wat dachten jullie van de Glen of Imaalterriër. :F:
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door EchoMira »

Een kooiker is toch ook een spanieltype?'

Waarom niet meteen een flink stuk forser? Dat je dan net als bij de poedel 3 maten over houdt?
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2653
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 09 mar 2023, 19:09 Een kooiker is toch ook een spanieltype?'

Waarom niet meteen een flink stuk forser? Dat je dan net als bij de poedel 3 maten over houdt?
Je hebt gelijk. :oohja: Een kooiker is ook een spaniël.

Iets groots... een Landseer.
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door EchoMira »

Een cavaliertje in de maat Landseer. Haha. Volgens mij is het hartstikke leuk.
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 4
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door *Esther »

Glen of Imaal heeft wel een afwijkend lijf. Beagle lijkt een goed plan. Markiesje.
Cockapoo's zijn ook wel schattig. Er staat een nestje op MP. Geteste ouders. 2 duizend pleurie huhu....
Maar ff zonder dollen, wat zou je nu meer kunnen testen dan PL en ECVO?
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door EchoMira »

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je beter eerst honden kunt fokken met een optimale diversiteit.
De beste honden van elk ras en daar dan een basispopulatie van maken zonder naar exterieur te kijken.
Middelgrote, bruine stokharen met een gematigd karakter worden dat dan. Geen selectiecrietria behalve superieure gezondheid.

Die stam hou je dan alleen maar vitaal en brandschoon.
Daarna kun je elk ras bedienen met die genen.

Je gaat altijd weer kwalen krijgen als je de populatie terug sluit maar dat duurt best lang en als je goed test duurt het langer dan jij zelf duurt. En dan kun je weer terug naar de bron.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 3
Berichten: 2706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Gretha »

Nanna schreef: 09 mar 2023, 16:33
CatnDog schreef: 09 mar 2023, 15:51
Nanna schreef: 09 mar 2023, 14:26 De rassen die relevant kunnen worden moeten bij voorkeur even ver weg van de cavalier zijn genetisch, ze moeten ook redelijk overeenkomen in grootte en mogen niet teveel verschillen in mentaliteit.
Welke rassen komen hiervoor in aanmerking?
Ik zou sowieso iets met een normaal hoofd kiezen. Niet net zo’n trieste dwerg.
Ik zie zelf het Kooikerhondje wel maar ja. Dat zijn vaak rotkarakters. Welsh Springer spaniel?
Wat zouden jullie doen?
De Welsh zou ik zeker niet doen. Die hebben zelf genoeg werk om het karakter te verbeteren, dat is niet best op het moment.
Ik vind dit echt een lastige om een kruisings kandidaat voor te bedenken. Er is geen enkel ander klein ras wat zo lief en zacht is, dat wil je wel behouden natuurlijk.
Wel jammer dat ze meteen weer terug willen kruisen naar de Cavelier, volgens mij is het dan volkomen zinloos wat je doet.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door EchoMira »

Gretha schreef: 09 mar 2023, 20:08 Wel jammer dat ze meteen weer terug willen kruisen naar de Cavelier, volgens mij is het dan volkomen zinloos wat je doet.
Ja, maar dat is het begin. Voor mensen die alleen maar met FCI-stempeltjes bezig zijn is dit al heel veel.
Dat je een goed gefokte hond zonder stamboom kunt hebben is ze totaal onbekend.
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 4
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door *Esther »

Gretha schreef: 09 mar 2023, 20:08
Nanna schreef: 09 mar 2023, 16:33
CatnDog schreef: 09 mar 2023, 15:51

Welke rassen komen hiervoor in aanmerking?
Ik zou sowieso iets met een normaal hoofd kiezen. Niet net zo’n trieste dwerg.
Ik zie zelf het Kooikerhondje wel maar ja. Dat zijn vaak rotkarakters. Welsh Springer spaniel?
Wat zouden jullie doen?
De Welsh zou ik zeker niet doen. Die hebben zelf genoeg werk om het karakter te verbeteren, dat is niet best op het moment.
Ik vind dit echt een lastige om een kruisings kandidaat voor te bedenken. Er is geen enkel ander klein ras wat zo lief en zacht is, dat wil je wel behouden natuurlijk.
Wel jammer dat ze meteen weer terug willen kruisen naar de Cavelier, volgens mij is het dan volkomen zinloos wat je doet.
Hier in de straat woont ook een jonge Welsh. Hij rukte zich een tijdje terug los en vloog op Hazel af. Niet om te spelen. Hij komt bijna door de ramen heen als ik passeer. Maar jij ziet dat vaker, ik ken er maar 1 en vind t geen passend gedrag.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door EchoMira »

Nee maar in dat stadium is het nog wel echt opvoeding. Je kunt elke hond gewoon leren terug te komen als jij dat wil.

Het is meer dat het later verwaterd dan of je ze het kunnen leren.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 3
Berichten: 2706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Cavalier gaat outcrossen

Bericht door Gretha »

*Esther schreef: 09 mar 2023, 20:42
Gretha schreef: 09 mar 2023, 20:08
Nanna schreef: 09 mar 2023, 16:33

Ik zou sowieso iets met een normaal hoofd kiezen. Niet net zo’n trieste dwerg.
Ik zie zelf het Kooikerhondje wel maar ja. Dat zijn vaak rotkarakters. Welsh Springer spaniel?
Wat zouden jullie doen?
De Welsh zou ik zeker niet doen. Die hebben zelf genoeg werk om het karakter te verbeteren, dat is niet best op het moment.
Ik vind dit echt een lastige om een kruisings kandidaat voor te bedenken. Er is geen enkel ander klein ras wat zo lief en zacht is, dat wil je wel behouden natuurlijk.
Wel jammer dat ze meteen weer terug willen kruisen naar de Cavelier, volgens mij is het dan volkomen zinloos wat je doet.
Hier in de straat woont ook een jonge Welsh. Hij rukte zich een tijdje terug los en vloog op Hazel af. Niet om te spelen. Hij komt bijna door de ramen heen als ik passeer. Maar jij ziet dat vaker, ik ken er maar 1 en vind t geen passend gedrag.
Dat gedrag inderdaad en veel angstige honden. Kortom allerlei gedrag wat absoluut niet bij het ras past.
En het komt veel voor, heel erg veel.
Afbeelding
Plaats reactie